logo

آموزش فیبوناچی اکستنشن

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالآموزش فیبوناچی اکستنشن

فیبوناچی یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال است که انواع مختلفی دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد فیبوناچی اکستنشن توضیحاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید. 

فیبوناچی اکستنشن چیست؟

فیبوناچی دنباله‌ای از اعداد و یک الگوی تکرارشونده در طبیعت است که در قرن سیزدهم میلادی توسط ریاضی‌دانی ایتالیایی به همین نام کشف و معرفی شد.

اعداد فیبوناچی ریشه در ریاضیات باستان دارند و در شاخص‌های معاملاتی نیز که در اکثر سیستم‌عامل‌های نمودار گنجانده شده‌اند، سری اعداد فیبوناچی با جمع کردن دو عدد قبلی برای یافتن عدد بعدی پیدا می‌شود.

نسبت‌های فیبوناچی که در زندگی روزمره مانند کهکشان، معماری و همچنین نحوه رشد برخی از گیاهان دیده می‌شود، بسیار رایج اند. بنابراین، برخی از معامله‌گران معتقدند که ممکن است این نسبت‌های رایج در بازارهای مالی نیز دارای اهمیت باشند.

 ازآنجایی‌که ماهیت تحلیل تکنیکال در بازارهایی مالی پیش‌بینی آینده بر اساس گذشته نمودار است، طبیعتاً استفاده از دنباله اعداد فیبوناچی ابزاری کمک‌کننده خواهد بود که به روش‌های متنوعی مانند فیبوناچی اصلاحی، اکستنشن و اکسپنشن و... مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما آنچه مهم است این است که ابزار به‌تنهایی نباید ملاکی برای معامله باشد.


سطوح فیبوناچی اکستنشن

ما با استفاده از دنباله اعداد فیبوناچی به سطوحی در نمودار قیمت دسترسی پیدا می‌کنیم که احتمال واکنش قیمت به آن زیاد است. این سطوح در فیبوناچی اکستتنشن عبارت است از: 

161/8,127/2, 261/8, 263/6

برخی از معامله‌گران به طور تجربی از سطح 200 نیز در معاملات خود استفاده می‌کنند ولی عدد 200 جز اعداد دنباله فیبوناچی نمی‌باشد.


این سطوح چطور محاسبه می‌شوند؟

سطوح اصلی فیبوناچی با انجام عملیات مختلف ریاضی بر روی اعداد مجموعه جمع شده فیبوناچی و نتایج این عملیات یافت می‌شود.

اولین نسبت 161.8٪ که "نسبت طلایی" یا "میانگین طلایی" است، با تقسیم عددی در دنباله به عدد قبل از آن پیدا می‌شود. به‌عنوان‌مثال:

1.6176 =34 ÷ 55  ,1.6190 =21 ÷ 34 ,1.6154= 13 ÷ 21

نسبت 261.8٪ با تقسیم عددی در دنباله به عددی که دو مکان قبل از آن ظاهر می‌شود، پیدا می‌شود. به‌عنوان‌مثال:

34 ÷ 13 = 2.425, 55 ÷ 21 = 2.619 , 144 ÷ 55 = 2.61818

همچنین

 1.618 * 1.618 = 2.618

 نسبت 423.6٪ با تقسیم عددی در توالی بر عددی که سه مکان قبل از آن ظاهر می‌شود، پیدا می‌شود. به‌عنوان‌مثال:

 

55 ÷ 13 = 4.2308, 89 ÷ 21 = 4.2381 , 144 ÷ 34 = 4.2353

همچنین

1.618 + 2.618 = 4.236علاوه بر این سه نسبت، سطح پسوند 127.2٪ نیز استفاده می‌شود. این سطح ریشه مربع 1.618 است.

علاوه بر این سه نسبت، سطح پسوند 127.2٪ نیز استفاده می‌شود. این سطح ریشه مربع 1.618 است.

√1.618 = 1.272

اعداد مهم فیبوناچی اکستنشن

در بین سطوح اعداد مهم فیبوناچی اکستنشن سطوح 127.2 ،161.8 احتمال واکنش بیشتری دارند که دلیل آن نزدیکی بیشتر سطح به نمودار قیمتی می‌باشد.


نحوه استفاده از فیبوناچی اکستنشن در معاملات

سطوح فیبوناچی اکستنشن ابزاری است که معامله‌گران می‌توانند برای تعیین اهداف سودآوری از آن استفاده کنند و همچنین نشان می‌دهد که موج بعدی قیمت پس از اصلاح تا کجا حرکت می‌کند.

هنگامی که انتقال قیمت به منطقه‌ای که روش‌های دیگر یافتن حمایت یا مقاومت در آن قابل‌ اجرا یا مشهود نیست، با استفاده از سطوح فیبوناچی برای تعیین اهداف قیمت یا یافتن مناطق حمایت یا مقاومت پیش‌بینی‌ شده، اقدام می‌شود. اگر هم حمایت یا مقاومتی در آن محدوده باشد وجود سطوح فیبوناچی، منطقه را تقویت می‌کند و احتمال واکنش قیمت به آن را افزایشی دهد.

فیبوناچی تنها تعیین‌کننده خرید یا فروش نیست. توصیه می‌شود معامله گران هنگام تعیین یک یا چند هدف قیمتی، از فیبوناچی به همراه سایر ابزارها ها یا الگوها استفاده کنند. الگوهای کندلی و عملکرد قیمت به‌ویژه هنگام تلاش برای تعیین احتمال معکوس شدن سهام در قیمت هدف، بسیار مهم هستند.

هیچ تضمینی وجود ندارد که در یک سطح مشخص به قیمت رسیده و یا معکوس شود. حتی اگر چنین شود، قبل از معامله مشخص نیست که کدام سطح توسعه فیبوناچی مهم خواهد بود. قیمت می‌تواند در بسیاری از سطوح به‌راحتی حرکت کند یا به هیچ یک از آنها نرسد.

همچنین از این سطوح می‌توان در تعیین حد ضرر معاملات نیز استفاده کرد.

از نسبت‌های فیبوناچی به روشی مشابه بازگرداندن فیبوناچی اما در جهت مخالف استفاده می‌شود. تحلیلگر فنی روند را شناسایی می‌کند، پس از انتظاری برای اینکه بازار بر خلاف روند چرخش کند، سپس منتظر می‌ماند تا بازار به سمت روند غالب حرکت کند. در مرحله بعد، تحلیلگر نسبت‌های فیبوناچی را به حرکت معکوس روند قبلی یا موج اعمال می‌کند، از پایین قبلی به بالا در یک‌روند صعودی و در جهت مخالف در یک‌روند نزولی شروع می‌شود. سپس خطوط افقی در این سطح ترسیم می‌شوند و در صورت مقاومت صعودی، روندی صعودی، یا در صورت روندی نزولی، سطح حمایتی از سطوح مقاومت احتمالی استفاده می‌شوند. بنابراین این مکان‌ها به مکان‌هایی تبدیل می‌شوند که در آن معامله‌گر می‌تواند به‌عنوان اهداف قیمتی از معاملات در جهت روند غالب استفاده کند.

نسبت‌های متعدد فیبوناچی را نیز می‌توان از پایین‌ترین حالت در یک‌روند صعودی یا اوج متفاوت در یک‌روند نزولی ترسیم کرد. نقاط انتهایی برای برنامه‌های افزودنی مختلف همان نقطه عطف اخیر هستند و می‌توانند با سطوح اصلاح شده فیبوناچی با نوسانات بیشتر قیمت استفاده شوند. این باعث ایجاد چندین سطح در مناطقی می‌شود که دو یا چند سطح فیبوناچی در نزدیکی یکدیگر قرار داشته باشند و از اهمیت بیشتری برخوردار باشند.


نحوه رسم فیبوناچی اکستنشن

  1. ابتدا گزینه Gann and fibonacci tools  را مطابق تصویر انتخاب می‌کنیم:
  2.  سپس مطابق شکل از داخل زبانه فیبو retreacement  را انتخاب می‌کنیم. نکته مهم: فیبوناچی اکستنشن که در این پلتفرم با نام اکستتنشن معرفی شده مربوط به فیبوناچی 3 نقطه‌ای یا پروجکشن است در مقالات آتی به آن پرداخته خواهد شد. مطابق شکل نقطه A و B  را به هم وصل می‌کنیم تا اهداف قیمتی که سطوح اکستنشن هستند رسم شود.
  3. همان‌طور که مشاهده می‌شود نمودار قیمت به سطح  2/127 برخورد کرده و سپس به آن واکنش داده است.                                                                                            
بنردسته بندی:تحلیل تکنیکال

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر