logo

فیبوناچی پروجکشن (فیبوناچی سه نقطه ای) | fibonacci projection | نحوه رسم فیبوناچی سه نقطه ای

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالفیبوناچی پروجکشن (فیبوناچی Pro ) چیست و چه کاربردی دارد؟

برای هر کسی که قصد دارد در بازار سرمایه معاملاتی منطقی و اصولی داشته باشد، شناخت دقیق و کسب آگاهی از اصطلاحات آن، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

ابزار فیبوناچی یکی از مفاهیم مهم و پر کاربرد در تحلیل انواع سهام یا دارایی می‌باشد. در این بین فیبوناچی پروجکشن که به اختصار pro گفته می‌شود، به لحاظ علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد و می‌تواند داده‌های موثری را برای تحلیل سهام به تحلیلگران دهد.

به همین جهت در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم به معرفی سطوح مهم فیبوناچی پروجکشن (فیبو سه نقطه ای) و نحوه معاملات با آن بپردازیم. با ما همراه باشید.


فیبوناچی پروجکشن و اصول کار با آن

ابزارهای فیبوناچی در بازارهای سرمایه، روشی برای تحلیل بازگشت یا ادامه روند هستند که با توجه به پرکاربرد بودن آن، در مقالات متعدد در خصوص انواع فیبوناچی توضیحاتی ارائه کردیم.

فیبوناچی پروجکشنFibonacci Projection یا به اختصار فیبوناچی Pro یکی از انواع فیبوناچی می‌باشد. این فیبو ابزاری است که نقاط بازگشت بیش از 100 درصد هر موج را نشان می‌دهد.

در تحلیل تکنیکال، فیبوناچی پروجکشن کارایی خاص خود را دارد و می‌توان بر اساس آن، نقاط حمایتی و مقاومتی سهام مختلف را مشخص کرد و طبق آنها به انجام معاملات پرداخت.

در واقع با استفاده از فیبوناچی پروجکشن می‌توانیم انتهای حرکت روند اصلی را مشخص کنیم و نقطه مناسب برای ورود به معامله را پیدا کنیم.

در فیبوناچی پروجکشن می‌توانیم، هم پایان حرکت‌های صعودی و نزولی را به دست بیاوریم و هم هدف قیمتی سهام و پایان اصلاح قیمت در نمودار را شناسایی کنیم.


نحوه رسم فیبوناچی سه نقطه ای

فیبوناچی پروجکشن، یک فیبوناچی سه نقطه ای محسوب می‌شود که شامل اعداد و درصدهای مهم 100 ، 127 و 161 می‌باشد. در فیبوناچی پروجکشن از طریق سه نقطه می‌توانیم تشخیص بدهیم که پایان حرکت و پایان اصلاح در نمودار چه زمانی خواهد بود. این فیبوناچی با کمک 3 نقطه، نقطه‌هایA ،B و C رسم می‌شود. همچنین از طریق این سه نقطه می‌توانیم هدف قیمت سهام را در نقطه بعدی شناسایی کنیم.

برای رسم فیبوناچی پروجکشن باید مراحل زیر را انجام دهیم:

ابتدا می‌بایست یک روند را در نمودار مشخص کنیم، این روند می‌تواند نزولی یا صعودی باشد. در این روند با استفاده از تجربه خود، نقاط حداقل و حداکثر روند را تعیین می‌کنیم.

سپس به ترسیم فیبوناچی می‌پردازیم. برای روند صعودی، نقطه حداقل را به‌عنوان نقطه اول نقطه A و نقطه حداکثر را با نام نقطه B به عنوان نقطه دوم وصل می‌کنیم. همچنین برای یک روند نزولی باید نقطه حداکثر موج را به عنوان نقطه اول با نام نقطه A و نقطه حداقل را با نام نقطه B به عنوان نقطه دوم وصل نماییم.

نقطه سوم که انتهای اصلاح قیمت پس از یک موج صعودی و یا نزولی می‌باشد را نقطه C می‌نامیم، تا از آن نقطه، پروجکشن یا تصویری بر مبنای حرکت نقطه A و B به دست بیاوریم تا بتوانیم هدف قیمتی بعدی را متصور شویم.

اگر کل این حرکت از نقطه A تا C را بتوانیم شبیه‌سازی کنیم، در تراز 100 درصد می‌توان مشابه این حرکت را قرینه کرد و در روند بعدی آن را محاسبه نمود که به اصطلاح نقطه 100 درصد فیبوناچی پروجکشن می‌نامیم.

در روند صعودی، هدف قیمتی سهم تا تراز 100 درصد رشد می‌کند و در روند نزولی، هدف قیمتی تا تراز 100 درصد فیبوناچی، افت قیمتی خواهد داشت.

گفتنی است که برای ترسیم فیبوناچی پروجکشن در تریدینگ ویو نیز باید مراحل بالا را طی کنید.


نحوه معامله با فیبو سه نقطه

همان‌طور که گفته شد، فیبو پروجکشن می‌تواند با استفاده از داده‌های روند در نمودار، برای روند و امواج بعدی آن، اهداف قیمتی داشته باشد که در نحوه انجام معاملات ما در بازار بورس بسیار اهمیت دارد.

در روند صعودی گفتیم که خط AB، با استفاده از نقطه حداقلی و حداکثری روند، ترسیم می‌شود و این خط به صورت حرکت صعودی دیده می‌شود و پس از آن موج دیگری آغاز می‌گردد که در آن اصلاح قیمتی رخ می‌دهد و آن را نقطه C در نظر می‌گیریم.

ابزار فیبوناچی بازگشتی، سطوحی را که احتمال بازگشت سهم از روند نزولی و اصلاحی را می‌دهد، مشخص می‌کند. نحوه انجام معامله در این حالت، به صورتی می‌باشد که در سطح فیبوناچی بازگشت، اقدام به خرید می‌کنیم چرا که به احتمال بسیار زیاد، سهم از این نقطه به سمت روند صعودی برگشت خواهد زد و همچنین نقطه‌ای را برای حد ضرر معمولاً 5 درصد، پایین‌تر از نقطه C مشخص می‌کنیم تا احیاناً اگر افت قیمتی ادامه داشت در آن نقطه با ضرر کوچک از سهم خارج شویم.

حال می‌بایست، نقطه‌ای هم برای هدف قیمتی در سهم مشخص کنیم، برای این کار از سطوح فیبوناچی پروجکشن استفاده می‌کنیم. برای این منظور، سه سطح مهم در فیبوناچی را مد نظر قرار می‌دهیم.

اولین هدف قیمتی در سطح 8/61 رقم می‌خورد که معمولاً در آن، قیمت سهام تا حدودی درجا می‌زند تا در صورت عبور از هدف اول، به هدف دوم برسد.

در این حالت هدف بعدی در سطح 100 درصد فیبوناچی خواهد بود و با رسیدن به این هدف، باز هم شاهد درجا زدن قیمتی خواهیم بود تا روند بعدی پس از آن مشخص شود.

در صورت عبور از مقاومت این ناحیه، می‌توان هدف سومی برای سهم متصور شد که در سطح 2/127 فیبوناچی پروجکشن، تعیین می‌شود.

هر کدام از این سطوح فیبوناچی، یک ناحیه مقاومتی برای روند سهم محسوب می‌شود که برای کسانی که می‌خواهند ریسک کمتری داشته باشند و به سود خود در آن نقطه بسنده می‌کنند، بهتر است در این نقاط مقاومتی از سهم خود خارج شوند. اما برای آن دسته از معامله‌گرانی که دید بلند مدتی برای سهم خود دارند، بهتر است برای اهداف بعدی صبر کنند که در این صورت پس از موج اصلاحی بعدی، هدف چهارم سهم در سطح 8/161 تعیین می‌شود که تا رسیدن قیمت به این سطح می‌توان صبر کرد.

همین روند برای موج نزولی نیز عملیاتی می‌شود. به این صورت که خط AB، خط حرکتی سهم و نقطه C موج بعدی سهم را مشخص می‌کند و طبق داده‌های آنها و سطوح اول، دوم و سوم فیبوناچی پروجکشن، برای روند سهم اهداف قیمتی مشخص می‌کنیم که به طور معمول، قیمت با افت، مواجه خواهد شد و بهتر است در قیمت‌های بالاتر قبل از رسیدن به موج نزولی از سهم خارج شویم.


 سطوح مهم فیبوناچی پروجکشن

در فیبوناچی پروجکشن، سطوح مقاومتی و سطوح حمایتی سهم از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در تحلیل خود بر اساس اعداد فیبوناچی حتماً در نظر بگیریم. اعداد و درصدهای فیبوناچی بر اساس علم ریاضی محاسبه شده‌اند و سه سطح آن در فیبوناچی پروجکشن حائز اهمیت است.

این سه سطح عبارت است از سطح 100، 127 و 0.161 . با استفاده از این درصدها، می‌توانیم هم نقاط مقاومتی سهم و هم اهداف پیش روی سهم را مشخص کنیم و در تحلیل خود مورد استفاده قرار بدهیم. این سطوح مهم توسط نرم‌افزارهای تحلیلی تعیین می‌شوند و می‌توان نمودار سهام را بر اساس آنها تحلیل کرد.


اندیکاتور فیبوناچی پروجکشن

برای استفاده از اندیکاتور فیبوناچی پروجکشن، می‌بایست به نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال اشراف خوبی داشت. در این نرم‌افزارها معمولاً فیبوناچی پروجکشن با علائم انگلیسی مختلف درج می‌گردد مثل Alternate Price Projection که به اختصار APP نوشته می‌شود و در قسمت اندیکاتورها می‌توان آن را جستجو کرد و به عنوان یک اندیکاتور برای تحلیل سهم، در نظر گرفت.

همچنین در برخی از نرم‌افزارهای تحلیل، اندیکاتور فیبوناچی پروجکشن با نام فیبوناچی اکسپنشن Fibonacci Expansion، مشخص شده است که می‌توان با انتخاب آن در قسمت اندیکاتورها، نمودار سهام را بر اساس اعداد فیبوناچی پروجکشن، تحلیل و بررسی کرد.


نکات مهم در رابطه با معامله با ابزارهای فیبوناچی

قبل از اقدام به خرید توسط فیبوناچی پروجکشن، بهتر است با استفاده از فیبوناچی بازگشتی، احتمال برگشت سهم از فاز نزولی به صعودی را به درستی و با دقت بسنجید و بعد به سهم ورود پیدا کنید.

کار با فیبوناچی پروجکشن بسیار راحت است و با استفاده از نرم‌افزار تحلیل تکنیکال و یادگیری آن به سادگی می‌توان اهداف نمودار را مشخص نمود.

سطوح 100، 127 و 161 مهمترین درصد های فیبوناچی پروجکشن می‌باشند که سطح 100 به دلیل متقارنسازی نمودار از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در نظر گرفتن الگوهای مهم تحلیل تکنیکال مثل الگوهای سر و شانه، سقف و کف دو قلو، به همراه سطوح فیبوناچی پروجکشن به اعتبار تحلیل شما می‌افزاید و اگر این الگو در سطوح مهم فیبوناچی تشکیل شود، سیگنال دریافتی شما قدرتمندتر خواهد بود.

برای هر خرید خود با استفاده از سطوح فیبوناچی پروجکشن، هدف قیمتی تعیین کنید تا در صورت رسیدن به آن قیمت، با سود دلخواه از سهم خارج شوید.


جمع‌بندی

ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال همواره کاربردهای فراوانی داشته است به گونه‌ای که می‌توان طبق آن، معاملات دقیقی انجام داد. نحوه انجام معامله با فیبوناچی پروجکشن و سطوح مهم آن از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که اهداف قیمتی نمودار توسط آنها محاسبه و مشخص می‌شوند.

همچنین فیبوناچی پروجکشن می‌تواند انتهای یک روند و انتهای موج اصلاحی را تشخیص بدهد تا براساس آن بتوانیم معاملات موفقی داشته باشیم.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکال

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر