logo

الگوی پرچم مثلثی | تفاوت الگوی کنج و مثلث | تفاوت الگوی پرچم و مثلث| الگوی پرچم

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکال بررسی الگوی پرچم و الگوی مثلث و تفاوت‌های آن‌ها

برای ورود و سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه، باید به شرایط آن آگاه باشید و همچنین مهارت‌های لازم به منظور انجام معملات و خرید و فروش را کسب کنید.

بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند قبل از اقدام برای خرید یا فروش سهام یا دارایی خود، وضعیت موجود آن را تحلیل کنند و نسبت به آن تصمیم بگیرند.

تحلیلگران زیادی هستند که از تحلیل تکنیکال برای این کار استفاده می‌کنند. الگوهای مختلفی در تحلیل تکنیکال وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید سهم‌های مختلف را تحلیل کنید.

الگوی مثلث و الگوی پرچم جزو الگوهای تکنیکالی هستند که داده‌ها و اطلاعات مهمی را از روی نمودار سهام به تحلیلگران می‌دهند. در این مقاله ابتدا، تعریفی از الگوی مثلث، الگوی پرچم و الگوی پرچم مثلث خواهیم داشت و سپس به تفاوت‌ الگوی کنج و مثلث می‌پردازیم.


الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال برخی از الگوها با عنوان الگوی ادامه‌دهنده شناخته می‌شوند. این الگوها همان‌طور که از نام آنها پیداست، در ادامه یک روند حرکت می‌کنند. الگوهای ادامه دهندهمعمولاً در زمان کمتری ساخته می‌شوند و اکثراً در رده الگوهای کوتاه‌مدت یا میان‌مدت تقسیم‌بندی می‌شوند.

 الگوی مثلث نیز جزو الگوهای ادامه‌دهنده محسوب می‌شود. درالگوی مثلث، نمودار قیمت سهام در بازه زمانی مشخص، تشکیل الگویی می‌دهد که با اتصال خطوط، الگویی شبیه به مثلث هندسی شکل می‌گیرد.


انواع الگوی مثلث

الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال انواع مختلفی دارد که در ذیل به هرکدام از آنها می‌پردازیم:

الگوی مثلث افزایشی یا صعودی

همان‌طور که از نام این الگو مشخص است، در الگوی مثلثی افزایشی، نوک مثلث میل به افزایش قیمت و رو به بالا دارد. در این الگو، خط پایینی به‌عنوان خط روند به‌‌صورت افزایشی شکل می‌گیرد و خط بالایی تقریباً افقی می‌باشد.

در خط روند حمایت‌های نمودار، کف قیمتی بالاتری می‌سازند و به همین جهت رو به بالا در حرکت خواهد بود و خط بالایی مثلث، مقاومت‌های ساخته شده را در طول روند خود، در بر می‌گیرد.

طبق تحلیل تکنیکال، هرگاه در الگوی مثلث افزایشی، نمودار قیمت سهام، مقاومت‌های پیش روی خود را به سمت افزایش قیمت رد کند، می‌تواند یک سیگنال مثبت خوب برای خرید صادر کند. اکثر تحلیلگران در این مواقع پیش‌بینی می‌کنند که سهام با روند صعودی در آینده مواجه شود.

الگوی مثلث کاهشی یا نزولی

این الگو برخلاف الگوی افزایشی عمل می‌کند. در الگوی مثلث کاهشی، نوک مثلث به سمت پایین و نزول قیمتی، میل می‌کند. بنا بر این الگو، خط روند در خط بالایی مشخص می‌شود. در خط روند مقاومت‌های ایجاد شده، قله‌های کوتاه‌تر از قبل خود را می‌سازند که این باعث می‌شود تا خط روند بالایی به سمت پایین سوق پیدا کند.

همچنین خط پایینی در الگو، به عنوان خط افقی در نظر گرفته می‌شود و در این حالت حمایت‌های سهم معمولاً به شکل ثابتی تکرار می‌گردند.

flag-vs-triangle-2.jpg

طبق تحلیل تکنیکال، هرگاه در الگوی مثلث کاهشی، کندل قیمتی، حمایت‌های خود را به سمت پایین بشکند، می‌تواند یک سیگنال منفی صادر کند تا سها‌مدار نسبت به موقعیت قیمت سهام احساس خطر کند. بیشتر تحلیلگران در این مواقع پیش‌بینی می‌کنند که سهام با روند نزولی در مسیر خود همراه خواهد شد.

الگوی مثلث متقارن

الگوی مثلث متقارن معمولاً با توقف روند حرکتی همراه است و بعد از طی بازه زمانی، دوباره به روند قبلی خود ادامه می‌دهد. در الگوی متقارن، خط عمودی نمودار در کندل‌های ایجاد شده به ‌عنوان قاعده مثلث محسوب می‌شود و دو خط بالایی و پایینی هر کدام در روند صعودی و نزولی قرار می‌گیرند.

مثلاً خط بالایی شکل نزولی و خط پایینی شکل صعودی به خود می‌گیرند تا الگوی مثلث شکل متقارن داشته باشد.

flag-vs-triangle-3.jpg


الگوی پرچم در تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال، برخی از الگوها در بازه‌های زمانی مختلف اصلاح قیمتی انجام می‌دهند و مجدداً طی زمان به روند صعودی یا نزولی خود برمی‌گردند. ساختار الگوی پرچم نیز به همین شکل است.

در الگوی پرچم، یک روند صعودی قوی قبل از رسیدن به زمان اصلاح شکل می‌گیرد. زمانی که نمودار سهام وارد فاز اصلاحی می‌شود، الگوی پرچم تکمیل می‌گردد و بعد از آن باید منتظر بازگشت به روند و ادامه روند قبلی خود باشیم.

در ساختار الگوی پرچم، روند قبل از تشکیل الگو را «میله پرچم» و دوره اصلاح و تکمیل الگو را «بدنه پرچم» معرفی می‌کنیم. معمولاً بهترین زمان خرید سهام، بعد از تشکیل الگوی پرچم و آماده شده برای روند صعودی، تعیین می‌شود.

منظور از میله پرچم همان روند صعودی قوی قبل از شکل‌گیری الگو می‌باشد که با شیب تند به سمت بالا در حرکت است.

منظور از بدنه پرچم، نوسانات قیمتی در زمان اصلاح می‌باشد. این بدنه با تشکیل کانال قیمتی، می‌تواند شکل مثلث یا مستطیل به خود بگیرد.

با بکار گرفتن الگوی پرچم، می‌توان 3 نقطه مهم یعنی نقطه ورود، حد ضرر و حد سود را مشخص کرد و طبق آن معامله خود را انجام داد.


انواع الگوی پرچم

الگوی پرچم انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

الگوی پرچم صعودی

در این الگو، مشاهده می‌شود که قیمت سهام با قدرت بالایی در روند صعودی قرار دارد و بعد از مدت زمانی وارد کانال اصلاحی می‌شود. اگر کندل قیمتی بعد از عبور از فاز اصلاحی، مقاومت خود را با قدرت به سمت بالا بشکند، انتظار رشد قیمت به‌اندازه میله پرچم در روند بعدی سهام داریم. در این حالت بهترین نقطه برای ورود، اتمام کانال اصلاحی می‌باشد.

الگوی پرچم نزولی

این الگو، درست برخلاف الگوی صعودی عمل می‌کند. قبل از تشکیل الگوی پرچم، یک روند نزولی قوی شکل می‌گیرد و بعد از ورود به کانال اصلاحی، دوباره روند نزولی خود را از سر می‌گیرد.

اگر حمایت سهم در روند شکسته شود، انتظار افت شدید قیمتی به‌ اندازه روند قبلی خواهیم داشت و بهترین موقعیت برای خروج از سهم و جلوگیری از ضررهای احتمالی می‌باشد.

الگوی پرچم سه ‌گوش

این الگو شباهت زیادی به الگوی مثلث متقارن دارد و در کانال اصلاحی خود، شکل مثلث (الگوی پرچم مثلثی) می‌گیرد. با این تفاوت که قبل از شکل‌گیری الگو پرچم مثلثی، حتماً می‌بایست شاهد روند صعودی یا روند نزولی قوی در نمودار باشیم.

الگوی پرچم سه گوش به صورت الگوی پرچم سه‌ گوش صعودی و نزولی تشکیل می‌شود. در الگوی صعودی انتظار رشد قیمت به‌اندازه میله پرچم و در الگوی نزولی انتظار افت قیمت به‌اندازه میله پرچم خواهیم داشت.


تفاوت الگوی پرچم و مثلث

با اینکه هر دو الگوی مثلث و الگوی پرچم، از الگوهای ادامه دهنده به شمار می‌روند و به لحاظ ظاهری شباهت‌های به‌خصوصی با هم دارند اما دارای تفاوت‌های ساختاری هستند که در این قسمت به آنها می‌پردازیم.

در الگوی پرچم، نمودار قیمتی باید جهت و روند مشخص قوی با شتاب زیاد وجود داشته باشد و روند اولیه برای تشکیل الگو بسیار حائز اهمیت است. اما این مورد در تشکیل الگوی مثلث چندان مهم نیست.

شیب تغییرات در الگوی پرچم بیشتر از الگوی مثلث است. به همین نحو، در الگوی پرچم، شکست مقاومت یا حمایت با شیب تندتر و قدرتمندتری رخ می‌دهد و به عبارتی زودتر به اهداف قیمتی می‌رسد.

الگوی پرچم می‌تواند ساختاری مستطیل شکل نیز به خود بگیرد اما در الگوی مثلث حتماً شاهد شکل‌گیری مثلث در نمودار هستید. تغییرات قیمتی در الگوی پرچم به دلیل وجود شیب بالا، شدیدتر اتفاق می‌افتد.

هدف قیمتی در الگوی پرچم به مراتب راحت‌تر از الگوی مثلث تخمین زده می‌شود؛ چرا که در الگوی پرچم، میله پرچم معیار بسیار مناسبی برای تعیین هدف سهام می‌باشد. به همین دلیل تعیین نقطه حد ضرر و حد سود با استفاده از الگوی پرچم دقیق‌تر به نظر می‌رسد.

الگوی مثلث صعودی می‌بایست در کانال نوسانات خود، کف‌های بالاتری بسازد تا به سمت صعود میل کند اما در الگوی پرچم ممکن است این کانال، ثابت و یا در برخی مواقع نزولی باشد و بعد دوباره به روند صعودی برگردد.

در الگوی مثلث، فشردگی در کانال مثلثی، می‌تواند بر قدرت روند بعدی تأثیر زیادی بگذارد و هر چه این کانال فشرده‌تر شود، قدرت بالاتری در روند خواهد داشت.


جمع‌بندی

الگوهای مختلفی در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند تا نقاط مهم برای ورود یا خروج سهم شناسایی شوند. هر الگو بر اساس ساختاری که دارد در تعیین این نقاط نقش قابل توجهی دارند. در این مقاله به بررسی ساختار الگوی مثلث و الگوی پرچم پرداختیم و با بررسی برخی از شباهت‌های آنها، در ادامه مطلب تفاوت‌های موجود در این دو الگو را مورد ارزیابی قرار دادیم.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالالگوهای ادامه دهنده

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر