logo

خط روند چیست؟ خط روند نزولی و صعودی

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالخط روند چیست؟ انواع خط روند در تحلیل تکنیکال

در بازار بورس اصطلاحات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شناخت کافی از آنها می‌تواند به درک ما از بازار سرمایه کمک بسیار زیادی کند. تحلیل تکنیکال در بازار بورس نقش غیر قابل انکاری دارد که برای بسیاری از افرادی که می‌خواهند به معامله در بازار بپردازند، مهم و تأثیرگذار به نظر می‌رسد. استفاده از خط روند trend یکی از بخش‌های مهم در تحلیل تکنیکال است که روند سهم را در بازه‌های زمانی مشخص، تعیین می‌کند. خط روند برای تحلیل انواع سهم، کاربرد دارد و برای انجام ترید در بازار بورس حائز اهمیت می‌باشد. با توجه به نکات پراهمیت خط روند در این مقاله قصد داریم به آموزش خط روند و نحوه سیگنال‌گیری از خط روند صعودی و نزولی بپردازیم.

خط روند چیست؟

هر سهم در هر روزی که معامله می‌شود، قیمتی را ثبت می‌کند که در قالب کندل قیمتی درج می‌شود و پس از گذشت بازه زمانی، مجموع این قیمت‌ها، تبدیل به نمودار قیمتی می‌گردد که این نمودار می‌تواند مورد ارزیابی و تحلیل قرار بگیرد. خط روند به خطوطی گفته می‌شود که توسط نرم افزار تحلیل تکنیکال رسم می‌شود تا تحلیلگران نسبت به موقعیت سهم و روند در پیش روی خود، اطلاعات کافی و مهمی را به دست بیاورند و طبق آن برای روند بعدی سهم پیش‌بینی داشته باشند.

شاید بتوان گفت خط روند مهمترین ابزار در تحلیل تکنیکال باشد. با استفاده از خط روند می‌توانیم کف قیمتی، سقف قیمتی و نقاط مهم مربوط به کانال سهام را مشخص کنیم. همچنین خط روند می‌تواند سیگنال‌های خرید یا فروش سهم را صادر کند و در صورتی که معتبر باشد می‌شود به آن اطمینان کافی داشت. اندیکاتور rsi و میانگین بهترین اندیکاتور برای تشخیص خط روند هستند. اینکه خط روند چه جهتی دارد و تا چه مدت زمانی ادامه خواهد داشت و از چه نوعی از موج‌های صعودی و یا نزولی است، در نتیجه گیری تحلیل بورس بسیار کارآمد و مؤثر خواهد بود.

انواع خط روند

  • خط روند صعودی: زمانی که قیمت سهم رو به افزایش است این روند شکل می‌گیرد. در این صورت باید کف قیمتی را به یکدیگر متصل می‌کنیم.

ax777.JPG

  • خط روند نزولی: زمانی که قیمت سهم رو به کاهش است این روند شکل می‌گیرد. در این صورت سقف قیمتی را به یکدیگر متصل می‌کنیم.

ax778.JPG

  • خط روند خنثی: زمانی که قیمت در یک محدوده نوسان می‌کند، خط روند خنثی شکل می‌گیرد.

نحوه ترسیم خط روند

برای رسم خط روند، حداقل دو نقطه نیاز خواهیم داشت. در نمودار قیمت سهام می‌بایست دو نقطه از کف و یا دو نقطه از سقف را در نظر بگیریم. با اتصال این دو نقطه در کف و یا سقف نمودار، خط روند اولیه رسم می‌گردد. باید توجه داشت در ترسیم خط روند، باید بالاترین نقاط را در سقف و پایین‌ترین نقاط را در کف نمودار به هم متصل کنیم تا خط روند به درستی رسم شود. نکته مهمی که باید در رسم خط روند در نظر گرفت این است که خط روند نباید متقاطع باشد و همدیگر را قطع کنند. بلکه خط روند در نمودار تشکیل دو خط موازی می‌دهد که یا بصورت نزولی و یا به‌صورت صعودی می‌باشد. این خط می‌تواند تعیین کننده وضعیت کانال سهم باشد.

خط روندی که از به هم متصل کردن خطوط کف نمودار پدید می‌آید، نشان دهنده خط حمایتی سهم است که تا زمانی که کندل قیمتی، آن خط را نشکند، معتبر خواهد بود و برای تحلیل تکنیکال به عنوان حمایت سهم تعیین می‌شود. خط روندی که از به هم متصل کردن خطوط سقف نمودار پدید می‌آید، نشان دهنده خط مقاومتی سهم است که زمانی که کندل قیمتی به آن نزدیک می‌شود معمولاً افزایش فروشندگان را شاهد هستیم. هنگامی که خط مقاومتی به سمت بالا شکسته می‌شود به طور معمول امکان دارد یک روند صعودی در سهم در پیش باشد.

بهترین روش رسم خط روند

ذکر این نکته حائز اهمیت است که هر چقدر تعداد نقاط وصل شده در ترسیم خط روند بیشتر باشد، خط روند ما دارای اعتبار بیشتری می‌باشد. به همین ترتیب هر چقدر کندل‌های قیمتی به خط روند بیشتر برخورد کنند، اعتبار خط روند بیشتر خواهد بود. بهترین روش برای رسم خط روند، انتخاب شیب درست نمودار می‌باشد. هر خط روند دارای شیب خاصی است که برای هر نمودار قیمتی متفاوت می‌باشد.

در محیط نرم‌افزار متا تریدر، می‌توان قسمت مربوط به رسم خط را انتخاب کرد و با بررسی نمودار مورد نظر خط روند را بر اساس نقاط کف و سقف قیمتی و شیب نمودار مشخص شده، رسم کرد. در رسم خط روند، قیمت‌های ثبت شده گذشته سهم اهمیت بالایی دارد. برای رسم درست خط روند در کف، باید کمترین کندل قیمتی در بازه زمانی مورد نظر را به عنوان اولین نقطه در نظر بگیریم و سپس کندل قیمتی بعدی که کف بالاتری از کندل قبلی دارد را می‌توانیم به عنوان نقطه بعدی برای اتصال در نظر بگیریم به ترتیبی که این خط روند اکثر کندل‌های قیمتی کف نمودار را لمس کند.

اگر کف‌ها نسبت به نقطه اولیه بالاتر باشند، خط روند صعودی، همچنین اگر کف‌ها نسبت به نقطه اولیه پایین‌تر باشند، خط روند نزولی می‌باشد. در ترسیم خط روند در سقف نمودار نیز با همین روش پیش می‌رویم. کندل‌های قیمتی که در سقف ایجاد شده نسبت به بالاترین کندل قیمتی، رسم خط روند خود را شروع می‌کنیم. سپس به دنبال دیگر سقف‌های قیمتی در نمودار می‌گردیم و نقاط بعدی را برای رسم تعیین می‌کنیم. خط روند رسم شده می‌بایست اکثر کندل‌های سقف را لمس کند تا به درستی ترسیم شود. شیب خط روند سقف نیز همانند خط روند کف، می‌تواند صعودی و یا نزولی باشد که در راستای هم در یک جهت قرار دارند. هر چه زاویه کمتری در رسم خط کانال وجود داشته باشد، آن خط بیشتر قابل اعتماد است.

خط میدلاین

همان طور که ما می‌توانیم برای روندهای نزولی یا صعودی و یا خنثی با استفاده از خط روند نقاط احتمالی بازگشت قیمتی را در آینده پیش‌بینی کنیم، می‌توانیم با ابزاری به اسم کانال این کار را بهتر انجام بدهیم. به شرطی که محدوده حرکتی سهم برای ما مشخص باشد تا دامنه حرکتی سهم را تا حدودی به دست بیاوریم. همان طور که گفتیم، برای رسم کانال به یک سری نقاط حمایتی و مقاومتی از سهم نیاز داریم.

زمانی که خط روند ترسیم می‌شود، یک فضایی میان دو خط موازی کف و سقف، ایجاد می‌شود که اصطلاحاً کانال سهم می‌گوییم. کانال نمودار بر اساس خط روند، می‌تواند صعودی و یا نزولی باشد. خط میدلاین همان طور که از نام آن پیداست به خطی گفته می‌شود که از وسط کانال عبور می‌کند و معمولاً مشخص کننده روند سهم درون کانال می‌باشد. برای رسم خط میدلاین، می‌توان در نرم افزار تحلیل تکنیکال از ابزار parallel channel استفاده کنیم. نقاط زیادی در نمودار وجود خواهد داشت که به خط میدلاین واکنش نشان می‌دهد و ممکن است تا بازه زمانی طولانی درون میدلاین، نوسان قیمتی داشته باشد.

به همین ترتیب خط میدلاین می‌تواند به ما درک درستی از حرکت سهم بدهد و از آن در جهت استراتژی معاملاتی خود استفاده کنیم تا روند حرکتی بعدی سهم را در نمودار پیش‌بینی نماییم.

چطور تشخیص دهیم خط روند درست رسم شده است؟

همان طور که در قسمت‌های قبل تا حدودی توضیح دادیم، خط روندی زمانی درست رسم می‌شود که اکثر کندل‌های سقف و کندل‌های قیمتی کف را در بر بگیرد و خط روند آنها را لمس کند.

خط روند می‌بایست تشکیل یافته از دو خط موازی باشد و خطوطی که همدیگر را قطع کنند، خط روند درستی نیست. ابزارهای تحلیل تکنیکال این امکان را می‌دهند تا ما با استفاده از ابزار رسم خط و یا رسم کانال در منو نرم افزار، بتوانیم خط روند را مورد بررسی قرار بدهیم تا به لحاظ شیب نمودار و لمس کندل‌های قیمتی در سقف و کف در موقعیت اصولی و مناسب قرار داشته باشد.

همچنین خط روندی اصولی رسم می‌شود که در سقف نمودار تشکیل خطوط مقاومتی و در کف نمودار تشکیل خطوط حمایتی بدهد تا تحلیلگر متوجه شود که چه زمانی قیمت نزدیک به حمایت و یا مقاومت نمودار می‌شود.

نکته دیگر در تشخیص خط روند درست و اصولی، تعداد نقاط برخورد کندل‌های کف و سقف با خطوط روند، و همچنین زاویه صحیحی که تشکیل کانال بدهد، می‌باشد. هر چقدر تعداد برخورد کندل قیمتی با خط رسم شده بیشتر باشد، آن خط روند درست‌تر و معتبرتر خواهد بود.

نحوه معامله با استفاده از خط روند

زمانی که خط روند به درستی رسم شد، تحلیلگران با استفاده از خط روند و نیز کانال نمودار، استراتژی معاملاتی خود را تنظیم می‌کنند.

نحوه انجام معامله بر اساس خط روند به این صورت است که وقتی کندل قیمتی نزدیک به خط روند در سقف نمودار و یا به اصطلاح بورسی نقاط مقاومتی می‌شود، بهتر است اگر در سود هستیم، بخشی از سهام خود و یا تمام سهام خود را به فروش برسانیم چرا که با برخورد به خط مقاومتی این احتمال وجود دارد که دوباره قیمت سهام به قیمت‌های پایین‌تر در نمودار برگردد.

همچنین زمانی که کندل قیمتی به خط روند در کف و یا خطوط حمایتی نزدیک شود تا وقتی که خط حمایتی را به سمت پایین نشکند، می‌توان سهم را نگه داشت و یا هنگامی که خط حمایتی را لمس می‌کند و به سمت بالا برمی‌گردد، مقداری از سهام را خریداری کرد. چرا که برگشت از این نقاط می‌تواند نوید بخش یک حرکت صعودی در نمودار سهام باشد.

خط داینامیک چیست؟

خط روند داینامیک در گذشته وجود نداشته و سابقه تاریخی ندارد. به بیان دیگر خط داینامیک در شرایطی ایجاد می‌کند که قیمت در مسیر خود کف‌های جدید می‌سازد و یک روند را طی می‌کند. برای درک بهتر حمایت و مقاومت داینامیک به تصویر زیر توجه کنید.

ax775.JPG

خط استاتیک چیست؟

زمانی که خط حمایت و مقاومت در یک قیمت ثابت باشد، خط روند استاتیک شکل می‌گیرد. خط استاتیک به زبان ساده‌تر تاریخچه قیمتی دارد و در گذشته ممکن است بارها به آن قیمت واکنش نشان داده باشد. برای درک بهتر حمایت و مقاومت استاتیک به شکل زیر توجه کنید.

ax776.JPG

حمایت استاتیک مهمتره یا داینامیک

همان‌‎طور که گفته شد، سطح حمایت داینامیک و استاتیک در پایین‌ترین خط روند کانال و سطح مقاومت داینامیک و استاتیک بالاترین خط روند کانال رسم می‌شود. انتخاب معامله با حمایت استاتیک یا داینامیک به استراتژی معامله‌گری مرتبط است و نمی‌توان گفت کدام خط روند بهتر است. روند استاتیک و داینامیک هر دو سیگنال‌های خرید و فروش خوبی می‌دهند.

جمع‌بندی

خط روند یکی از مهمترین و اصولی‌ترین ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال می‌باشد که برای بسیاری از تحلیلگران بازار از جایگاه بالایی برخوردار است. خط روند می‌تواند با استفاده از داده‌های قیمتی گذشته، چشم اندازی از روند سهم در حرکت بعدی بدهد. به همین خاطر معمولا بر اساس این خط می‌توان استراتژی‌هایی مختلفی را برای سهام مدنظر خود طراحی کرد.

در این مقاله سعی کردیم با ساختار خط روند و نحوه ترسیم آن آشنا شویم. ذکر این نکته بسیار مهم است که برای یادگیری و درک بهتر از خط روند و تحلیل تکنیکال بهتر است تا آموزش‌های لازم را در این خصوص تجربه کرد. کارگزاری بیدار در این راستا با بهره گیری از کارشناسان و تحلیلگران با تجربه، خدمات آموزشی خود را به علاقه‌مندان حوزه سرمایه گذاری بورس، ارائه می‌دهد که کافی است با دفاتر کارگزاری در ارتباط باشید

عناوین مرتبط

نحوه رسم حمایت و مقاومت استاتیک چگونه است؟

زمانی که قیمت بارها در دو نقطه قیمتی واکنش نشان دهد، می‌توان حمایت و مقاومت را براساس آن نقاط ترسیم کرد.


بنردسته بندی:تحلیل تکنیکال

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر