logo

الگوی هارمونیک گارتلی در تحلیل تکنیکال

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالالگوی هارمونیک گارتلی در تحلیل تکنیکال

بسیاری از تحلیل‌گران خبره معتقدند قوی‌ترین ابزار تحلیل تکنیکال، الگوهای هارمونیک هستند. ریشه آن را می‌توان در معاملات با احتمال موفقیت بسیار بالا، ریسک کم و سود زیاد دانست و هم چنین انعطاف‌پذیری الگوهای هارمونیک در تطبیق با دامنه گسترده‌ای از استراتژی‌های سودمند بازار دانست.

بهترین استراتژی‌های قابل ترکیب با الگوهای هارمونیک بخصوص برای بازار یک طرفه بورس تهران، استراتژی مارتینگل و استراتژی معاملاتی معکوس می‌باشد. در ادامه قصد داریم درباره الگوی هارمونیک گارتلی توضیحاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.


الگوهای هارمونیکHarmonic Patterns

الگوهای هارمونیک Gartley الگوهای پیچیده‌ای هستند که برای پیش‌بینی برگشت روند و گرفتن معاملات با ضریب اطمینان بالا در استراتژی‌های ترید معکوس بسیار پر‌طرفدار به شمار می‌روند.

این الگوها از حرکت هندسی قیمت و سطوح فیبوناچی بوجود می‌آیند. به صورت کلی، اغلب الگوهای هارمونیک از ۵ نقطه تشکیل شده‌اند و در روندهای خنثی و روزهای کم‌نوسان بازار، بیشتر مشاهده می‌شوند.


ساختار الگوی هارمونیک

الگوهای هارمونیک از 5 نقطه X، A، B، C و D تشکیل می‌شوند که محدوده نقطه D منطقه با پتانسیل برگشت یا PRZ (Potential Reversing Zone) هم گفته می‌شود.

شناسایی منطقه Prz برای معامله‌گران حرفه‌ای به شدت اهمیت دارد چرا که وعده یک معامله کم ریسک با سود مطمئن را به همراه دارد. ساختار الگوهای هارمونیک قرابت بسیار شدیدی با نسبت‌های اصلاحی فیبوناچی دارد و هر 3 نوع رایج آن یعنی (Fibonacci Time Zone) و مخصوصا(Fibonacci Retracement) و (Fibonacci Expansion) شدیدا در شناسایی الگوها و نحوه ورود به معامله با کمک الگوهای هارمونیک استفاده می‌شوند.


انواع الگوهای هارمونیک

در دنیای بی‌انتهای تحلیل تکنیکال تا به حال تعداد زیادی الگوی هارمونیک شناسایی شده که «الگوی گارتلی (Gartley Pattern)، »الگوی پروانه« (Butterfly Patter) ، »الگوی خفاش«(Bat Pattern) ، »الگوی خرچنگ« (Crab Pattern) از محبوب‌ترین آن‌ها می‌باشند. در ادامه قصد داریم الگوی گارتلی که پر‌طرفدارترین الگوی هارمونیک می‌باشد را مفصل بررسی کنیم.


تاریخچه الگوی گارتلی

الگوی گارتلی در دهه 1930 توسطHarold McKinley Gartley در کتاب وی تحت عنوان «Profits In The Stock Market» به تحلیل‌گران و معامله‌گران بازارهای مالی معرفی شد.

گارتلی در این کتاب اشاره نمود که وقتی بعد از یک حرکت نیرومند، واکنشی در قالب یک الگوی 3 موجی در خلاف جهت حرکت یاد شده، رخ بدهد که طی آن 2 بازو در خلاف جهت حرکت اولیه و تقریباً برابر هم شکل باشند، بازار مستعد ادامه حرکت در جهت حرکت اولیه بوده و بازوی اصلاحی مخالف روند جدید در شرف پایان است.


الگوی گارتلی چیست؟

الگوی گارتلی معمولا انتهای یک روند شکل می‌گیرد و آغازگر برگشت روند می‌باشد. حالت ایده‌آل این الگو، شگل‌گیری در موج اول و دوم در موج شماری الیوت می‌باشد. به این صورت که موج XA موج 1 و کل اصلاح ABCD موج دوم الیوت باشد.

موارد شکل گرفته خارج از این چهارچوب نیز معتبر هستند. نقاط تشکیل‌دهنده الگوی گارتلی قرابت نزدیکی با سطوح اصلاحی Fibo Retreacement دارند به نحوی که نقطه ‌B حاصل اصلاح موج XA تا سطح 8/61 نقطه C در حد فاصل سطوح 38 تا 79 از موج AB و نقطه D در فاصله 113 تا 162درصد موج BC شکل می‌گیرد.

تصویر زیر الگوی گارتلی صعودی را نشان می‌دهد که در انتهای روند ریزشی شکل می‌گیرد و موقیت معامله خرید را پیشنهاد می‌کند.

gartley-pattern-1.jpg


تشخیص آسان‌تر الگوی گارتلی

الگوی گارتلی را در انتهای یک روند نزولی جستجو کنید. یک Fibo Retracement از نقطه X به A رسم کنید و نقطه B رو سطح اصلاحی 8/61 و نقطه D روی سطح 79 درصد باشد.

حالت دوم الگوی گارتلی انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و نوید برگشت روند و موقعیت معامله فروش را می‌دهد.

نحوه ورود به معامله با کمک الگوی گارتلی

پس از شناسایی الگوی گارتلی در نقطه D آماده ورود به معامله می‌شویم.

حد ضرر چند پیپ قبل از نقطه D

حد سود اول لول 8/61 از Fibo Epansion

حد سود دوم لول 100 از Fibo Epansion

 برای مشخص کردن حد سود در الگوی گارتلی با استفاده از Fibo Epansion کافیست نقاط X و A و D را برای رسم Fibo Epansion انتخاب کنید. در تصویر زیر نحوه رسم Fibo Epansion برای تعیین حد سود نشان داده شده است.


ترکیب الگوی گارتلی با استراتژی مارتینگل

تجربه ثابت کرده با توجه به ماهیت بورس ایران در صورتی که الگوی گارتلی با استراتژی مارتینگل ترکیب شود احتمال کسب سود از معامله بسیار بیشتر خواهد شد.

لزوما برای ورود به معامله نباید منتظر بمانیم تا قیمت دقیقا به اصلاح 79 درصد برسد. شما می‌توانید طبق مدیریت سرمایه خودتان قبل از نزدیک شدن قیمت به محدوه PRZ به صورت پله‌ای ورود کنید. با این کار هم شانس موفقیت معامله بیشتر می‌شود و هم در صورت ورود پول هوشمند به سهم و تغییر ناگهانی روند شما از روند پرقدرت بازار جا نخواهید ماند.


تایید قوی‌تر الگوی گارتلی در ترکیب با Fibo Time Zone

 اگر در تشکیل الگوی گارتلی واگرایی زمانی هم ایجاد شود اعتبار الگوی گارتلی چند برابر می‌شود. در صورتی که بین موج XA و موج AD یک واگرایی زمانی معمولی هم جهت با الگو (یعنی TD+ برای گارتلی صعودی و TD- برای الگوی گارتلی نزولی) شکل بگیرد، عملاً یک نشانه نیرومند مبتنی بر تقویت احتمال عملکرد درست و کیفیت بالای الگوی صادر شده است.


تایید قوی‌تر الگوی گارتلی در ترکیب با واگرایی قیمت

در صورتی‌ که در تشکیل الگوی گارتلی واگرایی بین قیمت و اندیکاتورهای Oscillators ایجاد شود؛ یکی از معتبر‌ترین و قدرتمندترین حالات الگوی هارمونیک بوده و شما می‌توانید معامله خود را ضریب اطمینان بیشتر و حجم بیشتر انجام دهید.

در صورتی که در گام‌های نهایی موج CD یک واگرایی معمولی هم جهت با الگو یعنی RD+ برای گارتلی صعودی و RD- برای گارتلی نزولی شکل بگیرد، معامله‌گر بایستی آماده تریدرگیری در راستای سوار شدن بر موج انفجاری صعودی یا نزولی در جهت الگوی گارتلی باشد.


چالش استفاده از الگوهای هارمونیک

الگوهای هارمونیک از دقیق‌ترین و پیچیده‌ترین الگوهای تحلیل تکنیکال می‌باشند که شناسایی آن نیازمند تمرین زیاد و تقویت قدرت تحلیل بصری در شما می‌باشد.

شکل‌گیری این الگوها در نمودار قیمت، زمان بر می‌باشد، به همین منظور این الگوها برای معاملات روزانه (Day Trading) و تغییر روند (Swing Trading) مناسب‌تر می‌باشند. به همین دلیل هم شگل‌گیری این الگو‌ها در تایم‌های بالا مثل روزانه یا هفتگی، اعتبار این الگو را چند برابر می کند.


جمع بندی

به طور خلاصه در این مقاله شما با ماهیت الگوی هارمونیک آشنا شدید و نحوه ورود به معامله با این الگو را آموختید. همین‌طور نحوه تقویت اعتبار این الگو با کمک واگرایی قیمت و زمان مطرح شد که به موفقیت معاملات شما شدیدا کمک خواهد کرد.

تاثیر بررسی امواج الیوت برای اطمینان از تشخیص درست روند و تایید بازگشت روند نیز مطرح شد. شاید مهم‌ترین مبحث این مقاله ترکیب استراتژی مارتینگل با الگوی گارتلی بود که میتواند معاملات برگشتی سودده شما را تضمین کند.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالالگوهای هارمونیک

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر