logo

کدال چیست؟ کاربرد و آموزش ثبت نام کدال برای سهامداران بورس

خانهآموزش بورستحلیل بنیادیسامانه کدال چیست؟ کاربرد و نحوه استفاده از سایت کدال بورس

سایت کدال مخفف Comprehensive Database Of All Listed Companies به معنی پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌ها، به دستور سازمان بورس و اوراق بهادار است که در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، جمع‌‌آوری اطلاعات مالی شرکت‌ها، نظارت و بررسی اطلاعیه‌ها راه‌اندازی شد.

بررسی مستمر شاخص کل بورس به تنهایی نمی‌تواند دید کافی از شرکت ارائه کند؛ از این رو کاربران زیادی روزانه برای کسب اطلاع از وضعیت شرکت‌ها و تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی آن‌ها به سایت کدال بورس مراجعه می‌کنند. در این بین کسانی هستند که اطلاعات کافی نسبت به تمام بخش‌های سامانه کدال بورس ندارند. از آنجایی که اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال می‌تواند روند کوتاه مدت و بلندمدت سهم را مشخص کند، قصد داریم در این مقاله به آموزش کدال خوانی و نحوه ورود و جمع آوری اطلاعات مالی شرکت‌ها بپردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کدال چیست؟

سایت کدال به نشانی codal.ir یک بستر مناسب برای ایجاد شفافیت و افشای سریع اطلاعات است. شبکه کدال خدمات رایگان و قابل اعتمادی به کاربران ارائه می‌دهد. کاربران برای کسب اطلاعات مورد نیاز از سایت می‌توانند از قسمت جست‌وجوی سریع در صفحه اصلی سایت استفاده کنید. در این بخش می‌توانند با وارد کردن نماد شرکت، اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورند. همچنین، کاربران می‌توانند از قسمت اخبار و رویدادها به آخرین اخبار و رویدادهای مربوط به شرکت‌ها دسترسی داشته باشند. در این قسمت، اخبار و رویدادهای مربوط به شرکت‌ها، اعلامیه‌های شرکت‌ها، اطلاعیه‌های بورس و رویدادهای مهم در بازار سهام منتشر می‌شود.

نحوه ورود به سایت کدال

1- وارد سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال) شوید.


2- در قسمت خانه، آخرین اطلاعیه‌ها (کدال اطلاعیه ها) نمایش داده می‌شود؛ اما در صورت نیاز به اطلاعات یک شرکت خاص می‌توانید نام نماد را در قسمت «جستجوی اطلاعیه‌ها» جست‌وجو کنید.

به عنوان مثال نماد «بوعلی» را جست‌وجو می‌کنیم. در این قسمت اطلاعیه‌ها براساس زمان انتشار نمایش داده می‌شود و فایل‌ها به صورت اکسل و پی‌دی‌اف قابل دانلود است.

 پس از انتخاب نماد و نوع اطلاعیه، سایت کدال صورت‌های مالی حسابرسی شده، کدال اطلاعیه مجمع، کدال افزایش سرمایه، کدال حق تقدم، کدال زمانبندی پرداخت سود سهام و ... قابل مشاهده است. در صورتی که قصد دارید به اطلاعیه خاصی از نماد بوعلی دسترسی یابید، در فیلتر جستجو «نوع اطلاعیه» را انتخاب کنید.


3- در قسمت ناشران سایت، اطلاعات مربوط به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس قابل نمایش است. به نمونه زیر توجه کنید: 

در اینجا اطلاعات نماد «خودرو» نمایش داده شده است.

لازم به ذکر است در صورتی که بخواهید اساس‌نامه شرکت را مطالعه کنید باید در قسمت جست‌وجوی اطلاعیه‌ها، نوع اطلاعیه را اساس‌نامه انتخاب کنید.

4- در قسمت نهادهای مالی سایت، اطلاعات مربوط به کارگزاری، سبدگردان، صندوق‌ها، مشاوره سرمایه‌ گذاری، تامین سرمایه و ... منتشر شده است.به عنوان نمونه مشخصات، مجوز فعالیت، تاییدیه‌های فنی سامانه‌های معاملات بر خط و شعب کارگزاری بیدار را مشاهده نمایید.



5- سامانه سنم یکی دیگر از خدمات ارائه شده در سامانه کدال است که با هدف نظارت بر صندوق‌ سرمایه‌ گذاری ایجاد شده است. مدیران صندوق‌ها موظف هستند که روزانه اطلاعات صندوق تحت مدیریت خود را بروزرسانی کنند.

در صورتی که اطلاعات توسط ناشران اعلام نشود و یا عدم شفافیت داشته باشد، نماد به صورت احتیاط نمایش داده می‌شود. این امر به جهت اطلاع سهامداران انجام می‌شود.

جهت یافتن علت این اخطار می‌توانید وارد سامانه کدال شده و با سرچ نماد، اطلاعیه آن را مطالعه کنید. برای اینکه اطلاعات بیشتری در خصوص اخطار تحت احتیاط بودن نماد اطلاعات بیشتری کسب کنید به مقاله «معاملات تحت احتیاط طبق کدال چیست؟» مراجعه کنید.

6- سامانه تدان نیز از دیگر خدمات این سایت است که با هدف ارائه تحلیل‌‌ راه‌اندازی شده است. این سامانه بستری برای ارائه تحلیل کارشناسان بازار سرمایه و مطرح شدن پرسش از ناشران فراهم کرده است.


7- سامانه صورتحساب در این سایت جهت سهولت در تصمیم‌گیری مدیران سازمان‌ها راه‌اندازی شده است.در این بخش امکان درخواست آنلاین پیش صورت حساب، امکان مشاهده بدهی پیشین و مشاهده و چاپ صورتحساب‌های صادر شده یا نشده را فراهم می‌کند.



فرآیندهای تهیه تا انتشار اطلاعیه‌ها در سامانه کدال بورس

  • اعلام گزارش و رخدادها توسط ناشران پس از وقوع
  • دریافت و ثبت گزارش توسط سامانه
  • بارگذاری، انتشار و نظارت اطلاعیه‌ها

چه گزارش‌هایی در سایت کدال منتشر می‎‌شود؟

  1. گزارش ماهانه و میان‌دوره‌ای شرکت‌ها: طبق قانون سازمان بورس کلیه نمادهای حاضر در بازار بورس و فرابورس علاوه بر ارائه گزارش ماهانه باید هر سه ماه، گزارشی از صورت فعالیت‌های مالی خود را به صورت شفاف و واضح منتشر کند.
  2. گزارش صورت‌های مالی: شرکت‌ها در قالب کدال بورس و کدال فرابورس صورت‌های مالی که شامل صورت سود و زیان، صورت وضعیت مالی، صورت سود و زیان جامع، صورت تغییرات در حقوق مالکانه و صورت جریان نقد می‌شود را به صورت حسابرسی شده و حسابرسی نشده ارائه می‌دهند.
  3. گزارش افزایش سرمایه: شرکت‌ها برای توسعه فعالیت‌های خود نیاز به تامین مالی دارند که از طریق افزایش سرمایه این کار را انجام می‌دهند. نحوه افزایش سرمایه و میزان آن نیز در این سایت منتشر می‌شود.
  4. گزارش تفسیری هیات مدیره: این گزارش همراه با صورت‌های مالی منتشر و در هر دوره بروزرسانی می‌گردد.
  5. اطلاعات مجامع شرکت‌ها: این اطلاعات بیش از دیگر اطلاعیه‌ها مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. موضوع اطلاعیه‌ها شامل تقسیم سود نقدی، افزایش سرمایه، تغییر هیات مدیره و ... است.
  6. اعلام زمان واریز سود: زمانی که شرکت سودساز باشد، به هر سهم سودی تعلق می‌گیرد که در نهایت به سهامداران اعلام و توزیع می‌شود.
  7. گزارشات مالی پایان دوره‌ای منتهی به سال مالی نمادها و شرکت‌های بورسی: در این گزارش سهامداران می‌توانند به طور جامع کارنامه مالی یک شرکت را مشاهده کنند.

موارد گفته شده تنها بخشی از گزارش‌های منتشر شده در کدال سهام است. تحلیل‌گران بازار سرمایه با استفاده از این داده‌ها به تجزیه و تحلیل وضعیت نماد و همچنین پیش‌بینی روند بلندمدت شرکت می‌پردازند.



سایت کدال چه خدماتی به کاربران ارائه می‌دهد؟

در سایت کدال خدمات جامعی به تمام فعالان بازار سرمایه ارائه می‌دهد که شامل:

  • قابلیت جست‌وجوی سهام شرکت‌ها براساس نام شرکت، نماد بورسی و گروه صنعتی
  • دسترسی کامل به اطلاعات نهادهای مالی
  • دسترسی به صورت‌های مالی و تجزیه و تحلیل‌ سریع آن‌ها
  • افشای سریع اطلاعیه‌ها جهت جلوگیری از سواستفاده افرادی که اطلاعات نهایی دارند
  • فراهم شدن نظارت بیشتر بر ناشران


ناشران بورسی چه کسانی هستند؟

اما این اطلاعات که در فوق به آن‌ها اشاره کردیم، توسط چه کسانی در کذال منتشر می‌شود؟ لازم به توضیح است که این گزارشات توسط ناشران بورس یعنی مدیران مالی یا مدیران عامل شرکت‌های حاضر در بورس، منتشر می‌شود.

به واقع این افراد مجوز نشر اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی را دارا هستند و موظف به ارائه این گزارشات می‌باشند. این اطلاعیه‌ها پیش از انتشار توسط شرکت‌های حسابرسی بررسی می‌شوند تا از صحت و دقت عملکرد آنها اطمینان یابند.

بنابراین شرکت‌های حاضر در بورس امکان ارائه اطلاعات غلط و نادرست را ندارند. درست به همین دلیل است که مردم می‌توانند نسبت به سایت کدال اطمینان خاطر داشته و از آن به عنوان یک مرجع قابل اعتماد جهت معاملات خود در بازارهای بورس، استفاده کنند.

سامانه تدان بورس در کدال

سامانه تدان یکی از خدمات سایت کدال است. در این سامانه تحلیل گران به ارائه سوال از مدیران شرکت و تحلیل سهام می‌پردازند. در این بخش عنوان اطلاعیه، تاریخ ارسال، عنوان، نویسنده و تاریخ ارائه تحلیل آمده است. پیش از این در مقاله‌ای در خصوص سامانه تدان، اطلاعات جامعی ارائه کردیم که مطالعه آن می‌تواند درک بهتری از این بخش از سامانه کدال را در اختیار شما قرار دهد. 

سامانه سنم بورس در کدال

سامانه سنم مخفف سامانه نظارت مکانیزه صندوق های سرمایه گذاری است. این سامانه با هدف نظارت مستمر بر صندوق های سرمایه گذاری ایجاد شده و طبق بخشنامه سازمان بورس، مدیران تمامی صندوق‌ های سرمایه گذاری موظف هستند به طور روزانه اطلاعات صندوق را در سامانه سنم بارگذاری کنند.

عناوین مرتبط

سایت کدال چیست؟

سایت کدال با هدف شفاف سازی عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس به دستور سازمان بورس و اوراق بهادار راه اندازی شد. سهامداران می‌توانند اطلاعیه‌های مختلف همچون افزایش سرمایه، حق تقدم، صورت های مالی، مجامع، زمان‌بندی تقسیم سود و ... را مشاهده نمایند. 

کدال مخفف چیست؟

سایت کدال مخفف Comprehensive Database Of All Listed Companies به معنی پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌ها و به نشانی codal.ir است.

چه اطلاعاتی از شرکت ها در کدال منتشر می‌شود؟

- گزارش های ماهانه

- صورت مالی میان دوره و پایان دوره

- گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب

- گزارش فعالیت هیات مدیره

- آگهی دعوت به مجامع بورسی

- یادداشت های همراه صورت های مالی

- زمان واریز سود سهام

- گزارش تفسیری مدیریت

- اطلاعات افزایش سرمایه


بنردسته بندی:تحلیل بنیادیکدال

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر