logo

آموزش اندیکاتور حجم OBV در تحلیل تکنیکال

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالآموزش اندیکاتور حجم OBV در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور OBV یکی از ابزارهای مهم در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود و برای تشخیص تغییرات در حجم معاملات و جهت حرکت قیمت در بازارها کاربرد دارد.

این اندیکاتور به شما کمک می‌کند تا بهترین زمان برای ورود یا خروج از یک معامله را تعیین کنید. در ادامه، به نحوه استفاده از اندیکاتور OBV می‌پردازیم.


اندیکاتور OBVچیست؟

اندیکاتورOBV مخفف کلمه انگلیسی On Balance Volume و معروف به اندیکاتور حجم و قیمت می‌باشد. اندیکاتور obv از نوع مومنتوم بوده و جریان حجم در سهام مختلف را می‌سنجد. با بررسی جریان حجم می‌توان تغییرات قیمتی کندل بعدی را پیش‌بینی کرد.

اندیکاتور on balance volume اولین بار توسط جوزف گرانویل (Joseph Granville) طراحی شد و کار آن اینست که تغییرات حجم در سهام را بر اساس حرکت قیمتی سهم بسنجد تا بتواند حرکت بعدی را پیش‌بینی کند.

تغییرات حجم در معاملات بورس، از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر استفاده از این اندیکاتور می‌تواند پارامتر مهمی را در بازار مورد بررسی قرار بدهد چرا که به عقیده بسیاری، حجم می‌تواند نیروی محرک بازار باشد.


obv2-2.jpg


تنظیمات اندیکاتور OBV

همواره رابطه‌ای بین حجم معاملات و قیمت سهام وجود داشته است که برای اکثر معامله‌گران از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. در بسیاری از مواقع، افزایش حجم در معاملات سهام، می‌تواند نشان‌دهنده حرکتی مثبت یا منفی در روند سهام باشد.

اندیکاتور OBV در تشخیص تغییرات حجم نسبت به حرکت قیمتی سهام کاربرد موثری دارد. برای مثال زمانی که به یکباره حجم معاملات سهمی افزایش پیدا می‌کند، ممکن است حقوقی‌ها و صندوق‌های مالی در حال خرید سنگین سهم هستند که شناسایی آن می‌تواند روند مثبتی را در روزهای آتی برای سهم پیش بینی کند.

این امکان وجود دارد که با تغییرات حجم معاملات، پول هوشمندی وارد سهم شده است و قصد افزایش قیمت سهم را دارد. اندیکاتور حجم و قیمت در این مواقع، این تغییرات حجم را با حرکت مومنتوم قیمتی سهم می‌سنجد و داده‌های موثری را به تحلیلگران می‌دهد.

اندیکاتور OBV همچنین می‌تواند برای تشخیص روند جدید مورد استفاده قرار بگیرد. در این حالت اگر OBV سقف‌های بالاتر را نشان دهد، یک کانال صعودی قیمت خواهیم داشت و برعکس اگر OBV کف‌های جدید ایجاد کند، احتمال شکل‌گیری کانال نزولی در روند سهم، افزایش می‌یابد.


obv3-3.jpg


استراتژی اندیکاتور OBV در تحلیل تکنیکال

در اندیکاتور OBV زمانی که قیمت سهام نسبت به روز قبل با قیمت بالاتری بسته شود و همچنین حجم مثبت باشد، OBV روند صعودی نشان می‌دهد.

به همین ترتیب زمانی که قیمت سهام نسبت به روز قبل با قیمت پایین‌تری بسته شود،OBV نزولی و حجم منفی در نظر گرفته می‌شود. مجموع تمام حجم مثبت و منفی در سهم، خط OBV را تشکیل خواهد داد.

به عبارتی برای استراتژی معاملاتی مناسب با استفاده از اندیکاتورOBV، زمانی که این اندیکاتور صعودی باشد، نشان از فشار حجمی مثبت دارد که می‌تواند به صعود نمودار قیمت منتهی شود. همچنین در صورتی که OBV نزولی باشد نشان از فشار حجمی منفی دارد که می‌تواند حاکی از نزول نمودار قیمت در آینده باشد.

بنابراین بهتر است در حجم مثبت، خریدار و در حجم منفی، فروشنده سهام باشید تا از منطق استراتژی بهتری استفاده کنید.

در نظر داشته باشید، زمانی که قیمت‌ها در حال افزایش هستند، حجم معاملات نیز در حال زیاد شدن است. این موضوع نشانه‌ای از تایید روند صعودی در سهم می‌باشد.

obv4-4.jpg

خط OBV و نیز روند OBV، در استراتژی معاملاتی نقش موثری دارد. همواره باید برای OBV روندی را مشخص و نسبت به روند کنونی آن با روند نمودار قیمتی مقایسه کرد.

همچنین در این حالات، سطوح حمایتی ومقاومتی نمودار را نیز باید مورد ارزیابی قرار داد. در صورت شکسته شدن این سطوح، روند OBV می‌تواند دست خوش تغییر شود. این شکسته شدن روند می‌تواند با تغییرات حجم در ارتباط باشد و شاهد تغییر در حجم نیز باشیم.


فرمول اندیکاتور OBV

در محاسبه OBV، پارامترهایی مانند سطح OBV قبلی و مقدار آخرین حجم معامله (Volume) دخیل هستند. در این حالت، فرمول محاسبه OBV به شکل زیر مطرح می‌شود.

اگر قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت قبلی باشد:

OBV = OBVprev + Volume

اگر قیمت بسته شدن برابر با قیمت قبلی باشد:

OBV = OBVprev + 0

اگر قیمت بسته شدن کمتر از قیمت قبلی باشد:

OBV = OBVprev – Volume

حجم تعادلی مجموع کل حجم معاملات حال حاضر یک دارایی را نشان داده و مشخص می‌کند که آیا این حجم در حال خروج یا ورود به یک سهام است.


مثالی از فرمول اندیکاتور OBV

در مثالی می‌خواهیم محاسبه OBV را بیان کنیم. فرض کنید سهمی در معاملات خود، داده‌های زیر را در روزهای مختلف ثبت کرده است:

روز اول: قیمت بسته ‌شدن برابر است با 20000 ریال، حجم مساوی است با 360000 سهم

روز دوم: قیمت بسته‌ شدن برابر است با 20105 ریال، حجم مساوی است با 400000 سهم

روز سوم: قیمت بسته ‌شدن برابر است با 20117 ریال، حجم مساوی است با 370000 سهم

روز چهارم: قیمت بسته ‌شدن برابر است با 20100 ریال، حجم مساوی است با 420000 سهم

روز پنجم: قیمت بسته ‌شدن برابر است با 20050 ریال، حجم مساوی است با 350000 سهم

روز ششم: قیمت بسته‌ شدن برابر است با 20075 ریال، حجم مساوی است با 450000 سهم

روز هفتم: قیمت بسته ‌شدن برابر است با 20090 ریال، حجم مساوی است با 470000 سهم

روز هشتم: قیمت بسته شدن برابر است با 20090 ریال، حجم مساوی است با 310000 سهم

حالا روزهایی که در آن قیمت بسته شدن نسبت به روز قبل بیشتر است را مشخص می‌کنیم. در این مثال روزهای دوم، سوم، ششم و هفتم، نسبت به روز قبل، قیمت بالاتری را ثبت کرده‌اند. پس به حجم تعادلی اضافه می‌شوند.

در عوض روزهای چهارم و پنجم، قیمت بسته شدن کمتر از روزهای قبل خود بوده‌اند، پس حجم تعادلی از آنها کسر می‌گردد.

طبق فرمول، OBV به شکل زیر محاسبه خواهد شد:

روز اول: 0

روز دوم: 360000 + 0 = 360000

روز سوم: 400000 + 360000 = 760000

روز چهارم: 760000 – 420000 = 340000

روز پنجم: 340000 – 350000 = -10000

روز ششم: 450000 – 10000 = 440000

روز هفتم: 470000 + 440000 = 910000

روز هشتم: 910000 + 0 = 910000


محدودیت‌های اندیکاتور OBV

همواره باید در نظر گرفت که سیگنالی که از سمت OBV صادر می‌شود ممکن است بخاطر عواملی دارای خطا و اشتباه باشد چرا که این اندیکاتور براساس داده‌هایش سیگنال صادر می‌کند و بعضاً سیگنال آن می‌تواند کاذب باشد.

 تنها بسنده کردن به اندیکاتور OBV منطقی نیست و نباید آن را به عنوان استراتژی اصلی معاملاتی قرار داد و حتماً در کنار اندیکاتورهای دیگر باید تحلیل شود.

در صورت کاهش یا افزایش چشمگیر حجم معاملات در یک روز مشخص، احتمال دارد اندیکاتور برای مدتی ناکارآمد شود. مثلاً ممکن است افزایش یکباره حجم معاملات ناشی از اخبار و شایعات از طرف شرکت باشد و یا حقوقی‌های سهم، دست به اقداماتی زده باشند اما در واقع اهمیتی در روند بعدی سهم نداشته باشد.


آموزش اضافه کردن اندیکاتور حجم و تنظیمات آن در پنل اکسیر اقتصاد بیدار

برای استفاده از اندیکاتور OBV می‌توانید از پنل اکسیر کارگزاری بیدار استفاده کنید. در این پنل، برای بررسی نماد مد نظر کافی است از طریق ورود به پنل اکسیر، چارت هر سهم را از قسمت مربوطه انتخاب نمایید تا نمودار قیمتی آن را رویت شود.

با ورود به پنل، ابزارهای تحلیل تکنیکال مثل رسم خط روند، رسم کانال و چنگال، دیده می‌شود. همچنین در قسمت منو می‌توان گزینه اندیکاتورها را انتخاب کرده و تمامی اندیکاتورهای تکنیکال را مشاهده کنید.

در قسمت اندیکاتورها، گزینه اندیکاتور حجمی و قیمتیOBV را انتخاب نمایید تا در قسمت پایینی نمودار سهم، اندیکاتور اضافه شود.

obv5-5.jpg

این پنل همچنین قابلیت اضافه کردن اندیکاتورهای دیگر مثل میانگین متحرک، RSI، MACD را دارد تا بتوان تحلیل بهتری دریافت داشت.

 

جمع‌بندی

در حال حاضر معامله‌گران زیادی هستند که از اندیکاتور حجم برای تحلیل روند حرکتی سهام مورد نظر خود استفاده می‌کنند. اندیکاتور OBV با شناسایی تغییرات حجم در معاملات، می‌تواند عملکرد سهام از لحاظ حجم و قیمت را مورد بررسی قرار دهد.

اندیکاتور OBV می‌تواند با سنجش میزان تغییرات حجم بر اساس حرکت قیمتی سهم، فشار خرید یا فروش سهام را اندازه گیری کند و طبق آن برای روند بعدی سهم پیش‌بینی داشته باشد.

به طور کلی بهتر است این اندیکاتور در ترکیب با اندیکاتورهای قدرتمند دیگر بررسی شود تا نتیجه درست‌تر و منطقی‌تری داشته باشد.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالاندیکاتور

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر