logo

نحوه خرید عرضه اولیه در روز بعد از عرضه

خانهآموزش بورسعرضه اولیهترفند طلایی خرید عرضه اولیه در فردای روز عرضه ✅

به سهام یک شرکت که برای اولین بار در بازار بورس عرضه می‌شود، عرضه اولیه می‌گویند. این موضوع به این معنا نیست که شرکت تازه شروع به فعالیت کرده است بلکه به تازگی وارد بازار بورس شده و اجازه خرید و فروش سهام خود را دارد. در اکثر اوقات عرضه اولیه‌ها IPO = Initial public offering، جذابیت ویژه‌ای برای سهامدارن دارند و علت آن سود حداقل 50 درصدی آنها و سوددهی‌های کوتاه مدت، میان مدت و مخصوصا بلند مدت عالی آنهاست.

در این شرایط با توجه به این که سرمایه‌گذاران مشتاق به خرید حجم بیشتری از سهم هستند، ممکن است در روز اول خرید سهام شرکت وارد شده در بورس، به اندازه حجم مورد نظرشان به آنها سهم تعلق نگیرد.

به این ترتیب در روزهای بعد، افراد برای خرید عرضه اولیه در صف خرید قرار می‌گیرند. در این مقاله به سوال شما در رابطه با چگونگی خرید عرضه اولیه در روز بعد از عرضه پاسخ می‌دهیم. پیش از ورود به نحوه خرید سهام در روزهای بعد از عرضه سهام، نیاز است که تعریفی از ورود شرکت‌ها به بورس و فروش سهام آن‌ها داشته باشیم که در مقاله «عرضه اولیه» می‌توانید مطالعه کنید.


علت محبوبیت عرضه اولیه

سهم‌های عرضه اولیه به چند دلیل در میان سرمایه‌گذاران محبوب هستند:

  • عرضه اولیه‌ها برای سرمایه‌گذاران تازه وارد بسیار مناسب هستند زیرا برای خرید آن‌ها نیاز به تحلیل خاصی نیست.
  • به علت سوددهی مناسب این سهام‌ها در سال‌های گذشته، جو حاکم میان سرمایه‌گذاران به گونه‌ای است که تمایل به خرید حجم بالایی از عرضه اولیه‌ها دارند.
  • پایین بودن قیمت سهام این شرکت‌ها در زمان عرضه یکی دیگر از علل محبوبیت آنهاست. در واقع قیمت آنها از ارزش واقعی‌شان کمتر است و این خود عامل کسب سود بیشتر برای سرمایه‌گذاران است.

خرید عرضه اولیه در روز اول

با توجه به اینکه عرضه اولیه‌ها به روش بوک بیلدینگ ثبت سفارش می‌شوند، حجم سفارش مشخص است. بنابراین، در روز اول تعداد سهم‌هایی که برای عرضه اولیه یک سهم عرضه می شود، محدود است و در روز عرضه، یک حجم محدودی به هر کد بورسی، تعلق می‌گیرد.

در روز اول عرضه، زمان خاصی برای ثبت سفارش تعیین می‌گردد که در کدال اعلام می‌شود. علاوه بر این تعداد مشخصی از سهم عرضه اولیه به هر کد بورسی تعلق می‌گیرد که گاهی اوقات به علت بالا بودن تعداد کدهای بورسی (افزایش تقاضا)، تعداد سهم تعلق گرفته به هر کد، کمتر می‌شود.

خرید عرضه اولیه در روز دوم

به علت بالا بودن تقاضا خرید و محدود بودن عرضه، تعدادی از سرمایه‌گذاران به منظور خرید تعداد سهم بیشتر، اقدام به خرید عرضه اولیه در روزهای فردای روز عرضه می‌کنند.

این نکته حائز اهمیت است که پس از روز اول عرضه (روز دوم به بعد)، سهم مورد نظر در قالب سهم نه عرضه اولیه، خرید و فروش می‌شود. علاوه بر این عرضه سهم تا 10 روز اول معاملاتی هم چنان محدود است.

به این ترتیب با بالا بودن درخواست برای خرید سهم و همچنین محدود بودن عرضه، شانس افراد عادی برای خرید عرضه اولیه در روزهای بعدی مخصوصا روز دوم، کم خواهد بود. با این حال شرایط و راهکارهایی برای افزایش احتمال خرید عرضه اولیه در روز دوم مطرح شده است.

چگونه روز بعد از عرضه اولیه خرید کنیم؟

در اینجا می‌خواهیم ترفند خرید عرضه اولیه در روز دوم را بیان کنیم. به منظور خرید سهمی که در روز گذشته در قالب عرضه اولیه عرضه شده است، بهتر است نکاتی را رعایت کنید تا در صورتی که حقوقی سهم، عرضه‌های سنگینی داشت، بتوانید در صف خرید در جایگاه خوبی قرار بگیرید.

در اینجا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاد که چرا حقوقی دست به فروش سهم می‌زند؟ حقوقی سهم برای پر کردن حجم مبنا، سهم را عرضه می‌کند. در واقع پر شدن حجم مبنا به معنی شکسته شدن صف خرید و افزایش قیمت پایانی می‌باشد.

برای بالا بردن شانس خرید عرضه اولیه در روز دوم به نکات زیر توجه کنید:

  • داشتن اینترنتی با سرعت بالا
  • دریافت کد بورسی و ورود به پرتفوی قبل از ساعت8:45
  • ثبت سفارش راس ساعت 8:45 یا حتی چند ثانیه زودتر (معمولا به علت کند بودن اینترنت سفارش دیر به هسته معاملات می‌رسد. برای به موقع رسیدن سفارشتان به هسته معاملات، بهتر است سفارشتان را چند ثانیه زودتر به ثبت برسانید)

با توجه به اینکه تمایل افراد برای خرید عرضه اولیه در روز دوم بالاست و رقابت شدیدی میان کدهای بورسی وجود دارد، ثبت سفارش راس ساعت 8:45 از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر این، اگر کارگزاری مشکلی نداشته باشد و سفارشتان را سریعا به هسته معاملات ارسال کند، شانس شما برای خرید عرضه اولیه بیشتر می‌شود.

چگونه عرضه اولیه را در روزهای بعد بخریم؟

به منظور افزایش شانس خود در خرید عرضه اولیه در روز دوم، شرایط زیر را برای خود فراهم سازید:

 برای اینکه بتوانید سریع‌تر سفارشتان را به ثبت برسانید و در صف خرید معاملات جزو اولین نفرات قرار بگیرید، باید سرعت اینترنت خوبی در اختیار داشته باشید.

یکی از روش‌های افزایش سرعت اینترنت، بهره‌مندی از سرور مجازی است. در کل سرور مجازی یا وی پی اس (VPS = Virtual Private Server) یک کامپیوتر است که 24 ساعته روشن و به یک اینترنت فوق‌العاده پر سرعت متصل است.

جمع‌بندی

همان طور که گفته شد احتمال خرید سهم عرضه اولیه در روز دوم کم است ولی سرمایه‌گذاران می‌توانند با فراهم کردن شرایطی و توجه به نکات گفته شده شانس خود را بالا ببرند. مهمترین نکته این است که راس ساعت 8:45 یا حتی چند ثانیه زودتر سفارشتان را ثبت کنید. علاوه بر این سرعت اینترنت در رسیدن سفارش شما به هسته معاملات نیز بسیار تاثیر‌گذار است.

عناوین مرتبط

چگونه روز بعد از عرضه اولیه خرید کنیم؟

در روز بعد از عرضه اولیه رقابت بین کدهای بورسی زیاد است و این امر باعث کاهش احتمال خرید سهام می‌شود. جهت بالا بردن شانس خرید اوراق نیاز به داشتن اینترنت پر سرعت و ثبت سفارش در راس ساعت 8:45 است. 

چه زمانی سفارش عرضه اولیه را ثبت کنیم؟

شرکت‌ها پس از تایید سازمان بورس اجازه دارند سهام خود را در بورس به فروش برسانند. برای خرید عرضه اولیه داشتن کد معاملاتی کافی است. سهامداران می‌توانند در ساعت و روز مشخص که چند روز قبل از عرضه در سایت کدال اعلام می‎‌شود، ثبت سفارش کنند. 

برای خرید عرضه اولیه چه باید کرد؟

عموم مردم با داشتن کد بورسی می‌توانند در زمان مقرر فروش عرضه اولیه، سفارش خود را به میزان حداکثر تعداد سهام ثبت کنند. سهامداران می‌توانند در روزهای بعد، سهام عرضه شده را همانند دیگر سهام‌ها در بورس خرید و فروش کنند. 

چطور عرضه اولیه بیشتری بخریم؟

برای بالا بردن شانس خرید عرضه اولیه در روز دوم به نکات زیر توجه کنید:

داشتن اینترنتی با سرعت بالا

داشتن کد بورسی و ورود به پرتفوی قبل از ساعت8:45

ثبت سفارش راس ساعت 8:45 یا حتی چند ثانیه زودتر


بنردسته بندی:عرضه اولیه

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر