logo

آموزش اندیکاتور حجم Volume در تحلیل تکنیکال

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالآموزش اندیکاتور حجم Volume در تحلیل تکنیکال

اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال جزو ابزارهای کاربردی و مهم می‌باشند که بسیاری از تحلیلگران تکنیکال از آنها برای بررسی دقیق‌تر حرکت سهام استفاده می‌کنند.

 اندیکاتور حجم (Volume) یکی از این اندیکاتورهای پرکاربرد است که می‌تواند با بررسی حجم معاملات در انواع سهام، داده‌های مؤثری به معامله گران بدهد تا طبق آنها بتوانند معامله خود را انجام دهند. برای شناخت بهتر این اندیکاتور نیاز به آموزش مستمر داریم که در این مقاله قصد داریم تا به نحوه عملکرد اندیکاتور حجم و نحوه معامله با آن را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

آموزش اندیکاتور volume

اندیکاتور volume همان‌طور که از نام آن پیداست، ابزاری است که می‌تواند حجم معاملات یا همان تعداد معاملات سهام را در بازه‌های زمانی مشخص، تشخیص دهد و به عنوان یک داده مهم در اختیار کاربران قرار دهد.

اندیکاتور ولوم شاخصی است که به صورت میله‌ای در نمودار مشاهده می‌شود. میله‌های سبز رنگ نشان از افزایش حجم معاملات و احتمالاً افزایش تقاضا در سهم و میله‌های قرمز رنگ نشان از کاهش حجم معاملات سهام است.

افزایش و کاهش حجم معاملات در سهام می‌تواند نشان از وجود اطلاعات مهم مثل تغییر روند حرکتی یا خنثی شدن روند سهم باشد. به این ترتیب می‌توانیم این نکته را بگوییم که آگاهی از حجم معاملات به شدت در تجزیه و تحلیل سهام بازار بورس مهم و اساسی به نظر می‌رسد. هر تحلیلگری که قصد دارد سهمی را مورد بررسی قرار دهد، حتماً در مورد حجم معاملات آن نیز داده‌های زیادی را جمع می‌کند.

اندیکاتور حجم کاربردهای گوناگونی در تحلیل تکنیکال دارد. از جمله این کاربردها می‌توان به تأییدکننده الگوها و روند در سهم اشاره کرد که در قسمت‌های بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد.

 نحوه انجام معامله با استفاده از اندیکاتور حجم

اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که اطلاعات آماری مناسبی را در اختیار ما می‌گذارند و استفاده از آنها می‌تواند ما را در جهت معاملات کم‌ریسک و پربازده کمک کند. به همین علت باید نحوه انجام معامله توسط اندیکاتورها را فرا بگیریم تا از کاربردهای آنها به بهترین نحو بهره ببریم.

زمانی که نمودار سهم در روند صعودی خود قرار داشته باشد، افزایش حجم معاملات می‌تواند این روند را تثبیت و تایید کند. بنابراین می‌توان به رشد قیمت سهام و اثبات روند صعودی آن اطمینان حاصل کرد و در واقع موقعیت خرید را برای سهم انتخاب کنیم.

زمانی که سهم در روند نزولی خود قرار داشته باشد، افزایش حجم معاملات می‌تواند این روند را تثبیت و تأیید کند. بنابراین می‌توان به افت قیمت سهام و اثبات روند نزولی آن اطمینان حاصل کرد و در واقع موقعیت فروش را برای سهم خود انتخاب کرد.

در مواقعی که نمودار سهم درگیر مقاومت است و قصد دارد از آن عبور کند، افزایش حجم معاملات می‌تواند سیگنال مثبتی برای شکست مقاومت و روند صعودی سهم به شمار برود.

همین‌طور در مواقعی که نمودار سهم در ناحیه حمایتی معامله می‌شود، افزایش حجم معاملات و تشخیص آن توسط اندیکاتور حجم، می‌تواند نشان از برگشت پر قدرت سهم از نقاط حمایتی و افزایش تقاضا برای رشد سهم باشد.

در صورتی که اندیکاتور حجم، کاهش حجم معاملات به شکل متوالی در بازه زمانی را نشان دهد، احتمالاً سهم در حال خنثی شدن روند می‌باشد و به نوعی استراحت می‌کند.

به طور معمول بهترین نقطه برای خرید، در مواقعی اتفاق می‌افتد که شاهد تغییر روند در نمودار از روند نزولی به صعودی هستیم و در لحظه شکسته شدن خط روند، افزایش حجم معاملات شناسایی می‌کنیم که به واقع در این حالت سیگنال خرید دریافت کرده‌ایم.

نقطه مناسب برای فروش با استفاده از اندیکاتور حجم در زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت سهام به طور نسبی افزایش می‌یابد ولی حجم معاملات به طور قابل توجه نسبت به قبل کاهش پیدا می‌کند در این حالت سیگنال فروش دریافت می‌کنیم که به نوعی خبر از روند نزولی در سهم می‌دهد.

volume-indicator-2.jpg

بهترین اندیکاتور حجم کدام است؟

اندیکاتور نشان دهنده حجم معاملات شامل موارد زیر می‌شود:

1- اندیکاتور On Balance Volume

2- اسیلاتور Volume Oscillator

3- اندیکاتور Positive Volume Index

4- اندیکاتور Volume Profile:

5- اسیلاتور Klinger Oscillators

6- اندیکاتور Twiggs Money Flow

7- اندیکاتور Balance of Power

8- اندیکاتور Trade Volume Index

نکات معاملاتی اندیکاتور Volume

  • بهتر است همواره این نکته را در نظر بگیریم که تنها به سیگنال‌های اندیکاتور حجم بسنده نکنیم و اندیکاتورهای دیگر را بسته به شرایط سهم در نظر بگیریم و با هم ترکیب کنیم تا نتیجه مطلوب‌تری بگیریم.
  • اطلاعاتی که از اندیکاتور حجم Volume دریافت می‌کنیم، در بازه‌های زمانی نزدیک‌تر به امروز، اعتبار بیشتری دارند. مثلاً آمار حجم معاملات در سه ماه گذشته چندان به کار ما نمی‌آیند. کما اینکه این بازه زمانی ممکن است برای تشخیص روند، داده‌های مهمی داشته باشد.
  • در زمانی که قیمت سهم در حال افت است و به موازات آن حجم معاملات نیز کاهش پیدا می‌کند، نمی‌توان به طور کلی سیگنال مثبت یا منفی برای آن در نظر گرفت و باید منتظر تثبیت روند در حرکت‌های بعدی آن بود.
  • در بررسی اندیکاتور حجم، ضعف یا تقویت روند در نمودار سهم اهمیت زیادی پیدا می‌کند به همین خاطر تجزیه و تحلیل اندیکاتورهایی که روند و جهت آن را می‌توانند بسنجند مثل اندیکاتور ADX در کنار اندیکاتور Volume، در اعتبار تحلیل اثربخشی بسیار خوبی خواهند داشت.

 اضافه کردن اندیکاتور حجم در برنامه اکسیر

اما چطور می‌توان از اندیکاتور حجم در پلتفرم معاملاتی اکسیر کارگزاری بیدار استفاده کرد؟ در این برنامه می‌توان به راحتی برای هر سهمی که قصد تحلیل آن را دارید، چارت مخصوص تکنیکال آن را مشاهده و تنظیمات مربوطه را برای اندیکاتور حجم اجرا کنید.

ابتدا در برنامه اکسیر، بر روی چارت تکنیکال سهم مورد نظر کلیک می‌کنیم تا نمودار مربوط به آن در بازه زمانی مشخص، باز شود. سپس در قسمت منو، گزینه اندیکاتورها را انتخاب و در آنجا بر روی اندیکاتور Volume کلیک می‌کنیم.

با اضافه شدن اندیکاتور حجم، میله‌های سبز و قرمز برای هر روز معامله، دیده می‌شود. بهتر است بعد از اضافه شدن اندیکاتور، تنظیمات مخصوص به آن را نیز انجام بدهیم.

با کلیک راست می‌توان گزینه Properties را انتخاب کرد. در این قسمت، رنگ‌های حجم یعنی سبز و قرمز مشخص است و در قسمت Volume، دو مورد Tick و Real دیده می‌شود. با انتخاب گزینه Tick، اندیکاتور با در نظر گرفتن تعداد معاملات تنظیم می‌شود و با انتخاب گزینه Real، نمودار و اندیکاتور با استفاده از داده‌های حجم معاملات تنظیم خواهد شد.

برای دریافت نتیجه بهتر، انتخاب اندیکاتور بر حسب حجم معاملات ایده‌آل‌تر به نظر می‌رسد.

volume-indicator-1.jpg

تشخیص ورود و خروج پول به سهم با استفاده از حجم معاملات

برای بسیاری از معامله‌گران، اطلاعات آماری ورود و خروج پول از سهم نقش بسیار مهمی دارد. برای همین برای ارزیابی شرایط موجود سهم مورد نظر، ارزیابی این نوع اطلاعات اهمیت خاصی پیدا می‌کند. به طور کلی ورود پول به سهم، یک پالس مثبت و خروج پول از سهم، یک پالس منفی تلقی می‌شود. در این میان اندیکاتور حجم معاملات می‌تواند راهکارهای مناسبی را در این زمینه در اختیار ما بگذارد. در زمانی که قیمت سهام مثبت است و حجم معاملات نسبت به میانگین ماه گذشته، افزایش خوبی پیدا می‌کند، می‌توان تا حدی اطمینان داشت که ورود پول به سهم اتفاق افتاده و می‌تواند به نوعی سیگنال مثبت به نظر بیاید.

در تشخیص خروج پول از سهم، قیمت سهام در منفی معامله می‌شود و همزمان افزایش حجم معاملات نسبت به میانگین حجم ماه گذشته را شاهد هستیم. در این حالت اکثر فروشندگان در حال فروش سهم و خارج شدن از آن هستند و به همین خاطر حجم معاملات به نسبت افزایش داشته است. در این حالت می‌توان یک سیگنال منفی برای سهم در نظر گرفت و در صورتی که در سود هستیم، بهتر است از سهم خارج شویم.

 اندیکاتور حجم پول

این اندیکاتور برای کسانی که می‌خواهند سهامی را شناسایی کنند که در آن بزرگان بازار و خریداران قدرتمند در سهم وارد می‌شوند، بسیار مفید و مؤثر می‌باشد. در مواقعی پیش می‌آید که با افزایش یکباره حجم معاملات، حجم زیادی از پول وارد سهم می‌شود که اصطلاحاً پول هوشمند می‌گوییم. در این حالت می‌توان برای روند حرکتی بعدی سهم، پیش‌بینی مثبتی داشته باشیم و از آن یک سیگنال مثبت دریافت کنیم.

اندیکاتور حجم پول، امکانی فراهم می‌کند تا تحلیلگران به قدرت ورود پول، افزایش حجم در سهم و نوسانات سهم اشراف داشته باشند و نسبت به آنها تصمیم به خرید سهم بگیرند. این مناسب‌ترین حالتی است که شما به عنوان معامله‌گر می‌توانید متوجه آن شوید. در سهمی، میزان حجم زیادی از پول به همراه افزایش حجم معاملات، وارد سهم شده که می‌تواند رشد قیمتی به همراه داشته باشد.

در کل در اندیکاتور پول، دو خط وجود دارد. زمانی که خط آبی بالاتر از خط قرمز قرار بگیرد می‌توان تا حدی احتمال ورود پول با حجم بالا را در سهم در نظر بگیریم. بنابراین استفاده از این اندیکاتور برای بررسی سهام سودده و پربازده می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

جمع بندی

استفاده از اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال همواره برای رسیدن به استراتژی معاملاتی مناسب، مورد توجه تحلیلگران و معامله گران بورس بوده است. اندیکاتور حجم Volume یکی از اندیکاتورهای پر کاربرد در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود که میزان افزایش و یا کاهش حجم معاملات را می‌سنجد و به عنوان یک شاخص آماری در نظر گرفته می‌شود.

در این مقاله به تعریف اندیکاتور حجم و نحوه معامله توسط آن را بیان کردیم و همچنین نحوه استفاده از آن در برنامه اکسیر را شرح دادیم.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالاندیکاتور

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر