logo

کلید ورود به بازار سرمایه

خانهآموزش بورسبورسکلید ورود به بازار سرمایه

می خواهم در بورس سرمایه گذاری کنم اما نمی دانم چه کار باید بکنم؟سرمایه گذاری در بورس شما را جذب کرده است؟ سرمایه اضافه ای دارید که به دنبال سود آوری از آن هستید؟ سرمایه گذاری در بورس  یکی از جذابترین انواع سرمایه گذاری است با وجود ریسکی که دارد به دلیل بازدهی مورد توجه آن استقبال مردم را به همراه داشته است. در میان مردم کشورهای پیشرفته دنیا بالاترین میزان سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در بازارهای مالی و بازار بورس است. با ما همراه باشید تا مراحل ورود به این بازار را با هم مرور کنیم.


مراحل سرمایه گذاری در بورس چیست؟


1-در سامانه سجام ثبت نام نمایید.

این سامانه یک سیستم یکپارچه برای اتصال کلیه اطلاعات هویتی سهامداران بازارهای بورس است و مبنای ورود به این بازارها به حساب می آید.


2-یک کارگزاری انتخاب کنید.

همان طور که گفتیم برای انتخاب کارگزاری گزینه های مختلفی خواهید داشت. شما می توانید از کارگزاری های مشاور استفاده کنید که به موازات ارائه خدمات معاملاتی سهامداران، به مشاوره های فنی نیز می پردازند.


3-کد بورسی بگیرید.

چنان که توضیح دادیم، برای دریافت کد بورس به چند مرحله تکمیل فرم، ارائه اطلاعات شخصی، آدرس و ... نیاز است.


4-با تزریق سرمایه اولیه، وارد بازار معاملاتی بورس شوید.

بسته به میزان تحصیلات و ترجیحات خود، می توانید به یکی از سه فرم زیر در بازار معاملاتی بورس فعالیت کنید:

  • سفارشات تلفنی به کارگزاری

در این فرمت شما سفارشات خرید و فروش سهم های مختلف مورد نظر خود را به صورت تلفنی به کارگزاری خواهید داد و کارگزاری به نیابت از شما این معاملات را صورت می دهد.


  •  سفارشات اینترنتی به کارگزاری

در این حالت شما به عنوان یک سهامدار، سفارشات معاملاتی خود را اعم از این که خرید یا فروش سهام باشد، از طریق اینترنت به کارگزاری می دهید و کارگزاری این معاملات را انجام خواهد داد.


  •  معاملات آنلاین شخصی از طریق درگاه کارگزاری

اما جذاب ترین شکل معاملات در بازار بورس، معاملات آنلاین است. برای این منظور لازم است که کد معاملاتی آنلاین از کارگزاری خود دریافت کرده باشید. لازم به توضیح است که برای دریافت کد معاملاتی آنلاین باید تحصیلات شما بالای دیپلم باشد. پس از آن می توانید از طریق پنل کارگزاری، خود به صورت آنلاین به خرید و فروش سهم های مورد نظر بپردازید. البته در این صورت نیز خرید و فروش اصلی را کارگزاری انجام می دهد و این نهاد قائم اصلی به معاملات است، اما پنل کارگزاری به شما این فرصت را می دهد که خود معاملات را به صورت شخصی انجام داده و لحظه ای عمل نمایید.


ساعت فعالیت در بازار بورس

ساعت کاری بازار بورس در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه از ساعت 8:30 صبح تا 12:30 خواهد بود. لازم به ذکر است که فاصله زمانی 8:30 تا 9:00 صبح؛ به ارسال سفارشات منتهی شده و عملا معامله ای (نه در شکل خرید و نه در شکل فروش) صورت نمی گیرد. همین طور در تمامی تعطیلات رسمی، بازار بورس نیز تعطیل خواهد بود. زمزمه هایی مبنی بر شکل گیری معاملات در روزهای پنج شنبه نیز اخیرا شنیده شد که البته فعلا هیچ تصمیم گیری قطعی در خصوص آن صورت نگرفته است.


برای رویت قیمت سهم های نمادهای بورسی، باید به کجا مراجعه کنیم؟

برای مشاهده نرخ لحظه ای سهم های مختلف، می توانید به وب سایت TSETMC مراجعه نمایید. در این وب سایت یک دیده بان کلی بازار وجود دارد که در آن اطلاعات لحظه ای مربوط به کلیه نمادهای بورسی قرار داده شده است. اما از طرفی دیگر شما می توانید نماد بورسی یا سهم مورد نظر خود را جستجو کرده و در این وب سایت به اطلاعات کامل قیمتی و سایر جزئیات آن، دسترسی یابید.


مقدار درآمد ماهیانه از بورس

به هیچ عنوان نمی توان عدد مشخصی برای درآمد ماهیانه از بورس تعیین کرد. حتی اگر میزان سرمایه اولیه شما را عدد مشخصی در نظر بگیریم، باز درآمد ماهیانه قطعی برای آن تعریف نمی شود. معلوم نیست که در یک ماه کاری چه میزان معامله در بورس انجام داده و نوسان قیمت این معاملات تا چه اندازه خواهد بود. شما تا چه اندازه سود یا زیان خواهید کرد؟ به همین دلیل نمی توان درآمد ماهیانه از بورس را پیشتر پیش بینی کرد. به همین دلیل است که تکیه بر درآمد ماهیانه از بورس را امری کاملا اشتباه می دانند.


آیا می‌ توان از بورس درآمد ماهیانه کسب کرد؟

همان طور که گفتیم نمی توان هیچ تکیه ای بر درآمد ماهیانه از بورس داشت. ممکن است شما با خرید و فروش های معقول و سنجیده، در یک ماه درآمد خوبی از بورس داشته باشید و در ماهی دیگر چند حرکت اشتباه انجام داده و یا به طور کلی شاخص بورس افت کرده و نه تنها به درآمدی دست نیابید، بلکه متحمل ضرر نیز شوید. به همین دلیل نباید بورس را به شکل منبع درآمد ماهیانه ای قلمداد کرد. شکل سرمایه گذاری صحیح در بورس، معمولا مبتنی بر سرمایه گذاری بلند مدت است و نمی توان بازدهی های ماهیانه برای آن متصور بود.


حداقل سرمایه برای سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟

شما میتوانید با هر سرمایه ای وارد بازارهای بورس شوید. حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس 100 هزار و برای بازار فرابورس ایران پانصد هزار تومان است. کمتر از این مقدار اجازه خرید سهام نخواهید داشت. به این ترتیب حتی با داشتن 100 هزار تومان سرمایه اولیه، می توان به بازارهای بورسی وارد شد. البته بدیهی است که با توجه به سرمایه اولیه، می توانید سود و زیان خود را تخمین بزنید که حول چه اعداد و ارقامی خواهند بود.


آیا امکان نابودی یک روزه سرمایه من وجود دارد؟

از آن جایی که دامنه نوسان در بازار بورس اصلی برابر 5 درصد و در بازارهای پایه حتی کمتر از این مقدار است، در یک روز کاری، شما نمی توانید بیش از 5 درصد زیان‌دهی داشته باشید.


پس از فروش سهام، چه کسی پول آن را به من می دهد؟

زمانی که شما برای فروش سهام خود اقدام کرده و موفق به انجام آن می شوید، این کارگزاری بورس شما است که مبلغ حاصل از فروش سهم را (پس از کسر کارمزد خود)، به حسابی که از قبل اعلام کرده اید؛ واریز خواهد کرد.


آیا امکان فروش یک سهم در همان روز خریداری، وجود دارد؟

جواب مثبت است؛ حتی شما می توانید چند لحظه پس از خرید یک سهم، نسبت به فروش آن اقدام نمایید. البته در صورتی که این سهام به دلایلی متوقف و ممنوع المعامله نشده باشد.


شاخص بورس چیست؟

شاخص بورس، نمایشگری کلی از رشد یا افت نمادهای بورسی در بورس ایران است. این شاخص نشان دهنده وضعیت کلی بازار سرمایه محسوب می شود.


قیمت سهم های مختلف توسط چه کسی تعیین می شود؟

در واقع این متقاضیان خرید و متقاضیان فروش هستند که نرخ سهم های مختلف را با توجه به عرضه و تقاضای خود تعیین می کنند. زمانی که تقاضا برای سهمی بالا رفته و عرضه کمتری (فروشنده کمتر) وجود داشته باشد، به شکلی قابل انتظار نرخ آن سهم بالا می رود.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر