logo

ساعت کاری بازار بورس اوراق بهادار، فرابورس و بورس کالا 1402

خانهآموزش بورسبورسساعت کاری بازار بورس اوراق بهادار ✅ فرابورس و بورس کالا 1402

ساعت کاری بورس و شروع معاملات آن از اولین مواردی است که هر معامله‌گری باید از آن اطلاع داشته باشد. ساعت کاری بورس 1402، از روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته، از ساعت 9 الی 12:30می‌باشد.

همچنین ساعت ثبت سفارش در سال 1402، در بازه‌ زمانی 8:45 الی 9 صبح صورت می‌گیرد. در ادامه با این مقاله از سری محتواهای آموزش بورس کارگزاری بیدار همراه باشید تا با جزییات دقیق ساعت کاری انواع بازار بورس ایران، بیشتر آشنا شوید.

ساعات معاملات در بازارهای مالی ایران

در ایران بازارهای مالی مختلفی فعال هستند که می‌توان به بازار بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالا و آتی، بازار اختیار معامله و… اشاره کرد.

ساعت معامله در هر کدام از این بازارها متفاوت است. در ابتدا برای فعالیت در هر کدام از این بازارها، لازم است با ساعات معاملات و ثبت سفارش آن‌ها آشنا شوید.

ساعت شروع معاملات بورس

بازار بورس ایران از یک ساعت کاری معینی پیروی می‌کند. در خارج از ساعات کاری بازار سهام، امکان فروش و خرید سهام بورس وجود ندارد. معاملات بسته می‌شوند و فقط امکان دسترسی به پرتفوی خود را به منظور بررسی دارید.

ساعت جدید کار بورس امروز تعیین شده برای بازار بورس، از روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته، از ساعت 9 الی 12:30می‌باشد. باید خاطر نشان شد که شروع معاملات از ساعت 9 صبح امکان پذیر است.

ساعت ثبت سفارش در بورس

در بازه‌ زمانی 8:45 الی 9 صبح، سهامداران و معامله‌گران امکان ثبت سفارشات خود را دارند. در این زمان معامله صورت نمی‌گیرد و تنها سفارشات ثبت می‌شود. سفارشات از ساعت 9 صبح اعمال می‌شود. گفتنی است در ساعت بین 8:55 الی 9 امکان تغییر سفارش وجود ندارد.

ساعت کاری تمامی بازارهای بورس ایران


ساعت-کاری-اوراق-بهادار-جدول-1.jpg

نام بازار مالی

روزهای کاری

ساعات کاری

بازار قراردادهای مشتقه (آتی و اختیار معامله) سهام

شنبه - چهارشنبه

12:30 – 9:00

بازار قراردادهای مشتقه (آتی و اختیار معامله) کالا

شنبه - چهارشنبه

17:00 – 10:00

پنجشنبه

16:00 – 10:00

معاملات نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه تمام بهار آزادی تحویل یک روزه

شنبه - چهارشنبه

15:30 – 12:30

معاملات نمادهای گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی

شنبه - چهارشنبه

15:30 – 8:30

تالار پتروشیمی

شنبه - چهارشنبه

13:30

تالار محصولات صنعتی و معدنی

شنبه - چهارشنبه

11:00

تالار صادراتی

شنبه - چهارشنبه

11:30

تالار فرآورده های نفتی

شنبه - چهارشنبه

12:00

تالار بورس طلا

شنبه - چهارشنبه

12:30

تالار پریمیوم

شنبه - چهارشنبه

14:30

تالار املاک و مستغلات

شنبه - چهارشنبه

12:30 – 9:00

تالار معاملات مناقصه

شنبه - چهارشنبه

14:30

تالار حراج باز

شنبه - چهارشنبه

14:30

تالار محصولات کشاورزی

شنبه - چهارشنبه

13:00

بازار فرعی

شنبه - چهارشنبه

12:30

 با توجه به اینکه در بازار بورس بازه‌ی زمانی خاصی برای انجام معاملات در نظر گرفته شده است می‌توان گفت نحوه معاملات در این بازار، پیوسته است.

در مقابل، نحوه معاملات در برخی از تالارهایی که در جدول بالا آمده‌اند به صورت گسسته و حراج تک قیمت است. به این صورت که در این تالارها، افراد سفارش خود را به کارگزاری بورس مربوطه اعلام می‌کنند و در زمان ذکر شده، کارگزار سفارش را ثبت می‌کند.

ساعت ثبت سفارش عرضه اولیه

در رابطه با زمان خرید عرضه اولیه همیشه سوالاتی همچون «در روز ارائه عرضه اولیه، چه ساعتی می‌توان خرید را شروع کرد؟» پیش می‌آید.

در جواب این سوال باید گفت که ساعت سفارش‌گذاری توسط ناظر بازار اعلام می‌شود و معمولا یک بازه زمانی 2 ساعته به منظور ثبت سفارش تعیین می‌گردد.

معاملات برخی نمادها خارج از ساعات کاری

گاهی اوقات با توجه به مشکلاتی که در هسته معاملات رخ می‌دهد، معاملات برخی از نمادها به ساعات بعد از بازار موکول می‌شود. در چنین شرایط، برای اطلاع از ساعات دقیق معاملات نمادهای مورد نظر، پیغام ناظر بازار را مشاهده کنید.

علاوه بر این، در خارج از چارچوب ساعات کاری هم امکان ثبت معاملات همراه با مبلغ آن وجود دارد ولی کارگزاری مربوطه در اولین فرصت در روز کاری بعد، سفارش شما را ثبت نهایی می‌کند.

بورس چه روزهایی تعطیل است؟

بازار بورس و اوراق بهادار ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته تعطیل می باشد. همچنین در تمامی تعطیلات رسمی کشور که در تقویم آورده شده‌اند، بازار بورس اوراق بهادار ایران نیز تعطیل است.

معاملات بورس در تعطیلات نوروز

همچنین در تعطیلات ۲هفته‌ای عید نوروز، روزهای اول، دوم، سوم، چهارم، دوازدهم و سیزدهم که تعطیلات رسمی هستند، بازار بورس نیز تعطیل می‌باشد.

علاوه بر این، به روزهای پنجشنبه و جمعه در عید نوروز که در هر سال متغیر هستند، هم توجه شد.

ساعت-کاری-اوراق-بهادار-مطلب.jpg


ساعت طلایی خرید و فروش سهم

در کل، مدت زمان مجاز برای انجام معاملات در بازار بورس سه ساعت و نیم است. در واقع، در بعضی از ساعات، حجم معاملات سهم بیشتر از ساعات دیگر است.

یکی از ر‌وش‌های تحلیل بازار در ساعات آخر، تکنیک الگوی ساعت است. با بهره‌گیری از این الگو در ساعات آخر بازار می‌توانید شرایط روز آینده سهم را تشخیص دهید و به منظور نوسان‌گیری، خرید و فروش به موقعی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص الگوی ساعت به مقاله «آشنایی با الگوی ساعت در تابلوخوانی» مراجعه کنید.

معمولا بیشترین حجم معاملات را بین ساعت 9 تا 9:15 صبح و همچنین ساعت 12:15 تا 12:30 ظهر شاهد هستیم. حال این سوال پیش می‌آید که بهترین زمان خرید یک سهم در چه ساعتی است؟ به طور کلی زمان به تنهایی عامل مناسبی برای خرید یک سهم نیست ولی معمولا بهترین زمان برای خرید یک سهم بررسی شده، بین ساعت 12:15 تا 12:30 است.

در واقع نیم ساعت اولیه به علت هیجانی بودن معاملات، زمان مناسبی برای خرید و فروش سهام نیست و توصیه می‌شود در این بازه‌ به نوسانات بازار توجه کنید.

عناوین مرتبط

ساعت ثبت سفارش در بورس چه زمانی است؟

معامله گران می‌توانند 15 دقیقه پیش از فعالیت بازار بورس، سفارشات خود را ثبت نمایند. معاملات از ساعت 8:45 الی 9 می‌توانند ثبت سفارش کنند. در این ساعت سفارشات ثبت می‌شود اما اعمال نمی‌شود. از ساعت 8:55 الی 9 امکان تغییر سفارش یا حذف وجود ندارد.

ساعت شروع معاملات در بورس چند است؟

معاملات از ساعت 9 الی 12:30 انجام می‌شود.

روز و ساعت کاری بورس در سال 1402 چند است؟

معاملات بورس در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 12:30 انجام می‌شود. 

ساعت کاری بورس طلا چند است؟

اوراق صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی مبتنی بر طلا از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 الی 15 معامله می‌شوند. پیش گشایش بورس طلا ساعت 8:45 الی 9 می‌باشد.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر