logo

اندیکاتور فیشر (Fisher transform) | فرمول فیشر | شاخص فیشر

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالاندیکاتور فیشر (Fisher transform) در تحلیل تکنیکال | فرمول فیشر

اندیکاتور فیشر به عنوان یک راهنمای مهم برای تحلیل قیمت‌ها و تصمیم‌گیری‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور برای تشخیص نقاط تغییر جهت (ترند) در یک نمودار قیمتی بسیار مفید است و به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کمک می‌کند تا وقتی که یک روند قیمتی به پایان می‌رسد و بازار به سمت برگشت تغییر مسیر می‌دهد، این تغییر را شناسایی کنند.

اندیکاتور fisher Transform نقاط وارونگی و تغییر در ترندهای قیمتی را به وضوح نمایش می‌دهد. در این مقاله از سری مقالات کارگزاری بیدار، به معرفی اندیکاتور فیشر و نحوه سیگنال‌دهی آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


اندیکاتور فیشر ترانسفورم چیست؟

اندیکاتورFisher یک شاخص فنی است که توسط مارک فیشر ایجاد شده است و قیمت‌ها را به توزیع عادی گوسی تبدیل می‌کند. اندیکاتور فیشر ترنسفورم، یک شاخص مهم محسوب می‌شود که در محدوده صفر نوسان می‌کند و قابلیت این را دارد تا به راحتی سیگنال خرید یا فروش صادر کند.

به عبارتی می‌توان گفت اندیکاتور فیشر ترنسفورم، نقاط عطف قیمت را مورد سنجش قرار می‌دهد. پس تشخیص نقاط عطف قیمتی یک دارایی یا یک سهام به کمک این اندیکاتور صورت می‌گیرد.

همچنین Fisher transform، سطح قیمت را در گذشته ارزیابی می‌کند و طبق آن جهت روند را مشخص می نماید. اگر اندیکاتور فیشر مثبت باشد، سیگنال خرید و در صورتی که منفی باشد، سیگنال فروش صادر می‌گردد.

fisher-indicator-1.jpg


فرمول فیشر

فرمول شاخص فیشر ترنسفورم به صورت زیر می‌باشد:

Fisher transform= 1/2 * ln (1+X/ 1-X)

در این فرمول،

LN: برابر با لگاریتم طبیعی می‌باشد.

X: سطح قیمتی ترنسفورم بین -1 تا +1 است.

 برای محاسبه اندیکاتور فیشر، یک دوره زمانی بازگشت انتخاب می‌کنیم، مانند 9 دوره. به این صورت است که فیشر ترنسفورم در چند دوره اعمال می‌شود.

با در نظر گرفتن فرمول، قیمت این دوره‌ها را به مقادیر بین 1- تا 1+ و ورودی برای X تبدیل می‌کنیم. ضرب در لگاریتم آن و سپس ضربدر 0.5. با پایان هر دوره نزدیک، محاسبه را تکرار می‌کنیم و جدیدترین قیمت را بر اساس آخرین قیمت‌های نه دوره ای به مقدار بین 1- و 1+ تبدیل می نماییم. مقادیر محاسبه شده از مقدار محاسبه شده قبلی اضافه یا کسر می‌شوند.


نحوه سیگنال‌گیری از اندیکاتور فیشر

همان طور که گفته شد، خط بین محدوده صفر در اندیکاتور فیشر ترنسفورم، از اهمیت بالایی برخوردار است. در سیگنال‌گیری با استفاده از اندیکاتور Fisher، هنگامی که اندیکاتور از پایین، خط صفر را به سمت بالا رد می‌کند، یک نوسان قیمتی از منفی به مثبت شکل می‌گیرد که می‌توان در آن نقطه ترید خود را انجام داد.

همچنین زمانی که اندیکاتور فیشر، از سمت بالا خط صفر را به سمت پایین رد می‌کند، نوسان قیمتی از مثبت به منفی را شاهد خواهیم بود که در آن نقطه می‌توان معامله خود را به فروش تغییر دهیم.

این روش می‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای معاملات کوتاه‌مدت یا نوسان‌گیری باشد؛ چرا که شما به راحتی می‌توانید در زمان مناسب به سهم وارد شده و در بهترین زمان از سهم خارج شوید تا سود مناسبی را کسب کنید.

fisher-indicator-2.jpg


شاخص فیشر در پلتفرم کارگزاری بیدار

پلتفرم اقتصاد بیدار قابلیت این را دارد تا تحلیلگران نسبت به هر سهمی که مد نظر دارند، بتوانند با استفاده از ابزار اندیکاتورها به بررسی و تحلیل انواع سهام بپردازند.

در پلتفرم اکسیر، امکان مشاهده چارت هر سهم در بازه‌های زمانی خاص، فراهم است. برای این منظور برای هر سهم دلخواه، چارت مربوط به آن را کلیک می‌کنیم تا نمودار قیمتی آن باز شود.

fisher-indicator-3.jpg

در قسمت منو، مثل اغلب نرم‌افزارهای تحلیلی، ابزارهای تحلیل تکنیکال مثل رسم خطوط، ترسیم کانال و انواع اندیکاتورها به چشم می‌آید.

در قسمت اندیکاتورها می‌توانید به راحتی گزینه اندیکاتور Fisher transform را انتخاب کنید. اندیکاتور فیشر ترنسفورم برای هر تغییر و نوسان قیمتی در نمودار از خود واکنش نشان می‌دهد تا معامله‌گران بتوانند نسبت به آن برای سهم خود خرید یا فروش را انتخاب کنند.

fisher-indicator-4.jpg


نکات معاملاتی اندیکاتور فیشر

استفاده از اندیکاتور فیشر برای معاملات، کاربردهای گوناگونی دارد. برخی از معامله‌گران به دنبال خواندن اعداد اندیکاتور برای نشان دادن مناطق احتمالی معکوس قیمت و برخی دیگر منتظر تغییر جهت Fisher Transform هستند.

شاخص Fisher Transform نامحدود است؛ به این معنی که می‌تواند برای مدت طولانی رخ دهد. این نامحدود بودن، بر اساس قرائت‌های تاریخی سهام مورد نظر است. برای برخی از دارایی‌ها، خواندن بالا ممکن است 7 یا 8 باشد، در حالی که خوانش پایین ممکن است 4- باشد. برای دارایی دیگر، این مقادیر ممکن است متفاوت باشد.

شاخص اندیکاتور فیشر ترنسفورم، یک شاخص نسبتاً آسان برای استفاده به حساب می‌آید و سیگنال گیری با استفاده از آن به راحتی صورت می‌گیرد. همچنین اندیکاتوری است که در بازارهای دیگر مثل فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در اندیکاتور فیشر اغلب یک خط سیگنال به آن متصل شده است. میانگین متحرک MA، مقدار Fisher Transform است. بنابراین کمی کندتر از خط Fisher Transform حرکت می‌کند.

برای انجام معاملات بهتر و مطمئن‌تر با استفاده از اندیکاتور فیشر ترنسفورم بهتر است این اندیکاتور با اندیکاتورهای معتبر و قدرتمند دیگر ترکیب شود تا نتیجه مطلوب‌تری گرفته شود.


ترکیب اندیکاتور فیشر با سایر اندیکاتورها

زمانی می‌توانیم به اعتبار اندیکاتور فیشر ترنسفورم اضافه کنیم که در ترکیب با اندیکاتورهای دیگر قرار دهیم. اندیکاتور فیشر با بسیاری از اندیکاتورهای مهم در تحلیل تکنیکال ترکیب می‌شود که در این قسمت به شرح و بسط آن می‌پردازیم.


اندیکاتور فیشر ترنسفورم و استوکاستیک

نگاهی دقیق تر به شاخص Fisher Transform روی نمودار نشان می‌دهد که شباهت مشابهی با اندیکاتور Stochastic دارند.

ابتدا، می‌توان از این دو برای شناسایی سطح اشباع فروش و اشباع خرید و دوم، می‌توان از آن‌ها برای پیروی از روند استفاده کرد. این دو شاخص بیشتر هنگام افزایش قیمت، افزایش می‌یابند و هنگامی که قیمت در حال کاهش است، کاهش می‌یابند.

همچنین، می‌توان از کراس اوورهای آن‌ها برای شناسایی سیگنال‌های خرید و فروش استفاده کرد تا معامله با تحلیل بهتری انجام بگیرد.

fisher-indicator-5.jpg


اندیکاتور فیشر ترنسفورم و RSI

Fisher transform، همچنین شباهتی به اندیکاتور RSI نیز دارد. این دو شاخص از نظر نحوه محاسبه متفاوت هستند. با این حال، این دو شاخص به طور مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

می‌توان از آن‌ها برای یافتن سطوح خرید و فروش بیش از حد و همچنین یافتن واگرایی‌ها در روند بعدی استفاده کرد. به همین ترتیب زمانی که هر دو اندیکاتور در وضعیتی قرار می‌گیرند که سیگنال خرید یا فروش به طور همزمان صادر می‌کنند، آن تحلیل از قدرت و اعتبار بالایی برخوردار خواهد شد.

fisher-indicator-6.jpg


اندیکاتور فیشر ترنسفورم و باند بولینگر

اندیکاتور Fisher transform، یک نوسان‌ساز محسوب می‌شود در حالی که اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Band) یک شاخص برای شناسایی روند مطرح است. هر دو اندیکاتور فیشر ترنسفورم و باند بولینگر می‌توانند به صورت مکمل قرار بگیرند چرا که هر کدام از آن‌ها یک بخشی از تغییرات سهم را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

برای مثال می‌توان از Fisher Transform برای تأیید سیگنال صعودی توسط Bollinger Bands استفاده کرد.


جمع‌بندی

اندیکاتور fisher transform یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که بسیاری از تحلیلگران طبق آن معاملات خود را انجام می‌دهند. در این مقاله معنی Fisher و نحوه سینگال‌دهی آن را بیان کردیم.

این اندیکاتور به راحتی با دیگر اندیکاتورها ترکیب می‌شود تا بتواند سیگنال مطمئن‌تری صادر کند. در این مقاله سعی داشتیم تا به بررسی ویژگی‌ها و نحوه محاسبه اندیکاتور فیشر ترنسفورم بپردازیم و کاربردهای آن در ترکیب با اندیکاتورها را بیان کنیم.


بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالاندیکاتور

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر