logo

ترفندهای خرید و فروش سهام و سرمایه گذاری در بورس

خانهآموزش بورسبورسترفندهای خرید و فروش سهام و سرمایه گذاری در بورس

دانستن برخی ترفندهای سرمایه‌گذاری در بورس و نکات معامله گری به شما کمک خواهد کرد تا در بورس مانند یک حرفه‌ای عمل کنید و پله‌های موفقیت در بورس را با سرعت بیشتری طی کنید.

افراد برخی ترفندهای خرید و فروش سهام در بورس را پس از مدت‌ها معامله در بورس یاد می‌گیرند و حاصل سال‌ها تجربه است. اما شما می‌توانید با مطالعه، از تجربه افراد خبره و ماهر استفاده کرده و راه موفقیت را از آن ها بیاموزید. همراه شما خواهیم بود تا برخی از نکات و ترفندهای بورس را با هم مرور کنیم و سپس به کار ببندیم تا حرفه‌ای‌تر به معامله در بورس بپردازیم.


ترفند اول: آموزش بورس

قبل از شروع انجام هر نوع کار تخصصی‌ای باید اول آموزش دید. بازار بورس نیز بازاری تخصصی است پس آموزش آن واجب است. شما باید بتوانید بازار را بخوانید، نیاز است که تحلیل (تکنیکال و بنیادی) بدانید، خواندن تابلوی بازار نیز از ملزومات است. با آموزش دیدن می توانید پله پله مراحل را طی کرده و مانند یک حرفه‌ای معامله کنید.

سرمایه‌گذاری در بورس نیاز است که با آموزش گام به گام و درست همراه باشد. اولین گام، آموزش ابتدایی و آشنایی با بورس است. دوره‌های آشنایی با بورس زیربنای سرمایه‌گذاری شما را خواهد ساخت.

بسیاری از افراد قبل از سرمایه گذاری در بورس معتقدند که آشنایی ابتدایی با بورس را دارند در صورتی که پس از شرکت در کلاس‌های آشنایی با بورس متوجه می‌شوند که اطلاعات ناقصی از بورس و نحوه سرمایه گذاری داشته‌اند.

در گام‌های بعدی سرمایه گذاری، یادگیری انواع تحلیل‌ها در بازار بورس و نحوه تابلوخوانی است.


ترفند دوم: با سرمایه کم شروع کنید

در ابتدای راه برای ورود به بورس با سرمایه کم وارد شوید تا کم کم با بازار و نحوه ثبت سفارش خرید یا فروش آشنا شوید. حداقل سرمایه جهت خرید سهام در بازار بورس و فرابورس 500 هزار تومان و در بازار پایه معادل 5 میلیون تومان است، ولی سقفی برای سرمایه گذاری در بورس وجود ندارد.

از ترفندهای سرمایه گذاری در بورس، ورود با سرمایه اندک است و بهترین راهکار برای اولین سرمایه گذاری در بورس خرید عرضه اولیه است که هم با ریسک پایینی همراه است هم سود قابل توجهی به همراه دارد.

investment-tricks-1.jpg


ترفند سوم: انتخاب پایگاه اطلاعاتی مناسب

سومین ترفند بورس پیگیری و مطالعه اخبار و اطلاعات درست و مناسب از بازار سرمایه و وضعیت شرکت هاست. اخبار و اطلاعیه های جدید و تغییرات شرکت‌ها در سامانه کدال قابل مشاهده خواهد بود.

پیگیری اخبار سیاسی، اجتماعی و اقتصاد کلان نیز تاثیر زیادی در معامله و انتخاب سهم خواهد گذاشت. سرمایه گذاران حرفه ای و موفق قابلیت تشخیص اخبار درست و موثق را از اخبار غلط و کذب دارند.

متاسفانه در بازار سرمایه افراد سودجو و کانال‌های تلگرامی وجود دارند که از بی اطلاع بودن افراد تازه کار سوء استفاده کرده و خود را تحلیلگر معرفی می کنند. این افراد با راه اندازی کانال های سینگال دهی بورس علاوه بر دامن زدن به شایعات، باعث متضرر شدن سهامدار می شوند. بنابراین گول تبلیغات سایت ترفندهای بورس را نخورید و با تکیه بر دانش بورسی خود معامله کنید.


ترفند چهارم: انتخاب سهام مناسب

بررسی صنایع مختلف و انتخاب صنعت قوی از مهمترین ترفندهای بورس است. پس از انتخاب صنعت قوی تر به سراغ بررسی نمادها در این صنعت بروید.

در صنایع قوی تمامی نمادها به یک میزان رشد نخواهند کرد، پس بررسی سهم ها از مهمترین گام ها خواهد بود. شما می توانید از انواع جهات سهم ها را مورد بررسی قرار دهید.

همچنین می توانید با مشاهده صورت‌های مالی شرکت‌ها، بررسی اخبار مربوط به هر نماد، میزان استهلاک دارایی های نمادها، سود تقسیمی هر سهم، نسبت قیمت بر درآمد (P/E) و... نماد قوی‌تر را پیدا کرده و آن را بخرید.


ترفند پنجم: تعیین استراتژی معاملاتی در بورس

ترفند بعدی تعیین استراتژی معامله در بورس خواهد بود. اگر به صورت مکتوب و مشخص استراتژی برای خود انتخاب نکرده‌اید از همین امروز شروع کنید؛ قوانین، بایدها و نبایدهای معاملاتی را برای خود مشخص و مکتوب کنید.

با استراتژی معاملاتی می‌توانید معاملات خود را منظم کرده و بر هیجان معاملاتی خود غلبه کنید. مثلا یکی از موارد مهم در تعیین استراتژی معاملاتی انتخاب چهارچوب زمانی (تایم فریم معاملاتی) مورد نظرتان برای مشاهده نمودار نمادها است. هر کدام از معامله گران بنا به ترجیح خود به صورت کوتاه مدت، میان مدت و یا بلند مدت در بازار معامله می کنند (برای تحلیل به صورت‌های یاد شده، بنا به دل‌خواه خود می توانید چهارچوب زمانی نمودار سهم را از یک دقیقه تا یکسال تنظیم کنید).


ترفند ششم: با روند دوست باشیم

یکی دیگر از ترفندهای سرمایه گذاری در بورس تشخیص روند بازار است؛ پس تشخیص روند مهمترین گام، معامله در جهت روند است.

در صورت صعودی بودن روند سهم را در موقعیت مناسب خریده و در زمان مناسب بفروشید. حال اگر در بازاری فعالیت می‌کنید که دو طرفه است امکان معامله در روند نزولی را نیز خواهید داشت. در غیر این صورت زمانی که سهم در روند نزولی قرار دارد پیشنهاد ما به شما این است که دست به خرید سهم نزنید مگر در صورتی که نشانه‌های برگشت روند را مشاهده کنید.


ترفند هفتم: داشتن سبد سهام

برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس نیاز است که سرمایه خود را در بخش های مختلف تقسیم کرده و از چند نماد در چند صنعت سهام بخرید. بنابراین با تمام سرمایه خود سهام یک نماد را نخرید.

یکی از دلایل این مسئله این است که اگر خبری غیر‌منتظره منتشر شد یا اتفاقی ناگهانی رخ داد تاثیر این اخبار یا اتفاقات بر صنایع و نمادهای مختلف یکی نخواهد بود، ممکن است بر صنعتی تاثیر منفی بگذارد و بر صنعتی دیگر تاثیر مثبت داشته باشد.

بالا رفتن نرخ ارز را تصور کنید، صنایعی که مصرف کننده مواد اولیه وارداتی هستند مجبور به واردات با هزینه بالاتر خواهند شد پس برای جبران هزینه اضافی، قیمت محصولات را بالا می برند و احتمالا از میزان فروششان کاسته خواهد شد.

در مقابل صنایعی که فروش صادراتی دارند با بالا رفتن نرخ ارز می‌توانند ارز بیشتری وارد کشور کرده و درآمد خود را افزایش دهند پس این گونه نمادها در بالا رفتن نرخ ارز رونق گرفته و رشد خواهند کرد.

اگر شما در این شرایط از دو یا چند نماد و صنعت متفاوت در سبد سرمایه گذاری خود داشته باشید ریسک سرمایه‌گذاریتان کاهش خواهد یافت. پس داشتن سبد سرمایه گذاری از چند نماد در صنایع مختلف را فراموش نکنید.


ترفند هشتم: خرید پله‌ای سهام

خرید پله ای سهام یکی دیگر از ترفندهای سرمایه گذاری در بورس است. حرفه‌ها نیز پس از پیدا کردن یک سهم خوب با تمام سرمایه‌ای که قرار است، آن سهم مورد نظر را بخرند در یک نوبت نسبت به خرید سهم اقدام نمی کنند. در اصطلاح به صورت پله ای خرید سهام را انجام می دهند.

در هر مرحله پس از مطمئن‌تر شدن نسبت به سهام خریداری شده یک پله دیگر خرید می‌کنند. یا حالتی را در نظر بگیرید که شما با تحلیل خود سهامی را در زمان و قیمت مناسب خریداری می کنید ولی همان سهم در چند روز آینده با رشدی منفی به قیمتی پایین تر از قیمت خرید شما می رسد، شما می‌توانید در قیمت‌های پایین‌تر نیز مقداری از سهام را خریداری کنید تا با برگشت سهام به روند صعودی از سود بیشتری بهره ببرید.


ترفند نهم: گاهی فقط باید نظاره گر بازار بود

در روندهای صعودی میان سهم ها جا به جا نشوید. از مهمترین نکات سرمایه گذاری در بورس این است که با دیدن رشد صعودی سهامی دیگر اگر سهام قبلی خود را با تحلیل درست انتخاب کرده اید نفروشید تا سهام دیگری بخرید.

با فروش سهامتان پس از مدتی سهم قبلی شما شروع به رشد کرده و از رفتار عجولانه خود پشیمان خواهید شد. این جا به جا شدن میان سهام باعث می‌شود هم از سود اصلی جا بمانید، هم هزینه کارمزد بیشتری با خرید و فروش‌های متعدد متحمل شوید.


ترفند دهم: مدیریت نقدینگی

تمام سرمایه خود را وارد بورس نکنید و سرمایه اضافه خود را وارد بورس کنید. با وارد کردن سرمایه اضافی خود به بورس تمامی سرمایه تان را سهام نخرید. حرفه‌ای‌ها معمولا مقداری از سرمایه خود را کنار گذاشته تا در بر خی از روزهای بازار در صورت منفی شدن بازار البته در صورت پیدا کردن سهمی ارزنده قادر به خرید آن باشند.


ترفند یازدهم: صبور بودن

از مهترین ترفندهای سرمایه‌گذاری در بورس داشتن صبر و حوصله است. به تحلیل خود پایبند بوده و صبور باشید. در خرید و فروش‌های خود هیجانی رفتار نکنید. با دیدن یک کندل منفی در صورت عدم مشاهده الگوی برگشتی سهم خود را نفرشید.

با دیدن یک کندل مثبت در یک سهم اقدام به خرید آن سهم نکنید. با خرید سهام مورد نظر خود صبور بوده و منتظر رشد سهم بمانید.


ترفند دوازدهم: فروش سهم در یک قیمت مناسب

بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال پاسخ این سوال هستند که چه زمانی سهام را بفروشیم؟ در پاسخ باید بگویم که قبل از خرید هر سهم حد ضرر و حد سود را برای خرید خود مشخص کنید.

شما با تعیین استراتژی معاملاتی خود و پایبند بودن به حد سود و ضرر می‌توانید نقطه فروش سهام خریداری شده را تعیین کنید. این نقطه خروج همیشه با به دست آوردن سود تعیین نمی‌شود گاهی اوقات با رسیدن به حد ضرر خود برای جلوگیری از ضرر بیشتر سهام خود را برای فروش می‌گذارید.

لازم به ذکر است قرار نیست تمامی معاملات ما در بازار بورس با سود بسته شوند. نکته‌ی مهم این است که برآیند خرید و فروش‌های شما طی زمانی مشخص مثبت باشد.


ترفند سیزدهم: مکتوب کنید

قبل از شروع سرمایه گذاری در بورس محلی برای ثبت تمامی قدم‌ها و آموزش‌های خود در نظر بگیرید. این ثبت می‌تواند به صورت الکترونیکی در لپ‌تاپ یا گوشی شما، یا به صورت دستی در دفتری انجام بگیرد. نام آن را دفتر معاملاتی خود قرار دهید.

تمامی گام‌های شما، پیش بینی‌ها، دلایل خرید و فروشتان در تک تک معاملات بورسی در دفتر معاملاتی باید ثبت گردد. با ثبت تمامی داده های یاد شده به مرور زمان از تمامی رفتارهای خود آموزش خواهید دید و روز به روز با تجربه‌تر خواهید شد. این کار جلوی تکرار اشتباهات شما را خواهد گرفت و نقاط قوت خود را متوجه خواهید شد.

استراتژی معاملاتی شما روز به روز اصلاح و قوی تر خواهد شد. پس فراموش نکنید، با مکتوب کردن هر روز موفق‌تر از روز گذشته خواهید بود و با انواع ترفندهای سرمایه گذاری در بورس آشنا شدید.

با فراگیری آموزش درست و استفاده از ترفندهای ذکر شده در زمان کوتاهی یک سرمایه گذار حرفه ای و خبره خواهید شد.

بنردسته بندی:بورستحلیل تکنیکالتحلیل بنیادی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر