logo

ارز مسافرتی چیست؟ شرایط جدید ارز مسافرتی

خانهآموزش بورسعمومینحوه دریافت ارز مسافرتی 1403 در اپلیکیشن بله

ارز مسافرتی به ارزهایی اطلاق می‌شود که معمولاً در سفرهای خارج از کشور به کار می‌روند. این ارزها با هدف کاهش هزینه های سفر به متقاضیان سالانه یک مرتبه توسط بانک مرکزی واگذار می شود. در این راستا سامانه برخط ارز مسافرتی در اواخر 1400 با همکاری بانک مرکزی و بازار ارزی راه‌اندازی شد. در حال حاضر متقاضیانی که قصد دریافت ارز مسافرتی نوروزی را دارند می‌توانند به سایت www.ice.ir مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. اگر قصد ثبت درخواست دریافت ارز مسافرتی را دارید و ابهامات زیادی برای شما وجود دارد، تا انتهای این مقاله کارگزاری با ما همراه باشید.

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی، نوعی ارز دولتی است که هر فرد ایرانی می‌تواند سالانه یک مرتبه ارز مسافرتی جهت سفر به خارج از کشور دریافت کند. مبلغ ارز مسافرتی به سفر هوایی و زمینی یا دریایی بستگی دارد. برای سفرهای هوایی 500 یورو (کشورهای نیازمند دریافت ویزا) و سفرهای دریایی، ریلی و زمینی و سفر هوایی (بدون نیاز به ویزا) 300 یورو ارز مسافرتی به هر مسافر اختصاص می‌یابد.

نخستین شرایط احراز دریافت ارز مسافرتی، خرید بلیط مسافرتی است. پس از خرید بلیط، حداقل تا 7 روز قبل از سفر امکان ثبت درخواست ارز در سامانه بر خط متشکل ارزی (سامانه آنلاین خرید ارز مسافرتی) به نشانی ice.ir شوید و سفارش خود را ثبت کنید. اگر قصد دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی را دارید به نشانی mex.co.ir مراجعه کنند. در ادامه مراحل ثبت نام در این سامانه را توضیح خواهیم داد.

قابل ذکر است طبق آخرین تغییرات دریافت ارز مسافرتی، ارز اختصاص یافته به حساب ارزی متقاضی واریز می‌شود. متقاضیان ارز مسافرتی تنها پیش از پرواز می توانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند، امکان برداشت وجه بعد از بازگشت وجود ندارد. 

افزایش مبلغ ارز مسافرتی نوروز 1403

طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، ارز مسافرتی هوایی برای نوروز 1403 از 500 یورو به هزار یورو افزایش پیدا کرد. متقاضیان می توانند از 7 اسفند 1402 با مدارک مورد نیاز به شعب منتخب بانک های ملت، ملی و سامان مراجعه کنند. تحویل ارز مسافرتی نوروز 1403 در درگاه خروجی فرودگاه ها به مسافران صورت می‌گیرد. 

مراحل ثبت نام ارز مسافرتی در سامانه بله

1- اپلیکیشن بله را از برنامه بازار دانلود کنید.

2- در بخش «خدمات»، ارز مسافرتی را انتخاب نمایید.

3- همه روزه به جز روزهای جمعه، از ساعت 7 صبح الی 16 درخواست خود را وارد کنید. برای اختصاص ارز مسافرتی 1403 باید حداکثر 3 روز پیش از تاریخ پرواز درخواست خود را ثبت کرده باشید.

4- مشخصات فردی خود هر یک از اعضای خانواده که قصد دریافت ارز مسافرتی را دارند، وارد نمایید.

5- اطلاعات پرواز را اعلام کنید.

6- نوع و تعداد ارز را انتخاب نمایید.

7- مبلغ نهایی را واریز و رسید دریافت کنید.

8- به شعب بانک ملی مراجعه و یا از خودپرداز فرودگاه ارز مسافرتی خود را دریافت کنید.

9- جهت ابطال درخواست ارز مسافرتی به شعب ارزی بانک ملی مراجعه کید.

مراحل ثبت نام ارز مسافرتی در سامانه متشکل ارزی

1- وارد سایت ice.ir شوید.

2- کدملی و شماره تماس خود را وارد کنید تا کد تایید برای شما ارسال شود.

3- مشخصات هویتی خود را وارد نمایید.

4- یکی از صرافی‌های معرفی شده را انتخاب کنید.

5- پس از بررسی مدارک از سوی صرافی، پیامکی حاوی تاریخ و ساعت مراجعه به صرافی برای شما ارسال می شود.

6- در ساعت مقرر با مدارک مورد نیاز به صرافی مراجعه و حواله ارزی دریافت کنید.

مراحل ثبت نام ارز مسافرتی در صرافی ملی ایران

1- وارد سایت mex.co.ir شوید. 

2- در منوی بالای صفحه «نوبت دهی» را انتخاب کنید.

3- پس از مطالعه شرایط و قوانین، بر روی «پذیرش و ادامه» کلیک کنید.

travel-currency-3.jpg

4- مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید.

5- در مرحله بعد، انتخاب زمان مراجعه به صرافی را انتخاب نمایید.

6- در آخرین مرحله احراز هویت را انجام دهید.

7- پیامکی مبنی بر تایید ثبت درخواست برای شماره همراه ارسال می شود. 

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

مدارک زیر برای اخذ ارز مسافرتی، برای افراد بالای 18 سال الزامی است:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • رسید عوارض خروج از کشور
  • اعلام یک شماره همراه به نام مسافر
  • اصل و کپی بلیط
  • اصل ویزا
  • اصل و کپی گذرنامه
  • تکمیل فرم های مربوطه و تحویل آن
  • افتتاح حساب ارزی

نرخ ارز مسافرتی امروز

قیمت ارز مسافرتی 1403چقدر است؟ نخستین سوالی است که برای متقاضایان ایجاد می‌شود. قیمت ارز مسافرتی و قیمت ارز آزاد با یکدیگر متفاوت است. بانک مرکزی به صورت روزانه نرخ ارز مسافرتی را ساعت 9:30 به بانک‌ها اعلام می‌کند. مسافران برای مشاهده قیمت روز ارز مسافرتی نوروزی می‌توانند به سایت صرافی بانک ملی به نشانی mex.co.ir مراجعه کنند.

تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد امروز

در زمان نگارش این مقاله ارز مسافرتی 1403، نرخ اسکناس یورو مسافرتی 45 هزار و 616 تومان و نرخ حواله یورو مسافرتی 42 هزار و 46 تومان است. همچنین نرخ اسکناس دلار مسافرتی 42 هزار و 490 تومان می‌باشد. این در حالی است که نرخ روز دلار 55 هزار و 590 تومان است. بنابراین تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد امروز حدود 13 هزار تومان می‌باشد. برای بدست آوردن تفاوت قیمت روز ارز مسافرتی و ارز در بازار آزاد می‌توانید به سایت صرافی بانک مرکزی به نشانی mex.co.ir و سایت tgju.org مراجعه کنید.

دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه

مسافرانی که قصد خروج از کشور از فرودگاه امام خمینی و یا فرودگاه های بین المللی ارومیه، اصفهان، تبریز، اهواز و شیراز را داشته باشند می‌توانند ارز مسافرتی خود را در فرودگاه دریافت کنند.

کسانی که از دو بانک ملی و ملت ارز مسافرتی دریافت کرده باشند، امکان برداشت وجه ارزی از دستگاه های خودپرداز فرودگاه امام وجود دارد. اگر مسافران قصد خروج از فرودگاه امام و یا فرودگاه های اصفهان، ارومیه، اهواز، تبریز و شیراز داشته باشند، ارز مسافرتی دریافت می‌کنند. احتمال دارد برایتان سوال پیش آید که قیمت ارز مسافرتی در فرودگاه چقدر است؟، باید بگوییم که شما 500 یورو دریافت خواهید کرد. معادل ریالی این مبلغ پیش از این در بانک یا صرافی پرداخت می‌شود.

ارز مسافرتی ترکیه

یکی از مراکز گردشگری مورد علاقه ایرانی‌ها، سفر به ترکیه است. مسافرانی که قصد سفر نوروزی به ترکیه را دارند فارغ از بلیط هوایی یا زمینی می‌توانند حداکثر معادل 500 یورو ارز مسافرتی دریافت کنند.

ارز مسافرتی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

در پرداخت ارز مسافرتی نیز محدودیت هایی وجود دارد و شامل تمام افراد نمی شود. در ادامه شرایط دریافت ارز مسافرتی را بیان می‌کنیم:

  1. افراد بالای 12 سال سن داشته باشند.
  2. داشتن حداقل ۶ ماه اعتبار گذرنامه
  3. در طول سال هر فرد ایرانی می‌تواند یک مرتبه ارز مسافرتی دریافت کند.

نحوه گرفتن ارز مسافرتی نوروزی

با نزدیکی به ایام نوروز، استقبال برای دریافت ارز مسافرتی نوروزی افزایش می‌یابد. ارز مسافرتی نوروزی در فرودگاه امام قابل برداشت است اما پیش از آن فرد باید مدارک خود را حداقل 7 روز قبل از سفر در سامانه ارزی ثبت‌نام و حواله ارزی دریافت کند.

مبلغ پرداخت ارز مسافرتی نوروزی در سفرهای هوایی 5 هزار یورو و برای سفرهای دریایی، زمینی و ریلی حدود 2 هزار یورو است.

سقف ورود ارز به دیگر کشورها

مسافران و گردشگران نوروزی به خاطر داشته باشند که در ورود ارز به کشورهای دیگر نیز محدودیت هایی وجود دارد. امکان ورود ارز به امارات متحده عربی حدود 60 هزار درهم و کشورهای اروپایی 10 هزار یورو می‌باشد. گردشگران خارجی که قصد ورود به کشور دارند می توانند تا سقف 10 هزار یورو وارد کشور کنند.

مزایای اخذ ارز مسافرتی

بزرگ ترین مزیت ارز مسافرتی، ارزان بودن آن نسبت به ارز آزاد است. کسانی که قصد خروج از کشور را داشته باشند می‌تواند با دریافت ارز مسافرتی هزینه سفر خود را کاهش دهند.

جمع بندی

کسانی که قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشند می‌توانند سالانه یک مرتبه ارز مسافرتی دریافت کنند. برای سفرهای هوایی 500 یورو و سفرهای دریایی، ریلی و زمینی و سفر هوایی  300 یورو ارز مسافرتی به هر مسافر تعلق می‌گیرد. این ارز توسط صرافی‌ها به متقاضیان بالای 12 سال اختصاص می‌یابد.

برای دریافت ارز مسافرتی نوروزی 1403از صرافی ملی ایران حداکثر 7 روز قبل از سفر به نشانی mex.co.ir مراجعه و مشخصات خود را ثبت نمایید. در پایان پیامکی مبنی بر زمان حضور شما در صرافی ارسال می‌شود. 

پس از گذراندن فرآیند دریافت ارز مسافرتی، مبلغ به حساب ارزی شما واریز می‌شود و هنگام خروج از کشور از فرودگاه امام می‌توانید آن را از دستگاه‌های خودپرداز دریافت نمایید.

عناوین مرتبط

درخواست ارز مسافرتی اینترنتی چگونه است؟

نخستین گام برای ثبت درخواست ارز مسافرتی اینترنتی داشتن بلیط است. در صورتی که پیش از این بلیط خود را تهیه کرده باشید حداقل 7 روز قبل از سفر می‌توانید درخواست خود را در سایت ice.ir را ثبت و ارز خود را در یکی از صرافی‌های عامل دریافت نمایید.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر