logo

روش انتخاب سهم خوب در بورس

خانهآموزش بورسعمومیروش انتخاب سهم خوب در بورس

در مقاله «آموزش نحوه خرید و فروش سهام» به برخی نکات مورد نیاز جهت خرید سهام بهتر و ورود به بازار بورس همچون قابلیت نقدشوندگی سهام، سودآوری سهام، شناوری سهام، نسبت سود تقسیمی هر سهم، ارزش ویژه هر سهم، برای سرمایه گذاری اشاره کردیم.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار علاوه بر تکمیل مقاله پیشین، به سوال اینکه چگونه سهم خوب انتخاب کنیم، پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید. 


چگونه سهم خوب انتخاب کنیم؟

جهت اینکه از ضررهای بورس خلاص شوید باید بدانید که چگونه یک سهام خوب را انتخاب کنید. در ادامه به مواردی که پیش از انتخاب سهم باید به آنها توجه کنید اشاره کردیم. 


1- انتشار مستمر اطلاعات و اخبار نسبی

یکی از نکات طلایی موفقیت در بورس بررسی اخبار و اطلاعات منتشر شده در رابطه با بازار سرمایه و شرکت‌های موجود در آن است.

روانشناسی در روند بازار بورس اثرات بسیار مهمی دارد. اخبار و اطلاعاتی که در این بازار منتشر می‌شود به راحتی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌‌های سرمایه‌ گذاران اثرات مثبت یا منفی بگذارد. اما باید به عنوان یک سرمایه ‌گذار هوشیار دقیق عمل کنید و خود را به دست اخباری نسپارید که ممکن است، پایه و اساس درستی نداشته باشند.

روش‌‌های تحلیل علمی و منطقی را فراموش نکنید. از آن‌ها بهره ببرید و با توجه به تصمیمات شخصی خود در بازار پیش بروید و سرمایه‌گذاری کنید.

علاوه بر این، در حوزه اخبار به این موضوع هم توجه داشته باشید که انتشار اطلاعات یک شرکت از سوی خود آن و شفاف‌‌سازی درباره فعالیت‌‌ها هم گزینه مثبتی است که باید در انتخاب یک شرکت برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید.

کیفیت افشا و اطلاع‌‌رسانی شرکت‌‌ها درباره وضعیتی که در آن قرار دارند هم از مصادیق قرار داشتن در وضعیت مثبت است. ضمن اینکه سازمان اوراق و بورس بهادار هم روی این موضوع نظارت دارد و اطلاع‌‌رسانی شرکت‌‌ها را براساس معیارهایی امتیاز می‌‌دهد. این معیارها مشخص می‌کنند که اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌‌ها درباره وضعیتشان قابل‌اتکا و به موقع است یا خیر.

معیارهایی که در بررسی افشای اطلاعات بورسی باید توجه کنید شامل موارد زیر می‌شود:

  • اطلاعات درباره پیش‌‌بینی‌‌های درآمد هر سهم
  • صورت‌‌های مالی که مورد حسابرسی قرار نگرفته‌اند
  • صورت‌‌های مالی میان ‌دوره‌ای شش ماهه
  • صورت‌‌های حسابرسی نشده و شده مالی پایان دوره
  • صورت وضعیت پورتفوی
  • زمان‌‌بندی پرداخت سود سهامداران

برای کسب اطلاعات در زمینه نشر اخبار شرکت‌‌ها به سامانه کدال مراجعه کنید.


2- عمر شرکت و میزان استهلاک ماشین ‌آلات

از نکات طلایی بورس، بررسی استهلاک ماشین آلات و عمر شرکت است. همان‌‌طور که در قسمت‌‌های قبلی اشاره کردیم، وضعیت یک شرکت در صنعت و بازاری که فعالیت می‌‌کند بسیار مهم و اثرگذار است. شرکتی که در صنعت و بازار خود درخشان ظاهر می‌شود قطعا رشد و سودآوری بیشتری هم دارد.

داشتن فناوری‌‌های به روز، ماشین‌‌آلات و تجهیزات ممتاز می‌‌تواند از یک شرکت، گزینه‌‌ای موفق بسازد. در شرکت ‌هایی سرمایه ‌گذاری کنید که موفق هستند یا ظرفیتشان برای رشد بالاست.


3- نوع شرکت و صنعت مربوطه

به صنعت و بازاری که شرکت‌های حاضر در بازار بورس در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند، دقت کنید. بررسی وضعیت صنعت سهام مورد نظرتان نیز از شگردهای سرمایه‌گذاری در بورس خواهد بود.

یادتان باشد که ورود به صنایع قوی و پرقدرت است که می‌‌تواند شما را به یک سرمایه‌‌گذاری پرسود برساند. باید ببینید که چه صنایعی از وضعیت بهتری برخوردار هستند و بعد به سراغ سرمایه‌‌گذاری در آن‌ها بروید. رصد کردن صنایع مختلف، اخبار مرتبط به آن‌ها می‌‌تواند به شما در این مسیر کمک شایانی کند.

گاهی ‌اوقات بعضی از صنایع مورد توجه شدید دولت قرار می‌‌گیرند و دولت برای اینکه به تولید داخلی کمک کند، شرایط کار شرکت‌‌های فعال در بعضی از صنایع را آسان‌‌تر می‌‌کند. به عنوان مثال، اعطای وام‌ها از جمله مسائلی است که می‌‌تواند وضعیت یک صنعت و بازارهای مرتبط با آن را بهبود ببخشد.

شکوفایی و وضعیت مطلوب صنایع می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد. برای مثال، گاهی ‌اوقات، کمک دولت‌‌ها به صنایع داخلی به این شکل است که با در نظر گرفتن شرایط دشوار برای شرکت‌‌های خارجی مشابه به رشد شرکت‌‌های داخلی کمک می‌کند.

 رضا، وضع قوانین و محدودیت‌های گمرکی برای واردات می‌‌تواند شرکت‌‌های خارجی را از همتایان داخلی خود عقب بیاندازد. در چنین شرایطی به دنبال صنایع و شرکت‌‌هایی بروید که وضعیت خوبی دارند.

علاوه بر کمک‌‌های دولتی برای صنایع و بازارها به وضعیت عرضه و تقاضا هم دقت داشته باشید و مشاهده نمایید صنایعی که قرار است در شرکت‌‌ها و بازارهای مرتبط با آن‌ها سرمایه‌‌گذاری کنید در چه اوضاعی از نظر وضعیت عرضه و تقاضای بازار هستند.

مثلا شرکتی را در نظر بگیرید که به صورت انحصاری در بازار مشغول به فعالیت است. یعنی تولید یا ارائه خدمات در دست آن است و هیچ رقیب دیگری در بازار ندارد.

درست است که این شرکت هم می‌تواند دچار نوسانات و مشکلات مخصوص به خود باشد اما اینکه به طور انحصاری و بی‌رقیب در بازار کار می‌‌کند یعنی جایگاهی نسبتا قوی دارد که به سادگی امکان وارد شدن تزلزل به آن نیست.


4- اقتصاد کلان و عوامل سیاسی و اجتماعی

دقت کنید که اقتصاد، سیاست و مسائل اجتماعی مانند سه مهره روی یک حلقه به دنبال هم در حرکت هستند. یعنی اثرپذیری این سه از یکدیگر غیرقابل انکار است.

سیاست، اقتصاد را می ‌سازد؛ اقتصاد بر اجتماع اثر می‌‌گذارد و در یک چرخه، مجددا شاهد اثرگذاری اجتماع بر سیاست و ادامه داستان هستیم. در چنین وضعیتی، اقتصاد خرد و کلان و مسائل سیاسی و اجتماعی مختلف روی بازار بورس هم اثرگذار هستند.

در نتیجه برای سرمایه‌‌گذاری باید فردی باشید که نسبت به محیط اطرافش و داستان‌‌هایی که در اخبار مختلف در جریان است، آگاهی دارد.

شما نمی‌توانید بدون رصد کردن مسائل سیاسی از وضعیت اقتصاد خرد و کلان آگاه شوید. در این صورت، تصمیم ‌گیری‌‌های درست و منطقی هم برای سرمایه خود نخواهید گرفت.

حال سوال پیش می‌آید که منظور از اقتصاد خرد و کلان چیست. ماجرا از این قرار است که در اقتصاد خرد به رفتارهای گروه‌‌های انفرادی پرداخته می‌شود و اقتصاد کلان، رفتارهای اقتصادی را در سطحی کلان و وسیع بررسی می‌‌کند. از سر فصل ‌های اقتصاد خرد می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفتار مصرف‌ کننده
  • رفتار تولیدکنندگان
  • قیمت ‌گذاری در بازارهای مختلف

و... .

در سرفصل‌های اقتصاد کلان می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر متغیرهای ملی مانند درآمد ملی یک کشور
  • سطح قیمت ‌ها در بازارهای مختلف
  • وضعیت اشتغال
  • تورم

و... .

بنابراین به اخبار و وضعیت اقتصاد، سیاست و اجتماع در خرید سهام شرکت‌‌های بورسی دقت کنید. گاهی اوقات حتی یک حرکت ساده از سوی یک سیاستمدار می‌تواند شاخص‌‌های بازار بورس را مثبت یا منفی کند.


مهمترین نکات در انتخاب یک سهم

علاوه بر ورود و خروج به موقع در سهم باید به بررسی سهام پیش از خرید توجه کنید. به طور خلاصه مهم‌ترین نکات قابل توجه در انتخاب سهام عبارتند از: 

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر