logo

الگوی سایفر(الگوی هارمونیک سایفر) | الگوی cypher pattern | اندیکاتور مارکت سایفر

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالالگوی هارمونیک سایفر (Cypher) در تحلیل تکنیکال

در میان انواع روش‌های تحلیل در بازارهای مالی، تحلیل تکنیکال جایگاه ویژه‌ای دارد. یکی از اصول تحلیل تکنیکال، تکرار رفتار گذشته بازار در آینده است.

الگوی سایفر به عنوان یکی از الگوهای هارمونیک از چنین اهمیتی برخوردار است. الگوهای هارمونیک نوعی از الگوهای پیچیده هستند که بر اساس هندسه نمودار قیمت و نسبت‌های فیبوناچی تشکیل می‌شوند.

شناسایی این الگوها به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا بتوانند محدوده برگشتی مطمئنی را پیدا کنند و با کمترین ریسک وارد معامله شوند. برای شکل‌گیری الگوی Cypher به 5 نقطه نیاز دارید که در نسبت‌های خاصی نسبت به یکدیگر، قرار داشته باشند. این نقاط X، A، B، C و D نامیده می‌شوند.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم به سوال سایفر یعنی چه، پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.


الگوی سایفر چیست؟

الگوی سایفر cypher pattern یکی از انواع الگوهای هارمونیک است که توسط Darren Oglesbee کشف شد. هرچند که از نظر تکنیکالی نوعی الگوی پیشرفته محسوب می‌شود، اما اغلب همراه با دیگر الگوهای هارمونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این الگو بر اساس نسبت‌های خاصی از سری فیبوناچی تشکیل می‌شود که در ادامه به دقت بررسی‌ می‌شوند.


نسبت‌های فیبوناچی در الگوی سایفر و توصیف ظاهری الگو

برای شکل‌گیری الگوی سایفر به 5 نقطه نیاز دارید که در نسبت‌های خاصی نسبت به یکدیگر قرار داشته باشند. این نقاط به ترتیب X، A، B، C و D نامیده می‌شوند. به عبارت دیگر، XABCD که نام نقاط الگوی سایفر است.

در این الگو نقطۀ B باید در حدود ۰.۳۸۲ یا ۰.۶۱۸ اصلاحی حرکت XA باشد. نقطۀ C باید در محدوده ۱.۲۷۲ یا ۱.۴۱۴ پروژکشن حرکت XA قرار بگیرد.

همچنین نقطۀ D باید به تقریب فیبوی اصلاحی ۰.۷۸۶ از حرکت XC باشد. هر چقدر نقاطی که در الگوی سایفر شناسایی می‌کنیم به این نسبت‌ها نزدیک‌تر باشند، الگوی شناسایی شده از اعتبار و قدرت بیشتری برخوردار است.

cypher-pattern-1.jpg


انواع الگوی هارمونیک سایفر (Cypher)

الگوهای تکنیکال می‌توانند انواع گوناگونی داشته باشند و هر کدام‌شان هم اثر خاص خودشان را بر قیمت می‌گذارند. به همین خاطر شناسایی صحیح نوع الگو بسیار مهم است. چرا که در صورت تشخیص نادرست، نتیجه‌ای کاملاً متفاوت رخ می‌دهد که غافلگیرمان می‌کند. در ادامه انواع الگوی سایفر را نام برده و به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.


الگوی سایفر صعودی

الگوی سایفر می‌تواند به صورتی ظاهر شود که پس از آن، قیمت صعود کند که به آن الگوی سایفر صعودی گفته می‌شود. این الگو شباهت زیادی به قرار گرفتن 2 مثلث در کنار یکدیگر دارد.

نسبت‌های بین اضلاع این 2 مثلث، مانند همان نسبت‌های فیبوناچی است که در بالا گفته شد. در این مدل از سایفر، نقطه X پایین‌ترین نقطه و نقطه C بالاترین نقطه از الگو خواهد بود.


الگوی سایفر نزولی

نوع دیگر الگوی سایفر، الگوی سایفر نزولی نام دارد و با شکل گرفتن این الگو، قیمت می‌تواند تا اهداف قیمتی الگو افت کند. در این مدل از الگوی سایفر شاهد 2 مثلث برعکس هستید که میان اضلاع آن دو، نسبت‌های فیبوناچی برقرار است.

در اینجا نیز نسبت‌های فیبوناچی تغییری نمی‌کنند و مانند توضیحات بالا باقی می‌مانند. در الگوی سایفر نزولی، نقطه X در بالاترین سطح و نقطه C در پایین‌ترین قسمت الگو قرار می‌گیرند.

cypher-pattern-2.jpg


نقطه ورود در الگوی سایفر

دانستیم که الگوی سایفر یک الگوی 4 موجی است که هر موج در نسبت فیبوناچی مشخصی از موج‌های قبلی قرار می‌گیرد. اما آیا می‌دانید نقطه ورود مناسب در این الگو کجاست؟

زمانی که حرکت CD شکل می‌گیرد و نقطه D در حوالی نسبت اصلاحی ۰.۷۸۶ از حرکت XC قرار می‌گیرد، تریگر ورود صادر می‌شود. به عبارت دیگر، نقطۀ اصلاحی ۰.۷۸۶ از حرکت XC نقطۀ ورود الگوی سایفر شناخته می‌شود.


حد سود و حد ضرر در الگوی سایفر کجاست؟

یکی از نکات مهم در معاملات، به‌ویژه معاملاتی که بر پایه الگوهای هارمونیک شکل می‌گیرند، شناسایی نقاطی است که بتوانند حد سود و حد ضرر معامله باشند. در صورت اشتباه در شناسایی الگو، حد ضرر تنها نقطه‌ای است که می‌تواند این اشتباه را جبران کرد.

همچنین حد سود، نشان می‌دهد که قدرت الگو تا چه حدی است و کجا باید سیو سود صورت گیرد.

جالب است بدانید که حد سود و زیان در الگوی سایفر توسط نسبت‌های فیبوناچی تعیین می‌شوند. حد سود در این الگو، برابر با نقاط ۰.۳۸۲ و ۰.۶۱۸ اصلاحی حرکت CD است. اگر با خرید و فروش پله‌ای آشنا باشید، شما می‌توانید محدوده اول را حد سود اول، و دومی را حد سود دوم قرار دهید.

حد ضرر در این الگو، اولین مقاومت یا حمایت استاتیک قبل از نقطه X است. به نحوی که در الگوی سایفر صعودی، این نقطه زیر نقطه X و در الگوی سایفر نزولی، این نقطه در سطح بالایی نقطه X قرار می‌گیرد. در تصویر مشاهده می‌کنید که قیمت از نسبت ۰.۶۱۸ اصلاحی برگشته است.

cypher-pattern-3.jpg


تفاوت میان الگوی سایفر و الگوی کوسه

2 الگوی هارمونیک سایفر و کوسه شباهت زیادی به یکدیگر دارند. این شباهت می‌تواند باعث سردرگمی شما شود و ممکن است آن دو را یکی فرض کنید یا با یکدیگر اشتباه بگیرید. با این حال تشخیص درست آن‌ها از طریق شناخت دقیق تفاوت‌های این دو ممکن می‌شود. در ادامه این تفاوت‌ها را به دقت بررسی می‌کنیم.

در گام اول، باید بدانید که نام‌گذاری الگوی کوسه با سایفر متفاوت است. بالاتر دانستیم که الگوی سایفر به صورت XABCD نامگذاری می‌شود. اما نقاط الگوی کوسه به صورت OXABC نشان داده می‌شوند.

نکتۀ مهم دیگر اینکه، حرکت دوم در الگوی سایفر باید ۰.۳۸۲ یا ۰.۶۱۸ اصلاحی حرکت اول باشد. در حالی که در الگوی کوسه هیچ محدودیتی وجود ندارد و حرکت دوم (XA) نسبت خاصی از حرکت اول (OX) نیست.

تفاوت مهم دیگر مربوط به حرکت سوم الگوهاست. در حرکت سوم الگوی سایفر، قیمت باید از پروژکشن ۱.۲۷۲ یا ۱.۴۱۴ برگردد. ولی در الگوی کوسه این نسبت به صورت ۱.۱۳ یا ۱.۶۱ برقرار است.

تفاوت آخر این دو الگو در نقطه پایانی آن‌ها ایجاد می‌شود. به صورتی که نقطه آخر در الگوی کوسه باید در محدوده اصلاحی ۰.۸۸ تا ۱.۱۳ از حرکت OX باشد. اما نقطه آخر در الگوی سایفر در محدوده اصلاحی ۰.۷۸۶ حرکت XC خواهد بود.

به عبارت دیگر، در الگوی کوسه می‌توانیم شاهد این موضوع باشیم که نقطۀ آخر از نقطۀ اول عبور کند، در صورتی که در الگوی سایفر، نقطه آخر به نقطۀ اول نباید برسد.


نکات معاملاتی اندیکاتور مارکت سایفر

برای معامله بر اساس الگوی سایفر، به استراتژی معاملاتی نیاز دارید. در صورتی که این الگو را در نمودار قیمتی پیدا کردید، ابتدا از معتبر بودن آن مطمئن شوید. برای این کار باید به خوبی نسبت‌های فیبوناچی را بررسی کنید تا در محدوه صحیح قرار گرفته باشند.

حالا که از اعتبار الگو مطمئن شده‌اید، می‌توانید یک سفارش خرید در ۰.۷۸۶ فیبوناچی از حرکت XC قرار دهید. در این حالت حد ضرر شما اولین حمایت در زیر نقطه X قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانید دو نوع حد سود معین کنید. یکی را در ۰.۳۸۲ فیبوناچی اصلاحی از حرکت CD و دیگری را در ۰.۶۱۸ اصلاحی CD قرار دهید.

همچنین در الگوی سایفر نزولی نیز می‌توانید در بازارهای دوطرفه مانند بازار آتی، معامله فروش باز کنید. به صورتی که در محدوده ۰.۷۸۶ اصلاحی از حرکت XC یک معامله فروش قرار دهید و حد سود خود را در ۰.۳۸۲ و ۰.۶۱۸ فیبوی اصلاحی حرکت CD بگذارید.

حد ضرر شما نیز اولین مقاومت بالاتر از نقطه X خواهد بود. به یاد داشته باشید که داشتن استراتژی معاملاتی به شما کمک می‌کند تا در هنگام بازار، تنها به اجرا تحلیل‌های پیشین بپردازید و از ترس یا هیجان به دور بمانید. بنابراین حتماً با استراتژی از الگوی سایفر در معاملات خود بهره ببرید و نکات معاملاتی آن را به یاد داشته باشید.


جمع‌بندی

در این مطلب با بررسی کامل الگوی هارمونیک سایفر، متوجه شدید که این الگو به چه شکل رخ می‌دهد و ظاهر آن چگونه است. از نقاط ورود، حد سود، حد زیان و چگونگی معامله با الگوی سایفر آگاه شدید.

در نهایت الگو سایفر را با الگوی کوسه که به آن شباهت دارد، مقایسه نموده و نشان داده شد که تفاوت‌های مهمی میان این 2 وجود دارد.

بنابراین با شناخت یک الگوی تکنیکالی پیشرفته به نام سایفر، می‌توانید یک گام در تحلیل نمودارهای قیمتی جلو بروید. اما همچنان باید توجه کنید که برای دستیابی به یک تحلیل دقیق، باید تمامی شرایط را در کنار همدیگر قرار داد و تمامی موارد را در کنار یکدیگر بررسی کرد.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالالگوهای هارمونیک

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر