logo

استقلال مالی چیست

    همواره افراد در طول زندگی خود به دنبال کسب ثروت هستند و برای رسیدن به میزان ثروت دلخواه خود تلاش می‌کنند تا در نهایت بتوانند استقلال و امنیت مالی را برای خود ایجاد کنند. اما استقلال مالی دقیقا به چه معناست؟ چگونه مانند بسیاری از افراد موفق و ثروتمند به استقلال مالی برسیم؟ در ادامه مقاله به بررسی سوالاتی از این قبیل می‌پردازیم.

    استقلال مالی برای شما به چه معناست؟

    شاید شما استقلال مالی‌ را اینگونه تعریف کنید که فرد از نظر مالی در موقعیتی قرار بگیرد که نیازی به کار کردن نداشته باشد مگر اینکه خودش بخواهد. دستیابی به استقلال مالی برای بسیاری از افراد یک هدف محسوب می‌شود. این بدین معناست که پس‌انداز، سرمایه گذاری و پول نقد کافی در اختیار داشته باشید تا بتوانید هزینه های مرتبط با سبک زندگی موردنظر خود و خانواده‌تان را بپردازید و در واقع مثل این است که یک دانه در حال رشد بکارید تا به شما این امکان را بدهد بدون کسب درآمد معین، بازنشسته شوید یا شغل مورد نظر خود را دنبال کنید.

    زندانی مالی نباشید!

    مشکلات مالی گاها باعث انتخاب‌های یاس‌آور می‌شوند. که در این موارد افراد احساس می‌کنند در قفس‌هایی طلایی گرفتار شده‌اند. در واقع به خاطر سبک زندگی‌شان نمی‌توانند از پس این گرفتاری‌هایی که باعث از بین رفتن ثروتشان شده‌است، رهایی یابند. برای رهایی از این قفس باید روشی درپیش بگیرید که به کمک آن از انجام کارهایی که باعث حبس مالی می‌شوند جلوگیری کنید. اگرچه ممکن است اجرای آن سخت به‌ نظر برسد اما در ادامه به شما خواهیم گفت اینطور نیست! فقط کافی است نظم و تلاش آگاهانه داشته‌باشید. شما دقیقا به همان ابزارهایی که افراد ثروتمند برای ثروتمند شدن استفاده کرده‌اند دسترسی دارید. و همه می‌توانند به استقلال مالی دست‌یابند. همانطور که گفتیم استقلال مالی از نظر هرکس متفاوت است. برای بعضی کار نکردن یا بعضی دیگر مالک خانه و اتومبیل بودن یا حتی نداشتن بدهی و یا درآمد مشخصی داشتن و به دیگران متکی نبودن استقلال مالی محسوب می‌شود. متأسفانه، بسیاری از افراد در رسیدن به استقلال مالی شکست می خورند. آن‌ها با بدهی‌های فزاینده، شرایط اضطراری مالی، مخارج بی‌رویه و سایر مسائلی که آن‌ها را از رسیدن به اهدافشان باز می دارد رو به رو می‌شوند. همچنین رویدادهای غیرمنتظره ای مانند طوفان، زلزله، بیماری همه گیر و... می‌تواند همه برنامه‌های افراد را زیر و رو کند. پس برای همه مشکلاتی وجود دارد. در ادامه این مقاله به عادت‌های شگفت انگیزی در جهت رسیدن به مسیر درست یا استقلال مالی می‌پردازیم.

    عادات شگفت‌انگیز برای به استقلال مالی

    استفاده از عادات زیر می‌تواند شما را سریع‌تر به استقلال مالی برساند. پس با دقت به هشت عادت زیر توجه نمایید.

    عادت اول: اهدافی را در زندگی برای خود تعیین کنید.

    میل عمومی برای دستیابی به استقلال مالی یک هدف خیلی مبهم است، پس شما باید مشخص کنید که چقدر باید درحساب بانکی خود داشته باشید، سبک زندگی‌تان شامل چه مواردی می‌شود و در چه سنی باید به آن دست پیدا کنید. همه را به طور منظم یادداشت کنید و برگه هدف خود را در همان ابتدای دفتر برنامه‌ریزی مالی خود قرار دهید. هرچه اهداف شما دقیق‌تر باشد، احتمال دستیابی به آن‌ها بیشتر است.

    عادت دوم: برای بودجه خود برنامه‌ریزی کنید.

    تهیه بودجه ماهانه خانوار و پایبندی به آن بهترین راه برای تضمین پرداخت تمام قبوض و پس انداز در مسیر رسیدن به استقلال مالی محسوب می‌شود. این برنامه منظم عزم شما را در برابر وسوسه ولخرجی تقویت می‌کند.

    عادت سوم: سیستم پس‌انداز خود را طراحی کنید.

    اول به خودت پرداخت کن. همیشه مقداری از درآمد خود را پس‌انداز کنید. به عنوان یک کار عاقلانه می‌توانید یک حساب‌ اضطراری برای هزینه‌های غیر منتظره داشته باشید. به طور ایدآل، پول باید همان روزی که دستمزد خود را دریافت می‌کنید، برداشت شود، بنابراین این پول حتی دست شما را هم لمس نمی‌کند و به طور کامل از وسوسه به دور خواهید بود. با این حال به خاطر داشته باشید که مقدار پس‌انداز هر شخص متفاوت است و بستگی به عوامل متعددی همچون، درآمد، هزینه‌ها و ... دارد.

    عادت چهارم: آموزش مداوم

    همواره سعی کنید دانش خود را بالا ببرید و بروز باشید. اینگونه بهتر می‌توانید فرصت‌های مالی مناسب را شکار کنید. همچنین اخبار و تحولات دائم بازار سهام را همواره بررسی کنید و از تنظیم پرتفوی سرما‌یه‌گذاری مناسب دریغ نکنید.

    عادت پنجم: همین حالا سرمایه‌گذاری را شروع کنید.

    بازار بد سهام می‌تواند این موضوع را زیر سوال ببرد، اما از نظر تاریخی هیچ راهی بهتر از سرمایه‌گذاری برای رشد پول شما وجود ندارد. جادوی بهره مرکب به افزایش تصاعدی پول شما در طول زمان کمک می‌کند، اما برای دستیابی به یک رشد معنی‌دار به زمان زیادی نیاز دارید. فکر نکنید که به تنهایی و بدون هیچ آگاهی و دانشی و صرفا با انتخاب چند سهم می‌توانید وارن بافت بعدی باشد.

    عادت ششم: کمتر از توان مالی خود زندگی کنید.

    شاید از خود بپرسید کمتر از توان مالی خود زندگی کنید یعنی چه؟ درواقع یعنی یک زندگی مقرون به صرفه داشتن و کمتر از توان مالی خود خرج کردن. بسیاری از ثروتمندان قبل از اینکه ثروتمند شوند، عادت داشتند که یک زندگی با کمترین هزینه داشته باشند.

    عادت هفتم: مشاور مالی داشته‌باشید.

    مشاور مالی می‌تواند در جهت گرفتن تصمیمات صحیح سرمایه‌گذاری به شما کمک کند. پس هرگاه به نقطه‌ای رسیدید که مقدار قابل توجهی از ثروت جمع‌آوری کردید، می‌توانید از مشاور مالی برای سرمایه‌گذاری آن کمک بگیرید.

    عادت هشتم: مراقب سلامتی خود باشید.

    با مراجعه منظم به پزشک روی سلامتی خود سرمایه‌گذاری کنید. بسیاری از مشکلات را می‌توان با تغییر در شیوه زندگی مانند ورزش بیشتر و رژیم غذایی سالم‌تر برطرف کرد یا حتی از وقوع آن‌ها پیشگیری کرد. چراکه درصورت وقوع بیماری هزینه‌های شما بیشتر خواهد شد و وضعیت نامناسب سلامتی ممکن است باعث بازنشستگی زودتر با درآمد ماهانه کمتر شود.

    جمع بندی

    هرچند که این عادت‌ها باعث رفع کامل مشکلات مالی نمی‌شود. اما ایجاد عادات سالم و مفید می‌تواند می‌تواند شما را درمسیر استقلال مالی قرار دهد. توجه داشته باشید که دستیابی به استقلال مالی در مواجهه با بدهی‌های فزاینده، هزینه‌های غیرمترقبه ، مسائل پزشکی و هزینه‌های بیش از حد می تواند بسیار دشوار باشد، اما با نظم و برنامه ریزی دقیق امکان پذیر است. پس اگر می‌خواهید به استقلال مالی برسید حداقل سعی کنید این عادات را درخود ایجاد کنید. جهت آموزش بیشتر، سایر مقالات سایت کارگزاری بیدار را مطالعه نمایید.

    بنردسته بندی:عمومی

    نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

    نظرات کاربران

    نظر