logo

بررسی تفاوت کد بورسی با کد معاملاتی

خانهآموزش بورسعمومیتفاوت کد معاملاتی و کد بورسی چیست؟

برخی کد معاملاتی و کد بورسی را یکسان می‌دانند در حالی که این دو کد تفاوت‌های زیادی با هم دارند. کد بورسی توسط سازمان بورس و جهت شناسایی فرد در بازار مالی صادر می‌شود و هر فرد تنها می‌تواند یک کد بورسی داشته باشد. در حالی که کد معاملاتی توسط کارگزاری جهت معامله برای سرمایه گذار صادر می‌شود و هر فرد می‌تواند به تعداد نامحدود کد معاملاتی داشته باشد.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم به بیان تفاوت کد معاملاتی و کد بورسی بپردازیم. با ما همراه باشید.

تفاوت کد معاملاتی و کد بورسی چیست؟

نخستین گام برای ورود به بازار سرمایه، دریافت کد بورسی است. سرمایه گذار برای دریافت کد بورسی باید وارد سامانه سجام شده و ثبت نام کند. پس از ثبت نام اولیه، یک کد تایید احراز هویت برای وی ارسال می‌شود. پس از احراز هویت، یک کد بورسی منحصر به فرد برای متقاضی پیامک می‌گردد. کد بورسی با هماهنگی سازمان بورس صادر می شود و با تغییر کارگزاری تغییر نمی کند و ثابت است.

هر فرد می‌تواند تنها یک کد بورسی داشته باشد اما محدودیتی در کد معاملاتی وجود دارد. کدمعاملاتی به درخواست سرمایه گذاری توسط کارگزاری صادر می‌شود. هر کد معاملاتی مختص به معامله با سامانه معاملاتی یک کارگزاری می‌باشد.

سرمایه گذار پس از دریافت کد معاملاتی می‌تواند به صورت مستقیم از طریق سامانه های معاملاتی به خرید و فروش سهام بپردازد. در صورتی که قصد جا به جایی سهام خود از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر را داشته باشد، می‌تواند از طریق تغییر کارگزار ناظر، سهام خود را منتقل کند.

trading-code-vs-stock-code-2.jpg

تفاوت کد معاملاتی با کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی یک شناسه 12 رقمی الزامی برای انجام هرگونه فعالیت‌ قانونی اقتصادی توسط شرکت‌هاست. از کد اقتصادی به منظور خرید، فروش، خدمات مربوط به قرارداد و صدور فاکتور استفاده می‌شود. دریافت کد اقتصادی برای تمام شرکت‌های حقیقی و حقوقی الزامی است.

با کد معاملاتی تنها امکان خرید و فروش سهام و اوراق صندوق‌ های سرمایه گذاری وجود دارد و با کد اقتصادی کاملا متفاوت است.

برای خرید سهام یا اوراق بهادار از فرابورس، به چه کدی نیاز است؟

احتمالا شما هم نام بازار فرابورس به گوشتان خورده است، فرابورس هم یکی از انواع بازار بورس در ایران است که البته تفاوت‌هایی با بازار بورس اوراق بهادار دارد.

فرابورس هم همانند بازار بورس بازاری است که در آن اوراق بهادار بر اساس میزان عرضه و تقاضا قیمت گذاری و سرانجام میان سرمایه گذاران معامله می شود. با این تفاوت که شرکت فرابورس دارای فرآیند و قوانین راحت تری در جذب شرکت‌هاست، به همین دلیل شرکتهای کوچکتر که نمی‌توانند با توجه به قوانین سختگیرانه‌تر شرکت بورس به این بازار راه پیدا کنند، می توانند سهام خود را در بازار فرابورس به سرمایه گذاران عرضه کنند.

نکته اینجاست که شما می توانید با همان کد بورسی صادر شده از طرف سازمان بورس اوراق بهادار در بازار فرابورس نیز معامله و خرید و فروش کنید. بازار بورس تنها در شرایط پذیرش شرکت‌ها، با بازار فرابورس متفاوت است.

آیا خرید اسناد خزانه اسلامی با کد بورسی امکان پذیر است؟

با کد بورسی صادر شده برای هر فرد امکان خرید اسناد خزانه اسلامی (اخزا، سخا، سخاب) وجود دارد. با داشتن کد بورسی می‌توان تمامی اوراق قابل معامله در سایت Tsetmc.com را صرف‌نظر از آن ‌که نماد بورسی یا فرا بورسی است، معامله کرد.

امنیت کد معاملاتی یا کد بورسی چگونه تضمین می شود؟

یکی از چالش‌ برانگیزترین سوالات در مورد کد بورسی، امنیت آن است. آیا اگر فرد دیگری به کد بورسی شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند از آن‌سو استفاده کند؟ پاسخ به این سوال خیر است. هیچ‌کسی با دسترسی به کد بورسی شما نمی‌تواند در روند کاری‌تان اختلال ایجاد کند اما باید در حفظ مشخصات حساب کاربری شامل نام کاربری و گذرواژه که توسط کارگزاری به منظور انجام معاملات در سامانه معاملات آنلاین در اختیارتان قرار می‌گیرد، کوشا باشید.

در صورتی که به منظور مدیریت سرمایه و واگذار کردن کار خرید و فروش سهام خود به دیگران که اصطلاحاً به آن سبدگردانی گفته می‌شود، نام کاربری و گذرواژه خود را به فرد دیگری واگذار کنید، مسئولیت هرگونه فعالیت انجام ‌شده در حساب کاربری شما بر عهده شخص خود شماست.

اگر اطلاعات ورود به سامانه معاملاتی شما سرقت شود، سارقین نمی‌توانند شماره‌ حساب معاملات شما را تغییر بدهند یا پول موجود در آن را به حسابی دیگر منتقل کنند. هرگونه تغییر در رابطه با شماره حساب‌، تنها با درخواست شخص شما از کارگزاری امکان‌پذیر است.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر