logo

ثروت (wealth) چیست؟

خانهآموزش بورسعمومیثروت (wealth) چیست؟

ثروت (wealth) مفهومی برای ارزیابی ارزش همه دارایی‌های یک فرد، جامعه، شرکت یا کشور است. ثروت همان مجموع ارزش دارایی‌های مشهود و نامشهود شما به عنوان فرد حقیقی یا حتی کشور بعد از کسر بدهی‌ها می‌باشد. در حقیقت، ثروت از جمع همه‌ منابع به‌دست می‌آید و مقدار ثروت از طرق متفاوتی سنجیده می‌شود. متداول‌ترین روش سنجیدن و محاسبه‌ ثروت، ثروت خالص است که با net worth شناخته می‌شود. اگرچه برای ارزیابی ثروت و دارایی، کشورها اغلب از مفهومی با نماد GPD استفاده می‌شود.

تاریخچه ثروت 

دارایی‌ها یا اجسامی که شامل ثروت شخصی می‌شدند، در طول تاریخ متفاوت بوده است. ارزش‌گذاری براساس گندم یکی از ابتدایی‌ترین سیستم‎‌های پولی در تاریخ است که توسط مصریان باستان نهادینه شد. برنج یا نمک نیز از معیارهای سنجش ثروت در برخی فرهنگ‌ها به شمار می‌رفت. با گذر زمان، طلا و نقره رکن ثابت سنجش ثروت شدند و مفهوم طلا و ثروت با یکدیگر گره خورد و این اساس تا مدت‌ها ادامه داشت. با گذر زمان ارزش‌گذاری ثروت به‌واسطه‌ طلا، کنار گذاشته شد و جوامع واحد پولی منحصر به فرد خود را به عنوان معیاری برای ثروت، در نظر گرفتند.

ثروتمند کیست؟

برای اینکه به پاسخ خوبی برای سوال چه کسی ثروتمند است، برسید، باید ابعاد مختلف ثروت را به خوبی بشناسید. این که ثروت از نظر شما چیست، تاثیر بسیاری برای تعیین ثروتمندان دارد.

امنیت

طبق مطالعات و گزارشات صورت گرفته در جوامع مختلف، داشتن امنیت یکی از معیارهای افراد ثروتمند است. این افراد بر این باور بودند که داشتنن امنیت در همه ابعاد زندگی و از همه مهم‌تر از بعد مالی بسیار مهم است. این که بتوانید با اطمینان خاطر پس‌انداز و درآمدتان را خرج کنید و در همه حالات زندگی حس امنیت مالی داشته باشید، بسیار مهم است.

آسایش

بسیاری از مردم بر این باور هستند که افراد ثروتمند زندگی آرام، راحت و بدون دغدغه‌ای را دارند. داشتن تفریحات ساده و البته بدون دغدغه‌ مالی از مهم‌ترین ویژگی ثروتمندان است.

زمان

یکی از مهم‌ترین داشته‌ها و ثروت‌های بشر، زمان، است و افرادی که زمان کافی برای یادگیری، کار و تفریح دارند، افراد ثروتمندی هستند.

دارایی مالی 

زمانی که واژه ثروت را می‌شنوید، قطعا اولین کلماتی که به ذهنتان خطور می‌کند، دارایی مالی و پول است. دارایی مالی به شما کمک می‌کند آسایش، آرامش و حتی زمان بیشتری برای زندگی خود داشته باشید.

ثروتمندان جهان

مجلات معتبر جهانی هر ساله لیست ثروتمندترین افراد جهان را آپدیت و منتشر می‌کنند. 

  • در پایان سال 2021، ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان نام گرفت. او که بنیان‌گذار خودروسازی تسلا است، با ثروتی بیش از 292.6 میلیارد دلار، مقام نخست را با اختلاف به نام خود ثبت کرده است. 
  • جف بزوس که مدیر عامل فروشگاه اینترنتی آمازون است، با ثروتی بیش از 195.5 میلیارد دلار دومین فرد ثروتمند جهان است. 
  • برنارد آرنو، نام مدیرعامل فرانسوی برند لوئی ویتون است که با دارایی 189.1 میلیارد دلاری، سومین فرد ثروتمند جهان است. 
  • در بین 10 ثروتمند جهان نام وارن بافت توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. چرا که وارن بافت دارای شرکتی است که برخلاف دیگر ثروتمندان جهانی کالایی تولید نمی‌کند بلکه با یک شرکت سرمایه گذاری فعال در بازار بورس آمریکا و بورس جهانی به این ثروت دست یافته است. وارن بافت با خالص دارایی 104.4 میلیارد دلاری نهمین فرد ثروتمند جهان است که در نوع خود بسیار آموزنده و جالب است. آموزنده از این جهت که با انتخاب درست سهم و خرید به موقع و سهامداری می‌توان به ثروت بسیاری رسید.

چگونه ثروتمند شویم؟

مسیر‌های بسیار متنوعی‌ برای رسیدن به ثروت و موفق‌ شدن در بعد مالی برای شما وجود دارد. البته قطعا هر یک از مسیرهای مختلف با توجه به شخصیت و توانایی افراد با هم تفاوت خواهد داشت. بنابراین مسیری که یک فرد ثروتمند طی کرده  و موفقیت‌آمیز هم بوده است، ممکن است برای شما چندان گزینه‌ مناسبی نباشد. در ادامه با چند مسیر بسیار جذاب جهت کسب ثروت آشنا خواهید شد.

پولدار شدن از طریق ارتقای شغل

پولدار شدن از طریق شغل و حرفه، کم رسیک‌ترین شیوه‎ کسب ثروت می‌باشد. به وسیله‌ انتخاب مسیر شغلی به‌روز، می‌توانید به ثروت و دارایی خود در آینده خوش‌بین باشید. هر شغلی که دارید، تحصیلات خود را بهبود دهید و با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید تا موقعیت‌های شغلی بهتری به شما پیشنهاد شود. تخصص‌های کمیاب را فرا گیرید و سعی کنید با شرکت‌های خارجی به شکل دورکاری، همکاری کنید.

پولدار شدن از طریق فعالیت در بازار بورس 

سرمایه‌‌گذاری در بازار بورس یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های موجود در ایران و جهان است که مسیر کسب ثروت حلال را هموارتر کرده است. با هر شرایط شغلی که داشته باشید، می‌توانید قواعد بازار بورس را فرا بگیرید و به عنوان شغل یا درآمد دوم از آن بهره ببرید. افراد معروف بسیاری در ایران و جهان با سرمایه‌گذاری هوشمندانه در بورس، شرایط ثروت خودشان را تغییر داده‌اند. کسب سود در بازار بورس اتفاقی و شانسی نیست، به همین دلیل باید منطقی قدم بردارید. با مبلغی پس‌انداز شروع کنید تا تجربه‌ لازم برای فعالیت در بازارهای مالی مثل بورس را به‌دست آورید. مانند هر حرفه‌ای، فعالیت در بازار بورس نیز پیش‌نیازها و مهارت‌هایی لازم دارد بنابراین دوره‌های آموزشی در ابتدای کار بسیار مفید واقع می‌شود. 

پولدار شدن از طریق سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

ممکن است دانش یا فرصت کافی برای فعالیت در بازار بورس را به طور مستقیم نداشته باشید. اما از آن جایی که بازار بورس یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های کسب ثروت است، نمی‌توان از این مسیر جذاب صرف نظر کرد. ممکن است بپرسید چاره چیست؟ سرمایه گذاری غیر مستقیم، یکی از خدمات کارگزاری بیدار است که شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی می‌شود. این روش برای افرادی ایجاد شده است که وقت یا مهارت کافی برای سرمایه‌گذاری مسقیم را ندارند. افراد باتجربه و متخصص، با دارایی شما سرمایه‌گذاری می‌کنند و به این صورت ریسک از دست دادن سرمایه و ضرر نیز به حداقل می‌رسد چرا که سهم‌های خریده شده توسط متخصصین تایید شده‌ و مورد تحلیل واقع شده‌‌اند.

جمع‌بندی 

ثروت معانی متفاوتی دارد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ثروتمند بودن، در حال حاضر برای همه مهم است، خواه این ثروت آسایش و امنیت باشد یا دارایی مالی. روش‌های بسیار متنوعی‌ برای رسیدن به ثروت وجود دارد. سرمایه‌گذاری در بازار بورس اوراق بهادار، به شما کمک می‌کند تا نه تنها از شرایط تورمی کشور در امان باشید بلکه با تصمیمات درست به ثروت برسید.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر