logo

کندل هیکن آشی چیست؟ کاربرد هیکن اشی

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالکندل هیکن آشی (Heikin Ashi) چیست؟ نحوه معامله با آن

استراتژی معاملاتی Heikin Ashi یک ابزار معامله در تحلیل تکنیکال است که از نمودارهای کندلی برای نمایش داده‌های قیمت بازار استفاده می‌کند و به نوعی هیکن آشی یکی از الگوهای کندل استیک است.

در سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال کارگزاری بیدار، قصد داریم به آموزش کندل هیکن آشی بپردازیم. با ما همراه باشید.


کندل هیکن آشی heikin ashi چیست؟

در زبان ژاپنی، کلمه Heikin به معنی "متوسط" یا "تعادل" است، و کلمه Ashi به معنی "میله" یا "پا" است. ازاین‌رو، Heikin-Ashi به معنا "کندل میانگین" است که در سال ۱۷۰۰ توسط Homma Munehisa طراحی شده است. الگوی هیکن آشی از داده‌های متوسط قیمت (کندل‌های میانگین قیمت) استفاده می‌کند.

به منظور خوانا بودن نمودارهای کندل استیک و تجزیه‌ و تحلیل روندها، استفاده از کندل هیکن آشی آسان‌تر از کندل‌های معمولی است.


کاربرد کندل های هیکن آشی

در اکثر مواقع، سود زمانی به دست می‌آید که روند بازار درست تشخیص داده شود، بنابراین پیش‌بینی صحیح روندها ضروری است. هنگام معامله در بازار بورس، الگوهای هیکن آشی همراه با سایر الگوهای کندل می‌توانند برای تعیین روند بازار و پیش‌بینی قیمت‌های آتی مورد استفاده قرار گیرند.

معامله‌گران می‌توانند از نمودارهای هیکن آشی استفاده کنند تا بدانند در صورت ادامه‌دار بودن روند، تا چه زمانی باید در معاملات باقی بمانند؛ اما وقتی روند متوقف شود یا معکوس شود، از آن خارج می‌شوند.

به طور معمول کندل هیکن آشی برای نوسان‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در روزهای مثبت با کندل‌ سبز یا سفید و در روزهای منفی با کندل‌ قرمز یا مشکی دیده می‌شود.


نمودار هیکن آشی

نمودار هیکن آشی پیشرفته مانند نمودار سایر کندل‌ها ساخته می‌شود و تنها تفاوت آن با سایر کندل‌ها، در فرمول محاسبه آن می‌باشد.

کندل‌های هیکن آشی با استفاده از قیمت‌های باز، بسته، بالا و پایین ساخته می‌شوند.

این کندل‌ها در مقایسه با داده‌های کندل‌ قبلی مقایسه می‌شوند که از داده‌های میله قبلی برای ایجاد قیمت باز کندل فعلی استفاده می‌کنند. 

  • یک کندل سبز بلند نشانگر نیروهای قوی صعودی است.
  • یک کندل قرمز بلند نشانگر نیروهای نزولی قوی است.

heikin-ashi1.jpg


فرمول کندل هیکن آشی

نمودارهای کندل‌های معمولی، مجموعه‌ای از کندل‌های باز-زیاد-کم-بسته (OHLC) دوره فعلی می‌باشد که توسط یک سری زمانی جدا می‌شوند. 

الگوهای هیکن آشی دارای برخی ویژگی‌ها با نمودارهای کندل‌ استاندارد است اما از فرمول اصلاح شده از قیمت بسته-باز-زیاد-کم (COHL) استفاده می‌کند:

1. HAO (آغازین) = ((قیمت باز شدن کندل قبلی + قیمت بسته شدن کندل قبلی) / 2) و این فرمول حد وسط کندل پیشین می‌باشد.

Open = (open of previous bar + close of previous bar) / 2HAC 

2. HAC (پایانی) = (قیمت‌های (باز + زیاد + کم + بسته) / 4)  و این فرمول نشان‌دهنده میانگین قیمت کندل می‌باشد.

Close = (open + high + low + close) / 4


3. HAH (سقف) = بالاترین سطح قیمت (سقف، آغازین، پایانی) و این فرمول بالاترین سطح 3 مقادیر ذکر شده را محاسبه می‌کند.

High = maximum of high, open, or close 


4. HAL (کف) = کمترین قیمت (کف، آغازین و یا پایانی) و این فرمول  پایین سطح مقادیر ذکر شده را محاسبه می‌کند.

Low = minimum of low, open, or close 

در نمودار هیکن آشی برای محاسبه هر کندل قیمت، از یک فرمول استفاده می‌شود. هنگام معاملات روزانه و نوسان‌گیری، این موضوع می‌تواند مسئله‌ساز باشد، زیرا دانستن قیمت دقیق، به‌ویژه هنگامی که تنها با استفاده از یک نمودار و ابزار معامله می‌کنید، مهم است اما برای معامله‌گران بلندمدت، این مسئله اهمیت کمتری دارد. 


چطور از هیکن آشی در معاملات استفاده کنیم؟

به منظور اعمال کندل‌های هیکن آشی، ابتدا وارد پلتفرم معاملاتی اقتصاد بیدار شوید و‌ مطابق تصویر زیر بر روی آیکون کلیک کرده و سپس  heikin ashi را انتخاب کنید.

heikin-ashi5.jpg

 نمودار Heikin-Ashi دارای حرکات مسیری صاف با میله‌های پی‌درپی (بیشتر از همان رنگ) است که تصویر واضح‌تری از حرکات قیمت ارائه می‌دهد، به همین خاطر تشخیص روند و حرکت قیمت در این نمودار آسان‌تر است.

سایر الگوهای کندل استیک، رنگ‌ کندل‌ها را از سبز به قرمز و بالعکس تغییر می‌دهند و تفسیر و شناسایی روند را برای معامله‌گران دشوار می‌کنند ولی نمودار Heikin-Ashi، کندل‌های رنگی متوالی را نمایش می‌دهد که تفسیر و شناسایی حرکات قبلی قیمت و روند فعلی را بسیار آسان‌تر می‌کند.

heikin-ashi2.jpg


سیگنال‌گیری با استراتژی‌های هیکن آشی

در ادامه برخی از استراتژی‌ها و الگوهای هیکن آشی آورده شده است که می‌تواند به افزایش سود معامله‌گران در معاملات کوتاه مدت کمک کند.

1. تشخیص روند: ظهور یک‌ روند صعودی یا نزولی قوی

متداول‌ترین استراتژی در هیکن آشی، بررسی و تشخیص روند است، یعنی شروع روند صعودی یا نزولی قوی را شناسایی کند.

شاخص‌های سیگنال Heikin-Ashi معمولاً بسیار قابل‌ اعتماد تلقی می‌شوند و به‌ ندرت اشتباه هستند. از این‌رو، معامله‌گران به دلیل اعتبار سیگنال روند Heikin-Ashi می‌توانند روند سودآوری را طی کنند.

  • با ظهور یک‌ روند صعودی، معامله‌گران کوتاه‌مدت، ممکن است از بازار خارج شوند در حالی‌که کسانی که دارای موقعیت‌های بلندمدت هستند باید موقعیت‌های خود را افزایش داده و تحکیم کنند.
  • اگر روند قوی است توصیه می‌شود که یک معامله‌گر در روند خود باقی بماند تا از آن سود ببرد. 

2. کندل‌های بدون سایه را مشخص کنید

شناسایی کندل‌های بدون سایه نشانه بسیار موثقی مبنی بر شروع روند صعودی قوی است. این استراتژی به دلیل سابقه عملکرد و میزان موفقیت، یکی از استراتژی‌های اصلی Heikin-Ashi است.

هرچه توالی کندل‌های بدون دم بیشتر باشد، روند پیش‌بینی‌ شده قوی‌تر خواهد بود. به همین ترتیب، با شناسایی کندل‌هایی که هیچ سایه بالایی ندارند، معامله‌گران باید انتظار ادامه روند نزولی را داشته باشند.

3. کندل‌هایی با بدنه کوچک 

ظهور کندلی با بدنه‌ بسیار کوچک، نشان‌دهنده سیگنالی می‌باشد که معامله‌گران باید به آن‌ توجه کنند. این دسته از کندل‌ها برای علامت‌گذاری زمانی که روند در حال توقف یا معکوس شدن است استفاده می‌شود. از این‌رو، وقتی معامله‌گران متوجه کندل‌هایی با بدنه کوچک می‌شوند، در پاسخ به پایان روند، در موقعیت‌های جدیدی حرکت می‌کنند.

heikin-ashi333.jpg

با این‌ حال، معامله‌گران باید محتاط باشند زیرا روند ممکن است متوقف شود و لزوماً معکوس نباشد. در این صورت، لازم است معامله‌گر از مهارت کافی برخوردار باشد تا تعیین کند که آیا واقعاً یک‌روند معکوس است یا فقط یک مکث روند است.


سبک معاملاتی هیکن آشی و ایچیموکو (Ichimoku & Heikin Ashi)

امروزه سبک معاملاتی هیکن آشی و ایچیموکو یکی از معتبرترین سبک‌های معاملاتی در بازار بورس، به حساب می‌آید.

برای استفاده و کار با استراتژی Heikin Ashi و ایچیموکو (Ichimoku)، باید 2 شاخص تنظیم کنید که به‌عنوان سیگنال‌هایی برای افتتاح معاملات باشند.

در این سبک معاملاتی مراحل زیر را طی کنید:

  1. طی یک تایم فریم 12 ساعته، کندل (شمع‌های) هیکن آشی را در نظر می‌گیرید.

  2. میانگین متحرک نمایی با انحراف بالا و پایین 9، باعث ایجاد یک ابر می‌شود. یک میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average – EMA) به اطلاعات اخیر بازار نسبت به اطلاعات قدیمی‌تر، وزن و اهمیت بیشتری می‌دهد.
  3.  با ایجاد شکست در بالا ابر، یک سیگنال رخ می‌دهد.
  4. با استفاده از ابر ایچیموکو متوجه می‌شوید که آیا سیگنال کندل قوی است یا خیر؟ آیا در این نقطه وارد بازار شوید؟
  5. زمانی که روند شکسته شد، یا با یک کندل سیگنال قرمز به تعادل رسید، از کندل پایین ویلیام فراکتالز برای تعیین حد ضرر استفاده کنید. 

برای انجام معاملات در ترکیب این 2 استراتژی، منتظر خروج از ابر کومو و کندل‌های هیکن آشی می‌مانید. بلافاصله بعد از بسته شدن کندل مدنظر، معامله خود را آغاز می‌کنید.

heikin-ashi4.jpg


شرایط بازکردن موقعیت‌های بلندمدت

  1. کندل قیمت باید در خارج از ابر کومو از الگوی ایچیموکو باشد و بالاتر از آن بسته شود.
  2. در صورت تحقق: Tenkan Sen باید در بالا Kijun Sen واقع شود.
  3. در صورت تحقق شرط دوم، به جستجو شرط سوم می‌پردازید: Chikou Span شیب صعودی دارد و در بالا قیمت قرار دارد.
  4. Senkou Span A بالاتر از Senkou Span B واقع شده است.
  5. کندل فعلی Heikin Ashi باید سبز (صعودی) باشد.


بازکردن موقعیت‌های کوتاه مشابه است، اما با مقادیر مخالف

  1. کندل قیمت باید در خارج از ابر کومو باشد و در زیر آن بسته شود.
  2. Tenkan Sen باید در زیر Kijun Sen واقع شود.
  3. Chikou Span شیب رو به پایین دارد و در زیر قیمت قرار دارد.
  4. Senkou Span A در زیر Senkou Span B واقع شده است.


تفاوت کندل استیک و هیکن آشی

تفاوت کندل استیک و هیکن آشی در نحوه معامله کردن آن‌ها است. هیکن آشی قیمت میانگین را بیان می‌کند و با قیمت بازار متفاوت است، همچنین هیکن آشی در یک روند مشخص و بدون نوسان، در پیش بینی زمان مناسب جهت ماندن یا خروج از معامله کمک می‌کند.

این در حالی است که کندل استیک برای پیدا کردن نقطه ورود و خروج به معامله را نشان می‌دهد. همچنین این کندل براساس قیمت پایانی است.


جمع‌بندی

نمودار قیمتی هیکن آشی (Heikin-Ashi) یک نمودار کندل استیک است که در مقایسه با سایر الگوهای کندل استیک، کندتر حرکت کرده و در نتیجه با تاخیر سیگنال ارسال می‌کند. این تاخیر در نوسانات ناپایدار قیمت نوعی مزیت محسوب می‌شود. 

به منظور نتیجه بهتر در معاملات توصیه می‌شود ار ترکیب هیکن آشی و ایچیموکو برای تحلیل سهم استفاده کنید. برای آشنایی با سایر الگوهای کندل استیک و همچنین سایر اندیکاتورها، مقالات آموزشی کارگزاری بیدار را مطالعه فرمایید.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکال

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر