logo

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟ تحلیل تکنیکال با ایچیموکو

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالایچیموکو چیست؟ آموزش 0 تا 100 اندیکاتور ایچیموکو

تحلیل تکنیکال و ابزارهای آن در میان معامله‌گران بورسی از محبوبیت بالایی برخوردار است. یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد، اندیکاتور ایچیموکو است که روند آینده سهم را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. با توجه به کاربرد این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال تصمیم داریم در این مقاله به آموزش اندیکاتور ایچیموکو بپردازیم. با ما همراه باشید.

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

اندیکاتور ایچیموکو ichimoku cloud از مهم‌ترین سیستم‌های معاملاتی امروزی به حساب می‌آید. این اندیکاتور اولین بار توسط ژاپنی‌ها ایجاد شد. ایچیموکو کارایی بسیار خوبی در قالب‌های زمانی مختلف مانند هفتگی یا دقیقه‌ای دارد. در ادبیات ژاپن، ایچیموکو به معنی ایجاد تعادل در یک نگاه می‌باشد. ابر ایچیموکو به علت فرم خاصی که دارد، این امکان را به معامله‌گر می‌دهد تا در لحظه، صعودی یا نزولی بودن روند را تشخیص دهد.

مهمترین کاربرد خطوط ایچیموکو تشخیص مقاومت و حمایت در سهم است. همچنین این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال خط روند را مشخص، شتاب روند را اندازه‌گیری و سیگنال ورود یا خروج معاملاتی را صادر می‌کند. به عبارتی ایچیموکو، از معدود اندیکاتور‌هایی است که روند آینده را نیز تا حدود بسیار زیادی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. ترکیب اندیکاتور ایچیموکو با سایر اندیکاتورها همچون فیبوناچی، مووینگ اوریج و پرایس اکشن، سیگنال بهتری در اختیار معامله‌گران قرار می‎‌دهد.

تاریخچه

اولین بار در سال ۱۹۶۰ میلادی یک گزارشگر ژاپنی به نام گوئیچی، بررسی و تلاش برای یافتن اندیکاتوری که به صورت گرافیکی و مصور روند بازار را مشخص کند، آغاز کرد. وی نتیجه یافته‌های خود را در مقاله‌ای منتشر نمود که اولین مقاله درباره ساختار ایچیموکو بود و این اندیکاتور به سرعت بین تحلیلگران آسیایی محبوب و پرکاربرد شد. در دهه ۱۹۹۰ میلادی، با پیشرفت‌های نرم افزاری در دنیای تحلیل تکنیکال، تعداد افرادی که در غرب از اندیکاتور ایچیموکو استفاده می‌کردند به شدت افزایش یافت.

اجزای تشکیل‌دهنده ایچیموکو

ایچیموکو شامل ۵ خط است که دو خط از پنج خط، ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud) را تشکیل می‌دهند. این خطوط در قالب میانگین ۹ دوره‌ای، ۲۶ دوره‌‌ای، میانگینی از دو میانگین مذکور، میانگین ۵۲ دوره‌‌ای و چیکو (به معنی دره کم‌عمق) از قیمت‌ها هستند. در ادامه به تشریح دقیق تر اجزای ایچیموکو، فرمول ایچیموکو، آموزش اندیکاتور ichimoku cloud و نحوه استفاده از اندیکاتور ایچیموکو می‌پردازیم.

ichimoku-1.jpg

1- تنکانسن چیست؟

تنکانسن که با نام خط تبدیل (Conversion Line) نیز شناخته می‌شود، توسط میانگین بیشترین قیمت بالا و کم‌ترین قیمت پایین، در ۹ دوره قبلی محاسبه می‌گردد.

۲ ÷ (کمترین قیمت پایین ۹ دوره اخیر + بیشترین قیمت بالای ۹ دوره اخیر ) = فرمول محاسبه‌ی تنکان

نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که تنکانسن با میانگین متحرک نمایی و میانگین متحرک ساده تفاوت‌هایی دارد. مهمترین تفاوت این است که میانگین متحرک نمایی و ساده نسبت به تنکانسن، نوسان کمتری را تجربه می‌کنند.

لازم به ذکر است که در خصوص سهم‌هایی با روند صعودی، تنکان به عنوان خط حمایتی تاثیر گذاشته و برای سهم‌هایی که روند نزولی دارند، تنکان نقش خطی مقاومتی را بازی می‌کند.

ichimoku-2.jpg

2- کیجونسن چیست؟

کیجونسن که به عنوان خط پایه (Base Line) نیز شناخته می‌شود که از محاسبه‌ی میانگین بیشترین قیمت بالا و کمترین قیمت پایین در ۲۶ دوره قبل حاصل می‌شود. همانند تنکانسن این خط می‌تواند هر چارچوب زمانی را در برگیرد.

۲ ÷ ( بالاترین قیمت ۲۶ دوره + پایین‌ترین قیمت ۲۶ دوره ) = فرمول محاسبه‌ی کیجون

به عبارتی دیگر کیجون نشانگر تعادل قدرت بین خریداران و فروشندگان است. در صورتی که قیمت یک‌ سهم در ۲۶ دوره اخیر در یک بازه در حال نوسان باشد، قیمت تعادلی، نقطه وسط این بازه خواهد بود.

در شکل زیر میانگین متحرک نمایی با رنگ قرمز، میانگین متحرک ساده ۲۶ روزه با رنگ سبز و کیجون با رنگ صورتی نشان داده می‌شوند. همان طور که مشخص است کیجون به نوسانات قیمتی حساس‌تر است.

زمانی که کیجون پایین قیمت‌ها قرار گیرد، روند صعودی است و اگر قیمت‌ها در پایین آن باشند، روند را نزولی در نظر می‌گیریم. در واقع کیجون باعث به وجود آمدن خط حمایت قوی در روند صعودی شده و همچنین در روند نزولی خط مقاومت برای قیمت ایجاد می‌‌کند.

3- سنکو A چیست؟

به میانگین دو بخش تنکان و کیجون، سنکو A می‌گویند. این خط در اندیکاتور ایچیموکو، ۲۶ روز آتی را پیش‌بینی می‌‌کند.

۲ ÷ ( کیجون + تنکان ) = فرمول محاسبه‌ی سنکو A

روند قیمت را زمانی صعودی در نظر می‌گیریم که سنکو A در حال افزایش باشد، در غیر این‌صورت روند قیمت نزولی خواهد بود.

ichimoku-4.jpg

4- سنکو B چیست؟

به میانگین بیشترین نقطه بالا و کمترین نقطه پایین در ۵۲ روز گذشته سنکو B می‌گویند. با استفاده از این خط میتوان ۲۶ روز آینده را پیش‌بینی کرد.

۲ ÷ ( بیشترین قیمت بالای ۵۲ دوره قبل + کمترین قیمت پایین ۵۲ دوره قبل ) = فرمول محاسبه‌ی سنکو B

روند قیمت را زمانی صعودی در نظر می‌‌‌گیریم که سنکو B در حال افزایش باشد، در غیر این‌صورت روند قیمت نزولی خواهد بود. سنکو B نیز مانند سنکو A می‌تواند به عنوان خط حمایتی یا مقاومتی برای روند قیمت سهم، نقش ایفا کند.

نکته بسیار مهم در تحلیل سنکو A و B این است که سنکو A نسبت به B حساس‌تر است و اندیکاتور سریع‌تری محسوب می‌شود. زمانی که قیمت سهمی در حال رشد باشد، سنکو A با توجه به اینکه حساس‌تر و سریع‌تر است مقدار بیشتری را نسبت به سنکو B نمایش خواهد داد بنابراین اگر سنکو A بالای سنکو B قرار گیرد، روند را صعودی در نظر می‌گیریم.

5- ابر کومو چیست؟

کومو را میتوان مهم‌ترین بخش ساختار ایچیموکو دانست. نام دیگر کومو ابر است. کومو یا ابر به فضای ایجاد شده بین ۲ خط سنکو A و سنکو B می‌گویند. در تحلیل تکنیکال کومو را به عنوان ناحیه حمایتی و مقاومتی معتبر می‌شناسیم.

ichimoku-6.jpg

6- تحلیل ابر کومو

هنگامی که خط تنکان بالای خط کیجون قرار دارد و به طور هم زمان هر دو آنها در بالای ابر کومو قرار می‌گیرند، نشانی از صعودی شدن روند سهم می باشد که آن را سیگنال خرید تلقی می‌کنیم. هنگامی که خط کیجون بالای خط تنکان قرار دارد و به طور هم زمان هر دو آنها در پایین ابر کومو قرار دارند، نشانی از نزولی شدن روند سهم می‌باشد که آن را سیگنال فروش تلقی می‌کنیم.

هنگامی که قیمت در داخل و میانه ابر کومو قرار گیرد، پوزیشنی برای خرید یا فروش سهم نباید اتخاذ شود که در این حالت قیمت را ایستا به شمار می‌آوریم.

7- چیکو چیست؟

چیکو در زبان ژاپنی به معنی دره کم‌عمق است و به زبان ساده، خطی است که قیمت فعلی را با قیمت ۲۶ روز قبل بررسی و مقایسه می‌کند. با تحلیل چیکو در اندیکاتور ایچیموکو ما متوجه ۲ نکته بسیار مهم می‌شویم.

  • آیا بازار روند خاصی دارد
  • قدرت این روند چقدر است

تحلیل چیکو

اگر چیکو بالاتر از قیمت ۲۶ روز قبل باشد، نمودار صعودی است و اگر پایین‌تر باشد روند سهم نزولی خواهد بود.

اگر از سقف یا کف چیکو خطوطی افقی رسم کنیم، این خطوط حاصل شده مقاومت و حمایت قدرتمندی برای روند سهام خواهند بود.

نحوه استفاده از اندیکاتور ایچیموکو

حال که با تمام اجزای اندیکاتور ایچیموکو آشنا شدیم باید نحوه معامله و نکات کلیدی مرتبط با سیگنال‌های صادر شده از این اندیکاتور را بررسی کنیم. همانند اجزای اندیکاتور ایچیموکو، سیگنال‌های خرید و فروش نیز به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند:

تحلیل قیمت و خط تنکانسن

اگر قیمت بالای خط تنکان‌ قرار گیرد، خط تنکان به عنوان حمایت کوتاه مدت عمل خواهد کرد و روند در کوتاه مدت، رو به رشد و صعودی است. در این حالت می‌توان پوزیشن خرید گرفت.

اگر قیمت در پایین خط تنکانس‌ قرار گیرد، خط تنکان به عنوان مقاومت عمل خواهد کرد و روند در کوتاه مدت نزولی است. پس با سیگنال فروش مواجه هستیم.

تحلیل قیمت و کیجونسن

اگر قیمت بالای خط کیجون قرار گیرد، خط کیجون به عنوان حمایت ظاهر خواهد شد و روند در کوتاه مدت رو به رشد و صعودی است.در این حالت می‌توان پوزیشن خرید گرفت.

اگر قیمت در پایین خط کیجون قرار گیرد، خط کیجون به عنوان مقاومت عمل خواهد کرد و روند در کوتاه مدت نزولی است. پس با سیگنال فروش مواجه هستیم.

ichimoku-7.jpg

تحلیل وضعیت قیمت و ابر کومو

اگر قیمت بالای ابر کومو قرار گیرد، ابر کومو نقش حمایت را دارد و روند صعودی است.

اگر قیمت پایین ابر کومو قرار گیرد، ابر کومو در نقش مقاومت ظاهر می‌شود و ما در چارت سهم با روند نزولی و سیگنال فروش رو به رو هستیم.

میزان قابل اعتماد و قدرتمند بودن حمایت یا مقاومت ابر کومو به ضخامت ابر کومو بستگی دارد.

اگر قیمت در درون ابر کومو باشد، روند خاصی وجود ندارد و بهتر است که داخل ابر کومو پوزیشنی نگیریم.

تحلیل وضعیت قیمت و چیکو

اگر چیکو بالای نمودار قیمت قرار گیرد، روند صعودی و نشان‌دهنده یک سیگنال خرید است.

اگر چیکو پایین نمودار قیمت قرار گیرد، روند نزولی و نشان‌دهنده یک سیگنال فروش است.

استراتژی کراس تنکانسن/ کیجونسن

بر اساس استراتژی کراس تنکان/ کیجون اتخاذ پوزیشن خرید یا نگهداری یک سهم هنگامی اتفاق می‌افتد که تنکان در حال رشد و بالا رفتن، از کیجون رد شود و عبور کند. هنگامی که تنکان به سمت پایین کیجون را قطع می‌کند، سهامدار باید پوزیشن فروش بگیرد. بر اساس ایچیموکو عملکرد کراس تنکان/کیجون به وضعیت آن نسبت به ابرکومو بستگی دارد.

اگر این قطع شدن در بالای ابر کومو اتفاق افتد، آن را یک سیگنال صعودی قوی به حساب می‌آوریم.

اگر این قطع شدن در پایین ابر کومو رخ دهد به عنوان یک سیگنال صعودی ضعیف در نظر گرفته می‌شود.

اگر قطع شدن مذکور در میانه ابر کومو رخ دهد آن را سیگنال صعودی خنثی به حساب می‌آوریم.

روند معکوس کلیه تحلیل‌های بیان شده در کراس نزولی نیز صدق می‌کند.

استراتژی کراس کیجونسن

زمانی پوزیشن خرید می‌گیریم که قیمت در قسمتی بالاتر از کیجون بسته شده باشد و زمانی پوزیشن فروش می‌گیریم که قیمت بسته شدن کمتر از خط کیجون باشد. بر اساس ساختار اندیکاتور ایچیموکو، عملکرد کراس کیجون به وضعیت قرارگیری آن نسبت به ابرکومو بستگی دارد:

اگر قیمت بالاتر از کیجون بسته شود و این کراس اور در قسمت بالای ابرکومو اتفاق بیوفتد، آن را یک سیگنال صعودی قوی می‌شناسیم.

اگر قیمت در ناحیه‌ای بالاتر از کیجون بسته شود، اما کراس اور پایین‌تر از ابر کومو باشد، آن را یک سیگنال صعودی ضعیف به حساب می‌آوریم.

اگر قیمت در قسمت بالایی خط کیجون بسته شود و بین ابر کومو قرار گرفته باشد، آن را یک سیگنال صعودی خنثی به شمار می‌آوریم.

تعیین حد ضرر

برای تعیین حد ضرر در استراتژی ایچیموکو بهترین روش توجه به سیگنال های خرید و فروش هست. در بالا توضیح داده شد که چه زمانی سیگنال های فروش صادر می‌گردد. سهامداران به محض دریافت سیگنال فروش باید با ضرر اندک از روند نزولی خارج شوند تا از ضرر بیشتر پیشگیری کنند.

فیلتر ایچیموکو در بورس

فیلتر‌ها با استفاده از روابط ریاضی نوشته می‌شوند و به ما در تجزیه و تحلیل داده‌های بازار بورس کمک می‌کنند. فیلترنویسی سهام در سایت tsetmc.com فراهم شده است تا افراد بتوانند سهامی که دارای ویژگی‌های مدنظرشان است را از بین انبوه سهام مختلف، با پیاده سازی فیلتر مربوطه شناسایی کنند.

ichimoku-11.jpg

با استفاده از فرمول های موجود برای فیلتر‌نویسی ایچیموکو می‌توانیم سهم‌هایی که خط تنکان در آنها بالای خط کیجون قرار دارد و به طور هم زمان هر دو آنها در بالای ابر کومو قرار دارند را جدا و از سیگنال خرید آنها بهره ببریم.

با استفاده از فیلتر‌های ایچیموکو در تحلیل تکنیکال می‌توان مواردی چون وضعیت رنگ ابرکومو در اندیکاتور ایچیموکو، موقعیت کیجون و تنکان نسبت به نمودار قیمت، مشخص کردن کراس کیجون سن و تنکان سن، مشخص کردن کراس قیمت و چیکو اسپن، تعیین کف قیمت یک ماه و سه ماه و بسیاری از موارد دیگر را مورد بررسی قرار داد.

فیلتر طلایی ایچیموکو

کراس قیمت نسبت به تنکانسن و کیجونسن:

قطع شدن تنکانسن و کیجونسن توسط نمودار قیمت روبه بالا (سیگنال مثبت)

var ten=([ih][9].PriceMin+[ih][9].PriceMax)/2; (pl) >0.999 *ten && (pl) < 1.1*ten &&(pl)>[ih][9].PriceMax&&(plp)>0

قطع شدن تنکانسن و کیجونسن توسط نمودار قیمت روبه پایین(سیگنال منفی)

var ten=([ih][9].PriceMin+[ih][9].PriceMax)/2; ten >0.99* (pl)&& ten< 1.05 * (pl) &&(pl)<[ih][9].PriceMax&&(plp)<0

بهترین تنظیمات اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو در بازه‌های زمانی 9، 52 و 26 نتایج بهتری به معامله‌گران می‌دهد. تنظیمات اندیکاتور ایچیموکو در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال، 60، 30 و 10 می‌باشد.

تنظیمات اندیکاتور ایچیموکو در تریدینگ ویو

جهت تغییر اندیکاتور Ichimoku box by tradictorz در قسمت Inputs مقادیر را به روش زیر تغییر دهید:

در قسمت Target box می‌توانید رنگ و جایگاه نوشته‌ها را تغییر دهید.

در قسمت Ichimoku می‌توانید تنظیمات نمایش یا عدم نمایش اجزای این اندیکاتور را تغییر دهید.

در قسمت style می‌توانید ضخامت اجزای اندیکاتور را تغییر دهید.

ارتباط ایچیموکو و هیکن آشی

در تحلیل تکنیکال اندیکاتور ایچیموکو، می‌توان به جای کندل های کلاسیک از هیکن آشی استفاده کرد. هیکن آشی یک نوع نمودار در سیستم تحلیل تکنیکال است که در آن از کندل‌های میانگین قیمت استفاده می‌شود. در واقع هیکن آشی، شلوغی اندیکاتور ایچیموکو را کمتر کرده و به منظور سهولت بررسی و تحلیل روند استفاده می‌شود. با استفاده از هیکن آشی در ایچیموکو می‌توان روند بازار را شناسایی و قیمت‌های آتی را پیش‌بینی کرد. این نمودار به منظور سهولت بررسی و تحلیل روند استفاده می‌شود.

فرمول هیکن آشی

نقطه آغازین کندل:

2/قیمت‌های (آغازین قبلی + بستن قبلی)

نقطه پایانی کندل: نشانگر میانگین قیمت کندل است.

4/قیمت‌های (باز + زیاد + کم + بسته)

سقف کندل: نشانگر بالاترین سطح سه مقادیر ذکر شده می‌باشد.

بالاترین سطح قیمت (سقف، آغازین، پایانی)

کف کندل:‌ نشانگر پایین سطح مقادیر ذکر شده می‌باشد.

کمترین قیمت (کف، آغازین و یا پایانی)

نحوه استفاده و تحلیل نمودار هیکن آشی

این نمودار ۵ سیگنال عمده از خود تولید می‌کند که با تحلیل آن‌ها می‌توانیم روندها و پوزیشن‌های خرید را شناسایی کنیم:

  • کندل‌های سفید یا سبز که سایه‌ی زیرین نداشته باشند نشان‌دهنده‌ روند صعودی قدرتمند هستند.
  • کندل‌های سفید یا سبز از روند رو به رشد خبر می‌دهند.
  • کندل‌های کوتاهی که در بالا و پایین خود سایه دارند نشان دهنده‌ی احتمال وجود تغییر در روند سهم هستند. معامله‌گرانی که ریسک‌ پذیراند در این جا پوزیشن خرید و فروش می‌گیرند، ولی بقیه منتظر کندل تاییدی می‌مانند تا تصمیم‌گیری کنند.
  • کندل‌های سیاه یا قرمزی که از روند نزولی خبر می‌دهند.
  • کندل‌های سیاه یا قرمزی که سایه ای در قسمت بالایی ندارند و نشان دهنده‌ی روند نزولی قدرتمند هستند.

جمع‌بندی

اندیکاتور ایچیموکو یکی از پر کاربردترین ابزارها در تحلیل تکنیکال است که تحلیلگران برای تشخیص روند پیش‌رو از آن استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی جزییات اندیکاتور ایچیموکو و نحوه استفاده از آن پرداختیم.

به طور کلی در تحلیل تکنیکال هنگام استفاده از اندیکاتور‌ها بهتر است به سایر الگوها و اندیکاتور‌ها نیز توجه شود تا تحلیل صورت گرفته قابل اعتمادتر و کم ریسک‌تر باشد. به منظور آشنایی بیشتر با سایر الگوها و اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال، می‌توانید مقالات موجود در سایت کارگزاری بیدار را مطالعه بفرمایید.

عناوین مرتبط

ایچیموکو چیست؟

یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس است. ایچیموکو دارای اجزای مختلفی از جمله تنکانسن، کیجونسن، سنکو A، سنکو B، ابر کومو و چیکو می باشد که هر کدام یک سیگنال است. 

ابر کومو چیست؟

کومو را میتوان مهم‌ترین بخش ساختار ایچیموکو دانست. نام دیگر کومو ابر است. کومو یا ابر به فضای ایجاد شده بین ۲ خط سنکو A و سنکو B می‌گویند. در تحلیل تکنیکال کومو را به عنوان ناحیه حمایتی و مقاومتی معتبر می‌شناسیم.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالاندیکاتور

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر