logo

مفهوم NAV ابطال چیست؟

خانهآموزش بورستحلیل بنیادیآشنایی با NAV ابطال و نحوه محاسبه آن

هدف تمامی سهامداران و معامله‌گران در بازار بورس، کسب سود و افزایش دارایی‌هایشان است. یکی از مفاهیم کاربردی در این زمینه، بررسی پارامتریNAV می‌باشد.NAV به معنای ارزش خالص دارایی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس است.

در صورتی که قصد خرید واحد صندوق های سرمایه گذاری را دارید و می‌خواهید بدانید nav ابطال صندوق چیست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

NAV که مخفف کلمه Net Asset Value است، معیاری استاندارد برای مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ عملکردی است. در واقع NAV نشان‌دهنده‌ کل ارزش دارایی‌های خالص یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یا ETFهاست.

NAV یکی از فاکتورهای تحلیل بنیادی است و بیشتر در زمینه صندوق‌ های سرمایه‌گذاری مشترک یا صندوق قابل معامله در بورس استفاده می‌شود. این فاکتور نشان‌دهنده‌ی قیمت هر واحد صندوق در یک زمان مشخص است.

توجه داشته باشید که دارایی‌ها و بدهی‌های یک شرکت سرمایه‌گذاری مرتبا در حال تغییر بوده و به دنبال آن NAV تغییر می‌کند. بنابراین NAV باید به صورت روزانه محاسبه شود.

به قیمت یک سهم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا ETF، پس از کسر هزینه‌های مربوط به کارمزد و معاملات از بهای فروش، NAV ابطال می‌گویند.

به عبارتی، زمانی که سرمایه‌گذار واحدهای صندوق را ابطال می‌کند، دارایی‌های صندوق فروش رفته و تمامی هزینه‌های کارمزد معاملات پرداخت شده و در نهایت وجه نقد به سرمایه‌گذار تحویل داده می‌شود. در واقع NAV ابطال مبنای خالص پرداخت به سرمایه‌گذار می‌باشد.

به این تریب قیمت هر واحد با کسر هزینه‌های کارمزد و معاملات فروش، مشخص می‌شود. معمولا NAV ابطال کمتر یا برابر با NAV هر واحد می‌شود.

نحوه محاسبه NAV

تعداد واحدهای صندوق /(ارزش کل بدهی‌ها - ارزش کل دارایی‌های واحد تجاری) = ارزش خالص دارایی (NAV)

فرمول NAV ابطال

محاسبه NAV ابطال به شرح زیر است:

  • تمام دارایی‌های شرکت با نرخ روز فروخته شود.
  • از محل فروش، تمام بدهی‌ها و کارمزدها تصفیه شود.
  • مبلغ باقی مانده تقسسیم بر تعداد واحدهای صندوق شود.
  • تعداد واحدهای صندوق / ارزش خالص فروش دارایی‌های صندوق = NAV ابطال

هر چند فرمول محاسبه NAV ساده است اما محاسبه دقیق آن از جزییات بیشتری برخوردار است.

نکته‌‌ای قابل تامل در محاسبه NAV شرکت‌های تولیدی وجود دارد. باید دقت داشت که شرکت‌های تولیدی، دارایی‌های خود را (مخصوصا دارایی ثابت) با قیمت خریداری شده، محاسبه و در ترازنامه می‌آورند و اگر تجدید ارزیابی صورت نگرفته باشد قطعا این NAV محاسبه شده به روز و کاربردی نخواهد بود.

برای درک بهتر فرض کنید شرکت تولیدی فولاد، زمینی را در سال 1380 به قیمت یک میلیارد تومان خریداری کرده که امسال دارای ارزش لحظه‌ای 15 میلیارد تومان هست. لذا اگر تجدید ارزیابی صورت نگرفته باشد، NAV شرکت‌های تولیدی، اطلاعات دقیق و به روزی از خالص ارزش روز دارایی‌ها نمی‌دهند.

بدین ترتیب قیمت صدور و ابطال (فروش) واحد‌ سرمایه گذاری طبق NAV تعیین شده و متناسب با تغییرات آن‌ها نوسان می‌کند. با اینکار برای سرمایه‌گذاران اطمینانی ایجاد می‌شود که می‌توانند پول خود را با کسر هزینه منطقی معاملات و بدون در نظر گرفتن وضعیت بازار و قابلیت نقدشوندگی سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق، دریافت نمایند.

همان طور که در این مقاله توضیح دادیم، NAV بالا نشان دهنده دارایی زیاد یک صندوق است. زمانی NAV بالا یا پایین برای ما ارزش پیدا می‌کند که دارایی صندوق را با قیمت بازار آن مقایسه کنیم. اگر NAV صندوق بالاتر از قیمت بازار دارایی‌های آن باشد، فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است.

جمع‌بندی

تمامی سهامداران و معامله‌گران در بازار بورس، تمایل به کسب سود بیشتر و افزایش دارایی‌هایشان دارند.NAV مخفف Net Asset Value و یکی از پارامترهای تحلیل بنیادی در این زمینه است. علاوه بر این NAV ابطال، قیمت یک سهم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا ETF، پس از کسر هزینه‌های مربوط به کارمزد و معاملات از بهای فروش است.

بنردسته بندی:تحلیل بنیادی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر