logo

    در یک تعریف کلی برای NAV می‌توانیم بگوییم که NAV در واقع ارزش دارایی‌های مربوط به یک صندوق مشخص است که به‌احتمال زیاد در بحث سرمایه‌گذاری و بورس از آن استفاده کرده‌اید. این واژه به‌اختصار برای عبارت NET ASSET VALUE به کار می رود که به معنای همان مقدار خالص تمام دارایی ها خواهد بود. برای انجام هر گونه معاملات در صندوق های سرمایه‌گذاری، به سه پارامتر مهم توجه می‌شود که این پارامتر ها عبارتند از: NAV صدور، NAV ابطال و همچنین NAV آماری. اگر به دنبال مفهوم و کاربرد NAV صدور هستید با ما همراه شوید.

    با مفهوم NAV آشنا شوید

    همان‌طور که پیش‌ازاین نیز بیان کردیم، NAV در واقع به معنای ارزش خالص دارایی است به همین خاطر از این مفهوم زمانی استفاده می‌شود که کسب‌وکار موردنظر با فرایندهای دارایی و بدهی سروکار داشته باشد. زمانی که یک شرکت و یا هر واحدی اقدام به کسب در آمد در بازار مالی می‌کند، واضح است که این واحد تجاری سرمایه‌ای را تحت عنوان دارایی دارد اما گاهی این واحد سرمایه‌گذاری بدهی هم دارد؛ یعنی به هر دلیلی در طی معامله اقدام به گرفتن قرض از دیگر واحد تجاری کرده است. در این صورت اگر قرار باشد درآمد واقعی شرکت یا همان خالص درآمدی آن را محاسبه کنیم باید چکار کنیم؟ سؤال را این‌گونه هم می‌توانیم مطرح کنیم که از کجا باید بفهمیم شرکت موردنظر چقدر سود کرده است؟
    برای پاسخ به این سؤال از مفهومی به نام NAV استفاده می‌شود؛ به این معنا که برای محاسبه مقدار سرمایه واقعی یک واحد، میزان کل دارایی‌های موجود را به‌عنوان داده ورودی در نظر گرفته و مجموع کل بدهی‌های آن را از مبلغ کل دارایی کسر می‌کنیم که در این صورت مبلغی تحت عنوان NAV یا همان ارزش خالص دارایی معنا پیدا می‌کند.

    ارزش خالص دارایی

    ارزش خالص دارایی همان NAV است که مفهومی به نام خالص بودن را می‌رساند اما به چه منظور استفاده می‌شود؟ نه‌تنها در بورس بلکه در تمامی بازارهای سرمایه منظور ارزش خالص یک سهم، همان دارایی است که میزان بدهی از آن کسر می‌شود یعنی سرمایه‌ای که کاملاً خالص و متعلق به مالک خواهد بود. گاهی با بررسی ارزش خالص دارایی و دارابودن اندکی مهارت بازاری می‌توان فرصت‌های معامله را صید کرد! اطلاعاتی که این ارزش خالص در اختیار ما قرار می‌دهد در واقع تمام دارایی‌های موجود است که اطلاعات آن برای آگاهی از منابع در دسترس کفایت می‌کند.

    NAV صدور چیست؟

    در هر زمانی که سرمایه‌گذار بخواهد اقدام به واریز سرمایه خود در صندوق سرمایه‌گذاری کند، بر اساس میزان سرمایه واریزی، واحدهای صندوق به نام سرمایه‌گذار صدور می‌شوند یعنی به‌عبارت‌دیگر واحدهای صندوق خریداری می‌شوند. NAV صدور متناسب باارزش خالص دارایی تعیین می‌شود و به همین دلیل است که مقدار آن از میزان خالص ارزش بیشتر می‌شود.

    مفهوم NAV صدور

    در تعریفی برای NAV در ابتدا باید بگوییم که NAV نوعی هزینه است اما هزینه در قبال معامله چه چیزی؟ مقدار هزینه‌ای که معامله‌گر برای تصاحب هر تعداد سهم در صندوق می‌پردازد. فراموش نکنید که هزینه پرداختی برای خرید، خود شامل هزینه کارمزد معامله نیز می‌شود و به همین دلیل است که گفته می‌شود ارزش NAV واحد مقداری کمتر از ارزش NAV صدوری است. توجه داشته باشد که سرمایه‌گذار در هر زمانی که درخواست خرید خود را به ثبت برساند، یک روز پس از آن NAV صدور محاسبه می‌شود که البته این میزان همان ارزش خالص خواهد بود.
    در NAV صدور، شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار قصد خرید و در اصطلاح صدور واحدهای صندوق به تعداد مشخصی را دارید؛ هرچقدر که سرمایه بیشتر باشد قطعاً تعداد واحدهای خریداری شده و در نتیجه NAV صدور بیشتر می‌شود.

    رابطه NAV صدور و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

    این رابطه را با طرح یک پرسش می‌توانیم باز کنیم؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری چگونه تشکیل می‌شوند؟ در پاسخ باید گفت که چندین سرمایه‌گذار بر حسب میزان دارایی خود گرد هم می‌آیند و سرمایه دریافتی از همه آن‌ها با یکدیگر جمع می‌شود تا در نهایت با این سرمایه اقدام به خرید سهام شود. حال سهام خریداری شده طی معاملات بازار وارد نوسانات سود و زیان می‌شوند که سرمایه‌گذار نیز این سود و زیان را صاحب می‌شود. حال سرمایه‌گذار پس از گذشت هر مدت‌زمان نیز می‌تواند سهام خود را به فروش برساند و در ادامه سرمایه باقی‌مانده خود را به یک جا صاحب شود.
    به‌منظور قیمت‌گذاری سهامی که در صندوق تشکیل شده از یک فرایند استفاده می‌شود که اساس این قیمت‌گذاری بر پایه NAV انجام می‌شود، در نتیجه صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نوسان می‌کند. لازم به ذکر است که سهام در بازار به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین معامله می‌شود اما این قانون برای صندوق سرمایه گذاری مشترک صدق نمی‌کند بلکه در این صندوق بر اساس معیار قیمت پایانی، میزان دارایی و همچنین میزان بدهی قیمت‌گذاری می‌شود.

    رابطه NAV و صندوق‌های قابل معامله

    روش معامله در صندوق‌های سرمایه‌گذاری که محدود هستند تا حدود زیادی با روش معامله صندوق مشترک متفاوت است به این صورت که در صندوق‌های قابل معامله، خریدوفروش سهام همانند معامله در بورس انجام می‌شود. ارزش بازار بر ارزش سهام تأثیرگذار بوده و در نهایت مقدار آن با میزان NAV سنجیده می‌شود بنابراین سرمایه‌گذاران بر اساس این مقایسه می‌توانند به‌راحتی سیگنال‌های معامله را دریافت کرده و از آن استفاده کنند.

    نحوه محاسبه قیمت صدور

    صدور در واقع همان درخواست خرید واحد است که برای تعیین قیمت آن کافی است بتوانید که ارزش خالص دارایی را محاسبه کنید یعنی در مجموع می‌توانیم بگوییم که اساس و پایه تعیین قیمت صدور همان NAV است. هر زمان که قیمت سهام دچار نوسان شود با یک رابطه مستقیم NAV نیز دچار نوسان می‌شود که این تغییرات هم می‌تواند صعودی و هم می‌تواند نزولی باشد. این محاسبات در نهایت تنها یک قیمت را نشان می‌دهد که خود گویای عملکرد سهم واحد است.

    جمع‌بندی

    آگاهی از عملکرد صندوق برای هر سرمایه‌گذار فعال در معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهم است چرا که با دانستن چگونگی عملکرد این صندوق‌ها می‌توان از سود و زیان‌های احتمالی آینده آگاه شد و از این طریق کمترین زیان متوجه سرمایه‌گذار می‌شود. برای به‌دست‌آوردن این سیگنال‌ها از محاسبه NAV صدور استفاده می‌شود که تا حد زیادی در روند دریافت سیگنال‌های خریدوفروش مؤثر خواهد بود.

    بنردسته بندی:تحلیل بنیادی

    نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

    نظرات کاربران

    نظر