logo

الگوی پیرسینگ(کندل پیرسینگ) | الگوی رسوخ گر | الگوی نفوذی | الگوی نفوذگر چیست?

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالالگوی نفوذگر در تحلیل تکنیکال چیست؟/ الگوی پیرسینگ(کندل پیرسینگ)

الگوی پیرسینگ یکی از الگوهای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی است که برای پیش‌بینی تغییرات قیمتی در نمودارهای قیمتی استفاده می‌شود. این الگو به عنوان یک نماد برای تغییر در جهت قیمتی از نزول به صعود در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار بیشتر با این الگو و ویژگی‌های آن آشنا می‌شوید.


الگوی نفوذگر چیست؟

الگوی نفوذگر (Piercing line pattern) که یک الگوی بازگشتی است، در انتهای یک روند نزولی ظاهر می‌شود و به نوعی باعث مثبت شدن روند بازار می‌گردد. می‌توان گفت الگوی پیرسینگ که یک الگوی قیمتی 2 روزه است، نشان‌دهنده برگشت احتمالی و کوتاه مدت از یک روند نزولی به یک روند صعودی است.


توصیف الگوی نفوذی

الگوی کندلی پیرسینگ، از 2 کندل تشکیل شده است که کندل اول قرمز رنگ و مطابق با روند قبلی است و کندل دوم سبز رنگ است. شرایط الگو به این صورت است که در روز اول کندل قرمز رنگ نزولی است و در قیمتی بالاتر باز شده و در قیمتی پایین‌تر بسته می‌شود.

بعد از روز اول، گپی میان دو کندل ایجا می‌شود یعنی کندل دوم که صعودی و بلند می‌باشد، از نقطه‌ای پایین‌تر از بسته شدن کندل قبلی آغاز می‌شود.

علاوه براین، قیمت بسته شدن آن نیز باید از 50% کندل قرمز بالاتر باشد به این معنی که، کندل دوم باید حداقل به 50% داخل کندل اول نفوذ می‌کند.

piercing-candle-1.jpg

این نکته حائز اهمیت است که اگر بسته شدن کندل دوم بالاتر از نقطه ی باز شدن کندل اول باشد، در این صورت الگوی نفوذگر تبدیل به الگوی پوشای صعودی می شود.


ویژگی‌های الگوی رسوخ گر

  • روند نمودار قیمت قبل از تشکیل الگوی نفوذی، نزولی است.
  • بعد از روز اول، یک گپ قیمتی در نمودار ایجاد می‌شود.
  • در روز دوم روندی برعکس روز اول را در پیش می‌گیرد.


تشخیص کندل نفوذی

در الگوی نفوذی، بدنه کندل‌ها بلند و کشیده است و در واقع این عاملی مبنی بر تشخیص این الگو است.

تایید الگوی نفوذی، توسط یک کندل صورت می‌گیرد. کندلی سبز رنگ و صعودی که باید قیمت باز شدن آن بالاتر از وسط بدنه کندل دوم و قیمت بسته شدن آن نیز بالاتر از قیمت بسته شدن کندل دوم نفوذی باشد.

برای تشخیص الگوی کندل پیرسینگ، علاوه بر کندل تایید، بهتر است از سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال مثل اسیلاتورها نیز استفاده شود.

اگر در حین تشکیل الگوی سبز رنگ، با افزایش حجم معاملات رو به رو شوید، تاییدیه‌ای بر الگوی نفوذی است.

piercing-candle-2.jpg

تشکیل الگوی نفوذی نشانگر هشداری در تغییر روند است.

الگوی نفوذگر نسبت به سایر الگوها مانند الگوی انگلفینگ یا کچر، الگوی ضعیف‌تری محسوب می‌شود.


نکات معاملاتی

  • هر چقدر بدنه کندل‌ها بزرگتر باشد، اعتبار الگو بیشتر خواهد بود.
  • در الگوی نفوذی، حد ضرر برابر است با قیمت میانه در دومین کندل سبز رنگ.
  • زمانی که حد ضرر فعال شود، این ااگو فاقد اعتبار خواهد شد.
  • هر چقدر قیمت کندل دوم بالاتر بسته شود، اعتبار الگو بیشتر می‌شود.
  • هر چقدر فاصله (گپ) میان بسته شدن قیمت در کندل اول و باز شدن قیمت در کندل دوم بیشتر باشد، قدرت برگشت قیمت بیشتر است.
  • حداقل قیمتی که در کندل دوم وجود دارد، به عنوان حمایت در نظر گرفته می‌شود.


تحلیل روانشناسی الگوی نفوذگر

زمانی که روند نمودار قیمت نزولی می‌شود و قیمت‌ها به پایین‌ترین حد خود می‌رسند، این شرایط برای خریداران جذاب شده و شروع به خرید سهم می‌کنند. به دنبال آن، قیمت سهم و حجم معاملات نیز افزایش می‌یابد.

یکی از دلایلی که این شرایط را برای معامله‌گران جذاب می‌کند این است که این کاهش قیمت، باعث قرار گرفتن قیمت بر روی خطوط حمایتی می‌شود. علاوه بر این، زمانی که قیمت سهم مثبت است و حجم معاملات در روز بعد از تشکیل الگوی نفوذی افزایش می‌یابد، احتمال بازگشت سهم به روند صعودی بیشتر است.


مثال‌هایی از الگوی نفوذگر

الگوی کندلی پیرسینگ به عنوان یک سیگنال قوی برای بازگشت روند صعودی نمودار، شناخته می‌شود. هر چقدر روند نزولی قبل از تشکیل الگو طولانی‌تر باشد، این الگو تمایل دارد عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

زمانی که با استفاده از اندیکاتور RSI یا MACD یک واگرایی صعودی را تشخیص می‌دهید، در واقع در همان زمان یک الگوی پیرسینگ نیز وجود دارد.


جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد الگوی کندل نفوذی (نفوذگر)، یکی از کاربردی‌ترین الگوهای تحلیل تکنیکال است. در واقع این الگو یکی از الگوهای نمدار شمعی است.

در توصیف الگوی نفوذگر (Piercing line pattern) باید گفت که در انتهای یک روند نزولی ظاهر می‌شود و به نوعی باعث مثبت شدن روند بازار می‌گردد.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالالگوهای کندل استیک

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر