logo

وال استریت کجاست؟ + نحوه سرمایه گذاری ایرانی‌ها در وال استریت

خانهآموزش بورسعمومیبا وال استریت بیشتر آشنا شوید

کسانی که با بازارهای مالی به ویژه بورس آمریکا آشنا باشند، حتما اصطلاحات مختلفی همچون خیابان وال استریت، گرگ وال استریت، سهام وال استریت و ... را شنیده‌اند. اما وال استریت کجاست؟ تفاوت وال استریت با دیگر خیابان‌ها در چیست؟

وال استریت Wall Street یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های خیابانی در جهان است که در زمره نمادهای برجسته فرهنگی و تجاری جهانی قرار دارد.  زمانی که ساختمان‌های بزرگ بورسی وارد این خیابان شدند، این خیابان شهرت گرفت. از معاملات مالی گرفته تا طراحی‌های معماری خارق‌العاده و از سرگرمی‌های شبانه‌روزی تا رویدادهای تاریخی، همه در این خیابان گرد هم آمده‌اند.برای آشنایی بیشتر با وال استریت و وقایع رخ داده در آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

وال استریت کجاست؟

وال استریت در شهر نیویورک واقع شده است. این خیابان مهم به طول بیش از نیم مایل در منطقهٔ مانهتن قرار دارد و از شمال به جنوب از خیابان شانت ویچ تا پارک رو، واقع در نیویورک سیتی، امتداد دارد. وال استریت به عنوان مرکز مالی و تجاری نیویورک و یکی از معروف‌ترین خیابان‌های جهان شناخته می‌شود.

اهمیت این خیابان بخاطر وجود ساختمان‌‌های مهمی همچون نزدک، بازار بورس آمریکا و بورس سهام نیویورک است. همچنین در این خیابان افراد معروفی همچون وارن بافت، جورج سوروس، کارل ایکان و ... رشد کردند و وقایعی همچون بحران اقتصادی 2008، رقم خورده است.

شهر نیویورک به عنوان مرکز مالی ایالات متحده به دلیل مسائل اقتصادی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. در این خیابان‌ صدها هزار نفر در موسسات مالی فعالیت دارند و بزرگ ترین وقایع مالی را رقم می‌زنند. تصمیمات این شرکت‌ها به صورت بین المللی در دیگر کشورها نیز اثرگذار می‌باشد. همچنین ساختمان شرکت‌های بزرگی همچون اپل، آمازون، گوگل و ... در این خیابان واقع شده است.

تاریخچه وال استریت

نام خیابان وال استریت برگرفته از دیوار چوبی است که استعمارگردان هلندی برای دفاع از خود در برابر مردم بومی آمریکا و بریتانیا ساخته‌اند. این دیوار سال 1699 تخریب شد اما نام آن جاودان ماند.

سال‌ها بعد با ورود کارگزاری و بورس‌های نیویورک به این خیابان، وال استریت مورد توجه بانک‌ها و متخصصان مالی بسیاری شد تا آنجایی که تمام شرکت‌ها و موسسات مالی بزرگ در این خیابان یک ساختمان دارند.

اگر بخواهیم روند رشد این خیابان را دسته بندی کنیم، به شرح زیر می‌شود:

1- نام گذاری خیابان وال استریت: وال استریت نخستین بار در قرن 17 توسط هلندی‌ها ایجاد و نام گذاری شد. این خیابان به عنوان این زمان، بورس اوراق بهادار نیویورک و اداره تجارت بین‌المللی در این خیابان واقع شده بود.

3- توسعه مالی: در قرن 19، با توسعه صنعتی و اقتصادی، وال استریت به عنوان یکی از مراکز مالی برجسته جهان شناخته شد. در این دوره، بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، و موسسات مالی دیگر در این خیابان فعالیت می‌کردند.

4- رونق و رکودها: در طول تاریخ، وال استریت رونق‌های بسیاری را تجربه کرده، اما همچنین با دوره‌های رکود و بحران نیز روبرو شده است. بحران بزرگ اقتصادی ۱۹۲۹ به نام رکود بزرگ، جزو مهم‌ترین وقایعی است که وال استریت را تحت تأثیر قرار داد.

5- تحولات مدرن: در قرن 20 و 21، وال استریت با تحولات مدرن مانند تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، جهانی‌سازی اقتصادی، و تغییرات در بازار مالی مواجه شد.

در کل، وال استریت تاریخچه‌ای پرشکوه از رشد اقتصادی، تحولات مالی، و تأثیرات فرهنگی را در طول سده‌ها تجربه کرده است و همچنان به عنوان یک نماد از پویایی و توانمندی شهر نیویورک و جهان شناخته می‌شود.

نماد وال استریت

مجسمه گاو وحشی نماد خیابان وال استریت و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر نیویورک تبدیل شده است. برخی معتقدند که گاو وحشی نماد برکت و موفقیت در فعالیت‌های مالی و برخی دیگر این مجسمه را نماد بی رحمی در معاملات می‌دانند.

what-is-wall-street-2.jpg

نقش وال استریت در بورس جهان

این خیابان، مهد مهم ترین مراکز اقتصادی امریکا است. از جمله بازارهایی که در خیابان وال استریت قرار دارند می توان به بازار بورس نیویورک (NYSE)، نزدک (NASDAQ)، بازار بورس آمریکا (AMEX)، بازار بورس تجاری نیویورک (NYMEX) و میز بازارگانی نیویورک (NYBOT) اشاره کرد.

افراد فعال در این بازارها، بازیگران اصلی وال استریت هستند که فعالیت‌های آنها می‌تواند در تجارت و اقتصاد دیگر کشورها تاثیرگذار باشد. ناگفته نماند که بازارهای کشورهای دیگر همچون کشورهای اروپایی و آسیایی نیز تاثیر زیادی در وال استریت دارند.

اما نقش اصلی وال استریت در بورس جهان را می‌توان به دو دلیل دانست. دلیل نخست وجود بازار سهام نیویورک در وال استریت است. این بازار از نظر حجم معاملات به عنوان بزرگ ترین بازار سهام جهان شناخته می‌شود. دلیل دوم وجود سهام نزدک در وال استریت است.

باید بدانید که فعالیت‌های مالی رخ داده در خیابان وال استریت منجر به ساخت فیلم‌های معروفی همچون گرگ وال استریت، اتاق دیگ بخار، مارجین کال و ... شده است.

ساعت فعالیت در وال استریت

بازار بورس نیویورک NYSE و نزدک NASDAQ از دوشنبه تا جمعه ساعت 9:30 الی 16 فعالیت دارند.

نحوه سرمایه گذاری ایرانی‌ها در وال استریت

اغلب ملیت‌ها امکان سرمایه گذاری در بورس آمریکا را دارند اما ایرانی‌ها به دلیل تحریم امکان سرمایه گذاری در بورس آمریکا را ندارند.

اما آیا راه حلی برای سرمایه گذاری ایرانی ها در بورس آمریکا وجود ندارد؟ باید بگوییم که راهی برای ورود به بازار بورس آمریکا وجود دارد. ایرانی هایی که پاسپورت دیگر کشورها را داشته باشند می‌توانند از طریق کارگزاری‌ها و یا بروکرهای فارکس اقدام به معامله سهام بورس آمریکا کنند.

یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری در بورس آمریکا معاملات از طریق CFD است. در این روش معامله گران می‌توانند به جای خرید سهام ضمن قراردادی با بروکر به سرمایه گذاری بپردازند. یکی از معایب این روش این است که شما سهامدار نیستند بلکه از نوسانات آن استفاده می‌کنید.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر