logo

پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در سال 1403

خانهآموزش بورسعمومیپرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد 1403

سهام عدالت در دولت نهم با هدف توزیع ثروت بین اقشار کم برخوردار و کاهش سود دولت از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ایجاد شد. سبد سهام عدالت متشکل از سهام شرکت‌های دولتی است که تا اواسط سال 99 قابلیت فروش سهام عدالت وجود نداشت اما پس از آن امکان آزادسازی سهام عدالت و فروش بخشی از سهام فراهم گردید. کسانی که سهام خود را نگهداری کردند، سود سهام عدالت را سالانه دریافت کردند.

سود سهام یک امر با اهمیت در سرمایه گذاری است و دارندگان سهام عدالت به طور مکرر آخرین اخبار سود سهام عدالت 1403 را پیگیری می‌کنند. به بهانه مرحله جدید واریز سهام عدالت، در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم درباره زمان واریز سود سهام عدالت مرحله سوم و مبلغ سود سهام عدالت توضیحاتی ارائه دهیم.

پرداخت سود مرحله سوم سهام عدالت

طبق اعلام مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تا خرداد ماه سودهای معوقه سهام عدالت از شرکت های زیر مجموعه جمع آوری می‌شود. زمان دقیق پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت جامانده توسط شورای عالی بورس مشخص و اعلام می‌گردد.

مرحله دوم سود سهام عدالت در اسفند ماه 1402 به سهامداران و وراث سهام عدالت پرداخت شد اما مبلغ دقیق مرحله جدید سود سهام عدالت و زمان پرداخت سود سهام عدالت هنوز اعلام نشده است. 

مرحله دوم سود سهام عدالت 1402 چقدر بود؟

مرحله دوم سود سهام عدالت و همچنین سود سهام عدالت متوفیان به وراث از 24 تا 26 اسفند ماه به حساب دارندگان واریز شد. مبالغ سود سهام عدالت 1402 به شرح زیر است: 

سبد سهام عدالتسود مرحله دوم سهام عدالت 1402
492 هزار تومانی446 هزار تومان
532 هزار تومانی482 هزار تومان
یک میلیون تومان906 هزار تومان

برای استعلام آخرین واریزی سود سهام عدالت با کد ملی به سایت sahamedalat.ir مراجعه کنید.

سود سهام عدالت جاماندگان چه می شود؟

شاید برای بسیاری از جاماندگان سهام عدالت سوال پیش آید که چطور می‌توانند سهام عدالت داشته و سود دریافت کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در سال جاری 5 میلیون نفر ایثارگر و کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، سهام عدالت دریافت کردند. میزان سود سهام عدالت بهزیستی و کمیته امداد در سال جاری بین یک تا 2 میلیون تومان خواهد بود و پرداخت سهام عدالت الباقی سهامداران جدید به سال آینده موکول شد. در راستای پیگیری سود سهام عدالت می توانید به مقاله "از کجا بفهمیم سود سهام عدالت واریز شده است؟" مراجعه کنید.

سود سهام عدالت چقدر است؟

سهام عدالت متشکل از سبد سرمایه‌گذاری به ارزش‌های 500 هزار و یک میلیون تومان بوده که سود سهام عدالت بستگی به ارزش سهام عدالت متفاوت است. طی سال‌های گذشته واریزی سود سهام عدالت طی فواصل زمانی معین به دارندگان پرداخت شد.

اگر پیامک بانکی شما فعال نیست و می‌خواهید بدانید آیا سود سهام عدالت واریز شده است، به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه نمایند. در این سامانه علاوه بر امکان اطلاع از واریزی سهام عدالت می‌توانید ارزش روز سهام عدالت را مشاهده کنید. 

چرا سود سهام عدالت واریز نشد؟

دلایل مختلفی می‌تواند باعث عدم واریز سود سهام عدالت شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • حساب بانکی مشترک
  • راکد بودن حساب
  • حساب بلندمدت
  • درج شماره شبای نادرست
  • حساب بانکی مسدود
  • داشتن حساب ارزی

نحوه دریافت سود سهام عدالت

همان‌طور که پیش از این گفته شد، تنها شرط دریافت سود سهام عدالت ثبت نام در سجام و ثبت شماره شبا دارنده سهام است. سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده و احراز هویت نشده‌اند، مبلغ سود سهام عدالت به حساب آن‌ها واریز نشده و بستانکار تلقی می‌شوند. اگر در سجام ثبت نام نکرده‌اید باید بدانید که ثبت نام در سجام و احراز هویت به دو روش انجام می‌گردد. 

1. در روش نخست می‌توانید به طور مستقیم وارد سامانه سجام شوید و اطلاعات شخصی و شماره حساب را وارد نمایید. پس از تکمیل فرم‌های مربوطه یک کد 10 رقمی به شماره همراه پیامک می‌شود، پس از دریافت کد می‌توانید مجدد وارد سامانه شوید و احراز هویت غیرحضوری انجام دهید. این روش مستلزم پرداخت هزینه می‌باشد.

2. در روش دوم می‌توانید با ورود به سایت کارگزاری بیدار برای ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی اقدام کنید.

سودهای رسوب شده سهامداران سهام عدالت

کسانی که سهام عدالت دارند ولی تا به حال سودی دریافت نکردند باید در سامانه سجام ثبت نام کنند. پس از احراز هویت در سجام، سهامداران در آذر 1402 علاوه بر سود سهام عدالت سال 1401، سود سنوات‌های گذشته را هم دریافت می‌کند.

سود سهام عدالت متوفیان واریز شد؟

در مهر سال 1402 برای نخستین بار امکان انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث فراهم شد. وراثی که مراحل انتقال سهام عدالت را تا 10 اسفند 1402 گذرانده باشند، سود سهام عدالت به حساب وراث واریز شده است. متوفیانی که سبد سهام عدالت آنها 500 هزار تومانی است، حدود یک میلیون تومان به حساب وراث آنها واریز شد. همچنین متوفیانی که سهام عدالت آنها به ارزش یک میلیون تومان بود، وراث آنها سود حدود یک میلیون و  900 دریافت کردند. 

به طور مجموع سهام و سود سهام عدالت متوفیان تا سال 1402 حدود 10 هزار میلیارد تومان است که در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دارد. به این مبلغ سود بانکی تعلق گرفته که در زمان انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، پرداخت می‌شود. وراث سهام عدالت باید بدانند که امکان انتقال سهام عدالت متوفیان وجود دارد اما تا به امروز زمان فروش سهام عدالت مشخص نشده است. 

کلاهبرداری در سهام عدالت

با انتشار اخبار پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت 1402 برخی سودجویان به کلاهبرداری با استفاده از این تیتر کرده‌اند. در حال حاضر هیچ ثبت نام سهام عدالتی انجام نمی‌شود و اگر پیامکی مبنی بر شرایط ثبت نام در سهام عدالت برای شما ارسال شد، بر روی لینک ارسال شده، کلیک نکنید چرا که در صورت گوشی همراه شما هک می‌شود. 

سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که اگر لینک مخربی را باز کردیم چه کار کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که ابتدا همراه بانک خود را غیرفعال کنید. بنابراین بدانید که هیچ پیامکی مبنی بر ثبت نام سهام عدالت از سوی هیچ سازمانی برای متقاضایان ارسال نمی‌شود. 

با سود سهام عدالت چه کار کنیم؟

اگر سرمایه‌های خرد به سرعت سرمایه گذاری نشوند، در مخارج روزانه صرف می‌شود. اگر نمی‌دانید با سود سهام عدالت خود چه کار کنید، ما به شما سرمایه گذاری در صندوق‌ های سرمایه گذاری را پیشنهاد می‌کنیم.

صندوق های سرمایه گذاری توسط افراد متخصص و تیم حرفه‌ای مدیریت می‌شوند به همین جهت بازدهی بیشتری نسبت به سرمایه گذاری مستقیم دارند. سرمایه گذاران براساس ریسک پذیری می‌توانند یکی از صندوق ها را انتخاب کنند. اگر فرد ریسک گریزی هستید و قصد دریافت یک سود ثابت دارید، به شما خرید صندوق درآمد ثابت را پیشنهاد می‌کنیم. صندوق درآمد ثابت سپر با پرداخت سود 30 درصد سالانه جزو پرسودترین صندوق شناخته می‌شود و شما می‌توانید با سرمایه گذاری خود در این صندوق سود کسب کنید. 

اگر فرد ریسک پذیری هستید، می‌توانید صندوق سهامی، صندوق مختلط، صندوق در صندوق و ... را انتخاب کنید. برای مشاهده لیست صندوق های سرمایه گذاری به سایت fipiran.ir مراجعه نمایید.


جمع بندی

سود سهام عدالت مانند سال‌های گذشته در دو مرحله به سهامداران پرداخت می‌شود. سود مرحله اول در آذر ماه 1402 و سود مرحله دوم در اواخر سال واریز می‌شود. در این مقاله از کارگزاری بیدار به نحوه دریافت سود سهام عدالت برای سهامداران و پیگیری دریافت سود سهام عدالت متوفیان و جاماندگان پرداختیم.

عناوین مرتبط

مرحله سوم سود سهام عدالت چه زمانی پرداخت می شود؟

شرکت هایی که سود سهام عدالت را پرداخت نکرده اند موظف شده اند تا خرداد ماه سودهای معوقه را به سازمان بورس و اوراق بهادار تحویل دهند. سپس در اوایل تابستان 1403، سود سهام عدالت پرداخت می شود. زمان و مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت توسط شورای عالی بورس اعلام می گردد. 

سود مرحله دوم سهام عدالت 1402 چقدر است؟

کسانی که سهام عدالت 492 هزار تومانی دارند، سود 446 هزار تومان، کسانی که سهام عدالت 532 هزار تومانی دارند، سود 482 هزار تومان و کسانی که سبد سهام عدالت آنها یک میلیون تومانی است، سود 906 هزار تومانی دریافت کردند. 

سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

پیش از این روستاییان و عشایر، کارمندان و بازنشستگان دولتی و کارگران فصلی سهام عدالت دریافت کرده‌اند. طی سال‎‌های گذشته برنامه‎‌ای از طرف دولت برای جاماندگان سهام عدالت اعلام نشد اما در سال جاری برای نخستین بار 5 میلیون نفر متشکل از ایثارگران، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت دریافت کردند.

سامانه سهام عدالت چیست؟

برای مشاهده پرداخت سود سهام عدالت و استعلام سهام عدالت به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه نمایند.

مبلغ سود سهام عدالت 1402 چقدر است؟

سود سهام عدالت بستگی به ارزش پرتفوی سهام دارد، کسانی که سهام عدالت آنها ارزش 500 هزار تومانی دارد به مبلغ 730 هزار تومان و کسانی که سهام عدالت آنها ارزش یک میلیون تومانی دارد، مبلغ سود سهام عدالت آنها یک میلیون و 300 هزار تومان است. برخی از افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد که به تازگی سهام عدالت دریافت کرده‌اند، برای نخستین بار سود بین یک تا 2 میلیون تومانی دریافت می‌کنند. برخی دیگر از سهامداران سهام عدالت تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد مبلغ 400 تا 600 هزار تومان سود دریافت می کنند.

سود سهام عدالت متوفیان چه زمانی واریز می‌شود؟

وراثی که فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان را انجام داده باشند، سود سهام عدالت متوفیان برای آنها واریز می‌گردد. سودهای رسوب شده سال‌گذشته نیز تا انتهای سال 1402 تعیین تکلیف خواهد شد. 

سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

سود سهام عدالت طی دو مرحله سالانه واریز می‌شود. مرحله نخست سود سهام عدالت در آذر ماه پرداخت شد و در حال حاضر زمان واریز سود سهام عدالت مرحله دوم مشخص نیست. به احتمال زیاد همچون سال گذشته، زمان واریز سود سهام عدالت در اواخر اسفند ماه پرداخت شود. 

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر