logo

معاملات تحت احتیاط چیست و چه میزان ریسک دارد؟

خانهآموزش بورسبورسمعاملات تحت احتیاط چیست؟ نحوه‌ معامله آن

گاهی اوقات ممکن است نماد شرکت فعال در بورس با فرایند تعلیق مواجه شود و به لیست معاملات تحت احتیاط سازمان بورس اضافه شوند. این اتفاق رخداد خوشایندی برای سهامداران این شرکت‌ها نیست و باعث ایجاد نگرانی بسیار می‌شود.

قوانینی در مواد ۳۸ و ۳۹ توسط سازمان بورس اوراق بهادار وضع شده است که این مواد رعایت الزاماتی را مشخص می‌کند و عدم رعایت آن‌ها ممکن است به اضافه شدن آن نماد به معاملات تحت احتیاط منجر گردد که در کدال اطلاع رسانی می‌شود. در این مقاله به سوالات پیرامون معاملات تحت احتیاط پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

معاملات تحت احتیاط طبق کدال به چه معناست؟

تحت احتیاط شدن معاملات یک نماد در واقع شانس مجدد سازمان، به شرکتی است که قوانین را رعایت نکرده است. سازمان این فرصت را به آن شرکت می‌دهد تا در جهت خروج از معاملات تحت احتیاط قدم بردارد و از قرار گرفتن در لیست تعلیق جلوگیری کند.

طبق قوانین و دستورالعمل‌هایی وضع شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، اگر شرکت‌های فعال در بازار الزامات زیر را رعایت نکنند، مشمول معاملات تحت احتیاط می‌شوند.

  • عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت موضوع ماده ۱۳
  • مثبت نبودن جریان خالص وجه نقد ناشی از فعالیتهای عملیات طی دو سال مالی اخیر
  • ورشکستگی یکی از مشتریان عمده شرکت
  • ظن دستکاری بازار

با عدم رعایت این فاکتورها، نماد طی مدت ۱۰ روز متوقف و معاملاتش تحت احتیاط می‌شود. پس از آن ناشر و سازمان بورس با هم در ارتباط هستند و معمولا سازمان بورس، ۳۰ روز به ناشر فرصت می‌دهد تا آن شرکت با انجام اقدامات لازم، نماد را از لیست معاملات تحت احتیاط خارج کنند و از تعلیق نماد جلوگیری کنند.

بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت که شرکت‌هایی که در یک قدمی تعلیق هستند، در فهرست معامله تحت احتیاط قرار می‌گیرند (حتی در برخی از موارد پس از رفع تعلیق هم، برای مدتی آن نماد در لیست فهرست معامله تحت احتیاط باقی می‌مانند).

نحوه‌ معاملات نمادهای تحت احتیاط

شما به عنوان سرمایه‌گذار باید با این موارد آشنا باشد و ریسک خرید نمادی که در فرایند معاملات تحت احتیاط قرار دارد را در نظر داشته باشید و پس از آن اقدام به خرید یا فروش سهم‌های مشمول احتیاط معاملاتی کنید.

تنها تفاوت نحوه‌ی خرید و فروش این نوع سهم‌ها این است که تكميل و تاييد فرم پذیرش اطلاع از ابهام معاملات تحت احتیاط الزامی می‌باشد و اگر این فرم را پر نکنید، امکان ثبت سفارش ممکن نیست.

ریسک خرید سهام تحت احتیاط

به طور کلی تحت احتیاط بودن معاملات یک شرکت فعال در بازار سرمایه، هیچ ارتباطی به زیان ده یا سودده بودن شرکت ندارد بلکه تحت احتیاط بودن معاملات عمدتا مربوط به عدم شفاف سازی و عدم ارائه به موقع اطلاعات می‌باشد. اما با این شرایط نیز باید از این اطلاعیه که توسط سامانه‌ی رسمی کدال منتشر می‌شود، ترسید؟ در جواب باید گفت بله.

با وجود اینکه تحت احتیاط شدن معاملات یک نماد، به خودی خود ترسی ندارد اما قطعا شما به عنوان سرمایه‌گذار باید بسیار وسواس گونه، علت دقیق این اتفاق را بررسی کنید.

بررسی علت این اتفاق بسیار مهم است چرا که در موارد سطحی مانند عدم ارائه به موقع گزارش فعالیت ماهانه، چندان مسئله ساز نیست و عموما حل می‌شود. بنابراین ضمن تحلیل و بررسی علل تحت احتیاط شدن نماد، از هیجان زده شدن و پیوستن به صف فروش نیز اجتناب کنید.

چگونه متوجه‌ تحت احتیاط بودن نماد شویم؟

همان‌طور که از عنوان این مقاله پیداست، نمادهایی که مشمول معاملات تحت احتیاط می‌شوند، ابتدا در کدال مشخص و به صورت عمومی اطلاع‌رسانی می‌شوند. برای مثال گزارشی از سازمان بورس مکتوب منتشر می‌شود که به علت عدم ارائه گزارش تفسیری از صورت‌های مالی 12 ماهه حسابرسی شده یا ... این نماد از روز کاری بعدی مشمول معاملات تحت احتیاط است و تا اطلاع ثانوی بازه‌ی نوسانی‌اش هم بین مثبت و منفی ۲ خواهد بود.

بنابراین برای آگاهی از اطلاعیه تحت احتیاط بودن معاملات یک نماد باید به سامانه‌ی رسمی کدال codal.ir مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به موضوع مهم معاملات تحت احتیاط طبق کدال پرداختیم. به طور خلاصه می‌توان گفت که نمادهای معاملات تحت احتیاط طبق کدال، شرکت‌هایی هستند که مشمول بندهای ب و ج ماده ۱۹ مکرر یک دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران شده‌اند.

به یاد داشته باشید اینکه صرفا نمادی مشمول قانون معاملات تحت احتیاط شود به معنی بد بودن آن سهم نیست و باید نحوه‌ی عملکرد شرکت در انتشار اطلاعات را مورد بررسی قرار دارد. اما در هر صورت شما به عنوان سرمایه‌گذار باید بدانید که خرید سهام این شرکت‌ها همراه با ریسک است.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر