logo

ضامن نقدشوندگی چیست و چه کاربردی دارد؟

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریاهمیت ضامن نقدشوندگی در صندوق های سرمایه گذاری

ضامن نقدشوندگی یکی از ارکان صندوق های سرمایه گذاری است. این رکن صندوق، نشان دهنده ضمانت نقدشوندگی اوراق صندوق می‌باشد. همان طور که از نام آن پیداست، ضامن نقدشوندگی تضمین می‌کند که هر زمان سرمایه گذاران به وجه سرمایه گذاری خود نیاز داشتند، تامین کند. برای آشنایی بیشتر با رکن ضامن و ضامن نقدشوندگی صندوق های سرمایه گذاری تا انتهای این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار همراه باشید.

ضامن نقدشوندگی چیست؟

ضامن نقدشوندگی همان‌طور که از نام آن پیداست به نهاد یا شخصی اطلاق می‌شود که تعهد می‌کند در صورت درخواست سرمایه‌گذاران، وجه نقدی معادل با ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری آنها را تامین کند. این ضمانت معمولاً برای ایجاد اطمینان بیشتر برای سرمایه‌گذاران و کاهش ریسک نقدشوندگی به کار می‌رود.

تا پیش از سال 92، ضامن نقدشوندگی در ارکان صندوق الزامی بود اما پس از آن، رکن ضامن اختیاری شد. شخص یا نهادی که سرمایه صندوق را ضمانت می‌کند، مبلغی را به عنوان هزینه خدمات (کارمزد) از سرمایه گذار و صندوق دریافت می‌کند. برخی از صندوق های سرمایه‌گذاری جهت جلوگیری از کاهش سود صندوق، این رکن صندوق را حذف کرده‌اند.

ضامن نقدشوندگی بیشتر در صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های مختلط دیده می‌شود. این صندوق‌ها به دلیل ماهیت سرمایه‌گذاری‌های خود بیشتر از صندوق‌های سهام به نقدینگی نیاز دارند و وجود ضامن نقدشوندگی می‌تواند به کاهش ریسک نقدشوندگی آنها کمک کند.

اهمیت وجود ضامن نقدشوندگی در صندوق

در شرایط بحرانی اقتصادی یا زمانی که بازارها با افت شدیدی مواجه می‌شوند، نقش ضامن نقدشوندگی بسیار حیاتی می‌شود. در چنین شرایطی، درخواست‌های بازخرید افزایش یافته و فشار زیادی بر صندوق‌ها وارد می‌شود. وجود ضامن نقدشوندگی می‌تواند به پایداری صندوق کمک کرده و از وقوع بحران‌های بزرگتر جلوگیری کند.

ساز و کار صندوق‌های بدون ضامن نقدشوندگی

ساز و کار تامین نقدینگی در اساسنامه صندوق های بدون ضامن نقدشوندگی مورد نیاز آمده است. در این نوع صندوق‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم برای نظارت بر عملکرد مدیر طراحی می‌شود تا با کمبود نقدینگی مواجه نشوند.

کارمزد ضامن نقدشوندگی

نهادها یا شرکت های حقوقی جهت ضمانت نقدشوندگی اوراق یک صندوق هزینه‌هایی دریافت می‌کنند. هزینه های مستقیم ضامن از محل دارایی صندوق پرداخت می‌شود که باعث کاهش بازده و بالا رفتن هزینه های صندوق می‌گردد. به همین جهت بسیاری از صندوق‌ها رکن نقدشوندگی را حذف کرده‌اند.

مزایای ضامن نقدشوندگی برای صندوق

یکی از مهم ترین مزایای ضامن نقدشوندگی برای صندوق های سرمایه گذاری، افزایش اعتماد سرمایه گذاران است. وجود رکن ضامن باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران اطمینان بیشتری نسبت به امکان نقد کردن سرمایه‌های خود داشته باشند.

کاهش ریسک نقدشوندگی و جذب سرمایه گذاران جدید را می‌توان از دیگر مزایای ضامن نقدشوندگی دانست. با وجود رکن ضامن، سرمایه‌گذاران کمتر نگران ناتوانی صندوق در پرداخت نقدی خواهند بود. همچنین وجود ضامن نقدشوندگی می‌تواند باعث جذب بیشتر سرمایه‌گذاران به صندوق شود زیرا آنها احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

کدام صندوق ضامن نقدشوندگی دارد؟

همان طور که گفته شد، ضامن نقدشوندگی باعث کاهش بازدهی صندوق‌ها می‌گردد اما این عامل باعث جذب بیشتر سرمایه می‌شود. بنابراین بسیاری از صندوق‌ها به ویژه صندوق های درآمد ثابت همچون صندوق سپر دارای ضامن نقدشوندگی هستند. اگر جزو کسانی هستید که ریسک پذیری کمی دارید و می‌خواهید صندوقی را انتخاب کنید که ضامن نقدشوندگی داشته باشد، لیست صندوق ها را از سایت فیپیران استخراج کنید. در فهرست صندوق های سرمایه گذاری سایت، لیست تمام صندوق‌ها به همراه ضامن نقدشوندگی آنها آمده است.

جمع بندی

ضامن نقدشوندگی ابزاری مفید برای افزایش اطمینان و کاهش ریسک در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. اما باید با در نظر گرفتن هزینه‌ها و محدودیت‌های مرتبط با آن، به کار گرفته شود. انتخاب ضامن معتبر و دارای توان مالی کافی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا بتواند در زمان‌های نیاز، به تعهدات خود عمل کند. ضامن نقدشوندگی از سال 92 در صندوق های سرمایه گذاری اختیاری می‌باشد و مدیران برخی صندوق‌ها به جهت جلوگیری از کاهش بازدهی صندوق، این رکن را حذف کرده‌اند.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر