logo

صندوق تضمین اصل سرمایه چیست؟ مزایای آن

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاری0 تا 100 صندوق سرمایه گذاری تضمین اصل سرمایه با رکن تضمین

صندوق تضمین اصل سرمایه یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری است که علاوه بر پرداخت سود، حفظ اصل سرمایه را تضمین می‌کند. این صندوق نیز همچون دیگر صندوق های سرمایه گذاری، توسط افراد متخصص و با تجربه مدیریت شده و طبق چارچوب اساسنامه و امیدنامه صندوق به سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف می‌پردازد.

صندوق تضمین برای سرمایه گذارانی که حفظ اصل سرمایه برایشان در اولویت است، می‌تواند جذاب باشد. برای آشنایی بیشتر با صندوق تضمین اصل سرمایه و سود صندوق تضمین جهت انتخاب بهترین صندوق تضمین تا انتهای این مقاله کارگزاری با ما همراه باشید.

صندوق تضمین اصل سرمایه چیست؟

صندوق تضمین از نوع صندوق سرمایه گذاری مشترک است. اوراق صندوق تضمین اصل سرمایه guarantee fund برای کسانی که حفظ اصل سرمایه برایشان در اولویت است، جذابیت دارد. در این نوع از صندوق سرمایه گذاری در هر حال اصل سرمایه حفظ می‌شود و در صورتی که روند بازار صعودی باشد، بازدهی مطلوبی کسب می‌کنند.

تفاوت اصلی صندوق تضمین با دیگر صندوق های سرمایه گذاری در مدت زمان سرمایه گذاری در آن است. در تمام صندوق های سرمایه گذاری امکان ابطال واحدهای سرمایه گذاری بدون هیچ شرطی وجود دارد ولی در صندوق تضمین برای استفاده از مزایای این صندوق حداقل 6 ماه معادل 180 روز از سرمایه گذاری گذشته باشد. این امر به معنی جریمه در زمان فروش اوراق نیست و در این مواقع سرمایه گذار تنها از بازدهی بدست آمده بهره‌مند می‌شود.

اگر یک سرمایه گذار پیش از 6 ماه، سرمایه خود را از صندوق خارج کند، تنها بازدهی کسب شده به وی تعلق می‌گیرد و مزایای تضمین اصل سرمایه به وی اختصاص نمی‌یابد.

انواع صندوق تضمین

این صندوق به دو دسته، صندوق با رکن ضامن و صندوق با مکانیزم اهرمی تقسیم می‌شود. در صندوق تضمین با رکن ضامن، آورده اولیه توسط یک شرکت سبدگردانی تضمین می‌شود و پس از اتمام پذیره نویسی، صندوق فعالیت خود را آغاز می‌کند. در صندوق تضمین با مکانیزم اهرمی، تضمین واحدهای سرمایه گذاری بر عهده خریداران اوراق می‌باشد.

مزایای صندوق تضمین اصل سرمایه

  • ضامن نقدشوندگی
  • تضمین اصل سرمایه
  • مدیریت دارایی توسط افراد خبره
  • امکان سرمایه گذاری متنوع با مبالغ کم
  • کاهش ریسک سرمایه گذاری

ترکیب دارایی صندوق

دارایی صندوق تضمین تحت مدیریت مدیر صندوق و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در موارد مختلفی همچون اوراق مشارکت، نقد و بانک، شمش و طلا و سهام های برتر بورسی سرمایه گذاری می‌شود. 

طبق قوانین صندوق حفظ اصل سرمایه حداقل 30 درصد و حداکثر 70 درصد از دارایی‌های صندوق در سهام شرکت‌ها و الباقی در اوراق با درآمد ثابت همچون صندوق درآمد ثابت و اوراق مشارکت سرمایه گذاری اختصاص می‌یابد.

کارمزد و سود صندوق تضمین

شاید جالب باشد بدانید که هیچ تضمینی در پرداخت سود صندوق تضمین وجود ندارد و تنها حفظ اصل سرمایه در صورت سرمایه‎‌گذاری بیش از 6 ماه، تضمین می‌گردد. بازدهی و سود صندوق نیز به شرایط بازار بستگی دارد.

کارمزد صندوق تضمین نیز همچون دیگر صندوق های سرمایه گذاری مشترک، دارای دو کارمزد متغیر و ثابت است. کارمزد ثابت هر واحد سرمایه گذاری، معادل یک و نیم درصد از میانگین سهام صندوق و سه دهم درصد از میانگین اوراق با درآمد ثابت می‌باشد.

کارمزد متغییر هر واحد اوراق صندوق تضمین نیز به بازدهی آن بستگی دارد. اگر بازدهی صندوق تا 20 درصد باشد، کارمزدی دریافت نمی‌شود اما از بازدهی 20 تا 30 درصد معادل 10 درصد، از بازدهی 30 تا 40 درصد معادل 20 درصد و در صورت بازدهی بالاتر از 40 درصد معادل 30 درصد کارمزد دریافت می‌شود.

ریسک سرمایه گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه

هر چند تمهیدات لازم برای سودآوری صندوق به عمل آمده است اما احتمال وقوع زیان در سرمایه گذاری‌های صندوق وجود دارد بنابراین سرمایه گذاران باید بدانند که این سرمایه گذاری نیز ریسک دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

1- ریسک کاهش ارزش دارایی های صندوق

2- ریسک نکول اوراق مشارکت

3- ریسک نوسان بازده بدون ریسک

4- ریسک نکول ضامن جبران اصل مبلغ سرمایه گذاری

5- ریسک عدم نقدشوندگی دارایی های صندوق

ارکان صندوق

ارکان صندوق سرمایه گذاری تضمین همچون دیگر صندوق های سرمایه گذاری شامل موارد زیر می‌شود:

  • مجمع صندوق
  • حسابرس صندوق
  • مدیر سرمایه گذاری
  • مدیر صندوق
  • متولی صندوق
  • کارگزار صندوق
  • مدیر ثبت
  • ضامن جبران اصل سرمایه

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق تضمین

صندوق های سرمایه گذاری به دو روش etf (قابل خرید و فروش در بورس) و صدور – ابطال قابل معامله هستند. بازدهی صندوق‌ها وابسته به نحوه سرمایه گذاری نیست اما از نظر مدت زمان انتظار خرید و فروش اوراق با یکدیگر متفاوت هستند.

اوراق صندوق etf همچون سهام معامله می‌گردد به این معنی که پس از مچینگ قیمتی، معامله انجام می‌شود. این در حالی است که معامله به روش صدور – ابطال چند روز زمان می‌برد. در روش etf سرمایه گذار در پنل کاربری خود در کارگزاری باید نماد مدنظر خود را جست‌وجو و خریداری کند اما در روش صدور و ابطال، باید به سایت صندوق مراجعه شود.

جمع بندی

در این مقاله به سوال صندوق تضمین چیست، پاسخ دادیم. همچنین به بیان نحوه سرمایه در این نوع صندوق و عملکرد صندوق تضمین اصل سرمایه پرداختیم. همان طور که در این مقاله گفته شد، سرمایه گذارانی که ریسک پذیری کمتری دارند و حفظ اصل سرمایه برایشان در اولویت است، این صندوق سرمایه گذاری می‌تواند جذاب باشد.

یکی از شروط حفظ اصل سرمایه در صندوق تضمین، سرمایه گذاری به میزان حداقل 6 ماه است. به این معنی که اگر سرمایه گذار پیش از این مدت دارایی خود را از صندوق خارج کند، تنها بازدهی کسب شده به وی اختصاص می‌یابد و از مزایای تضمین سرمایه بهره‌مند نمی‌گردد. از سوی دیگر باید بدانید که بازدهی و کارمزد متغییر صندوق تضمین به شرایط بازار بستگی دارد و هیچ تضمینی در پرداخت سود در این صندوق وجود ندارد.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر