logo

فیپیران (مرکز پردازش اطلاعات مالی در ایران) چیست؟

خانهآموزش بورسبورسفیپیران ✅ (مرکز پردازش اطلاعات مالی در ایران) چیست؟

به منظور سرمایه‌گذاری در هر بازار مالی، به اطلاعات مشخص، توانایی تحلیل‌گری و داده‌های به‌روز نیازمند هستید. از آنجایی که همه افراد، مهارت، اطلاعات و زمان کافی برای سرمایه‌گذاری را ندارند، می‌توانند از روش‌های غیرمستقیم مانند صندوق‌ سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

یکی از بهترین روش‌های دسترسی به اطلاعات مورد نیاز در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری مراجعه به پایگاه اینترنتی مرکز پردازش اطلاعات مالی در ایران (فیپیران) به نشانی www.fipiran.com است.

در این مقاله سعی شده، اطلاعاتی که بر روی این وب‌سایت به خصوص صندوق‌ سرمایه‌گذاری منتشر می‌شود و آموزش سایت فیپیران بپردازیم.


قسمت‌های مختلف سایت فیپیران

همان‌طور که اشاره شد برای دسترسی به اطلاعات کامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید به سایت فیپیران مراجعه کنید.

پس از بازکردن صفحه اصلی سایت، 6 منوی اصلی که شامل بازار، اخبار، اطلاعات کدال، صندوق‌ها، ابزارهای تحلیل و خدمات اطلاعاتی می‌باشد را مشاهده خواهید کرد.



بازار فیپیران

در این قسمت اطلاعاتی در رابطه با بورس، فرابورس، شاخص‌ها و صنایع مختلف قرار داده شده است. در قسمت بورس و فرابورس، با انتخاب هر یک از موارد سهام، حق تقدم، اوراق مشارکت و پایه فرابورس نمادهای مربوط به آن دسته و اطلاعات معاملاتی در آن روز خاص نمایش داده می شود.

همچنین با کلیک کردن روی یک نماد اطلاعات بیشتری همچون، نسبت جاری، نسبت بدهی، ROA و ROE و... نمایش داده می‌شود.

با انتخاب آمار و احتمالات، ترین‌های مربوط به آن بازار همچون بیشترین حجم معامله، بیشترین ارزش معاملات، بیشترین افزایش قیمت، بیشترین کاهش قیمت، بیشترین نسبت P/E، و کمترین P/E نمایش داده می‌شود.

در قسمت شاخص‌ها و صنایع، لیست تمامی شاخص‌ها همراه با بازده و نمودار آنها در صورت انتخاب هر شاخص نشان داده می‌شود.

همچنین در قسمت صنایع و نمودارها ارزش معاملات، حجم معاملات و تعداد معاملات شاخص‌های مختلف نمایش داده می‌شود.



اخبار فیپیران

در این بخش آخرین اخبار در حوزه بازار سرمایه، بورس، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی، مجامع شرکت‌ها و اقتصاد که در خبرگزاری‌های مختلف منتشر می شوند به نمایش درمی‌آید.



اطلاعات کدال فیپیران

در این بخش در قسمت اطلاعیه‌ها می‌توان درآمد هر سهم، همچنین آخرین آگهی برگزاری مجامع از سوی شرکت‌ها که براساس صورت‌های مالی که در سامانه کدال منتشر می‌شود را مشاهده کرد.

در قسمت پردازش‌ها، اطلاعات کاربردی از شرکت‌های مربوطه هم چون نسبت‌های مالی، رشد سود و نزول سود قابل رویت است.



ابزارهای تحلیل فیپیران

این بخش از سایت، به بررسی نمودارها و مقایسه اطلاعات مالی شرکت ها می‌پردازد. سایت فیپیران تعدادی ابزار تحلیل را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد تا بتوانند با مقایسه صورت‌های مالی همچینین نمودارهای تعاملی که بین شاخص - سهام و همچنین شاخص - صندوق درج شده‌ است را در دوره‌های مالی مختلف مقایسه کنند. در نتیجه به انتخاب بهترین شرکت یا صندوق بپردازند.



خدمات اطلاعاتی فیپیران

 این بخش شامل 4 سرفصل صندوق‌ها، شاخص‌ها، شرکت‌ها و اطلاعات مالی طبقه‌بندی‌ شده است که لیست صندوق‌ها، تاریخچه NAV، تاریخچه اطلاعات شاخص و تاریخچه اطلاعات نماد برای دوره‌های زمانی مختلف قابل نمایش می‌باشد.

همچنین اطلاعات مالی شرکت همچون ترازنامه، سود و زیان و نسبت‌های مالی نیز قرار داده شده است.



صندوق‌های سرمایه‌گذاری فیپیران

 این بخش از فیپیران مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین قسمت سایت می‌باشد که اطلاعات کامل و دقیقی را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد.

  •  در قسمت لیست صندوق‌ها، تمامی صندوق‌های فعال موجود در بازار سرمایه، نوع صندوق، شیوه سرمایه‌گذاری، اندازه صندوق، ضامن نقدشوندگی، مدیر، متولی، تاریخ آغاز فعالیت، مدیران سرمایه‌گذار و درجه عملکرد یک ساله به نمایش درآمده است.
  •  در قسمت مقایسه صندوق‌ها، اطلاعات جزئی‌تری از صندوق‌ها را در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. در قسمت میانگین بازده به عملکرد هفتگی، 3 ماهه، 6 ماهه، بازدهی سالانه و بازدهی از آغاز فعالیت صندوق‌های در سهام، مختلط و درآمد ثابت می پردازد.
  •  گزارش ماهانه صندوق ها و درجه بندی عملکرد صندوق‌ها نیز از دیگر زیر مجموعه‌های منوی صندوق ها می‌باشد که اطلاعات تکمیلی را در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد.
  •  در قسمت انواع صندوق‌ها لیست همه صندوق‌ها که شامل اوراق بهادار با درآمد ثابت، در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی، در سهام مختلط، اختصاصی بازار گردانی، جسورانه، پروژه‌ای، زمین و ساختمان، خصوصی، صندوق در صندوق، املاک و مستغلات را می‌توانید مشاهده کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که بیشترین تعداد نماد همچنین ارزش معاملات را دارند شامل 3 صندوق در سهام، درآمد ثابت و مختلط می‌باشد. در ادامه اطلاعات تکمیلی را صندوق‌های سرمایه‌گزاری شرح می‌دهیم.


صندوق‌های با درآمد ثابت

با انتخاب این مورد لیست همه صندوق درآمد ثابت در بورس نمایش داده می‌شود. همان‌‌طور که می‌دانید اساس کار صندوق‌ها به این شکل است که مدیران صندوق یک سری پول‌های خرد و کلان را جمع می‌کنند و تشکیل یک سبد دارایی می‌دهند.

این صندوق‌ها شامل سهام کم ریسک، سهام پرریسک، طلا محور، سپرده بانکی، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌ها است که نسبت این سبد یکسان نیست. با کلیک کردن بر روی صندوق مورد نظر می‌توانید به دارایی‌های آن صندوق دسترسی پیدا کنید.

در صندوق‌های با درآمد ثابت به‌ علت این‌ که عمده سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها بر بخش بانکی است، در نتیجه ریسک سرمایه‌گذاری بسیار کمی را برای سهامداران خود شامل می‌شود و سودی نیز در حد سود بانکی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

سایت فیپیران اطلاعاتی را همچون نوع صندوق، شیوه سرمایه‌گذاری، اندازه صندوق، دوره تقسیم سود، قیمت صدور واحد، قیمت ابطال واحد، خالص ارزش دارایی، بازدهی سالانه، ضامن نقدشوندگی و درجه عملکرد یک ساله صندوق را می‌تواند نشان دهد.

به عنوان نمونه صندوق درآمد ثابت «سپر» را بررسی می‌کنیم. این صندوق تحت مدیریت سبدگردان کارگزاری بیدار است. بازدهی این صندوق طی یک سال 23.83 درصد بوده است. صندوق سپر سود روزشمار دارد و سود سالانه 27.2 درصد پرداخت می‌کند.

اوراق این صندوق قابل معامله در بورس است. سهامداران می‌توانند با جست‌وجوی نماد سپر در کارگزاری خود، اوراق این صندوق را خریداری کنند. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص خرید اوراق به روش ETF به مقاله «صندوق ETF» مراجعه کنید.



صندوق‌های در سهام

 سهامدارانی که به‌دنبال ریسک بسیار زیاد و به تبع آن سود بیشتری هستند، می‌توانند در سایت فیپیران قسمت صندوق‌های در سهام را انتخاب کنند. عمده دارایی‌های این صندوق در بورس می‌باشد که صرف خرید سهام کم ریسک، پرریسک، کوتاه‌ مدت و بلندمدت می‌شود و تشکیل یک سبد سرمایه‌گذاری را می‌دهد.

سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای این صندوق شروع به سرمایه‌گذاری در صندوق مورد نظر می‌کنند. با انتخاب نماد هر کدام از صندوق‌های مورد نظر، تمام اطلاعات موجود در آن صندوق در سایت فیپیران نمایش داده می‌شود.



صندوق‌های مختلط

مجموع دارایی این صندوق‌ها در سهام و درآمد ثابت می‌باشد؛ به‌همین علت ریسک آن بیشتر از صندوق‌های درآمد ثابت و کمتر از صندوق‌های در سهام است.

با انتخاب این صندوق و سپس نماد مورد نظر، می‌توانید تمامی اطلاعات مربوط به صندوق را در سایت فیپیران مشاهده کنید.


انتخاب بهترین صندوق‌ها در فیپیران

همان‌طور که اشاره شد سایت فیپیران اطلاعات جامعی را در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اختیار افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را دارند فراهم می‌کند.

یکی از بزرگترین مزیت استفاده از سایت فیپیران مقایسه صندوق‌ ها است. سهامداران برای انتخاب بهترین صندوق‌های موجود، باید شناخت کافی از صندوق‌ها داشته باشند و پارامترهایی همچون نوع صندوق، دارایی‌های صندوق، قیمت NAV، خالص ارزش دارایی‌های صندوق و بازدهی صندوق در طول دوره‌های مختلف و... را با یکدیگر مقایسه کنند.


جمع‌بندی

حال که می‌دانید مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (فیپیران) چیست و چگونه می‌توان از آن بهره‌مند شد، می‌توانید در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری خود از آن استفاده کنید و با توجه به اطلاعات کامل و دقیقی که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این سایت منتشر می‌شود، به انتخاب بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری بپردازید.

امیدواریم که در این مقاله اطلاعات لازم را در زمینه سایت فیپیران در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

عناوین مرتبط

سایت فیپیران چیست؟

سایت فیپیران اطلاعات جامعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجود در بازار را در اختیار سهامداران قرار می‌دهد. سرمایه‌گذاران پیش از تصمیم‌گیری می‌توانند به مقایسه و تجزیه و تحلیل صندوق‌ها بپردازند.

فیپیران چه سایتی است؟

در سایت fipiran.ir امکان بررسی صندوق‌ های سرمایه گذاری و مقایسه آن ها وجود دارد. 

اطلاعات صندوق های سرمایه گذاری در کدام سایت قابل بررسی است؟

سایت fipiran.ir امکان دسترسی به اطلاعات صندوق های سرمایه گذاری همچون بازدهی، تاریخ آغاز فعالیت، میزان دارایی و ... را به کاربران می‌دهد. 

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر