logo

تفاوت صندوق درآمد ثابت و بانک چیست؟

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریمقایسه و تفاوت صندوق درآمد ثابت و بانک

یکی از راهکارهای موثر جهت حفظ ارزش دارایی‌تان، سرمایه‌گذاری به طرق مختلف است. امروزه گزینه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد تا علاوه بر حفظ ارزش پولتان، سود هم کسب کنید. قطعا هر روش سرمایه‌گذاری، ریسک و شرایط خاص خود را دارد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم تفاوت بین صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و بانک را بررسی کنیم. تا انتهای مطالب، با ما همراه باشید تا روش سرمایه‌گذاری برتر را برای دارایی‌تان انتخاب کنید.

مقایسه صندوق درآمد ثابت و بانک

همان‌طور که ذکر شد هر 2 روش به منظور حفظ ارزش پول استفاده می‌شوند اما تفاوت‌های عمده‌ای بین این ۲ روش وجود دارد. وجود این تفاوت‌ها، باعث می‌شود تا با توجه به میزان ریسک‌پذیری و شرایط اقتصادی که دارید، روش مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی تفاوت های صندوق درآمد ثابت با بانک می‌پردازیم.

  • تفاوت صندوق‌ های سرمایه گذاری با بانک در مدارک

جهت سرمایه‌گذاری در باید در سامانه سجام نام‌نویسی کنید و کد سجام خود را دریافت کنید. سپس با همراه داشتن مدارکی هویتی همچون شناسنامه، کارت ملی و کد سجام به یکی از شعبه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا کارگزاری‌هایی که مدیر صندوق هستند، مراجعه کنید. دقت داشته باشید که داشت حساب سپرده بانکی و شماره تلفن به نام خودتان الزامی است.

  • تفاوت در شفافیت و گزارش‌دهی

به علت عدم شفافیت نظام بانکی در ایران، بانک‌ها از گزارش‌دهی شفاف اجتناب می‌کنند و شما به عنوان سرمایه‌گذار دقیقا نمی‌دانید که سرمایه شما در چه زمینه‌ای به‌ کار گرفته می‌شود. به گفته بانک مرکزی، دارایی شما به عنوان فرد حقیقی در قالب تسهیلات و وام‌ به متقاضیان پرداخت شده و باقی مانده‌ آن نیز به پروژه‌های تولیدی مانند پروژه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی، سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی، اوراق درآمد ثابت و غیره تخصیص می‌یابد که توضیح و گزارش شفافی محسوب نمی‌شود.

این در حالی است که صندوق‌ درآمد ثابت وظیفه دارند به سرمایه‌گذاران خود به طور منظم گزارش دهند و این مزیت صندوق‌ درآمد ثابت بر بانک است. پس از خرید واحدهای صندوق درآمد ثابت، به پنل اختصاصی دسترسی دارید که اطلاعاتی مانند سود و زیان محقق شده، ترکیب دارایی‌ها و پورتفوی صندوق با جزییاتی کامل در آن وجود دارند. علاوه‌ بر این هر صندوق، سایتی مجزا دارد که از طریق آن می‌توانید قیمت آماری، صدور و ابطال هر صندوق، ارزش دارایی صندوق، بازدهی‌های روزانه، ماهانه و دوره‌ای صندوق از ابتدای ایجاد آن صندوق را به صورت روزانه مشاهده کنید.

  • تفاوت در ترکیب دارایی

یکی دیگر از مزایای صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به بانک، ترکیب دارایی است. این صندوق‌ها بخش بزرگی از سرمایه‌ شما را به اوراق درآمد ثابت که اغلب زیرمجموعه‌ بخش‌های دولتی هستند، اختصاص می‌دهند.

ورشکستگی صندوق سرمایه گذاری جزو اصلی ترین ریسک‌های صندوق محسوب می‎‌شود این در حالی است که این ریسک بستگی به ورشکستگی دولت و ناتوانی در نقد کردن اوراق دارد که در این صورت بانک‌ها هم ورشکسته خواهند شد. بنابراین ترکیب دارایی صندوق درآمد ثابت، به‌گونه‌ای است که کم‌ترین ریسک را برای شما خواهد داشت.

  • تفاوت در نحوه‌ مدیریت

صندوق‌های درآمد ثابت، ابزاری برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم برای گروهی از افراد است که تخصص لازم برای فعالیت مستقیم در بازار سرمایه ندارند و دارایی‌شان را به افرادی متخصص و خبره می‌سپارند. بنابراین دارایی شما در صندوق درآمد ثابت توسط گروهی با تجربه مدیریت می‌شود که به صورت حرفه‌ای به دنبال کسب حداکثر سود ممکن هستند. این در حالی است که مدیریت سرمایه‌ شما در بانک به صورت کاملا دستوری و در خفا مدیریت می‌شود و خلاقیت و مدیریت فردی در سرمایه‌گذاری در بانک، جایی ندارد.

  • تفاوت در ضمانت

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به طوری کاملا جدی بر فعالیت بانک‌ها نظارت دارد و سرمایه‌ شما نزد بانک همواره امن است. با این حال اتفاقات ناگوار بسیاری برای سرمایه‌ افراد در بانک‌ها رخ داده است و شرایطی که در آن بانک قادر به تحویل سرمایه‌ نبوده است. تفاوتی در سرمایه‌گذاری بانک و صندوق درآمد ثابت وجود دارد و این تفاوت وجود رکن ضامن در صندوق‌های درآمد ثابت می‌باشد. رکن ضمانت، نگرانی شما را از بابت نقد کردن واحدهای صندوق از بین می‌برد.

  • تفاوت در نحوه پرداخت سود

یکی از مهم‌ترین مزایای صندوق درآمد ثابت نسبت به بانک، نحوه‌ پرداخت سود است. فرض کنید یک سپرده ماهیانه در بانک داشته باشید و بخشی از داراییتان را قبل از سر رسید ماهیانه از حسابتان خارج کنید، در این صورت هیچ سودی به سپرده شما در آن ماه تعلق نمی‌گیرد. این در حالی است که صندوق‌های درآمد ثابت روز شمار هستند و روند ثابتی دارند و هیچ محدودیتی در برداشت وجه ندارند. با سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت شما سرمایه گذاری با سود روزانه انجام دادید و با توجه به تعداد روزی که سرمایه‌ شما در صندوق بوده است، سود می‌گیرید. 

  • تفاوت در بازدهی

تفاوت اصلی بین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت و بانک یا سپرده بانکی، بازدهی این 2 است. صندوق‌های درآمد ثابت از طرفی همانند بانک بدون ریسک هستند و از جهتی دیگر نسبت به بانک پر بازده‌تر هستند. مزیت کم ریسک بودن و بازدهی بهتر، موجب شده است که استقبال زیادی از این روش سرمایه‌گذاری شود. گزارشات نشان‌ داده‌اند که همواره بازدهی صندوق‌ها در بازه یک ساله، بیشتر از سپرده‌های بانکی بوده است.

سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی بهتر است یا صندوق درآمد ثابت؟

انتخاب مناسب‌ترین گزینه‌ سرمایه‌گذاری به ویژگی‌های شخصیتتان، هدف و انگیزه شما از سرمایه‌گذاری بستگی دارد؛ اما پس از بررسی همه‌ جوانب و اطلاعات، می‌توان نتیجه گرفت که صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، گزینه‌ای هوشمندانه و البته کم ریسک است که مزایای بسیاری نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک دارد.

اگر مایل به سرمایه‌گذاری با سود بیشتر از سپرده‌های بانکی هستید اما حاضر به پذیرش ریسک زیاد هم نیستید، صندوق‌ درآمد ثابت سپر می‌تواند گزینه‌ای بسیار جذاب برای شما باشد.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر