logo

صندوق نیکوکاری چیست و چه مزایایی دارد؟

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریصندوق نیکوکاری چیست؟ نحوه مشارکت در صندوق‌های نیکوکاری

شاید نتوان دو امر سرمایه‌گذاری و فعالیت خیرخواهانه را کنار هم متصور شد، اما صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری این دو را با یکدیگر تلفیق کرده است. طبق اساسنامه صندوق نیکوکاری تمام یا بخشی از سود حاصل از سرمایه‌گذاری به امر خیرخواهانه اختصاص می‌یابد.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم به بیان ویژگی‌های این نوع صندوق سرمایه گذاری و نحوه معامله اوراق آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

صندوق نیکوکاری چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری یک روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است که هر صندوق براساس عملکرد و بازدهی با یکدیگر متفاوت هستند. صندوق نیکوکاری یک نوع از صندوق سرمایه‌گذاری است که نحوه سرمایه گذاری و سوددهی آن متفاوت از دیگر صندوق ها است.

صندوق نیکوکاری به زبان ساده، یک نهاد مالی است که سرمایه‌های خرد را جمع آوری کرده و در بازار مالی سرمایه‌گذاری می‌کند. سودهای حاصل از سرمایه‌گذاری در مصارف نیکوکاری که در اساسنامه صندوق آمده است، واگذار می‌گردد.

دیگر همچون گذشته نیاز نیست که خیرین مبلغ ثابتی را به صورت موقت در یک امر خیر اختصاص دهند. در این روش علاوه بر حفظ اصل سرمایه، عواید حاصل از سرمایه گذاری به صورت هدفمند و مستمر توسط مدیر اجرایی مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار صرف امور خیرخواهانه همچون حمایت از دانشجویان، بیماران خاص، کودکان بی سرپرست، زندانیان جرائم مالی و ... می‌گردد.

مدیر صندوق عملیات اجرایی را برعهده دارد که برای شفافیت باید گزارش کوتاه‌مدت از فعالیت‌ها را تهیه کرده و از طریق وب سایت به اطلاع سهامداران برساند. جهت ایجاد شفافیت بیشتر در مخارج صندوق، ارکان نظارتی همچون حسابرس و متولی بر حسن انجام کار نظارت دارند.

مصارف نیکوکارانه هر صندوق نیکوکاری در اساسنامه آن درج شده و همچنین در امیدنامه شرکت نحوه سرمایه گذاری دارایی آمده است. جهت مشاهده لیست صندوق های نیکوکاری و مقایسه آنها به سایت fipiran.ir مراجعه کنید.

ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری

صندوق نیکوکاری یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترک شناخته می‌شود. ترکیب دارایی این صندوق برگرفته از اوراق مشارکت، سپرده بانکی، پنج سهم با بیشترین وزن، سایر دارایی‌ها و سایر سهام است.

روش سرمایه گذاری در صندوق نیکوکاری

برخی از سرمایه گذاران مبلغی را به صندوق اهدا می‌کنند که انتظار بازگشت پول را ندارند. این تنها روش سرمایه گذاری نیست، سرمایه گذاران می‌توانند اوراق صندوق را خریداری کرده و تمام منافع یا بخشی از آن را به امور خیرخواهانه اختصاص دهند.

کسانی که قصد دارند بخشی از سود حاصل از سرمایه گذاری را به امور خیر اختصاص دهند باید پیش از خرید اوراق، امیدنامه صندوق را مطالعه کنند تا از درصد میزان تقسیم سود بین سهامدار و امور خیر اطلاع یابند.

مزایای صندوق نیکوکاری

  • حفظ اصل سرمایه
  • پرداخت سود ثابت
  • ریسک کم
  • بازدهی مطلوب
  • مشارکت در امور خیرخواهانه
  • جمع‌آوری سرمایه‌های خرد جهت اهداف نیکوکاری بزرگ
  • وجود شفافیت در مخارج صندوق

نحوه خرید اوراق صندوق نیکوکاری

صندوق های سرمایه گذاری به دو روش صدور – ابطال و قابل خرید و فروش در بورس (etf) از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 الی 15 قابل معامله هستند. صندوق نیکوکاری نیز از این روند مستثنی نیست. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله: "ساعت کاری بازار بورس" مراجعه نمایید.

اگر قصد خرید اوراق صندوق نیکوکاری را دارید، کافی است در یک کارگزاری ثبت نام کنید. سپس نماد صندوق مدنظر را در پنل کاربری خود جست‌وجو و اوراق صندوق را همچون سهام معامله نمایید. به این صورت که تعداد و قیمت مدنظر را وارد و سفارش را ثبت کنید.

در صورتی که روش معامله صندوق به صورت صدور – ابطال باشد، سهامداران باید به سایت صندوق مراجعه کرده و درخواست صدور اوراق و یا ابطال را ثبت کنند.

جمع‌بندی

تاسیس صندوق نیکوکاری با هدف کمک به فعالیت‌های خیرخواهانه به افرادی همچون بیماران خاص، دانشجویان، زندانیان مالی، ورزشکاران و ... است. همان طور که گفته شد، سرمایه‌گذاران در صندوق نیکوکاری با حفظ واحد سرمایه‌گذاری خود، درآمد حاصل از سرمایه یا بخشی از آن را به فعالیت خیرخواهانه اختصاص می‌دهد. علاوه بر این سرمایه‌گذاران می‌تواند تمام مبلغ سرمایه‌گذاری را به صندوق ببخشند.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر