logo

ارزش بازار سهم چیستو چه تاثیری بر شاخص کل دارد؟

خانهآموزش بورسبورسارزش بازار چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

بررسی سهم از نظر تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی می‌تواند سودهای خوبی نصیب سرمایه گذار کند اما سرمایه گذاری که یک سهم را براساس تحلیل بنیادی و ارزش بازار شرکت خریداری می‌کند، ریسک خود را کاهش می‌دهد.

ریسک یک امر اجتناب ناپذیر در سرمایه گذاری است بنابراین اگر می‌خواهد یک سرمایه گذاری مطمئن داشته باشید، به ارزش روز بازار شرکت‌ها توجه داشته باشید. ارزش بازار سهم به طور مستقیم نمی‌تواند عامل افزایش ثروت شما باشد اما زمانی که یک شرکت با ارزش بازار سهم زیاد را خریداری می‌کنید، یقین داشته باشید که در طولانی مدت سودسازی خوبی خواهد داشت.

حال که به اهمیت ارزش بازار یک شرکت پی بردید، قصد داریم در این مقاله به تاثیر ارزش بازار شرکت ها بر شاخص های بورسی و نحوه محاسبه ارزش بازار شرکت‌ها اشاره داشته باشیم. با ما همراه باشید.

ارزش بازار چیست؟

ارزش بازار به زبان ساده، نشان دهنده اندازه و بزرگی شرکت است. سرمایه گذاران پیش از خرید سهام یک شرکت، موضعیت شرکت را از لحاظ مختلف همچون سود، میزان تولید، میزان فروش، وضعیت تکنیکال و ... را بررسی می‌کنند اما نباید فاکتور ارزش بازار شرکت را بی‌ارزش دانست.

ارزش بازار سهم یا همان Market Value یکی از فاکتورهای مهم جهت بررسی شرکت پیش از خرید سهام آن می‌باشد. مارکت ولیو یک سهم به طور کلی همان ارزش روز یک شرکت سهامی است.

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر ارزش بازار سهام، قیمت است. قیمت براساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد، زمانی که تقاضا برای سهمی افزایش می‌یابد، سرمایه گذاران حاضر به پرداخت هزینه بیشتری برای خریداری سهم هستند. با افزایش قیمت سهم، ارزش بازار شرکت نیز افزایش می‌یابد.

در نظر داشته باشید که ارزش بازار یک سهم با ارزش ذاتی و ارزش دفتری سهام متفاوت است. ارزش ذاتی یک شرکت با تعیین NAV یا همان خالص ارزش دارایی بدست می‌آید. در صورتی که ارزش ذاتی یک سهم بالاتر از ارزش بازار آن باشد، این سهم ارزنده خواهد بود.

ارزش بازار سهم می‌تواند بر شاخص های بورس تاثیرگذار باشد و در مواقعی سیگنال‌هایی برای ورود یا خروج به سهم بدهد که در ادامه توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

فرمول ارزش بازار سهام

ارزش بازار سهم براساس حاصل ضرب قیمت روز سهم در تعداد سهام منتشر شده به دست می‌آید. نیاز نیست که ارزش روز بازار یک شرکت بورسی را به صورت دستی محاسبه کنید. در سایت tsetmc.com پس از جست‌وجوی هر نماد ارزش بازار آن نمایش داده می‌شود.

به عنوان نمونه در این سایت، نماد خودرو که متعلق به شرکت ایران خودرو را جست‌وجو کنید. در قسمت تابلوی معاملاتی نماد خودرو، ارزش بازار آن نمایش داده می‌شود. از آنجایی که قیمت متغییر است، ارزش بازار خودرو روزانه تغییر می‌کند.

مطلب-ایران-خودرو.jpg

علاوه بر ارزش بازار هر نماد می‌توانید در صفحه نخست سایت مدیریت فناوری بورس تهران، ارزش کل بازار بورس را هم مشاهده نمایید.

 یکی از سوالات پرتکرار برای تازه واردان به بورس، نحوه خواندن ارزش بازار در بورس است. به عنوان مثال ارزش بازار خودرو، 888,980.432 B می‌باشد. حرف B در کنار اعداد به معنی میلیارد و M به معنی میلیون می‌باشد. این اعداد به ریال نوشته شده، بنابراین عدد نوشته شده را رند کرده و 88 هزار میلیارد تومان یا همان 88 همت می‌خوانیم. (همت مخفف هزار میلیارد تومان است.)

انواع شرکت ها از نظر ارزش بازار

در تحلیل بنیادی از ارزش بازار برای اندازه گیری ریسک شرکت استفاده می‌کنند. شرکت‌ها از نظر ارزش بازار به سه دسته بازار کوچک، بازار متوسط و بازار بزرگ تقسیم بندی می‌شوند. در دسته شرکت‌ها با ارزش بازار بزرگ، شرکت های پالایشی، بانکی، خودرویی و هلدینگ‌ها قرار می‌گیرند. این شرکت‌ها دارایی و نیروی انسانی زیادی دارند به همین جهت ارزش بازاری بیشتری نیز دارند.

سرمایه گذاری کوتاه مدت در شرکت هایی که ارزش بازار بزرگ دارند، شاید نتواند سودآوری خوبی داشته باشد اما در بلندمدت می‌تواند سود خوبی نصیب سرمایه گذار نماید. شرکت های بزرگ در بورس برای ایجاد روند صعودی، نیاز به ورود پول زیاد دارند، بنابراین حرکت سهم کند است.

اکثر بیشتر شرکت‌های موجود در بورس، در دسته ارزش بازار متوسط هستند. این شرکت‌ها به دلیل پتانسیل رشد بالا مورد توجه زیادی قرار می‌گیرند. ریسک خرید سهام این نوع شرکت‌ها نسبت به شرکت‌هایی با ارزش بازار بزرگ، بیشتر است.

دسته آخر که همان شرکت ها با ارزش بازار کوچک هستند، اغلب در فرابورس و بازار پایه قرار می‌گیرند. سهام این شرکت‌ها ریسک زیادی دارد اما به جهت اینکه اندازه شرکت کوچک است، با مقدار پول کم نیز می‌تواند روند صعودی را آغاز کند.

دستکاری قیمت و بازار سازی در شرکت‌ها با ارزش بازار بزرگ، بسیار کم و در شرکت هایی با ارزش بازار کم، بسیار زیاد است.

تاثیر ارزش بازار بر شاخص کل

زمانی می‌گوییم یک شرکت ارزش بازار زیادی دارد که تعداد سهام بیشتری داشته باشد. تعداد سهام بیشتر نشان دهنده بزرگی یک شرکت است که می‌تواند با تغییرات قیمت، تاثیر زیادی در شاخل کل و شاخص های دیگر بورس داشته باشد.

نمادهایی همچون فولاد، شستا، خودرو، سایپا و برخی نمادهای بانکی، تاثیر زیادی بر شاخص کل دارند. زمانی این سهم‌ها شروع به رشد می‌کنند، باعث می‌شوند شرکت‌هایی با ارزش بازار متوسط نیز رشد خوبی داشته باشند. اما اگر شاخص هم وزن روند صعودی خود را شروع کرده باشد، نمی‌تواند از سهام شرکت‌های بزرگ تاثیر پذیرفته باشد، در این موارد خرید سهام شرکت‌هایی با ارزش بازار کوچک و متوسط، سرمایه گذاری بهتری خواهد بود.

تفاوت ارزش اسمی و ارزش بازار

ارزش اسمی و ارزش بازار هر سهم با یکدیگر متفاوت است. ارزش بازار همان طور که گفته شد از حاصل ضرب تعداد سهام و قیمت آن بدست می‌آید. قیمت بازاری هر سهم به عوامل مختلفی مثل وضعیت شرکت، سودآوری و ... بستگی دارد.

ارزش بازار هر سهم متغییر است اما ارزش اسمی سهم از تقسیم سرمایه شرکت بر تعداد سهام بدست می‌آید. این مبلغ در زمان پذیره نویسی از سرمایه گذار دریافت می‎‌شود. بنابراین ارزش اسمی و ارزش بازار هر سهم می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به به سوال ارزش شرکت چیست، پاسخ دهیم و به دسته بندی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس براساس ارزش بازار آنها بپردازیم. همان طور که گفته شد، شرکت‌ها را به سه دسته ارزش بازار کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم بندی می‌کنیم. شرکت‌هایی که ارزش بازار بزرگی دارند با داشتن تعداد سهام بیشتر، تاثیر بیشتری در تغییرات شاخص های بورس دارد.

اگر می‌خواهید سرمایه گذاری کم ریسک داشته باشید، در سبد سرمایه گذاری خود شرکت‌هایی با ارزش بازار بزرگ و متوسط داشته باشید. دستکاری قیمت و بازار سازی در شرکت هایی با ارزش بازار کوچک زیاد است.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر