logo

دارایی چیست و چه مواردی جزو دارایی حساب می شود؟

خانهآموزش بورسعمومیدارایی (Asset) چیست؟ انواع دارایی و نحوه محاسبه آن

دارایی‌ها منابعی هستند که دارای ارزش اقتصادی بوده و افراد، شرکت‌ها یا دولت‌ها مالکیت آن را در اختیار می‌گیرند و انتظار دارند آن منابع در آینده منافعی را برای آن‌ها ایجاد کنند. دارایی‌ها در ترازنامه شرکت گزارش می‌شوند و هدف از خریداری آن‌ها، افزایش ارزش شرکت می‌باشد. در واقع می‌توانید به دارایی‌های شرکت به عنوان منابعی که می‌توانند در آینده منافع و جریانات نقدی را ایجاد کنند، نگاه کنید. در ادامه این مقاله به تعریف دارایی و بررسی انواع دارایی‌ می‌پردازیم.

دارایی شخصی چیست؟

دارایی‌های شخصی منابعی هستند که ارزش فعلی یا آتی آن، متعلق به مالک آن است و این دارایی‌ها سود بیشتری را برای وی ایجاد می‌کنند. مانند: وجه نقد، گواهی سپرده، حساب‌های چک و پس انداز، حساب‌های بازار پول، ملک یا زمین، وسایل کلکسیونی، اثاثیه منزل، جواهرات، وسایل نقلیه و ...

انواع دارایی

به طور کلی دارایی‌ها را می‌توان به 4 دسته زیر تقسیم نمود:

دارایی‌‌ جاری (Current Assets): دارایی‌های جاری منابع اقتصاد کوتاه مدتی هستند که می‌توانید آن‌ها را طی یک سال به وجه نقد تبدیل کنید. به عبارتی این دسته از دارایی‌ها از نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند. دارایی‌های جاری شامل وجه نقد، موجودی کالا و حساب دریافتنی می‌باشد.

دارایی‌ غیرجاری (Fixed Assets): دارایی‌های غیر جاری یا ثابت منابع بلند مدتی هستند که بیش از 1 سال مورد استفاده قرار می‌گیرند و زمین، ساختمان، تجهیزات و... جزء این گروه از دارایی‌ها می‌باشند. دارایی‌های غیر جاری به مرور زمان و پس از استفاده مکرر، مستهلک می‌شوند، به همین دلیل برای هر یک از دارایی‌های ثابت، استهلاک منظور می‌شود.

دارایی‌ مالی (Financial Assets): دارایی‌های مالی شامل سهام، اوراق قرضه دولتی و شرکتی، سهام ممتاز و سایر اوراق بهادار ترکیبی است و با توجه به نوع سرمایه گذاری، انگیزه و هدف آن، ارزش‌گذاری می شوند.

دارایی‌ نامشهود (Intangible Assets): دارایی‌های نامشهود منابع اقتصادی هستند که حضور فیزیکی ندارند. از جمله این دارایی‌ها می‌توان به اختراعات، علائم تجاری، حق چاپ و سرقفلی اشاره نمود.

انواع دارایی در ترازنامه

در حسابداری، دارایی‌ها به 2 دسته جاری و غیرجاری تقسیم می‌شوند که دارایی‌های غیرجاری خود به دارایی‌های مشهود و نامشهود تقسیم می‌شوند.

دارایی‌های فیزیکی اعم از زمین، ساختمان، ... جزء دارایی‌های مشهود محسوب می‌شوند. دارایی‌های نامشهود هم طبق توضیحات فوق شامل حق چاپ، اختراعات و... می‌باشند.

میزان دارایی‌ها را می‌توان با جمع سرمایه و بدهی از طریق فرمول زیر محاسبه نمود:

سرمایه + بدهی = دارایی

چه منابعی به عنوان دارایی محسوب می‌شوند؟

دارایی چیزی است که منفعت اقتصادی فعلی، آتی یا بالقوه برای یک فرد یا نهادی را فراهم می‌کند. بنابراین، دارایی چیزی است که متعلق به شما است. بنابراین، یک اسکناس 50 هزار تومانی، یک دستگاه کامپیوتر، یک میز یا یک ماشین همگی دارایی هستند.

دارایی از نگاه هوش مالی

از منظر هوش مالی، هر فعالیتی که برای مالک درآمدزا باشد، دارایی محسوب می‌شود. در واقع اگر خود فرد از آن داشته استفاده کند، دارایی به حساب نمی‌آید. مثلا اگر شما یک منزل مسکونی دارید و خود شما ساکن آن هستید، آن منزل حکم دارایی برای شما ندارد، زیرا شما از آن استفاده می‌کنید و برای شما هزینه هم دارد.

حالا اگر شما یک منزل مسکونی دارید و آن را اجاره داده‌اید، این منزل حکم دارایی را برای شما دارد زیرا از آن درآمدزایی می‌کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله با تعریف دارایی و انواع آن آشنا شدید و می‌توانید با روش‌ها و استراتژی‌های متفاوتی، دارایی‌های خود را مدیریت کنید. جهت یادگیری چگونگی مدیریت دارایی خود و سایر مطالب مرتبط، سایر مقالات آموزشی سایت کارگزاری بیدار را مطالعه نمایید.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر