logo

روش TTM و نحوه محاسبه EPS و P/E با این روش

خانهآموزش بورستحلیل بنیادیروش TTM و نحوه محاسبه EPS و P/E با این روش

    یکی از ابزارهای لازم برای موفقیت در بازارهای مالی، استفاده از تحلیل‌های بنیادی است و به منظور بهره‌مندی از آنها باید دانش مربوطه را فرا گرفت تا در نهایت به کمک تحلیل‌های بنیادی و سایر ابزارهای تحلیلی، بهترین نتیجه و سوددهی حاصل گردد.
    در تحلیل بنیادی که یکی از روش‌های تحلیل بورس است، با مقایسه سود کنونی سهام با سود واقعی آن، سیگنال‌های مؤثری نصیب معامله‌گر خواهد شد. یکی از روش‌های بنیادی برای موفقیت در بازار سهام، محاسبه نسبت P/E و  EPS است که در ادامه قصد داریم نحوه محاسبه این نسبت‌ها را به روش TTM بررسی نماییم؛ با ما همراه باشید.

    TTM‌مخفف چیست؟

    در واقع TTM از عبارت Trailing Twelve Months گرفته شده که این عبارت به معنا 12 ماه گذشته است. دلیل نام‌گذاری مدل TTM این است که برای محاسبه سوددهی در این مدل، نیازمند بررسی عملکرد 12 ماه اخیر از سهام موردنظر هستید. لازم به ذکر است که هر سهام در بورس عملکرد 3 ماهه خود را گزارش می‌کند و به همین علت برای محاسبه TTM در بورس نیازمند بررسی 4 دوره از عملکرد سهام خواهید بود.

    معنی TTMدر بورس چیست؟

    همان‌طور که پیش‌ از این نیز گفته شد در روش TTM، برای محاسبه سود سالیانه شرکت‌ها، اقدام به بررسی عملکرد 12 ماه اخیر از هر سهم می‌شود. پس از بررسی عملکرد این بازه زمانی، اطلاعاتی در رابطه‌ با ارزش ذاتی سهم به دست می‌آید که این اطلاعات در تصمیم‌گیری معامله‌گر برای خرید و فروش سهم تأثیرگذار خواهد بود. نتایجی که از روش TTM در بورس به دست می‌آیند، کاملاً واقعی بوده و حدس و گمانی در آن دخیل نیست چرا که اطلاعات وارد شده در این روش با بررسی 4 دوره 3 ماهه از عملکرد سهم به‌دست‌ آمده است.

    مفهوم TTMدر بورس

    کسانی که از روش TTM در بورس استفاده می‌کنند، در واقع به دنبال سود هر سهم در آینده هستند اما دستیابی به این مقدار سود در کنار شرایطی امکان‌پذیر خواهد بود؛ به این معنا که شرایط سوددهی آینده در سهم موردنظر ثابت فرض شود. اگر یک سهم در آینده سوددهی بیشتری را تجربه کند در واقع مقدار TTM بیشتری را دارد و این نشان‌دهنده آینده درخشان سهم موردنظر خواهد بود.

    محاسبه سود شرکت‌ها از طریق مدل TTM

    روش کاری شرکت‌های بورسی در گذشته به این صورت بود که هر شرکت پیش از آغاز سال مالی جدید، اقدام به ارائه پیش‌بینی‌هایی از سال مالی جدید می‌کرد و به‌این‌ترتیب اطلاعاتی کلی در اختیار سهامداران قرار می‌داد. هر سهامدار باتوجه‌به اطلاعات ارائه شده از شرکت، به محاسبه سود و زیان در سال آتی می‌پرداخت تا در نهایت به نتیجه‌گیری کلی برای خرید و یا فروش سهم موردنظر برسد.
    ارائه این گزارشات یک مشکل اساسی داشت؛ اینکه تمامی نتایج به‌دست‌آمده از ارزش واقعی سهام بر اساس یک سری پیش‌بینی‌ها و حدس و گمان‌ها انجام می‌گرفت که این موضوع خود یک نقص به شمار می‌رفت اما در سال‌های اخیر، ارائه این گزارشات از جانب شرکت‌ها ممنوع شد تا در نهایت به روشی به نام TTM روی آورده شد.
    در روش TTM با در اختیار داشتن اطلاعات و عملکرد کلی شرکت موردنظر در 1 سال گذشته، اقدام به محاسبه سود سهم می‌شود که البته این روش بر خلاف روش‌های دیگر، کاملاً واقعی و مطمئن هم خواهد بود.

    تخمین EPS

    به‌طورکلی مفهوم EPS را این‌گونه می‌توانیم شرح دهیم که به میزان سود خالص هر شرکت به‌ازای هر سهم، EPS گفته می‌شود که این تعریف خود گویای همه چیز است! برای اینکه یک شرکت سودآور تشخیص داده شود، از تخمین EPS استفاده می‌شود. همچنین اگر قرار باشد نسبت P/E محاسبه شود، به‌خوبی می‌توان از EPS برای محاسبه آن کمک گرفت چرا که E در هر دو رابطه به یک مفهوم خواهد بود.
    به‌منظور تخمین EPS باید در ابتدا درآمد شرکت را در یک سال گذشته محاسبه کرده و سپس مالیات را از آن کم کرد تا در نهایت با تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت، سود هر سهم برای شرکت به دست آید.

    محاسبه P/E

    نسبت P/E در واقع یک پارامتر برای تشخیص نسبت قیمت به در آمد است؛ به این معنا که با تقسیم قیمت سهام بر درآمد شرکت، می‌توان ارزش ذاتی سهم موردنظر را به دست آورد. به‌دست‌آوردن نسبت قیمت به در آمد یکی از مهم‌ترین ابزارهای کاربردی برای پی‌بردن به ارزش سهام در تحلیل بنیادی است.

    محاسبه سود یک سهم به روش TTM

    برای محاسبه سود یک سهم به روش TTM در ابتدا لازم است که به روش زیر عمل کنید: 

    1. صورت حسابی از عملکرد سهم را در 12 ماه اخیر در نظر بگیرید؛ برای مثال اگر در چهارمین ماه از سال هستید، باید اطلاعاتی از 4 ماه اخیر از سال جاری را به همراه 8 ماه آخر از سال گذشته در اختیار داشته باشید و سپس سود هر سهم را در دوره‌های گفته شده استخراج نمایید.
    2.  حال می‌توان گفت که سود هر سهم به روش TTM با سود هر سهم در 8 ماه انتهایی سال گذشته به‌علاوه سود هر سهم در چهار ماه اخیر، برابر خواهد شد. رابطه اخیر برای سود هر سهم در 8 ماه اخیر را این‌گونه می‌توان تعریف کرد که اگر سود هر سهم 12 ماه سال را از سود هر سهم 4 ماه ابتدایی سال کم کرد، سود هر سهم در 8 ماه اخیر محاسبه می‌شود، به همین راحتی!

    مدل TTM برای چه نوع شرکت‌هایی کارایی ندارد؟

    همان‌طور که پیش‌ از این گفته شد در مدل TTM قرار است که عملکرد 4 دوره از یک سهم محاسبه شود پس اگر سهمی از یک شرکت مدام با نوسانات متفاوت روبه‌رو شود، نمی‌تواند با این روش تحلیل شود. در واقع مسئله را این‌گونه می‌توان شرح داد که اگر شرکتی برای مدت کوتاهی سوددهی کند اما بلافاصله دچار ضرر شود، یعنی نوسان داشته باشد، روش TTM برای محاسبه سود سهام مناسب نخواهد بود.

    جمع‌بندی

    در یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت که TTM در بورس به معنای 12 ماه گذشته است که در آن به محاسبه سود هر سهم به‌عنوان یکی از ابزارهای تحلیل بنیادی پرداخته می‌شود. تخمین EPS و همچنین نسبت P/E به روش TTM به‌راحتی امکان‌پذیر است تا در نهایت به کمک این روش بتوان یک تحلیل واقعی را در رابطه‌ با مقدار سود و زیان یک سهم به دست آورد. تسلط بر TTM و همچنین آموزش بورس، قطعاً در داشتن معاملات مطمئن و البته پرسود تأثیرگذار خواهد بود.

    بنردسته بندی:تحلیل بنیادی

    نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

    نظرات کاربران

    نظر