logo

سال مالی چیست؟ دلیل اهمیت سال مالی

خانهآموزش بورسبورسسال مالی (Fiscal year) چیست؟ تفاوت سال مالی و سال مالیاتی

طبق بند 19 قانون تجارت، شرکت‌ها موظف هستند تا صورت‌های مالی خود را در انتهای سال مالی منتشر کنند. شرکت‌ها سال مالی خود را در اساسنامه مشخص می‌کنند و در صورتی که درخواست تغییر سال مالی داشته باشند، باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده برسانند. تحلیل‌گران بازار سرمایه با استفاده از صورت‌های مالی منتشر شده در میان دوره و یا سال مالی تصمیم می‎‌گیرند که یک سهم را خریداری یا به فروش برسانند. با توجه به اهمیت توجه به سال مالی و اطلاعات منتشر شده در این زمان، تصمیم داریم به بیان سال مالی در ایران و نحوه جمع آوری اطلاعات مالی شرکت‌ها بپردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

سال مالی چیست؟

سال مالی شرکت‌ها یک دوره زمانی است که شرکت‌ها از آن برای حسابرسی و گزارشگری مالی استفاده می‌کنند. به بیان دیگر، این دوره ۱۲ ماه است و به منظور ارائه گزارش‌های مالی سالانه به سازمان‌های نظارتی، سهامداران، و عموم علاقه‌مندان استفاده می‌شود. شرکت‌های پذیرفته در بورس ملزم به ارائه گزارش‌های مالی سالانه هستند تا اطلاعات مالی و عملکرد خود را به سهامداران و سایر افراد مرتبط ارائه دهند. 

گزارش‌های مالی ارائه شده توسط شرکت‌ها شامل صورت سود و زیان، ترازنامه، جریان وجوه نقد، و یک سری اطلاعات دقیق تر درباره عملکرد مالی شرکت در طول سال مالی می‌شود.

تفاوت سال مالی و سال مالیاتی

مالیات جزئی از درآمد دولت محسوب می‌شود که شرکت‌ها موظفند براساس درآمد خود مالیات پرداخت نمایند. سال مالیاتی نیز توسط دولت مشخص شده و برای محاسبه میزان دریافت مالیات براساس عملکرد شرکت است. 

شرکت‌ها در پایان سال مالیاتی، اظهارنامه عملکرد و صورت های مالی خود که شامل درآمد، هزینه، سود و زیان و ... را به مقامات مالی ارائه دهند. سال مالیاتی از اول فروردین آغاز و تا پایان سال ادامه دارد. همان طور که اشاره شد، سال مالیاتی توسط دولت تعیین می‌شود اما سال مالی شرکت توسط خود شرکت مشخص می‌‌شود. در بسیاری از کشورها، سال مالی ممکن است با سال مالیاتی یکسان باشد، اما این موضوع به قوانین مالیاتی و تقویم مالیاتی هر کشور بستگی دارد.

اهمیت سال مالی برای سرمایه گذاران

سال مالی برای سهامداران اهمیت زیادی دارد زیرا اطلاعات مالی مرتبط با این دوره زمانی نقش کلیدی در تصمیم‌گیری و ارزیابی سرمایه گذاری آن‌ها ایفا می‌کند. در ادامه به اهمیت سال مالی برای سرمایه گذاران اشاره خواهیم کرد:

1- ارزیابی عملکرد مالی: سال مالی در تحلیل بنیادی به سهامداران امکان می‌دهد عملکرد مالی شرکت را در یک دوره زمانی مشخص ارزیابی کنند. صورت سود و زیان، ترازنامه و گزارش‌های مالی دیگر در این مرحله برای تحلیل اجزای مختلف عملکرد شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2- پیش‌بینی عملکرد آینده: اطلاعات مالی سالانه به سهامداران امکان می‌دهد تا وضعیت سال آینده شرکت را پیش‌بینی کنند. این اطلاعات می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا تصمیمات منطقی‌تری در مورد سرمایه‌گذاری خود بگیرند.

3- ارزش‌گذاری سهام: سهامداران بر اساس اطلاعات مالی مرتبط با سال مالی، قیمت و ارزش واقعی سهام را تخمین می‌زنند. این اطلاعات می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا تصمیم بگیرند که آیا سهام شرکت در بازار منصفانه قیمت‌گذاری شده‌اند یا خیر.

4- مقایسه با رقبا: سال مالی به سهامداران این امکان را می‌دهد که عملکرد مالی شرکت مدنظر را با رقبا و صنعت مشابه مقایسه کنند. این مقایسه می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بفهمند که شرکت چقدر در مقایسه با دیگران عملکرد خوبی دارد.

5- تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری و ترکیب دارایی: اطلاعات مالی در سال مالی به سهامداران کمک می‌کند تا تصمیمات مهمی در مورد سرمایه‌گذاری در شرکت و ترکیب دارایی‌های شرکت بگیرند. این اطلاعات می‌توانند بر اساس ریسک و بازده سرمایه‌گذاری‌ها تصمیم‌گیری کنند.

به طور کلی، سال مالی و گزارش‌های مالی مرتبط با آن، به سهامداران کمک می‌کند تا اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی درباره وضعیت مالی و عملکرد شرکت به دست آورند و بر اساس آن تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.

گزارش میان‌دوره‌ای به چه معنا است؟

زمان گزارش میان دوره‌ای کمتر از یکسال است. به این معنی که شرکت‌ها در دوره‌ زمانی مختلف به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و سالانه گزارش صورت‌های مالی شرکت‌ها را منتشر می‌کنند.

گزارشات میان دوره ای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس شامل صورت وضعیت مالی (ترازنامه)، صورت تغییرات در حقوق مالکانه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت جریان‌های نقد می‌شود. تمام اطلاعات ارائه شده در گزارش‌های میان دوره ای به روز بوده و از تکرار اطلاعات تکراری خودداری می‌گردد. 

چگونه صورت های مالی شرکت ها را دانلود کنیم؟

سهامداران برای تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی نیاز به اطلاعات مالی شرکت‌ها به طور دوره‌ای و سالانه دارند. برای جمع آوری اطلاعات مالی شرکت‌ها به سایت کدال مراجعه کنید.سهم مورد نظر را در این سایت جست‌وجو کرده و در نوع اطلاعیه، اطلاعات و صورت‌های مالی میان دوره‌ای را انتخاب نمایید. در این قسمت صورت‌های مالی شرکت‌ قابل مشاهده و دانلود است.

از کجا بدانیم سال مالی یک شرکت چه تاریخی است؟

راه های مختلفی برای مشاهده سال مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس وجود دارد، یکی از این راه‌ها مراجعه به سایت کدال است. پس از جست‌وجوی نماد مدنظر، می‌توانید تاریخ سال مالی را در یکی از صورت‌های مالی میاندوره‌ای مشاهده کنید.

چرا سال مالی برای شرکت‌های مختلف متفاوت است؟

یکی از سوالات پرتکرار در مورد سال مالی این است که آیا آغاز سال مالی در همه شرکت ها یکسان است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر سال مالی در شرکت‌ها یکسان نیست.

به طور معمول شرکت‌ها سال مالی خود را انتهای سال (اسفند ماه) در نظر می‌گیرند اما الزامی برای این تاریخ وجود ندارد و ممکن است ماه‌های دیگر را انتخاب کنند. شرکت‌ها می‌توانند در مجمع عمومی فوق العاده تاریخ سال مالی خود را تغییر دهند.

روز شروع و پایان سال مالی چه زمانی است؟

در ایران سال مالی براساس تاریخ شمسی در نظر گرفته می‌شود. این تاریخ از یکم فروردین تا 29 اسفند ماه می‌باشد البته گاهی شرکت‌های هلدینگ سال مالی را تیر یا شهریور ماه در نظر می‌گیرند. همچنین برخی از شرکت‌هایی که مبادلات خارجی دارند، سال مالی خود را میلادی در نظر می‌گیرند. این تاریخ از یک ژانویه آغاز و تا پایان دسامبر ادامه دارد.

در پایان سال مالی شرکت‌ها موظف هستند که عملکرد و صورت های مالی خود را جمع بندی و به اطلاع سهامداران برسانند. در نهایت براساس عملکرد خود در پایان سال مالیاتی، مالیات خود را پرداخت کنند.

مزایای تغییر سال مالی برای شرکت‌ها

همان طور که گفته شد، سال مالی هر شرکت در اساسنامه آن آورده شده است. در صورتی که شرکتی قصد تغییر سال مالی را داشته باشد باید تاریخ جدید در مجمع عمومی فوق العاده مطرح و تصویب شود. در ادامه به مزایای تغییر سال مالی برای شرکت‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • از کمبود مواد در انبار در انتهای سال مالی جلوگیری می‌شود.
  • شرکت‌های تابعه با شرکت مادر تطبیق بهتری خواهد داشت.
  • شرکت‌هایی که تبادلات بین المللی دارند، تطبیق بیشتری با شرکت های خارجی پیدا می‌کنند.

تاریخ سال مالی شرکت های بورسی چه زمانی است؟

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس موظف هستند تا در پایان سال مالی، صورت های مالی را در سامانه کدال منتشر کنند. شرکت‌های سهامی عام به طور معمول سال مالی خود را از فروردین تا اسفند انتخاب می‌کنند اما این تاریخ الزاما برای تمام شرکت‌ها یکسان نیست.

بهترین زمان برای شروع سال مالی شرکت چه زمانی است؟

سال مالی شرکت‌های سهامی عام و شرکت های سهامی خاص به طور معمول ابتدا و انتهای سال شمسی است اما بهتر است شرکت‌هایی که مبادلات خارجی دارند، سال مالی خود را میلادی انتخاب کنند.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر