logo

معاملات خرد در بورس چیست؟ تحلیل با استفاده از ارزش معاملات خرد

خانهآموزش بورستابلوخوانیمعاملات خرد در بورس چیست؟ نحوه محاسبه ارزش معاملات خرد بازار

ارزش معاملات خرد از جمله شاخص‌هایی هست که در کنار تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به‌ تحلیلگران کمک می‌کند تا تصمیم درست‌تری در معاملات بگیرند.

ارزش معاملات خرد برای فعالان بازار سرمایه و تحلیلگران بسیار مهم تلقی می‌شود و سینگال ورود یا خروج نقدینگی را می‌دهد. در ادامه به جزییات بیشتر این فاکتور مهم می‌پردازیم.

معاملات خرد در بورس چیست؟

قبل از اینکه معنای دقیق ارزش معاملات خرد را بدانید، باید به چیستی ارزش کل معاملات بورس بپردازید. به مجموع ارزش کل معاملات انجام شده در یک روز کاری در بازار سرمایه، ارزش کل معاملات می‌گویند.

حال اگر از ارزش کل معاملات، معاملات بلوکی صورت گرفته را کم کنید، ارزش معاملات خرد حاصل می‌شود.

معاملات خرد به زبان ساده، همان معاملات عادی هستند که توسط سهامداران خرد و با محدودیت‌های قیمتی و حجمی انجام می‌شوند.

در مقابل معاملات خرد معاملات بلوکی قرار دارد. معاملات بلوکی به معاملاتی در بازار بورس گفته می‌شود که در آن، بخش بزرگی از اوراق بهادار مانند سهام، مورد معامله قرار می‌گیرد. در معاملات بلوکی قوانین مربوط به محدودیت تعداد و قیمت سهم رعایت نمی‌شود.

نحوه محاسبه ارزش معاملات خرد بازار

اگر از ارزش معاملات کل بورس، معاملات بلوکی که در حجم بسیار بالا انجام می‌شود را کم کنید، ارزش معاملات خرد امروز بورس (هر روز) حاصل می‌شود.

به این منظور کافی است ارزش معاملات خرد همه سهام‌های بازار را به صورت روزانه جمع کنیم. به این صورت ارزش معاملات خرد بازار در یک روز کاری به دست می‌آید که یکی از موثرترین فاکتورهای ورود نقدینگی به بازار است.

گفتنی است که ارزش معاملات خرد هر سهم نیز از حاصل ضرب تعداد سهم معامله شده در میانگین قیمت آن سهم به دست می‌آید.

معاملات بلوکی - ارزش کل معاملات = ارزش معاملات خرد

تحلیل بازار با استفاده از ارزش معاملات خرد بورس

تحلیل بازار با استفاده از ارزش معاملات خرد امروز (هر روز)، یکی از قابل اعتمادترین روش‌های موجود جهت پیش‌بینی شرایط بازار سرمایه است.

یکی از ساده‌ترین اطلاعاتی که تحلیلگران از ارزش معاملات خرد استخراج می‌کنند، ورود نقدینگی به بازار است.

هنگامی که ارزش معاملات خرد بازار افزایش چشمگیری کند، این سیگنال را به شما می‌دهد که بازار خریداران قوی و خوبی دارد. این اتفاق اگر در فاز اصلاحی بازار رخ دهد، می‌‌توان اینگونه برداشت کرد که بازار در انتهای فاز اصلاحی خود است و به زودی روند تغییر خواهد کرد.

افزایش ارزش معاملات خرد در بازار صعودی هم نشان از ادامه‌دار بودن روند صعودی بازار دارد.

ارزش معاملات بورس را از کجا ببینیم

برای کسانی که تازه وارد بازار بورس شده‌اند سوال پیش می‌آید که ارزش معاملات خرد را از کجا ببینیم؟ در پاسخ باید بگوییم که بهترین مرجع برای کسب اطلاعات لحظه‌ای بازار بورس سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی tsetmc.com است.

در صفحه نخست این سایت، ارزش معاملات خرد بورس روزانه حقیقی همچنین اطلاعات دیگری همچون تعداد معاملات، ارزش معاملات، حجم معاملات، ارزش بازار و وضعیت شاخص جهت استفاده کاربران به نمایش گذاشته می‌شود.

arzeshe-moamelate-khord.jpg

جمع‌بندی

تجزیه و تحلیل ارزش معاملات خرد روزانه بورس اوراق بهادار امروزه به یکی از اصلی‌ترین و قابل اعتمادترین روش‌ها برای تشخیص روند آینده بازار تبدیل شده است.

ارزش معاملات خرد از فرمولی بسیار ساده که حاصل تفریق ارزش کل معاملات از ارزش معاملات بلوکی است، به‌ دست می‌آید.

افزایش ارزش معاملات خرد می‌تواند سیگنال بازاری پر رونق را صادر کند اگر چه برای فعالیت موفقیت آمیز در بازار سرمایه، نیاز است تا همه‌ فاکتورهای مهم را تحلیل و بررسی کنید تا درصد موفیت تحلیل صورت‌ گرفته‌ افزایش یابد.

عناوین مرتبط

معاملات خرد در بورس چیست؟

به مجموع ارزش کل معاملات انجام شده در یک روز کاری در بازار سرمایه، ارزش کل معاملات می‌گویند. زمانی که معاملات بلوکی را از ارزش کل معاملات یک روز کسر کنیم، معاملات خرد در بورس به دست می‌آید.


بنردسته بندی:تابلوخوانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر