logo

ارزش معاملات بورس + سابقه و نمودار ارزش معاملات بورس

خانهآموزش بورستابلوخوانیارزش معاملات بورس + سابقه و نمودار ارزش معاملات بورس

همانطور که می‌دانید برای سیر مسیر موفقیت در بازار بورس نیازمند یک سری اطلاعات جامع و کامل خواهیم بود که در این میان ارزش کل معاملات به عنوان یکی از مفاهیم بازار سهام حائز اهمیت است. در واقع ارزش کل معاملات در بازار سهام به منظور آگاهی از حجم نقدینگی حاضر در بازار به کار می‌رود تا از این طریق بتوان به سیگنال‌های مناسب برای خرید و یا فروش سهام دسترسی پیدا کرد.

در واقع مسئله را اینگونه می‌توانیم تشریح کنیم که کارشناسان بورسی به واسطه مفهوم ارزش کل معامله بورسی به اطلاعاتی در رابطه با ورود نقدینگی به سهام دست پیدا می‌کنند و به همین دلیل بهتر می‌توانند در رابطه با زمان خرید و فروش سهام تصمیم گیری کنند.

به دلیل اهمیت مفهوم ارزش کل معاملات و همچنین کاربرد این موضوع در بازار بورس در صدد آمده‌ایم تا اطلاعاتی را در این رابطه ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

مفهوم ارزش کل معاملات

کارشناسان و تحلیل گران حوزه معاملات بورسی به خوبی می‌دانند که در چه زمان‌هایی اوضاع بازار بورس رونق دارد و بالعکس در چه مواقعی این مسیر دچار رکود شده است.

یکی از روش‌های آگاهی از میزان نقدینگی، رونق بازار و به دنبال آن فرصت مناسب معاملات به مفهوم ارزش کل معاملات بورس برمی‌گردد؛ جایی‌که میزان خرید و فروش سهام هر شرکتی می‌تواند مصداقی برای ارزش کل معاملات باشد.

توجه داشته باشید که میزان خرید و فروش سهام شرکت نشان دهنده وجود نقدینگی در سهام شرکت دارد و این موضوع با ارزش کل معاملات نیز رابطه مستقیمی دارد؛ به این معنا که ارزش بالای معاملات نشان دهنده افزایش میزان نقدینگی، افزایش خرید و فروش سهام و به تبع آن اوضاع مساعد سهام دارد.

ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود بلکه برآورد ارزش کل معاملات بورس، نیازمند مراجعه به حجم معاملات بورسی است. لازم به ذکر است که حجم معاملات بورسی به منظور برآورد ارزش کل معاملات را می‌توان در سایت tsetmc.com مشاهده کرد.

مبنا و واحد بیان حجم معاملات بر حسب میلیارد ریال و برای یک دوره زمانی مشخص عنوان می‌شود. البته فراموش نکنید که در رقم بیان شده معاملات بلوکی نیز لحاظ شده است و به همین دلیل باید این موضوع را در محاسبه نرخ خالص دخیل کرد.

ارزش معاملات بورس چیست؟

منظور از ارزش معاملات در بورس همان میزان خرید و فروش‌های سهام در یک بازه زمانی مشخص است که از طریق این مفهوم می‌توان به ارزش ریالی سهم دست پیدا کرد.

در واقع اگر بخواهیم این موضوع را به روشی ساده‌تر توضیح دهیم باید بگوئیم که اگر ارزش تمامی معاملات انجام شده بر روی سهم مورد نظر را با هم جمع کنیم به رقمی برابر با ارزش معاملات می‌رسیم.

فرض کنید که برای یک سهم مشخص معاملاتی به صورت ۱۰ هزار سهم با قیمت ۳۰۰۰ ریال، ۵ هزار سهم با ارزش ۲۱۰۰ ریال و نیز ۵ هزار سهم با ارزش ۲۵۰۰ ریال انجام گرفته است؛ در این صورت مجموع معاملات انجام شده به مبلغ ۵۳۰۱۰۰۰۰ میلیارد ریال نشان دهنده ارزش معاملات خواهد بود.

محاسبه این مقدار از ارزش معاملات نشان دهنده میزان نقدینگی خواهد بود تا به این طریق بهترین زمان‌های ورود و خروج از معامله قابل رصد باشد.

همانطور که مشاهده می‌کنید اگر حجم کل معاملات بازار را در تعداد آن‌ها ضرب کرده و سپس با هم جمع کنیم، ارزش کل معاملات به دست می‌آید که این عدد به نوعی نشان دهنده میزان تمامی معاملات انجام شده بورسی برای بازه زمانی یک روزه کاری خواهد بود. معامله‌گران نمودار ارزش معاملات بورس را به طور مداوم رصد می‌کنند.

کاربرد ارزش معاملات در بورس

همان طور که گفته شد سابقه ارزش معاملات بورس حائز اهمیت است؛ مهم ترین کاربرد آن کمک برای یافتن بهترین فرصت های خرید و فروش در بازار می باشد.

در واقع یک تحلیل‌گر حرفه‌ای به خوبی می‌داند که چگونه از این فاکتور برای رصد سیگنال‌های خرید و فروش استفاده کند. زمانی که ارزش معاملات در جایگاه قابل قبولی قرار بگیرد، به این معنا است که اوضاع سهم در شرایط مناسبی قرار دارد و زمان مناسبی برای خرید سهم خواهد بود.

از طرف دیگر ارزش بالای این فاکتور در یک سهم مشخص می‌تواند نویدی برای آینده صعودی سهم باشد؛ جایی‌که خرید سهام به احتمال قوی با سود مثبت روبرو می‌شود.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که با توجه به اهمیت ارزش کل معاملات، چه عواملی می‌تواند بر این پارامتر در بازار بورس تاثیر‌گذار باشد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که تغییر در ارزش معاملات هر شرکت بورسی و به تبع آن ارزش کل بازار می‌تواند از عواملی مانند برنامه‌ریزی‌های شرکت بورسی تاثیر بگیرد. جایگاه مناسب ارزش معاملات برای هر سهم بورسی نشان از اوضاع و شرایط مناسب سهم برای سهامداران دارد.

نمودار ارزش معاملات روزانه بورس

با گردآوری داده‌های ارزش معاملات طی روز‌های معاملاتی گذشته می‌توانیم آن را به‌‌صورت نمودار مشاهده کنیم‌. تحلیل‌گران بازار سرمایه که معاملات خود را بر اساس تحلیل تکنیکال انجام می‌دهند با تجزیه و‌ تحلیل نمودار‌ها به درک کلی از شرایط بازار می‌‍رسند و مبنای تصمیمات خود قرار می‌دهند‌.

علاوه بر نمودار ارزش معاملات روزانه بورس، می توان این پارامتر را برای صنعت‌های خاص همچون شرکت‌ها به صورت جداگانه مشاهده و‌ مورد ارزیابی قرار داد که نتایج مفیدی در اختیار تحلیلگران قرار می‌دهد.

نحوه محاسبه ارزش کل معاملات

معاملات سهام به دو صورت معاملات بلوکی و نیز معاملات خرد انجام می‌شود اما موضوعی که برای محاسبه ارزش کل معاملات باید به آن توجه کرد این است که برای به دست آوردن رقم خالص باید ارزش معاملات بلوکی را از مقدار کل کم کرد. نمودار ارزش معاملات خرد بورس به نسبت ارزش کل معاملات پارامتر مهم تری است.

برای محاسبه ارزش کل معاملات بورس به دو پارامتر نیاز است؛ حجم معاملات و نیز تعداد معاملات. اگر تعداد سهام خرید و فروش شده را در یک دوره زمانی مشخص مورد توجه قرار دهیم، به حجم معاملات می‌رسیم.

حال آنکه حاصل ضرب این مقدار به دست آمده در قیمت پایانی روز نیز نشان دهنده ارزش معاملات سهم در همان روز کاری خواهد بود.

همچنین اینکه برای محاسبه ارزش معاملات کل نیز می‌توان مجموع ارزش‌های معامله تمامی سهم‌های موجود در بازار سهام را به دست آورد.

 لازم به ذکر است که تمامی اطلاعات لازم در این باره از جمله حجم سهام، تعداد سهام معامله شده، ارزش معاملات و نیز ارزش کل معاملات در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران موجود است.

جمع‌بندی

ارزش کل معاملات یکی از پارامتر‌های اساسی در تحلیل بازار سهام است. سرمایه‎‌گذاران از طریق مقدار این پارامتر می‌توانند به مواردی همچون میزان نقدینگی بازار، زمان مناسب برای ورود به معاملات، روند فعالیت سهم در آینده و… دست پیدا می‌کنند.

به هر میزان که ارزش معاملات بیشتر باشد، به همان میزان می‌توان برای ورود به سهم مصمم‌تر عمل کرد و البته عکس این قضیه نیز صادق است.

هر چند که ارزش معاملات اطلاعات خوبی برای رصد سیگنال‌های خرید و فروش در اختیار تحلیل‌گر قرار می‌دهد اما بهتر است برای اطمینان بیشتر از عوامل دیگری نیز برای دریافت سیگنال خرید و فروش استفاده کرد.

عناوین مرتبط

ارزش معاملات چیست؟

اگر حجم کل معاملات بازار را در تعداد آن‌ها ضرب کرده و سپس با هم جمع کنیم، ارزش کل معاملات به دست می‌آید. این عدد به نوعی نشان دهنده میزان تمامی معاملات انجام شده بورسی برای بازه زمانی یک روزه کاری خواهد بود. 

بنردسته بندی:تابلوخوانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر