logo

مدیریت دارایی و مزایای آن در سازمان ها

خانهآموزش بورسعمومیمدیریت دارایی چیست و چه مزایایی دارد؟

هر شرکتی چه بزرگ باشد و چه کوچک، دارایی‌های متنوعی دارد. از ساختمان تا تجهیزات، یا سپرده‌های بانکی و حتی تولیدهایی که گوشه انبار مانده‌اند. این دارایی‌ها نیاز به مدیریت صحیح نیاز دارند تا ضمن حفظ ارزش خود، بیشترین سود را به سهامداران آن شرکت برسانند. مدیریت نادرست می‌تواند باعث شناسایی زیان در صورت‌های مالی شود که برای هیچ سهامداری خوشایند نیست. در ادامه درباره مفهوم دارایی و مزایای مدیریت دارایی بیشتر توضیح می‌دهیم.

دارایی چیست؟

 به صورت کلی هر چه که امکان نقدشوندگی داشته باشد و در اقتصاد برای آن ارزشی قائل شوند، جزو دارایی‌ها محسوب می‌شود. برای سادگی ماجرا، دارایی‌ها را به 2 دسته دارایی‌های جاری و غیرجاری تقسیم می‌کنند.

  • دارایی‌های جاری شامل مواردی است که حداکثر تا 1 سال آتی امکان نقد شدن داشته باشد. بنابراین وجوه نقد، سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و تولیدات آماده فروش همگی از دارایی‌های جاری به شمار می‌روند.
  • به دارایی‌هایی که به زمانی بیشتر از 1 سال برای نقد شدن نیازمندند، دارایی‌های غیرجاری می‌گویند. ساختمان، زمین، سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و تجهیزات نیز از دارایی‌های غیرجاری هر شرکت محسوب می‌شوند.

مدیریت دارایی چیست؟

دارایی‌ها، چه فیزیکی باشند و چه ریالی یا ارزی، به مدیریت صحیح نیاز دارند. برای مثال درنظر گرفتن فرسودگی تجهیزات یا نیاز به تعمیرات آن‌ها، به برنامه‌ریزی نیاز دارد تا به صورت ناگهانی فعالیت‌های شرکت متوقف یا کند نشود. حتی اگر شرکتی هم در کار نباشد، دارایی‌های افراد حقیقی نیز ارزشمند هستند و باید از مدیریت صحیح برخوردار باشند. چرا که بدون مدیریت صحیح، ارزش دارایی‌ها از دست می‌روند و باعث زیان شخص می‌شوند. از طرفی، با مدیریت دارایی می‌توانید بازدهی بیشتری از دارایی‌های خود داشته باشید. بنابراین مدیریت دارایی یا Asset management شامل مجموعه‌ای اقدامات برای حفظ ارزش و کسب بازدهی بیشتر از دارایی‌های موجود است.

نتایج مدیریت دارایی

مدیریت دارایی سازمان یا مدیریت دارایی فیزیکی، باعث نتایج شگفتی در عملکرد مالی می‌شود. همچنین در زندگی روزمره نیز مدیریت دارایی‌های جاری می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند. بنابراین کاربرد مدیریت دارایی، هم برای دارایی‌های کلان است و هم برای دارایی‌های خرد. در ادامه برخی از نتایج مهم مدیریت دارایی را بررسی می‌کنیم.

آمادگی در برابر ریسک‌های گوناگون

مدیریت دارایی به شما کمک می‌کند تا در برابر ریسک‌ها مقاوم شوید. با بهره‌گیری از اقداماتی که مدیریت دارایی برای شما تعریف می‌کند، شما می‌توانید خود را در برابر ریسک‌های اقتصادی، سیاسی و حوادث غیرمترقبه آماده کنید. در ایران با توجه به تورم موجود، مدیریت دارایی می‌تواند ارزش منابع شما را حفظ کرده و حتی ارتقا دهد.

استفاده بهینه از زمان

جالب است بدانید که مدیریت دارایی به روش درست، در بهینه‌سازی عملکرد دارایی‌ و همچنین صرفه‌جویی در زمان شما نیز تاثیرگذار است. همچنین شما را از کار مجدد معاف می‌کند و باعث هدر رفتن زمان شما نمی‌شود.

طبقه‌بندی سبد دارایی

مدیریت دارایی به شما کمک می‌کند تا بتوانید دارایی‌های خود را منظم کنید. به‌گونه‌ای که در لحظه، از سبد دارایی خود با خبر باشید و بدانید که چه میزان از دارایی‌های شما صرف چه کارهایی شده است و در کجا سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

پایداری اقتصادی با مدیریت دارایی

مدیریت دارایی با کمک به حفظ ارزش دارایی‌های شما، باعث می‌شود تا اوضاع اقتصادی نسبتاً پایداری را تجربه کنید. همان‌طور که گفته شد، با مدیریت صحیح می‌توانید برای ریسک‌های مختلفی آماده شوید و آسودگی بیشتری را تجربه کنید.

انواع روش‌های مدیریت دارایی

مدیریت دارایی اصولی دارد که باید آموخت و به صورت مناسبی اجرا کرد. روش‌های متفاوتی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها دارایی‌های خود را مدیریت کرد. انتخاب روش مناسب به توانایی‌های شما و اندازه داراییتان بستگی دارد. قطعاً مدیریت دارایی یک شرکت بزرگ تفاوت زیادی با دارایی‌های شخص حقیقی دارد. در ادامه روش‌های مختلف را نام برده و کاربرد مدیریت دارایی با هر روش را بررسی می‌کنیم.

مدیریت دارایی توسط یک تیم اقتصادی

در شرکت‌هایی که ظرفیت مالی بالایی دارند، روش قطعی برای مدیریت دارایی، تشکیل یک تیم اقتصادی است. این روش با وجود هزینه‌هایی که در پی خواهد داشت، بهترین روش مدیریت دارایی برای یک شرکت بزرگ است. این تیم باید تمامی استانداردهای مدیریت دارایی را بشناسد و از آن‌ها بهره ببرد. برای مثال، سری استانداردهای ISO 55000 یک چارچوب کلی برای مدیریت دارایی فیزیکی است که باید توسط تیم اقتصادی-مالی اجرایی شود.

مدیریت دارایی شخصی

یکی از راه‌هایی که برای مدیریت دارایی اشخاص حقیقی وجود دارد، این است که خود فرد برای آموزش در این حوزه اقدام کند و دارایی‌های خود را مدیریت کند. این روش امکان شخصی‌سازی فرآیندهای مدیریت دارایی را فراهم می‌کند تا هر فردی با توجه به شرایط زندگی خود و نیازهایی که دارد، به مدیریت دارایی‌هایش بپردازد اما این روش، زمان زیادی می‌طلبد. اینکه هر فرد حقیقی خودش آموزش ببیند و اصول مدیریت دارایی را اجرایی کند، زمان زیادی از او می‌گیرد و اصلاً روش بهینه‌ای نیست. مخصوصاً اگر دارایی‌های فرد قابل‌ توجه باشد، مدیریت آن‌ها تخصص و دقت بیشتری می‌خواهد که زمان قابل توجهی را از شخص می‌طلبد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انواع آن

یکی دیگر از روش‌هایی که برای حفظ ارزش دارایی افراد حقیقی کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. این صندوق‌ها انواع مختلفی دارند و اغلب توسط یک تیم حرفه‌ای مدیریت می‌شوند. برخی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری عبارتند از:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای پوشش ریسک، در موارد مختلفی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما از نام آن‌ها می‌توان دریافت که بیشتر سرمایه‌گذاری آن‌ها بر روی چه مواردی است. برای مثال صندوق‌های درآمد ثابت بر روی اوراق مشارکت تمرکز دارند، در حالی که پرتفوی‌ صندوق‌های سهامی را اکثرا سهام شرکت‌های گوناگون تشکیل می‌دهد. افراد حقیقی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در هر یک از انواع صندوق‌ها، دارایی خود را مدیریت کنند. اما باید توجه کرد که صندوق‌ها عموماً به صورت سنگین و بلندمدت فعالیت می‌کنند. بنابراین بعید نیست که از موج‌های کوتاه‌مدت یا میان‌مدت جا بمانند.

سبدگردانی، راه‌حلی نوین برای مدیریت دارایی

راه دیگری که برای مدیریت دارایی پیشنهاد می‌شود، سبدگردانی است. در فرآیند سبدگردانی، افراد متخصص در سرمایه‌گذاری و مسلط بر بازارهای مالی، با توجه به سطح ریسک‌پذیری و اندازه سرمایه هر فرد، سبدی از سهام مناسب را تشکیل داده و مدیریت می‌کنند.

سبدگردانی در قانون این‌چنین تعریف شده است: تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار توسط سبدگردان به نام سرمایه‌گذار و به منظور کسب انتفاع برای سرمایه‌گذار و در طی قراردادی مشخص، صورت می‌گیرد. بنابراین سرمایه‌گذار می‌تواند در قالب قرارداد سبدگردانی، مسئولیت مدیریت دارایی و معاملات اوراق بهادار خود را به افراد متخصص و دارای مجوز سبدگردانی واگذار کند. این فرآیند در صورتی که با دقت کافی و انتخاب صحیح سبدگردان صورت پذیرد، می‌تواند یکی از بهترین راه‌های مدیریت دارایی برای سرمایه‌های قابل توجه افراد حقیقی باشد.

مدیریت دارایی بهینه با سبدگردانی اقتصاد بیدار

شرکت سبدگردانی اقتصاد بیدار با مجوز سبدگردانی معتبر روشی مناسب برای مدیریت دارایی افراد است. در صورتی که نمی‌دانید چگونه دارایی‌های گوناگون خود را مدیریت کنید یا از زمان کافی برای فعالیت در بازار سرمایه را ندارید، می‌توانید به راحتی با چند کلیک درخواست سبدگردانی خود را ثبت کنید تا متخصصین سبدگردان اقتصاد بیدار با شما تماس بگیرند.

جمع‌بندی

در این مقاله مدیریت دارایی و مزایای آن را بیان کردیم و همچنین روش‌های مختلف مدیریت دارایی را بررسی نمودیم. همان‌طور که گفته شد سطوح مدیریت دارایی برای شرکت‌های بزرگ و کوچک با افراد حقیقی متفاوت است بنابراین می‌توان به نوعی بهترین گزینه مدیریت دارایی برای افراد حقیقی را سبدگردانی دانست. بدیهی است که این روزها مدیریت دارایی بیشتر از قبل مورد توجه است و اهمیت آن بهتر درک می‌شود. بنابراین باید با برنامه‌ریزی و انتخاب روش مناسب خود، به فکر کسب بازده مناسب از دارایی‌های خود باشید.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر