logo

گواهی سپرده سکه طلا چیست و چه مزایایی دارد؟

خانهآموزش بورسبورس کالاگواهی سپرده طلا چیست؟ نحوه خرید و فروش آن

خرید طلا به علت ثبات نسبی و کاهش سبد ریسک سرمایه‌گذاری‌، یکی از نخستین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در ایران است. با توجه به هزینه نگهداری طلا، بازارهای جدید همچون گواهی سپرده سکه و صندوق کالایی مبتنی بر طلا راه‌اندازی شده‌ و مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

کارمزد پایین خرید و فروش سکه در بورس و همچین صندوق‌های طلا، جذابیت این نوع سرمایه‌گذاری را بیشتر کرده است. به جهت ارزشمندی این نوع معاملات، در سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم تا در خصوص گواهی سپرده کالایی سکه طلا و کارمزد خرید سکه از بورس توضیحاتی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

گواهی سپرده سکه چیست؟

گواهی سپرده سکه طلا مؤید مالکیت شما بر مقدار معینی سکه‌ی سپرده شده در انبار مورد تایید بورس کالا است. دارنده گواهی سپرده سکه طلا یک روز پس از خرید می‌تواند به خزانه داری بانک مربوطه مراجعه و سکه فیزیکی دریافت کند. 

تمام نمادهای گواهی سپرده سکه دارای سررسید هستند و پس از موعد سررسید، دارنده گواهی باید سکه خود را فروخته و یا اقدام به دریافت فیزیکی آن نماید. 

روش‌ معامله گواهی سپرده سکه طلا

دریافت گواهی سپرده سکه طلا به دو روش زیر انجام می‌شود:

1- تبدیل سکه فیزیکی به گواهی

در این روش سرمایه گذار دارای سکه فیزیکی است و برای دریافت گواهی سپرده کالایی دارایی خود را به انبار مورد تایید بورس می‌سپارد. در این صورت دارایی فیزیکی به گواهی سپرده سکه تبدیل می‌شود.

2- خریدار گواهی سکه

در این حالت سرمایه گذار هیچ سکه‌ای ندارد و گواهی سپرده سکه را از بورس خریداری می‌کند. در این روش فرد باید کد بورسی و کد معاملاتی داشته و با جست‌وجوی نماد سکه، اوراق آن را خریداری کند.

مراحل صدور گواهی سپرده سکه طلا

اگر سرمایه گذار طلای فیزیکی داشته و قصد تبدیل آن در یکی از بانک‌های آینده، سامان، رفاه، ملت و صادرات را داشته باشد، می‌تواند مراحل زیر را طی کند:

1- ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی

2- ثبت نوبت در اداره کل مدیریت خزانه‌داری بانک مورد نظر

3- مراجعه حضوری به خزانه بانک و تحویل سکه

4- اصالت سنجی سکه و صدور قبض انبار

5- دریافت گواهی سپرده سکه طلا

ساعت معامله گواهی سپرده سکه

زمان پیش گشایش معامله گواهی سپرده سکه از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:45 الی 9 و ساعت معامله 9 الی 15 می‌باشد. 

نماد گواهی سپرده سکه

برای خرید سکه از بورس، سرمایه گذار باید یکی از نمادها که نشان دهنده بانک ارائه دهنده خدمات گواهی سپرده است را انتخاب کند.

نمادهای سکه طرح جدید به شرح زیر است:

تمام سكه طرح جديد0211ملت (سكه0211پ02)

تمام سكه طرح جديد 0310 صادرات (سكه0310پ04)

تمام سكه طرح جديد0312 رفاه (سكه0312پ01)

تمام سكه طرح جديد0411 آينده (سكه0411پ05)

تمام سكه طرح جديد0412 سامان (سكه0412پ03)

gold-coin-certificate-of-deposit.jpg

مزایای خرید گواهی سکه طلا

خرید گواهی سکه طلا در بازار بورس کالا مزایای بی‌شماری نسبت به خریداری سکه‌ی فیزیکی از بازار است. در ادامه به بخشی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • از بین رفتن ریسک‌های سرقت، تقلبی بودن سکه فیزیکی و احساس امنیت خاطر
  • قابلیت خرید و فروش بصورت آنلاین و عدم نیاز به مراجعه حضوری
  • کامزد کم‌تر معاملات بورس کالا نسبت به خرید فیزیکی سکه. خرید فیزیکی سکه در بازار 1 الی 2 درصد کارمزد دارد در حالیکه کارمزد خرید و فروش گواهی سپرده طلا با هم 0.25 درصد است
  • معافیت مالیاتی گواهی سپرده‌های طلا
  • انتقال سرمایه به بازاری قانونی و شفاف
  • ساعات معاملات گواهی سکه طلا

کارمزد خرید گواهی سپرده سکه طلا از بورس کالا

بالاتر ذکر شد که کارمزد کمتر خرید گواهی سپرده سکه طلا از بورس کالا مزیتی بر خرید فیزیکی طلا محسوب می‌شود. اما در این بخش قصد داریم به جزییات دقیق کارمزد و هزینه‌های خرید گواهی سپرده سکه طلا از بورس کالا بپردازیم تا سوالی در این خصوص در ذهن‌تان باقی نماند.

  • هزینه انبارداری برای هر سکه و به ازای هر روز 70 تومان می‌باشد.
  • کارمزد معاملات سکه در بورس کالا نیز برابر با 0.125% ارزش معامله است.
  • مالیاتی به خرید سکه از طریق بورس کالا تعلق نمی‌گیرد.
  • در هنگام تحویل به ازای هر سکه مبلغی نیز جهت کارشناسی سکه دریافت می‌شود.

100 گواهی سکه طلا معادل چند سکه است؟

ارزش گواهی سپرده طلا برابر با 0.01 میزان یک سکه است. با این حساب برای خرید یک سکه کامل بهار آزادی باید 100 گواهی سپرده سکه طلا خریداری شود. برای مثال برای خرید 2 سکه باید 200 گواهی سپرده خریداری شود.

جمع‌بندی

به طور کلی سرمایه گذاری فیزیکی در سکه‌ی طلا اقدامی بسیار خطرناک و دارای ریسک است. آسیب‌های بسیاری از جمله تقلبی بودن سکه و سرقت آن در سرمایه ‌گذاری فیزیکی وجود دارند.

این در حالی است که شما علاقه مندان به بازار سکه و طلا می‌توانید در گواهی سپرده سکه طلا سرمایه‌ گذاری کنید و از مزایای گوناکون این روش نسبت به معاملات فیزیکی بهره‌مند شوید. در این مقاله به طور کامل در خصوص نماد گواهی سکه طلا و نحوه معامله آن در بورس توضیحاتی ارائه کردیم. 

بنردسته بندی:بورس کالا

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر