logo

حساب وکالتی چیست؟ مزایای حساب وکالتی

خانهآموزش بورسعمومیحساب وکالتی چیست؟ نحوه افتتاح حساب وکالتی غیرحضوری

کسانی که در بورس کالا ثبت نام کرده باشند، حتما با حساب وکالتی آشنا شده‌اند. حساب وکالتی مختص بورس کالا نیست و اگر فرد قصد خرید خودرو از ایران خودرو و سایپا داشته باشد، باید اقدام به افتتاح حساب وکالتی کند. ابهامات زیادی در افتتاح حساب وکالتی وجود دارد و متقاضایان نمی‌دانند چطور می‌توانند افتتاح حساب وکالتی غیرحضوری انجام دهند. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه حساب وکالتی باز کنید و مزیت حساب وکالتی چیست، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی یک نوع حساب بانکی است که توسط فرد متقاضی در یکی از بانک‌های منتخب افتتاح می‌شود. در این نوع از حساب بانکی، فرد وکالت می‌دهد که طرف مقابل (بورس کالا، ایران خودرو یا سایپا) بتواند وجه مورد معامله را از حساب برداشت کند. در زمان باز کردن حساب وکالتی، شما به عنوان متقاضی مشخص می‌کنید که چه سازمانی امکان برداشت وجه از حساب را دارد. به عنوان مثال اگر شما حساب وکالتی بانک تجارت برای بورس کالا باز کرده باشید، امکان استفاده از این حساب وکالتی در زمان خرید خودرو از ایران خودرو وجود ندارد.

حساب وکالتی بورس کالا چیست؟

سرمایه گذاران جهت معامله در بورس کالا حتما باید حساب وکالتی داشته باشند. این حساب وکالتی باید در یکی از بانک‌های مورد اعتماد سازمان بورس افتتاح شده باشد.

دریافت معرفی نامه برای افتتاح حساب وکالتی از بانک جهت ارسال به کارگزاری و تکمیل فرآیند ثبت نام الزامی است. پس از ارسال فرم معرفی نامه به کارگزاری عضو و تایید حساب وکالتی، کد بورس کالا برای متقاضی صادر می‌شود.

در نظر داشته باشید که نخستین گام برای ثبت نام در بورس کالا و وارد کردن حساب وکالتی داشتن کد بورسی است. اگر در سجام ثبت نام کرده و کد بورسی دریافت کرده‌اید، می‌توانید وارد سایت ebidar.ebgo.ir شده و ثبت نام کنید.

راهنمای حساب وکالتی بورس کالا

پیش از ثبت حساب وکالتی در یک کارگزاری باید بدانید که تنها امکان ثبت یک حساب بانکی وجود دارد. در تمام کارگزاری‌ها تکمیل فرم شناسایی بورس کالا به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. در حالی که برخی کارگزاری ها امکان بارگذاری حساب وکالتی بورس کالا به صورت آنلاین و در برخی دیگر باید مدارک به کارگزاری ارسال گردد.

در زمان معامله، مبلغ قرارداد در حساب فرد متقاضی مسدود و پس از معامله مبلغ قرارداد از حساب خریدار توسط کارگزار خریدار برداشت و به حساب فروشنده واریز می‌شود. اگر به هر دلیلی معامله انجام نشود، مبلغ معامله غیرمسدود خواهد شد.

نحوه ثبت حساب وکالتی در سامانه ایبیگو

برای ثبت نام در سامانه ایبیگو مراحل زیر را طی کنید:

1- وارد سایت ebidar.ebgo.ir شوید.

2- اخذ کد آنلاین در بورس کالا را انتخاب کنید.

3- کد ارسال شده به شماره همراه را وارد نمایید.

what-is-proxy-account-3.jpg

4- در این مرحله فرم‌های مشخصات فردی، اطلاعات نشانی، اطلاعات شغلی، اطلاعات مالی و تعهدات مشتری را تکمیل نمایید.

what-is-proxy-account-2.jpg

5- در قسمت تعهدات مشتری اگر قصد دریافت کد بازار مشتقه را دارید، متن تعهدنامه بازارهای آتی و مشتقات را مطالعه و تعهدات را امضا نمایید.

6- در آخر بر روی دکمه «قبول قوانین و مقررات» کلیک کنید.

7- برای وارد کردن اطلاعات حساب وکالتی به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید و در قسمت «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» شماره حساب را وارد نمایید.

کارگزاری بیدار جهت سهولت در ثبت نام، فیلم آموزشی اخذ کد آنلاین در بورس کالا و نحوه اعلام حساب وکالتی و در اختیار را در سایت ebgo.ir/Educationalvideos در اختیار کاربران قرار داده است.

بانک های منتخب بورس کالا

کسانی که قصد خرید از بورس کالا را دارند باید در زمان ثبت نام، اقدام به افتتاح حساب وکالتی کنند. امکان باز کردن حساب وکالتی در تمام بانک‌ها وجود ندارد و متقاضیان تنها می‌توانند به بانک‌های منتخب بورس کالا که در ادامه آمده است، مراجعه نمایند:

  • بانک ملت
  • بانک صنعت و معدن
  • بانک سامان
  • بانک اقتصاد نوین
  • بانک کشاورزی
  • بانک شهر
  • بانک توسعه صادرات
  • بانک پارسیان
  • بانک رفاه کارگران
  • بانک ملی

مهم ترین مزیت حساب وکالتی چیست؟

مزیت حساب وکالتی این است که می‌توانید حساب معاملاتی خود را به حساب وکالتی تبدیل کنید. در این صورت در زمان خرید از بورس کالا، نیاز به شارژ حساب نیست و می‌توانید از حساب بانکی، مبلغ مورد نیاز را برداشت نمایید.

یکی دیگر از مزایای حساب وکالتی سرعت بخشیدن به معاملات و جلوگیری از اتلاف وقت در بانک است.

حساب وکالتی آنلاین

در بین بانک های مورد اعتماد سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان وکالتی کردن غیرحضوری حساب های بانک تجارت وجود دارد.

متقاضیان بالای 18 سال با مراجعه به سایت بانک تجارت می‌توانند یکی از حساب های کوتاه مدت، قرض الحسنه یا جاری خود را به حساب وکالتی تبدیل کنند.

تفاوت حساب وکالتی با حساب غیروکالتی چیست؟

حساب غیر وکالتی همان حساب بانکی است که خدمات بانکی ارائه می‌دهد و متقاضیان می‌توانند جهت معامله نزد کارگزاری ثبت کنند. در این حساب امکان مسدودی پول وجود ندارد اما در حساب های وکالتی، متقاضی به بانک وکالت می‌دهد تا به میزان ارزش معامله، مبلغ حساب را مسدود و به حساب طرف مقابل (بورس کالا و یا خودروسازان) منتقل کند.

جمع بندی

در زمان افتتاح حساب وکالتی، دارنده حساب به بانک وکالت می‌دهد تا امکان مسدودی، برداشت وجه و رفع مسدودی را در اختیار شرکت بورس کالا، ایران خودرو و یا سایپا قرار دهد.

متقاضیان برای خرید کالای فیزیکی از بورس کالا، خرید خودرو از دو شرکت ایران خودرو و سایپا ملزم به افتتاح حساب وکالتی نزد بانک های مورد اعتماد سازمان بورس و اوراق بهادار هستند.

بنردسته بندی:عمومیبورس کالا

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر