logo

چگونه شمش طلا از بورس بخریم؟

خانهآموزش بورسبورس کالانحوه خرید شمش طلا در بورس کالا به چه صورت است؟

با افزایش ارزش طلا و سکه، رونق و توجه سرمایه گذاران به این بازار پر سود افزایش یافته است. جهت تعادل عرضه و تقاضا در بازار این طلای گرانبها، امکان معامله شمش طلا در دو نوع گواهی سپرده شمش طلا و قرارداد آتی شمش طلا فراهم شده است. اگر شما نیز قصد سرمایه گذاری در شمش طلا را دارید و نمی‌دانید که مطمئن‌ترین راه برای خرید شمش طلا چیست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شمش طلا چیست؟

بهتر است پیش از پرداختن به موضوع نحوه خرید شمش طلا، به تعریف آن بپردازیم. شمش طلا یا همان Gold Bar یک طلای خام با عیار 995 تا 999 (همان 24 عیار) است. در ایران شمش‌های طلا تحت نظارت اتحادیه طلا و بانک مرکزی با خلوص 995 تولید می‌شود. در هنگام خرید شمش طلا باید به چند فاکتور همچون عیار شمش، وزن شمش، کد شناسایی، نام شرکت تولید کننده و لوگو شرکت می‌باشد، توجه داشته باشید. شمش‌های طلا در ابعاد و وزن‌های مختلف براساس تقاضای بازار تولید می‌شوند. کم وزن‌ترین شمش طلای تولید شده در ایران 5 گرم است. شمش طلا به دو دسته، خالص و آلیاژی تقسیم می‌‎شود. شمش طلای خاص با خلوص 99.9 درصد است و شمش آلیاژی از ترکیب طلا با فلزات گرانبهای دیگر همچون نقره، پالادیوم و مس ساخته می‌شود. خصوص شمش آلیاژی کمتر از شمش خالص است.

خرید شمش طلا در ایران راه‌های مختلفی دارد. نخستین راه خرید شمش طلا در بازار آزاد است. در صورتی که امکان استعلام شمش طلا را ندارید می‌توانید آن را در بورس کالا به دو روش گواهی سپرده شمش طلا و یا قرارداد آتی شمش طلا، خریداری کنید. در ادامه به نحوه خرید شمش طلا در هر یک از این بازارها اشاره خواهیم کرد. باید بدانید در زمان وجود نوسانات قیمتی در بازار طلا و سکه، بانک مرکزی با هدف کاهش نرخ طلا و سکه، به حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارزی و طلای ایران می‌پردازد. اگر قصد خرید شمش طلا به صورت فیزیکی را دارید می‌توانید در حراج حضوری مرکز مبادله ارز و طلا شرکت کنید. 

خرید شمش طلا در بورس

نخستین گام برای خرید طلا در بورس، ثبت نام در سجام و داشتن کد بورس کالا است. این روش سرمایه گذاری بر روی شمش طلا نسبت به خرید از بازار آزاد، مزایای زیادی دارد. نخستین مزایای آن تشخیص اصالت شمش طلا است که پیش از عرضه توسط کارشناس بررسی می‌شود. دومین مزیت آن امکان سرمایه گذاری با مبالغ مختلف است.

اگر قصد خرید شمش طلا از بورس کالا را دارید، می‌توانید در کارگزاری بیدار به صورت همزمان کد بورسی و کد بورس کالا دریافت کنید. این خدمات به صورت رایگان انجام می‌شود.

پس از پذیرش در بورس کالا، از طریق سامانه معاملاتی می‌توانید سفارش خرید شمش طلای خود را به دو صورت گواهی سپرده شمش طلا و قرارداد آتی شمش طلا ثبت کنید.

گواهی سپرده شمش طلا

هر گواهی سپرده شمش طلا معادل 0.1 (یکدهم) گرم شمش طلا می‌باشد و در نماد CD1G0B000a1 عرضه می‌شود. عیار شمش طلای عرضه شده در گواهی سپرده شمش طلا، 995 بوده و وزن هر شمش حدود یک کیلوگرم است. از آنجایی که وزن و قیمت شمش طلا زیاد است، سرمایه‌گذار می‌تواند به میزان دارایی خود گواهی سپرده خریداری کند. این گواهی نشان دهنده مالکیت دارنده آن بر بخشی از شمش طلا است. اگر سرمایه گذار بخواهد شمش طلا را تحویل بگیرد باید اوراق گواهی سپرده کالایی به میزان یک کیلوگرم را داشته باشد.

برای خریداری باید نماد گواهی سپرده شمش طلا CD1G0B0001 را در سامانه معامله کارگزاری بیدار جست‌وجو و سپس حجم و قیمت گواهی شمش طلا در بورس (به میزان مبلغ دارایی خود) را وارد نمایید. معاملات به صورت حراج پیوسته و در حداقل خرید معادل یک گواهی و حداکثر هزار گواهی می‌باشد.

ساعت سفارش گری معاملات گواهی سپرده شمش طلا در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 10:30 و ساعت انجام معاملات از 10:30 الی 17، در دامنه نوسانی مثبت و منفی 5 درصد است. در روزهای پنج‌شنبه معاملات گواهی سپرده طلا تا ساعت 15 می‌باشد.

در حال حاضر قیمت گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا معادل 3625550 ریال است. برای مشاهده قیمت لحظه‌ای گواهی شمش طلا به تابلوی معاملات شمش طلا به نشانی gold.ime.co.ir مراجعه نمایید.

قرارداد آتی شمش طلا

روش دوم برای خرید شمش طلا در بورس کالا، سرمایه گذاری در قرارداد آتی شمش طلا است. این نوع معاملات از فروردین 1402 آغاز شد و مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفت. بازار آتی دارای بازار دو طرفه است و سرمایه گذاران از کاهش قیمت نیز می‌توانند سود کسب کنند. در قرارداد آتی، ارزش دارایی براساس یک دارایی پایه بوده که در این قرارداد براساس واحدهای گواهی سپرده از شمش طلا است.

در قرارداد آتی شمش طلا، خریدار متعهد می‌شود که در یک زمان مشخص، به میزان مشخصی از دارایی را به قیمت تعیین شده خریداری کند و فروشنده نیز متعهد می‌شود همان دارایی را با قیمت‌ و شرایط موجود در قرارداد بفروشد. نماد معاملاتی قرداد آتی شمش طلا، GBDDMMYY است که در آن YY نشان دهنده سال، MM نشان دهنده ماه و DD نشان دهنده روز سررسید قرارداد است. حد نوسان قیمت روزانه در قرارداد آتی، مثبت و منفی گرم و حداقل امکان تغییر قیمت سفارش در هر قرارداد 5 هزار ریال برای هر گرم است. ساعت معامله قرارداد آتی شمش طلا از روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت 10 الی 15 می‌باشد.

شمش طلا از کجا بخریم؟

شمش طلا را از مراکز معتبر و با توجه به اصالت آن خریداری کنید. پیش از خرید از یک فرد متخصص در مورد اصالت آن سوال فرمایید. یکی از نکات با اهمیت در بررسی شمش طلا این است که شمش طلا با کارمزد و مالیات کم را خریداری نکنید چرا که احتمال تله بودن آن برای فروش جنس تقلبی زیادی است.

نکته قابل توجه دیگر، شرکت تولید کننده شمش طلا است. حتما شمش طلا را از یک شرکت سازنده معتبر خریداری کنید. اگر شناخت کافی نسبت به شمش طلا ندارید، می‌توانید بر روی سکه بانکی یا طلا سرمایه گذاری و یا اینکه از بورس آن را خریداری کنید که توسط یک کارشناس پیش از عرضه بررسی شده است.

تفاوت شمش طلا و طلای آب شده

در صورتی که روند بازار صعودی باشد، خرید هر دوی آن‌ها می‌تواند سود خوبی داشته باشد اما نباید از تفاوت‌های آنها چشم پوشی کرد.

1- عیار

شمش طلا 24 عیار است در حالی که طلای آب شده، 18 عیار است.

2- اجرت

طلای آب شده بدون کارمزد و اجرت و شمش طلا دارای کارمزد شرکتی است.

3- شکل و اندازه

شمش طلا دارای وزن، عیار و شکل خاصی است در حالی که طلای آب شده با عیار و شکل‌های مختلف ساخته می‌شود.

4- بازار معامله

از آنجایی که شمش طلا با قوانین و وزن‌های مشخصی مورد معامله قرار می‌گیرد در سطح بین‌المللی پذیرفته شده است. در حالی که طلای آب شده با توجه به وزن‌ و عیارهای مختلف، تنها در ایران مورد معامله قرار می‌گیرد.

شمش طلا بخریم یا سکه؟

اکر قصد خرید شمش طلا از بازار آزاد را دارید باید بدانید که احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد. کسانی که آشنایی کافی در مورد شمش طلا و نحوه شناسایی شمش طلای اصل را نداشته باشند، ممکن است سرمایه خود را از دست بدهند.

سکه به عنوان مسکوک طلا به حساب می‌آید که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود. در این مواقع خرید سکه بانکی می‌تواند سرمایه گذاری منطقی و بهتری باشد. از سوی دیگر خرید سکه به سرمایه کمتری نیاز دارد و برای کسانی که قصد سرمایه‌گذارای به صورت دوره‌ای دارند، می‌تواند بهتر باشد.

بنردسته بندی:بورس کالا

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر