logo

صندوق طلا چیست؟ نحوه سرمایه گذاری در آن

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریصندوق طلا چیست؟ مزایا و معایب سرمایه گذاری در آن

صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری یک راه مناسب برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که هر کدام در دارایی ارزشمندی سرمایه‌گذاری کرده است. برای مثال صندوق سرمایه گذاری کالایی مبتنی بر طلا بیشتر سرمایه صندوق را در طلا سرمایه‌گذاری می‌کند.

با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران از صندوق‌های طلا در این مقاله به معرفی این نوع صندوق‌ها و نحوه خرید و فروش اوراق آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

صندوق کالایی مبتنی بر طلا چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف تجمیع و مدیریت سرمایه‌های خرد برای سرمایه‌گذاری عمده در دارایی‌های ارزشمند ایجاد می‌شوند.

صندوق طلا با دارایی بیش از ۹۰ درصدی طلا، صندوق سرمایه‌گذاری کالایی مبتنی بر طلا نامیده می‌شود. این صندوق‌ها می‌توانند درصد کمی از سرمایه خود را برای مدیریت ریسک و داشتن نقدینگی به عنوان سپرده بانکی و اوراق مشارکت نگهداری کنند.

بسیاری از انواع صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس فعالیت دارند و معاملات روزانه در آن‌ها انجام می‌پذیرد. به همین دلیل خرید و فروش صندوق طلا به کاری ساده بدل شده که می‌تواند فرصتی مناسب برای علاقه‌مندان باشد.

نحوه خرید اوراق صندوق طلا

صندوق‌هایی که در بورس فعالیت دارند و به اصطلاح صندوق‌های قابل معامله یا ETF هستند، با برخورداری از کد بورسی و ثبت‌نام در یک کارگزاری، قابلیت معامله دارند.

بدین منظور کافی است با ثبت ‌نام در سامانه سجام اقدام به دریافت کد بورسی کنید تا بتوانید در یک کارگزاری عضویت داشته باشید. پس از ثبت نام در کارگزاری، نماد صندوق مورد نظر را در پنل کارگزاری جست و جو نمایید. جهت بررسی و مقایسه صندوق‌ها می‌توانید لیست صندوق های طلا در بورس را در سایت fipiran.ir مشاهده نمایید.

زمان معامله صندوق طلا

اوراق صندوق کالایی مبتنی بر طلا همچون دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری از شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 صبح الی 15 قابل معامله هستند.

بازدهی صندوق طلا

بازدهی صندوق طلا تقریباً مانند بازدهی طلا محاسبه می‌شود. هر صندوق وابسته به میزان طلا و سکه‌ای که دارد، تحت تأثیر نوسانات قیمت طلای جهانی و نرخ دلار دچار نوسان قیمت می‌گردد. ارزش دارایی خالص هر صندوق تحت عنوان NAV به صورت آنلاین به‌روز شده و در هر لحظه قابل مشاهده است.

مزایای صندوق های کالایی طلا

اگر می‌خواهید بخشی از سرمایه نقدی خودتان را تبدیل به طلا کنید و از نوسان آن کسب سود نمایید یا ارزش پول خودتان را در گذر زمان حفظ کنید، صندوق طلا یکی از گزینه‌های شماست. خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا مزایای بسیاری دارد که بد نیست با آن‌ها آشنا شوید.

1- مصونیت از سرقت

در صورتی که اقدام به خرید طلا یا سکه کنید، باید همیشه مراقب باشید تا مورد سرقت واقع نشوند. در حالیکه خرید واحدهای صندوق طلا از سرقت مصون هستند و هیچ نگرانی‌ از این بابت نخواهید داشت. افزایش آمار دزدی و سرقت یکی از نگرانی‌های جدی در زمینه خرید طلا و جواهرات یا سکه‌های طلا است. پس از این مورد به ‌آسانی عبور نکنید و آن را جدی بگیرید.

2- حذف هزینه مالیات و کارمزد ساخت

خرید طلا با هزینه کارمزد و مالیات همراه است. بسیاری از اوقات خرید طلا می‌تواند بسیار گران‌تر از قیمت طلای روز برای شما تمام شود. با این حال خرید اوراق صندوق طلا چنین نیست. شما با سرمایه گذاری در صندوق طلا دیگر بابت هزینه کارمزد هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. همچنین معاملات صندوق‌های طلا معاف از مالیات هستند و شما از این بابت هم سود خواهید کرد.

3- سرعت و سهولت

خرید واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا بسیار ساده‌تر از خرید طلا و سکه است. برای خرید طلا و سکه باید به صورت حضوری به بازار طلا مراجعه نمایید. بازاری که پر است از مغازه‌ها و نرخ‌های متفاوت اما در بورس می‌توانید به سادگی اوراق صندوق طلا را خرید و فروش کنید و برای این‌کار حتی به خروج از خانه هم نیاز ندارید.

کافی است موقعیت مناسب را شناسایی و تصمیم به معامله بگیرید. همه‌چیز در سریع‌ترین زمان ممکن با ساده‌ترین راه انجام می‌پذیرد.

4- نقدشوندگی بهتر

فروش طلا گاهی تبدیل به کاری طاقت‌فرسا می‌شود. قیمت‌های مختلفی که طلافروشان برای خرید طلای دست‌دوم می‌دهند، باعث می‌شود تا پیدا کردن بهترین قیمت وقت‌گیر و حوصله‌سربر باشد. معاملات صندوق طلا هرروزه جریان دارد و این یعنی شما می‌توانید در تمام روزهای معاملاتی، به سرمایه خودتان دسترسی داشته باشید. به عبارت دیگر هر زمان که اراده کنید امکان فروش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق وجود دارد.

معایب صندوق سرمایه گذاری طلا

با وجود مزایای بسیار، معاملات صندوق طلا با معایبی نیز روبه‌روست. شناخت این معایب و مشکلات می‌تواند شما را در مسیر سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک یاری کند تا در بلندمدت به موفقیت در سرمایه‌گذاری در طلا برسید.

1- نبود طلای فیزیکی

در بسیاری از موارد طلای فیزیکی می‌تواند کاربردهای زیباشناسانه‌ای داشته باشد که جدای از نقش سرمایه‌گذاری آن، در زندگی ما مؤثر واقع شود. با خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا شما از طلای فیزیکی بهره‌ای نخواهید برد. به عبارت دیگر شما تنها می‌توانید از سود نوسان قیمت آن بهره‌مند شوید و زیبایی طلا به شما نمی‌رسد؛ طلای آب شده نیز به همین شکل می‌باشد.

2- نوسانات کوتاه‌مدت قیمت

با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا، هرروزه شاهد نوسان قیمت مثبت و منفی آن خواهید بود. هیجان ناشی از این نوسان می‌تواند باعث اثرات منفی در روان شما شود. مخصوصاً اگر روحیه معامله‌گری نداشته باشید، رصد هرروزه قیمت می‌تواند شما را خسته و دلزده یا حتی پشیمان کند. راهکاری که در این مواقع پیشنهاد می‌شود، رصد نکردن معاملات صندوق در طول روز است. اینگونه می‌توانید با خیال آسوده، تنها به اهداف بلندمدتی سرمایه‌گذاری خودتان بیندیشید.

تفاوت سرمایه‌گذاری در طلا و صندوق طلا

سرمایه‌گذاری در طلا و صندوق طلا از جهت‌های بسیاری مشابه یکدیگرند. نوسان قیمت هردو وابسته به نرخ دلار بوده و از قیمت انس طلای جهانی نیز اثر می‌پذیرند. با این حال چند تفاوت اصلی میان طلا و صندوق طلا به چشم می‌خورد.

طلای فیزیکی قابلیت سرقت و گم شدن را دارد. همچنین ارزش آن پس از خرید به واسطه کارمزد ساخت و مالیات کاهش می‌یابد و در هنگام فروش تنها قیمت طلای آب‌شده را دریافت خواهید کرد. صندوق طلا اینگونه نیست. هر واحد صندوق ارزش مشخصی دارد که ارزش خالص آن (NAV) نیز به صورت آنلاین و به‌روز نمایش داده می‌شود. امکان سرقت و گم شدن آن وجود ندارد. همچنین به واسطه اینکه مقداری از سرمایه صندوق تبدیل به سپرده و اوراق می‌شود، ریسک سرمایه‌گذاری شما کاهش می‌یابد. از طرف دیگر مدیریت صحیح صندوق می‌تواند منجر به سود بیشتر و ریسک کمتر شما شود.

صندوق کالایی برای پایه کدام دارایی‌ها می‌ باشد؟

در حال حاضر اوراق صندوق های سرمایه گذاری کالایی بر پایه طلا، زعفران و سکه قابل معامله می‌باشند.

ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله کالایی

مجمع صندوق بالاترین رکن صندوق تعریف شده است که وظیفه آن انتخاب ارکان اصلی صندوق و همچنین نصب و عزل حسابرس می‌باشد. این مجمع با حضور حداقل نصف بعلاوه یک دارندگان اوراق تشکیل می‌گردد.

ارکان صندوق به دو دسته ارکان اجرایی و نظارتی تقسیم می‌شود. مدیر صندوق، ضامن، کارگزار و مدیر ثبت جزو ارکان اجرایی و حسابرس و متولی جزو ارکان نظارتی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

خرید و فروش طلا و سرمایه‌گذاری در طلا یکی از روش‌های قدیمی حفظ ارزش پول است. طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند در تمام دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد.

با وجود همه‌ی این‌ها، خرید طلای خام یا کارشده به ‌خاطر هزینه‌های متفرقه و خطر سرقت گزینه‌ مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. صندوق سرمایه‌گذاری طلا به عنوان یکی از بهترین جایگزین‌های خرید طلا می‌تواند انتخابی جذاب‌تر باشد.

صندوق های کالایی مبتنی بر طلا قابل معامله در بورس بوده و معاف از مالیات و هزینه ساخت است اما مزایای این نوع سرمایه‌گذاری نباید منجر به نادیده گرفتن ریسک های صندوق های کالایی شود. بنابراین پیش از خرید اوراق صندوق طلا ریسک‌ها و حباب هر صندوق را بررسی کنید.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر