logo

الگوی ستاره ثاقب (Shooting Star) در تحلیل تکنیکال

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالالگوی ستاره ثاقب (Shooting Star) در تحلیل تکنیکال

    در تحلیل تکنیکال برای انواع سهام بازار بورس، الگوهای متنوعی وجود دارد که هر کدام از آنها کارایی و کاربرد خاص خود را دارند. به کمک این الگوها ما می‌توانیم از روند سهام باخبر باشیم و حرکت بعدی آنها را پیش‌بینی کنیم. الگوی ستاره ثاقب یکی از الگوهای کندلی در تحلیل تکنیکال می‌باشد که داده‌های آن می‌تواند در تشخیص روند نمودار به ما کمک زیادی کند. شناخت کافی از این الگو حائز اهمیت است چرا که معامله‌گران زیادی طبق آن به انجام معامله می‌پردازند، به همین علت ابتدا به ساختار الگوی ستاره ثاقب خواهیم پرداخت. 

     

    ساختار الگوی ستاره ثاقب (Shooting Star)

    الگوی ستاره ثاقب یا Shooting Star، جزو الگوهای کندل استیک از نوع دوجی می‌باشد و از الگوهای بازگشتی به شمار می‌رود. در این الگو که شباهت زیادی به ساختار الگوی چکش معکوس دارد، قیمت ابتدایی در شروع روز با پایین‌ترین قیمت، معامله می‌شود. پس می‌توان گفت در این ساختار، سایه پایینی کندل را نمی‌بینیم. در عوض طول سایه بالایی بسیار بلند و در حدود دو برابر طول بدنه است. بدنه کندل هم چندان بلند نیست و به این ترتیب تقریبا ساختار این الگو شبیه یک چکش معکوس دیده می‌شود.

    طبق ساختار الگوی Shooting star، قیمت بسته شدن سهم، تا نزدیکی قیمت بازگشایی برمی‌گردد به همین دلیل فاصله زیادی بین بیشترین قیمت ثبت شده با قیمت پایانی سهم به چشم می‌آید و اصولا در پایان یک روند صعودی تشکیل می‌شود.  

    باید گفت رنگ بدنه در ساختار این الگو اهمیت کمی دارد و تفاوتی در صعودی یا نزولی بودن بدنه وجود ندارد و رنگ آن تأثیری در ادامه روند نمودار نخواهد داشت.

     

    تشخیص الگوی ستاره ثاقب در نمودار

    الگوی ستاره ثاقب نشان از برگشت روند در نمودار دارد. این الگو به طور معمول در یک روند صعودی دیده می‌شود و زمانی که در نمودار مشاهده شود، می‌توان به قدرت فروشندگان بعد از یک صعود در نمودار، پی برد. به صورت کلی وقتی سهمی به میزان مناسبی رشد قیمتی پیدا کند، به مقاومت قیمتی خود نزدیک‌تر می‌شود و این امکان وجود دارد که فروشندگان زیادی قصد فروش سهم خود و حفظ سود آن را دارند. زمانی که در الگوی ستاره ثاقب، بالاترین قیمت روز لمس می‌شود، فروشندگان سهم دست به کار می‌شوند و با فروش سهم، قیمت آن تا نزدیکی قیمت ابتدایی پایین می‌آید به همین علت می‌توان متصور شد که روند نمودار قصد برگشت از روند صعودی به نزولی دارد. 

    در این حالت، در نمودار سهم، پس از چند کندل صعودی با قدرت خرید مناسب، الگوی ستاره ثاقب با افزایش فروشندگان به شکل چکش معکوس دیده می‌شود و این انتظار می‌رود که یک روند نزولی در پیش باشد. چیزی که در نمودار معمولا مشهود است، اینست که الگوی ستاره ثاقب در شکستن مقاومت و عبور از آن، ناتوان می‌باشد و باعث می‌شود که دوباره افت قیمتی بعد از چند کندل صعودی داشته باشیم. این الگو می‌تواند به شکل یک کندل و یا چند کندل پشت سر هم دیده شود. پس هرگاه این الگو را در نموداری مشاهده کردید فعلاً از خرید سهم منصرف شوید تا تکلیف روند بعدی مشخص شود و متضرر نشوید.

     

    نحوه معامله با الگو ستاره ثاقب

    هر کدام از الگوهای تکنیکالی، داده‌هایی به ما می‌دهند تا نسبت به آنها معامله خود را انجام بدهیم. در الگوی ستاره ثاقب، همان‌طور که تا حدی به آن اشاره کردیم، قدرت فروشندگان افزایش می‌یابد. بنابراین کسانی که در بالاترین قیمت در الگوی ستاره ثاقب، سهام خود را خریداری می‌کنند، ضرر قابل توجهی خواهند کرد. چرا که این الگو نشان از برگشت نمودار به سمت یک روند نزولی است و تا دقایق پایانی معامله با افزایش قدرت فروشندگان، قیمت سهم افت زیادی خواهد داشت. پس بهتر است در صورت مشاهده الگوی ستاره ثاقب، تا مشخص شدن روند بعدی سهم صبر کرد و برای خرید دست نگه داشت. این حالت ممکن است قیمت سهم را تا نزدیکی حمایت نمودار پایین بیاورد و هرگاه نشانه ای از برگشت در نزدیکی حمایت دیده شد، می‌توان یک خرید مطمئن و کم ریسک در آن ناحیه، داشت.

    تعیین حد ضرر پس از مشاهده الگوی ستاره ثاقب، اهمیت زیادی دارد. نمودار درگیر روند نزولی خواهد شد و مشخص نیست تا کجا افت می‌کند. تعیین حد ضرر این امکان را به ما می‌دهد که ناحیه ای را مشخص کنیم که وقتی قیمت سهم به آن نقطه رسید حتی با وجود ضرر از سهم خارج شویم چون احتمال افت بیشتر از آن نقطه بالاست.

     

    تأیید الگوی ستاره ثاقب

    بعد از تشکیل الگوی ستاره ثاقب در نمودار، می‌بایست منتظر یک کندل تأیید نیز باشیم. این کندل باید یک کندل با بدنه قرمز رنگ باشد که نشان از تایید روند نزولی بعد از ستاره ثاقب باشد. در این حالت تا حدودی مطمئن می‌شویم که الگوی ستاره ثاقب تأیید شده است و کار خود را انجام می‌دهد. به عبارتی با تشکیل کندل تأیید کننده، اعتبار الگو بیشتر می‌شود. 

    در کندل تأیید الگوی ستاره ثاقب، بالاترین قیمت کندل یا سایه بالایی کندل، در پایین ترین قیمت کندل روز قبل یعنی پایین ترین قیمت الگوی ستاره ثاقب، ثبت می‌شود و این نشان دهنده افت قیمتی برای کندل های بعدی است و می‌تواند الگوی ستاره ثاقب را تأیید کند. ذکر این نکته مهم است که هر چقدر فاصله قیمتی بین کندل ستاره ثاقب با کندل تأیید آن بیشتر باشد، الگوی پیش رو از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.

     

    تفاوت الگوی ستاره ثاقب با الگوی چکش معکوس

    همان طور که گفتیم، ساختار الگوی ستاره ثاقب شباهت زیادی به الگوی چکش معکوس دارد. حتی طول بدنه این دو الگو بسیار نزدیک به هم دیده می‌شود. با این تفاوت اساسی که، الگوی ستاره ثاقب بعد از چند کندل صعودی دیده می‌شود که توان عبور از مقاومت نمودار را ندارد و باعث می‌شود تا روند سهم به سمت نزولی شدن پیش برود اما الگوی چکش معکوس بعد از چند کندل نزولی در کف قیمتی سهام مشاهده می‌شود و تقریباً از حوالی حمایت سهم، برمی گردد و نشان از یک روند صعودی در ادامه روند سهم خواهد داشت. 

    همچنین ممکن است در الگوی ستاره ثاقب، سایه پایینی در بعضی موارد دیده شود اما در الگوی چکش معکوس معمولاً سایه پایینی وجود ندارد. در واقع تفاوت اصلی اینجاست که با مشاهده الگوی ستاره ثاقب، بیشتر به فکر فروش و سیو‌ سود هستیم و با مشاهده الگوی چکش معکوس، بیشتر به فکر خرید سهم می‌افتیم چرا که معمولاً کندل بعدی الگوی چکش معکوس، به شکلی است که خبر از قدرت خریداران نسبت به فروشندگان می‌دهد. اما به طور واقع اینکه آیا بعد از این الگو قیمت هم برمی‌گردد یا نه، بستگی به کندل بعدی الگو دارد که خبر از خیزش سهم می‌دهد یا خیر. 

     

    روان‌شناسی الگوی ستاره ثاقب

    الگوی ستاره ثاقب در سقف نمودار شکل می‌گیرد و از آن جایی که نزدیک مقاومت قیمتی سهم رخ می‌دهد، میزان فروشندگان به قدری زیاد می‌شود که توانایی عبور از سقف نمودار را پیدا نمی‌کند و باید در انتظار افت قیمتی در روزهای آتی باشیم. معامله گران معمولاً با درک الگوی ستاره ثاقب به لحاظ ذهنی، می‌خواهند تا حد ممکن سود خود را ذخیره کنند چون احتمال زیادی می‌دهند که بعد از این الگو، قیمت سهام افت قابل توجهی داشته باشد. اگر بعد از تشکیل الگو، کندل نزولی ببینیم، تا حدودی بر ما مبرم است که نمودار سهم درگیر روند نزولی خواهد شد. بنابراین همواره باید چند کندل بعد از ستاره ثاقب را زیر نظر بگیریم چرا که همیشه این مسئله قطعی نیست که حتما بعد از این الگو، روند نزولی شدیدی داشته باشیم و باید بیشتر از اینها نمودار را بررسی کنیم.

     

    جمع بندی

    ساختار الگوها در تحلیل تکنیکال و تشخیص آنها در نمودار همواره از دغدغه‌های اصلی تحلیلگران و معامله گران بازار بورس محسوب می‌شود. هر الگو در تحلیل تکنیکال می‌تواند سیگنالی مثبت و یا منفی برای ادامه روند سهم در نمودار باشد. الگوی ستاره ثاقب با ساختاری که دارد می‌تواند خبر از بازگشت روند سهم از روند صعودی به نزولی بدهد. به همین خاطر در زمان تشکیل این الگو معمولاً قدرت فروشندگان افزایش میابد و باید تا حدودی محتاط و دست به عصا رفتار کرد. در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی الگوی ستاره ثاقب، نحوه معامله با استفاده از آن در نمودار را شرح دهیم و واکاوی کنیم که بعد از این الگو چه اتفاقی برای روند بعدی سهم خواهد افتاد.

    بررسی دقیق و تحلیل الگوی ستاره ثاقب نیاز به کسب آموزش و تجربه‌های بیشتر دارد که در این زمینه کارگزاری بیدار خدمات آموزشی خود را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد که برای اطلاعات بیشتر با دفاتر کارگزاری در تماس باشید.

    بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالالگوهای کندل استیک

    نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

    نظرات کاربران

    نظر