logo

مقایسه سرمایه گذاری بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در بورس

خانهآموزش بورسبورسسرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت در بورس؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در بازار سهام برای رسیدن به سود حداکثری اهمیت دارد، مشخص ‌بودن هدف سرمایه‌گذار از معاملات در این بازار است. پیش از سرمایه‌گذاری در بورس هر سهامدار باید بداند هدف از بورس چیست و مدت زمان رسیدن به این هدف را مشخص کند. به‌عبارت‌دیگر می‌توانیم بگوییم که هر سرمایه‌گذار با هدف مشخصی پا به دنیای معامله‌گری قرار می‌دهد که ماهیت این هدف و همچنین توان وی برای رسیدن به آن، روند موفقیت را مشخص می‌کند. انواع معاملات انجام شده در بورس شامل معاملات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت هستند که سرمایه‌گذار بر حسب این اهداف اقدامات لازم را در جهت رسیدن به موفقیت انجام می‌دهد. در این مقاله قصد داریم در مورد معاملات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در بورس بپردازیم و سوالاتی همچون سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بورس چند روز است و سرمایه‌گذاری میان مدت در بورس چند ماه است، پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

بررسی سهامداری بلند مدت

سهامداری بلندمدت در بورس یکی از انواع معاملات انجام شده در دنیای بورس است که همان‌طور که از نام آن پیداست، معامله برای یک دوره بلندمدت انجام می‌شود که این مدت‌زمان به طور تقریبی بالای ۶ ماه خواهد بود. اتنخاب سهام بلند مدت به‌منظور کسب سود در یک دوره بلندمدت نیازمند داشتن صبر و حوصله است که این شرایط معمولاً برای سرمایه‌گذارانی که در پی چالش و ریسک نیستند مناسب خواهد بود. در طی مدت‌زمان ۶ ماهه تا بیشتر امکان کسب سود بیشتر از امکان زیان دیدن است و همچنین ممکن است در این مدت‌زمان هرگونه نوسانات با آهنگ ملایم متوجه سرمایه‌گذار شود اما در نهایت چیزی که مهم است قطعاً بازده نهایی معامله خواهد بود.

trading-time-1.jpg

معاملات بلندمدت در بورس برای چه کسانی مناسب است؟

هر نوع معامله‌ای که در بازار سرمایه انجام می‌شود، در کنار مزایایی که دارد ممکن است یک سری معایب نیز داشته باشد که معاملات بلندمدت در بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یکی از معایب سرمایه گذاری در این هدف، کمبود سود دریافت شده از معامله در مقایسه با مدت‌زمان انجام معامله است؛ به این معنا که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری که بیش از۶ ماه در انتظار سوددهی یک سهام نشسته است، به سود قابل‌توجهی برسد اما گاهی این‌گونه نیست.

در مجموع می‌توان گفت کسانی که سررشته چندانی از تکنیک‌های کاربردی در این بازار ندارند و تنها با سرمایه خود به دنبال کسب سود هستند معمولاً به سراغ معاملات بلندمدت در بورس می‌روند.

در این مدل از سرمایه‌گذاری خبری از سودهای هنگفت و به‌یک‌باره نیست اما در عوض کمترین فشار روانی متوجه سرمایه‌گذار می‌شود به همین دلیل کسانی که تحمل فشار ناشی از استرس بازار را ندارند، به سمت معاملات بلندمدت در بورس می‌روند.

بررسی سرمایه‌گذاری میان ‌مدت

معاملات میان‌ مدت در بورس معاملاتی هستند که در یک بازه زمانی نه‌چندان طولانی و نه‌چندان کوتاه‌مدت انجام می‌شود که این بازه زمانی چیزی مابین 3 ماه تا 6 ماه خواهد بود.

لازم به ذکر است که در معاملات میان‌مدت در بورس کاملاً حد افراط‌ و تفریط نگه ‌داشته می‌شود؛ چرا که تمامی المان‌های لازم برای رسیدن به سوددهی در حد میانه قرار می‌گیرد.

مزیت روش معاملات میان‌مدت در بورس این است که نیازی به بررسی مداوم و پیوسته نوسانات بازار نیست بلکه تنها کافی است که در دوره‌های هفتگی و یا ماهیانه میانگین تغییرات سهام بررسی گردد تا در نهایت به یک تصمیم‌گیری کلی برای ادامه روند کار رسید؛ این موضوع شرایط را به‌گونه‌ای مهیا می‌کند که از بار فشار روانی بر معامله‌گر کاسته شود.

انجام معاملات میان‌مدت در بورس برای چه کسانی مناسب است؟

 دنبال‌کردن الگوهای میان‌مدت کار چندان دشواری نیست و تنها با دانش متوسطی از بورس می‌توان به مقدار قابل قبولی از سوددهی در این بازار رسید.

از این‌رو انجام معاملات میان‌مدت در بورس بیشتر برای کسانی پیشنهاد می‌شود که فرصت چندانی برای درگیری در نوسانات بازار ندارند اما اطلاعات اولیه و کافی نیز در این زمینه دارند.

در مجموع می‌توان گفت که سرمایه‌گذاران باسابقه‌ای که در پی کسب سود در بازار سرمایه هستند و می‌خواهند سهم‌های آینده‌دار را با صبر و تحمل نگهداری کنند، می‌توانند به سراغ معاملات میان‌مدت در بورس بروند.

یکی از مزایای معاملات میان‌مدت در بورس این است که وقت چندانی از معامله‌گر نمی‌گیرد چرا که اولویتی برای نوسان و تغییرات روزانه را ندارد و به همین خاطر سرمایه‌گذارانی که به کارهای دیگر هم مشغول هستند، به‌راحتی می‌توانند در این زمینه نیز فعالیت کنند.

کاسته شدن بار روانی ناشی از نوسانات روزانه در کنار کسب سود منطقی از دیگر مزایای روی‌آوردن به معاملات میان‌مدت در بورس است.

بررسی سرمایه‌ گذاری کوتاه ‌مدت

حال به سراغ معاملات کوتاه‌مدت در بورس می‌رویم؛ جایی که سراسر استرس، هیجان، پرریسک و صدالبته سودده است. در این معاملات نوسانات بازار به‌صورت روزانه و حتی لحظه‌ای رصد می‌شود تا جایی که لحظه‌ای غفلت از بازار همه چیز را به‌سوی مخالف می‌برد به همین خاطر معمولاً کسانی به دنبال معاملات کوتاه‌مدت در بورس می‌روند که اهل ریسک و خطر باشند.

 معاملات این‌چنینی به همان اندازه که احتمال کسب سودهای کلان دارند، ممکن است ضررهای سنگینی نیز به سرمایه وارد کنند به همین دلیل است که گفته می‌شود تنها کسانی در این معاملات شرکت کنند که از دانش کامل بورسی به‌صورت کاملاً حرفه‌ای برخوردار باشند.

معاملات کوتاه‌مدت در بورس نیازمند صرف مدت‌زمان زیادی است به طوری که گاهی لازم می‌شود ساعت‌های طولانی را در پشت پلتفرم‌های بازار بگذرانید تا در نهایت بتوانید از نوسانات پی‌درپی بازار یک نتیجه معقول و البته پرریسک بگیرید که این موضوع خود از سختی‌های زیادی برخوردار است و نیازمند داشتن هوش و البته دانش است.

یک سرمایه‌گذار باهوش برای انجام معاملات کوتاه‌مدت در بورس به دنبال پیدا کردن سیگنال‌های لحظه‌ای است و به همین خاطر باید دائماً نوسان سهم‌ها را زیر نظر داشته باشد که با توجه‌ به این ویژگی‌ها می‌توان گفت که معاملات کوتاه‌مدت در بورس فقط کسانی را می‌خواهد که فرصت کافی برای این کار داشته باشند.

معاملات کوتاه‌ مدت در بورس برای چه کسانی مناسب است؟

در مجموع دو دسته از سرمایه‌گذاران در معاملات کوتاه‌مدت شرکت می‌کنند؛ دسته اول سرمایه‌گذارانی هستند که کاملاً با بی‌تجربگی پا به دنیای بازارهای مالی گذاشته‌اند و اما در مقابل دسته دوم کسانی هستند که به طور کامل دانش و مهارت کافی را برای انجام معاملات در اختیار دارند.

حال در توضیح این دو دسته باید گفت که دسته اول تنها به دلیل واهمه از نابودی سرمایه مدام به خرید سهام و فروش سهام می‌پردازند و دست به معامله کوتاه‌مدت در بورس می‌زنند.

واضح است که این سرمایه‌گذاران به نهایت درآمد نمی‌رسند بلکه تنها در برآوردی از سود و زیان ممکن است درآمد مختصری را داشته باشند چرا که معاملات انجام شده توسط این افراد، بی‌پایه و تنها بر اساس هیجان بازار انجام می‌شود.

 دسته دوم از معاملات کوتاه‌مدت در بورس را سرمایه‌گذارانی اداره می‌کنند که بر اساس تحلیل های تکنیکال به‌ صورت لحظه‌ای بازار را رصد می‌کنند. سرمایه‌گذاران در معاملات کوتاه‌مدت باید توان و همچنین دانش بررسی پیوسته بازار را داشته باشند تا به‌اصطلاح در بزنگاه‌های بازار، به سودهای کلان برسند.

تفاوت سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت

واضح است که اصلی‌ترین تفاوت تر سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت، زمان لازم برای رسیدن به هدف است؛ در توضیح این امر می‌توانیم بگوییم که سرمایه‌گذاران معاملات کوتاه‌مدت در بورس همان کسانی که هیجان درونی، آن‌ها را مجاب می‌کند که با سرعت بیشتری خرید و فروش انجام دهند تا در نهایت سودهای کلان در بازه زمانی کمتر عاید آن‌ها شود. این افراد افق زمانی کوتاه‌تری دارند و اهداف خود را همین حوالی می‌بینند.

در مقابل سرمایه‌گذاران بلندمدت در بورس، افق زمان بلندتری دارند و آینده خود را صبر و تحمل برای رسیدن به درآمد می‌بینند؛ تا جایی که گاهی ممکن است سال‌ها در انتظار ثمر دادن تلاش خود بنشینند. دسته اول از سرمایه‌گذاران را ریسک‌پذیر و دسته دوم را غیر ریسک‌پذیر می‌خوانیم و می‌توان گفت که هدف هر دوی آن‌ها اگر با برنامه باشد، کاملاً صحیح و پربازده خواهد بود.

انتخاب زمان سرمایه‌گذاری طبق اهداف سرمایه‌گذار

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز بیان کردیم، برای موفقیت در بازار بورس باید اهداف سرمایه‌گذار مشخص باشد؛ به این معنا که به طور کامل بداند که از آینده این سرمایه‌گذاری چه می‌خواهد و قصد دارد به کجا برسد؟

با مشخص ‌بودن هر کدام از اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و سرمایه‌گذاری بلند مدت در بورس روند موفقیت روشن‌تر می‌شود و به ‌عبارت ‌دیگر روند انجام معاملات مشخص می‌شود تا در نهایت بیشترین سود عاید گردد.

لازم به ذکر است که هر کدام از معاملات بورسی دارای یک افق زمانی است که انتخاب هر کدام از آن‌ها بستگی به شرایط سرمایه‌گذار و انتظار او از درآمد بازار دارد. منظور از شرایط سرمایه‌گذار این است که از لحاظ روان‌شناسی و اقتصادی در چه وضعیتی قرار دارد؟ سرمایه‌گذار برای رسیدن به پاسخ مناسب باید چندین سوال را از خود بپرسد:

تا چه اندازه صبر و حوصله کافی را برای رسیدن به موفقیت دارم؟

به دنبال کسب سود و درآمد با سرعت بالا هستم؟

برای رسیدن به سود حاصل از معاملات، چقدر فرصت دارم؟

و خیلی از سوالات دیگر که جواب آن‌ها می‌تواند برای رسیدن به نوع شخصیت فرد از لحاظ ذهنی و اقتصادی کمک‌کننده باشد. در نهایت یک شخص عجول و ریسک پذیر به دنبال معاملات کوتاه‌مدت در بورس می‌رود و در مقابل یک سرمایه‌گذار باتجربه و صبور در پی معاملات بلندمدت در بورس خواهد بود؛ همچنین حد وسط این دو نیز همان سرمایه‌گذارانی هستند که معاملات میان‌مدت در بورس را انتخاب می‌کنند.

معاملات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در بورس چند ماه است؟

بازه‌های زمانی سرمایه‌گذاری متفاوت و تقریبی می‌باشد. به طور کلی معاملات کوتاه‌مدت در بورس می‌توانند همان اهدافی باشند که از چند روز شروع شده و تا ۹۰ روز به معادل ۳ ماه ادامه پیدا می‌کند.

در مقابل معاملات بلندمدت در بورس معاملات اهداف گذاری شده در بازه زمانی ۶ ماه به بالا خواهد بود و در نهایت می‌توان گفت که معاملات میان‌مدت در بورس دقیقاً مابین این دو هدف قرار می‌گیرد؛ یعنی زمانی معادل با ۳ تا ۶ ماه.

جمع‌بندی

تفاوت معاملات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در بورس به افق زمانی و دیدگاه سرمایه‌گذار از آینده بستگی دارد. معمولاً سرمایه‌گذاران آینده‌نگر به دنبال معاملات بلندمدت در بورس می‌روند و در مقابل معامله‌گران اهل ریسک، معاملات کوتاه‌مدت در بورس را انتخاب می‌کنند.

عناوین مرتبط

سرمایه گذاری کوتاه مدت در بورس چند روز است؟

معاملات کوتاه‌مدت در بورس می‌توانند همان اهدافی باشند که از چند روز شروع شده و تا ۹۰ روز به معادل ۳ ماه ادامه پیدا می‌کند.

منظور از سرمایه‌گذاری میان مدت در بورس چیست؟

معاملات میان‌ مدت در بورس معاملاتی هستند که در یک بازه زمانی نه‌چندان طولانی و نه‌چندان کوتاه‌مدت انجام می‌شود که این بازه زمانی چیزی مابین 3 ماه تا 6 ماه خواهد بود.


بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر