logo

کد بورسی چیست؟ کد بورسی رایگان و غیر حضوری

خانهآموزش بورسخدمات کارگزاریکد بورسی چیست؟ آموزش نحوه دریافت کدبورسی رایگان

کد بورسی چیست و نحوه دریافت کد بورسی چگونه است؟ این نخستین سوالی است که برای افراد تازه وارد به بازار سرمایه پیش می‌آید. آیا دریافت کد بورسی رایگان است؟  در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم به سوالات فوق پاسخ داده و همچنین مراحل دریافت کد بورسی آنلاین را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

کد بورسی چیست؟

هر سرمایه‌گذار تازه ‌وارد به دنیای بورس، برای شروع فعالیت نیاز به یک شناسه کاربری انحصاری دارد، تا به کمک آن اقدام به خرید و فروش سهام در بازار بورس کند.

بنابراین تمام فعالان بازار باید یک کدبورسی داشته باشند. این کد با هدف ایجاد شفافیت و جلوگیری از پولشویی منتشر می‌شود. متقاضیان جهت گرفتن کد بورسی باید به سایت سجام sejam.ir مراجعه نمایید و یا از طریق سایت کارگزاری بیدار اقدام نمایید.

کاربرد کد بورسی

کد بورسی همچون شناسنامه یک فرد در بازار سرمایه است. هر فرد باید یک کد مخصوص به خود داشته باشد تا بتواند به معامله بپردازد. ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی تنها مختص بازار سهام نیست و فرد می‌تواند کد بورس کالا و کد بازار مشتقه نیز دریافت کند.

آموزش ثبت نام کد بورسی رایگان

در اولین قدم، متقاضی برای اخذ کد سهامداری بورس باید وارد سامانه سجام شده و ثبت نام کند. پس از احراز هویت در سجام، کد بورسی سجام برای وی پیامک می‌شود. پیش از این در مقاله «سامانه سجام چیست؟» در خصوص این سامانه و مزایای آن توضیحاتی ارائه کردیم که مطالعه آن می‌تواند تکمیل‌کننده این مقاله باشد.

متقاضیان پس از دریافت کد بورسی سجام می‌توانند در یک کارگزاری ثبت نام و کد سهامداری دریافت کند. کارگزاری بیدار با رتبه الف خدمات ثبت نام رایگان سجام، کد بورسی و کد معاملاتی به صورت آنلاین ارائه می‌دهد. باید بدانید که هر سرمایه‌گذار تنها یک‌بار اقدام به دریافت کدبورسی خواهد کرد اما در دریافت کد معاملاتی محدودیتی وجود ندارد.

بنابراین اگر یک فرد قصد داشته باشد که ثبت نام بورس اوراق بهادار انجام دهد، دو روش وجود دارد. در روش متقاضی به صورت مستقیم در سامانه سجام ثبت نام کرده و کدبورسی دریافت می‌کند. این روش دارای هزینه جهت خدمات رسانی است. در روش دیگر متقاضیان از سایت کارگزاری بیدار اقدام به ثبت نام رایگان در سجام کرده و پس از دریافت کد بورسی به طور خودکار از طرف کارگزاری بیدار کد معاملاتی اخذ می‌کند.

مراحل دریافت کد بورسی از کارگزاری بیدار

در صورتی که متقاضیان از خدمات دفاتر دولتی برای ثبت نام در سجام استفاده کنند باید مبلغی را به عنوان هزینه ثبت نام پرداخت نمایند. کارگزاری بیدار به جهت رفاه حال مشتریان این خدمات را به صورت آنلاین و رایگان ارائه می‌دهد.

جهت ثبت نام و اخذ کد بورسی از کارگزاری بیدار می‌توانید به سایت ebidar.ir مراجعه کنید. نخستین گام ثبت نام و تکمیل فرم‌های مشخصات است، گام دوم احراز هویت غیرحضوری و گام سوم دریافت کد معاملاتی و شروع معامله می‌باشد.

مراحل گرفتن کد بورسی در کارگزاری بیدار به شرح زیر است:

  • در نوار ابزار بالای صفحه کارگزاری، در قسمت معاملات «کد بورسی و احراز هویت» را انتخاب کنید.
  • در بخش مراحل ثبت نام بورس و کارگزاری، بر روی «افتتاح حساب» کلیک نمایید.
  • جهت ورود شماره همراه که به نام متقاضی است، وارد کنید.
  • کد تایید به شماره همراه ارسال می‌شود.
  • پس از ورود، فرم اطلاعات شخصی را تکمیل نمایید.

کد-بورسی.jpg

در صورتی که پیش از این در سامانه سجام ثبت نام کرده باشید، می‌توانید از طریق ارسال عدد 555 به سرشماره 300083529 در کارگزاری بیدار ثبت نام کنید. 

احراز هویت در سجام

سرمایه‌گذاران علاوه بر ثبت نام غیر حضوری در سامانه سجام، می‌توانند احراز هویت را نیز به صورت آنلاین انجام دهند. در این مرحله متقاضی باید یک ویدیو چند ثانیه‌ای از خود را در سامانه سجام ثبت کند. به طور کلی باید بگوییم که روش احراز هویت در سامانه سجام به سه صورت امکان پذیر است:

  • احراز هویت غیرحضوری به صورت آنلاین
  • احراز هویت از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت
  • احراز هویت حضوری در شعب کارگزاری نزدیک به محل کار یا سکونت خود

چه مدارکی برای دریافت کد بورسی لازم است؟

مدارک لازم جهت ثبت نام در بورس اشخاص حقیقی:

  • اصل و کپی شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات
  • اصل و کپی پشت و روی کارت ملی
  • مشخصات کامل حساب بانکی (نام بانک، شماره‌حساب، شماره شبا، کد و نام شعبه، نوع حساب)
  • تکمیل فرم مشخصات مشتری‌های حقیقی

مدارک برای دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی:

  • روزنامه رسمی آگهی تاسیس (اصل و تصویر)
  • روزنامه رسمی (اصل و تصویر)
  • آگهی کلیه تغییرات
  • اصل و تصویر اساسنامه
  • شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت ‌مدیره (اصل و تصویر)
  • تکمیل کاربرگ تعهد نامه
  • تکمیل کاربرگ مشخصات مشتریان حقوقی
  • تکمیل کاربرگ درخواست کد معاملات آنلاین (قرارداد معاملات برخط)
  • نامه درخواست خطاب به کارگزاری جهت دریافت کد
  • معرفی نماینده جهت انجام معاملات آنلاین

شرایط دریافت کد بورسی برای افراد زیر 18 سال و زیر دیپلم

دریافت کد بورسی هیچ محدودیت سنی ندارد اما تفاوت‌هایی در نحوه معامله و احراز هویت دارند. براساس قانون، حداقل مدرک تحصیلی برای متقاضیان دریافت کد آنلاین دیپلم است. در صورتی که متقاضی زیر 18 سال یا دارای تحصیلات زیر دیپلم باشد، برای وی کد بورسی صادر خواهد شد ولی دسترسی آنلاین به وی داده نمی‌شود و فرد با داشتن دسترسی آفلاین می‌تواند اقدام به خرید و فروش سهام کند.

احراز هویت افراد زیر 18 سال نیز بر عهده ولی متقاضی خواهد بود. از آنجایی که در این سن فرد حساب بانکی به نام خود ندارد، حساب بانکی ولی خود را باید ثبت کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله «دریافت کد بورسی افراد زیر 18 سال» مراجعه کنید.

آیا می‌توان بیش از یک کد بورسی دریافت کرد؟

همان‌طور که بالاتر گفته شد، کد بورسی تنها یک‌بار صادر می‌شود و منحصراً برای یک کاربر تعریف می‌شود؛ اما هر کاربر می‌تواند چند کد معاملاتی داشته باشد. کد معاملاتی شناسه‌ای برای شناسایی هویت هر کاربر نزد هر کارگزاری است. سرمایه‌گذار با داشتن یک کد بورسی می‌تواند هم‌زمان چندین کد معاملاتی فعال داشته باشد.

در صورتی که نام کاربری و کلمه عبور خود را برای ورود به سامانه اطلاعات آنلاین فراموش کرده‌اید، با مراجعه به شعب کارگزاری می‌توانید حساب کاربری خودتان را بازیابی کنید. کارگزاری با توجه به کد ملی ثبت‌ شده، یک رمز جدید به شما می‌دهد و به این ترتیب حساب شما مجدداً فعال می‌شود.

تفاوت کد بورس سهام با کد بورس کالا و انرژی چیست؟

کسانی که در سجام ثبت نام کرده باشند می‌توانند کد بورس اوراق، کالا و انرژی را اخذ کنند. همان طور که از نام آن پیداست، با کد سهامداری می‌توان فقط اوراق بهادار، اوراق مشارکت، اوراق مسکن و ... را معامله کرد. همچنین کسانی که کد بورس کالا را اخذ کرده باشند می‌توانند به معامله کالاهای فیزیکی همچون سیمان، آهن، فولاد، خودرو، طلا و ... بپردازند.

با کد انرژی نیز امکان معامله کالاهایی همچون نفت، گاز و ... که مورد نیاز شرکت‌های تولیدی است، وجود دارد.

تفاوت کد آنلاین و کد آفلاین چیست؟

هر سرمایه گذار برای معامله نیاز به دریافت کد معاملاتی (کد آنلاین) دارد که همان نام کاربری و رمز ورود به سامانه معاملاتی است. معامله‌گر در سامانه های معاملاتی می‌تواند به صورت آنلاین درخواست خرید و فروش خود را ثبت کند.

علاوه بر این روش، امکان ثبت سفارش آفلاین در کارگزاری ها نیز وجود دارد. در صورتی که قصد ثبت سفارش آفلاین در کارگزاری بیدار را دارید به نشانی ebb.irbrokersite.ir مراجعه و در سامانه آفلاین ثبت نام کنید. در این روش سرمایه گذار درخواست خرید یا فروش خود را ثبت می‌کند اما در همان لحظه اعمال نمی‌شود بلکه سفارش توسط معامله‌گر کارگزاری ثبت می‌گردد.

exchange-code-register-1.jpg

بنابراین تفاوت کد آنلاین و کد آفلاین در زمان ثبت سفارش است. در سامانه آنلاین پس از درخواست سفارش وارد سامانه معاملاتی می‌شود. در سفارش آنلاین، سرمایه گذار با کد آفلاین خود سفارش را ثبت می‌کند و در نهایت توسط معامله گر کارگزاری سفارش وارد سامانه معاملاتی می‌گردد.

از آنجایی که قیمت‌ها به لحظه تغییر می‌کند، داشتن کد آنلاین و ثبت سفارش آنلاین کارایی بیشتری دارد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در خصوص نحوه ثبت نام رایگان سجام و کد بورسی توضیحاتی ارائه کنیم. همان‌طور که گفته شد هر فرد می‌تواند یک کد بورسی و چندین کد معاملاتی در کارگزاری‌های مختلف داشته باشد. جهت دریافت کد بورسی آنلاین باید به سایت سجام و جهت دریافت کد بورسی حضوری نیز باید به دفاتر خدمات دولتی مراجعه کرد.

سهامدارانی که کد بورسی خود را فراموش کردند، می‌توانند به بازیابی کد بورسی با کد ملی بپردازند. جهت این امر به شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی به نشانی estelam.ime.co.ir مراجعه نمایید.

عناوین مرتبط

کد سهامداری چیست؟

کد بورسی شناسه یک فرد در بازارهای مالی است. برای دریافت کد بورسی به سامانه سجام و یا سایت کارگزاری بیدار مراجعه کنید. پس از ثبت نام و احراز هویت، کد بورسی و کد معاملاتی برای شما پیامک می‌شود. 


هزینه ثبت‌‌‌‌‌ نام و احراز هویت‌‌ سجام چقدر است؟

متقاضیانی که به طور مستقیم به سامانه سجام وارد می‌شوند، هزینه‌ای را بابت خدمات پرداخت می‌کنند. اما اگر درخواست از پنل کارگزاری انجام شود، هزینه دریافت کد بورسی و کد معاملاتی به صورت رایگان خواهد بود.


آیا افراد زیر ۱۸ سال می‌توانند کد بورسی بگیرند؟

احراز هویت افراد زیر 18 سال از سوی ولی متقاضی انجام می‌شود و تا زمان رسیدن به سن قانونی می‌تواند از خدمات آفلاین معاملاتی استفاده نماید.


کد بورسی چه زمانی صادر می‌شود؟

پس از احراز هویت در سامانه سجام، تا حدود 24 ساعت کاری بعد کد بورسی برای متقاضی ارسال می‌شود.

چگونه کد بورسی بگیریم؟

جهت دریافت کد بورسی (کد سهامداری) به سامانه سجام به آدرس sejam.ir مراجعه کنید. پس از تکمیل فرم‎‌های مربوطه و احراز هویت، کد بورسی صادر می‌شود. 

تفاوت کد بورسی و کد معاملاتی چیست؟

کد معاملاتی از طرف کارگزاری و کد بورسی از طرف سجام صادر می‌شود. جهت دریافت کد معاملاتی داشتن کد بورسی الزامی است. 

بنردسته بندی:خدمات کارگزاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر