logo

نحوه کانالیزه کردن نمودار قیمت

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالنحوه ترسیم کانال قیمتی در تحلیل تکنیکال

معامله گرانی که براساس تحلیل تکنیکال به خرید و فروش سهام در بورس می‌پردازند، با مفهوم کانالیزه کردن نمودار قیمت آشنایی دارند. کانالیزه کردن نمودار، زمانی ایجاد می‌گیرد که قیمت سهم بین دو خط موازی حرکت می‌کند، به این معنی که قیمت سهام در کانال‌ها به خط حمایت و مقاومت واکنش نشان داده و باعث ایجاد کانال های قیمتی می‌شود. 

این کانال‎‌های کانالیزه شده در روندهای مختلف صعودی، نزولی یا خنثی ایجاد می‌گردد. اگر می‌خواهید با ساده‌ترین روش خرید و فروش سهام در بورس آشنا شوید، تا انتهای این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار با ما همراه باشید.

مفهوم کانالیزه کردن نمودار

معامله‌گران با تحلیل و کانالیز کردن نمودار قیمت و الگوها، روندهای مختلفی را در بازارهای مالی شناسایی می‌کنند. این فرایند اغلب در خرید و فروش سهام و ارزها استفاده می‌شود. فعالان بازار سرمایه برای کانالیز کردن یک نمودار قیمت، معمولاً از روش‌هایی مانند رسم خطوط متقاطع یا تعیین منطقه‌های حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند.

برای کانالیزه کردن نمودار قیمت علاوه بر خطوط حمایت و مقاومت می‌توان از حجم معاملات، اندیکاتورها و اسیلاتورها نیز استفاده کرد تا به تحلیلی کامل‌تر از وضعیت فعلی بازار دست یافت. در واقع معامله‌گران با استفاده از کانال‌ های قیمتی، نقاط ورود و خروج به سهم را شناسایی می‌کنند.

انواع کانال های قیمتی

زمانی که قیمت یک سهم در یک روند صعودی، نزولی یا خنثی به خطوط حمایت و مقاومت واکنش نشان می‌دهد، باعث ایجاد کانال‌های قیمتی یا همان کانالیزه شدن نمودار می‌شود. بنابراین انواع کانال های قیمتی به سه دسته، کانال قیمتی صعودی، کانال قیمتی نزولی و کانال قیمتی خنثی دسته بندی می‌گردد.

نحوه ترسیم کانال های قیمتی

کانال های قیمتی انواع مختلفی دارند اما نحوه ترسیم آنها یکسان است. نخستین گام برای ترسیم کانال های قیمتی، کشیدن دو خط موازی است. این خطوط باید نقش حمایت و مقاومت در سهم را ایفا کند و هر چه تعداد برخورد قیمت به این خطوط بیشتر باشد، اعتبار آن افزایش می‌یابد.

به شکل زیر توجه کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید قیمت سهم در یک کانال صعودی قرار گرفته است و با هر بار برخورد بر کف و سقف کانال، قیمت کاهش یا افزایش می‌یابد. زمانی که قیمت از سقف کانال خارج می‌شود، خط مقاومت (سقف کانال) به خط حمایت تبدیل می‌شود.

153.JPG

برای کشیدن کانال می‌توانید از بخش نوار ابزار، ابزار parallel channel را انتخاب کنید. اگر روند صعودی است، کف های کانال را ابتدا بهم متصل و سپس سقف کانال را مشخص کنید اما اگر روند نزولی است، سقف‌ها را ابتدا بهم متصل و سپس کانال را ترسیم نمایید.

با خروج سهم از کانال چه اتفاقی می‌افتد؟

قیمت سهم در کانال از سقف یا کف خارج می‌شود. اگر نمودار قیمتی از سقف کانال خارج شود، به این معنی است که روند ادامه دارد و یک روند صعودی ایجاد خواهد شد. اما در صورتی که نمودار قیمت از کف کانال خارج شود، به این معنی است که قیمت سهم کاهش بیشتری خواهد داشت.

نکته قابل توجه در شکست کانال قیمتی، حرکت بعدی آن می‌باشد. به طور معمول به اندازه عرض کانال، قیمت بالاتر یا پایین‌تر می‌رود. به عنوان مثال اگر عرض کانال، 50 درصد و قیمت از سقف کانال شکسته باشد، انتظار داریم قیمت به اندازه 50 درصد رشد می‌کند.

نکته مهم ترسیم کانالیزه کردن قیمت

1- خط پایین کانال نشان دهنده حمایت سهم و خط بالای کانال نشان دهنده مقاومت سهم است.

2- پس از شکست کانال، خط مقاومت به حمایت و خط حمایت به مقاومت تبدیل می‌شود.

3- تعداد برخوردهای بیشتر به خط حمایت و مقاومت نشان دهنده اعتبار کانال قیمتی است.

4- کف کانال نقطه خرید و سقف کانال نقطه فروش می‌باشد.

5- احتمال دارد که یک کندل بالاتر یا پایین تر از کانال ایجاد شود اما این به معنی شکست کانال نیست.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکال

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر