logo

صندوق زعفران چیست و چگونه معامله می‌شود؟

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریهمه چیز در مورد صندوق سرمایه گذاری زعفران

صندوق سرمایه‌گذاری زعفران یک ابزار سرمایه‌گذاری است که به منظور جمع‌آوری سرمایه جهت سرمایه‌گذاری در صنعت زعفران تشکیل می‌شود. این نوع صندوق‌ می‌توانند به کشاورزان و تولیدکنندگان زعفران نیز کمک کنند تا به منابع مالی لازم برای توسعه کسب و کار خود دست یابند.

با توجه به رشد قیمتی بی سابقه صندوق زعفران در سال 1402، در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم به بیان مفهوم صندوق زعفران و نحوه معامله صندوق سرمایه گذاری زعفران در بورس بپردازیم. با ما همراه باشید.

صندوق زعفران چیست؟

زعفران، این گیاه با ارزش از دیرباز در صنایع غذایی، پزشکی و حتی صنایع عطرسازی به‌کار می‌رود، امروزه به عنوان یکی از محصولات استراتژیک و با ارزش کشاورزی در سراسر جهان شناخته می‌شود. با توجه به ارزش ویژه این محصول، توسعه صنعت زعفران از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌تواند به نواحی روستایی و کشاورزان درآمدزایی قابل توجهی بخشیده و به اقتصاد محلی رونق بیشتری بخشد. در این راستا، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری زعفران به عنوان یک ابزار مالی نوین می‌تواند در توسعه و پشتیبانی از این صنعت موثر باشد.

صندوق سرمایه‌گذاری زعفران، علاوه بر فراهم کردن منابع مالی لازم برای توسعه تولید و فرآوری زعفران، به وسیله جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، فرآیند تحقق اهداف توسعه‌ای صنعت زعفران را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، این صندوق‌ها می‌توانند به کشاورزان و تولیدکنندگان زعفران کمک کنند تا با دسترسی به منابع مالی لازم، به بهبود روش‌های کشت و بهره‌وری کمک کرده و درآمد خود را افزایش دهند.

صندوق زعفران به زبان ساده، صندوقی است که به جمع آوری سرمایه‌های خرد پرداخته و دارایی صندوق را در زعفران سرمایه‌گذاری می‌شود. اوراق صندوق زعفران به پشتوانه گواهی سپرده کالایی زعفران در تمام روزهای معاملاتی، قابل معامله است.

نحوه خرید و فروش صندوق زعفران

اوراق صندوق زعفران به روش etf در بورس قابل خرید و فروش هستند. اوراق این صندوق همچون دیگر صندوق های سرمایه گذاری از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 الی 15 قابل معامله است. سرمایه گذاران می‌توانند در دامنه نوسان مثبت و منفی 10 درصد به طور روزانه اوراق صندوق سرمایه گذاری زعفران را همچون سهام خرید و فروش کنند.

تحلیل صندوق زعفران

برای کسانی که به تازگی با این نوع صندوق آشنا شده باشید شاید مبهم باشد که چه زمانی باید صندوق زعفران بخریم؟ و یا اینکه در چه عواملی بر قیمت صندوق زعفران تاثیرگذار است؟

پیش از تحلیل صندوق زعفران باید بدانید که قیمت زعفران تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد چرا که قیمت زعفران تاثیر مستقیمی بر بازدهی صندوق زعفران دارد. قیمت زعفران به عوامل مختلفی همچون نوسانات نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، تعرفه‌های گمرکی، وضعیت آب و هوا (در صورت وجود آب و هوای نامناسب، سطح تولید زعفران کاهش می‌یابد. در این شرایط قیمت زعفران افزایشی خواهد بود)، سیاست صادرات زعفران و ... بستگی دارد. تغییر هر یک از متغیرهای گفته شده می‌تواند بر قیمت زعفران تاثیرگذار باشد.

به طور کلی، قیمت زعفران براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. طرف تقاضا براساس مصرف داخلی و صادرات و طرف عرضه براساس میزان برداشت و موجودی انبار وابسته است. برای درک اهمیت موضوع تحلیل صندوق زعفران به مثال زیر توجه کنید.

طی سال‌های 1395 الی 1399 با توجه به افزایش تولید زعفران، قیمت این محصول کاهش یافت اما از سال 99 تا 1402 با توجه به کاهش موجودی انبار، افزایش برداشت زعفران رقبا همچون افغانستان، افزایش قاچاق زعفران، افزایش قیمت نهادهای تولید، آب و هوای نامناسب و ... باعث شد تا قیمت این طلای زرد روند صعودی داشته باشد.

what-is-saffron-fund-2.jpg

مزایای صندوق زعفران

  • سهولت در معامله زعفران
  • بازدهی بالا
  • نقدشوندگی سریع
  • ریسک پایین

معایب صندوق زعفران

  • ریسک نوسانات قیمت ارز

حد نصاب ترکیب دارایی صندوق کالایی زعفران

گواهی سپرده کالایی با دارایی پایه محصولات کشاورزیحداقل 70 درصد ارزش کل دارایی صندوق
اوراق مشتقه مبنی بر کالا با داریی پایه محصولات کشاورزیحداقل 20 درصد از ارزش کل دارایی صندوق
تعهد خالص موقعیت بدون پوشش در قراردادهای مشتقه مبتنی بر کالا با دارایی پایه محصولات کشاورزیحداکثر 50 درصد از ارزش کل دارایی های صندوق در زمان اتخاذ موقعیت
اخذ موقعیت خرید در قرارداد اختیار معامله کالا با دارایی پایه محصولات کشاورزیحداکثر 5 درصد از ارزش کل دارایی صندوق

انواع روش سرمایه گذاری در زعفران

علاوه بر صندوق‌ سرمایه گذاری زعفران، روش های دیگری برای سرمایه گذاری در این گیاه با ارزش در بورس وجود دارد که ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

در صندوق زعفران بخشی از دارایی به گواهی سپرده کالایی زعفران، قرارداد آتی زعفران و قرارداد اختیار معامله زعفران اختصاص می‌یابد. یکی از مزایای صندوق زعفران نسبت به دیگر روش های خرید زعفران در بورس، سهولت در معامله آن است. در گواهی سپرده کالایی زعفران، خریدار موظف است در موعد مقرر به انبار بورس کالا مراجعه و زعفران خود را تحویل بگیرد اما در صندوق سرمایه گذاری محدودیت زمانی در سرمایه گذاری وجود ندارد.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر