logo

مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری چیست؟

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریبررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در صندوق

همان‌ظور که می‌دانید صندوق های سرمایه گذاری از ابزارهای موثر در بازار سرمایه هستند که با ادغام سرمایه‌ی سرمایه‌داران و با مالکیت منابع مالی بسیار و همچنین با بهره‌گیری از دانش و تجربه‌ی مدیریت سبد، قصد دارند این بستر را برای شما فراهم کنند تا در سبدی مختلف مانند سهام، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های مالی، حتی با نقدینگی بسیار اندک سرمایه‌گذاری کنید و از مزایای صندوق های سرمایه گذاری بهره‌مند شوید. اما معایب صندوق های سرمایه گذاری چیست؟ در این مقاله از کارگزاری بیدار به بررسی مزایا و معایب صندوق های سرمایه گذاری پرداختیم.

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری در صندوق ها مزایای بسیاری دارد؛ به همین علت است که استقبال از این ابزار اقتصادی در حال افزایش است. از مهم‌ترین این مزایا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه

یکی از اساسی‌ترین مزیت‌های صندوق های سرمایه‌گذاری نسبت به سایر روش‌ها، صرفه‌جویی در زمان شما به عنوان سرمایه‌دار است. علت این صرفه‌جویی این است که نیازی به بررسی و تحلیل بازار ندارید و این مهم بر عهده مدیران صندوق و کارگزاری‌ها است. پس شما می‌توانید یک منبع درآمد بدون نیاز به اختصاص زمانی خاص داشته باشید.

  • پایین بودن ریسک سرمایه‌گذاری

در این روش نسبت ریسک به سود بسیار ناچیز است و در مقابل سود تضمین شده‌ی شما تقریبا ضرری متحمل دارای‌تان نمی‌گردد. در انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری خبری از ضررهای نجومی نیست و این حقیقت به علت ساختار سرمایه‌گذاری و تجربه‌ی بالای افرادی است که عهده دار وجوه نقد شما هستند. اساسا صندوق‌ درآمد ثابت دارای کمترین میزان ریسک است.

  • عدم نیاز به مهارت تحلیل

 یکی از مشکلات و چالش‌های سرمایه‌گذاران در بازار بورس، نیاز به مهارت تحلیل و تجزیه می‌باشد. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیاز به داشتن مهارت و تسلط به تحلیل تکنیکال و بنیادی ندارید و این از مهم‌ترین مزیت‌های این روش سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افراد بسیار با تجربه‌ای در بازار بورس هستند که به‌راحتی می‌توانید به قدرت تحلیل آن‌ها اتکا و از این ابزار سرمایه‌گذاری بهره ببرید.

  • شفافیت

صندوق های سرمایه گذاری از ارگان‌هایی هستند که تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار می‌باشند و تمامی فعالیت‌های اقتصادی و مالی‌شان توسط حسابرس سازمان در بازه های زمانی تعیین شده‌ای مورد بررسی قرار می گیرد و نتیجه این بازرسی‌ها برای عموم به‌شکلی شفاف اطلاع‌رسانی می شود. بنابراین فعالیت این صندوق‌های سرمایه گذاری کاملا شفاف است و از این جهت، نگرانی و ریسکی برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

  • نقدشوندگی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از قدرت نقدشوندگی بالایی دارند و در مقایسه‌ی سایر بازارهای مالی مرسوم در ایران همچون مسکن یا خودرو این یک مزیت محسوب می‌شود. شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارایی خود در این صندوق‌ها را نقد کرده و بعد از یک یا دو روز کاری به حساب معرفی شده توسط شما واریز می‌شود.

معایب سرمایه گذاری در صندوق ها

هر نوع فعالیتی در بازار بورس دارای ریسک است و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز از این شرایط مستثنی نیست؛ اما باید بدانید که ریسک صندوق ها به نسبت دیگر روش‌های سرمایه گذاری کمتر است. شما می‌توانید با آگاهی معایب سرمایه گذاری در صندوق ها را مدیریت کنید و در جهت استفاده حداکثری در این بازار و فرصت گام بردارید. در ادامه به مهم‌ترین معایب این سبک از سرمایه‌گذاری خواهیم پرداخت.

  • لحظه‌ای نبودن قیمت گذاری واحدهای سرمایه گذاری

 از معایب اساسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها است. توجه داشته باشید که در صندوق‌ها قیمت گذاری لحظه‌ای نیست. این مشکل زمانی که شما قصد خرید و فروش واحدهای صندوق خود را داشته باشید به سراغ شما می‌آیند و ناگزیر مجبور هستید به قیمت فردا دارایی خود را فروخته یا اضافه کنید. علت این مشکل هم آن است که قیمت گذاری آنی نیست و در پایان هر روز کاری محاسبه و اعلام می‌گردد.

  • مشارکت پایین به عنوان سرمایه‌گذار

اگر مستقیما در بازار بورس فعالیت کنید و سهام شرکتی را خریداری کنید در این شرایط شما حق دارید که در مجامع سالیانه یا فوق‌العاده حضور یابید و درباره اتفاقات و تصمیمات نظر دهید و در تصمیم‎ گیری دخیل باشید، اما اگر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت کنید، حق شراکت در فرایند تصمیم‎‌گیری در مجامع شرکت‌هایی که در قالب صندوق در آن‌ها سرمایه‌گذاری کردید را ندارید.

  • پرداخت کارمزد به مدیر صندوق

یکی دیگر از نکات منفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مبالغی است که برای مدیریت صندوق الزام به پرداخت آن هستید و این درحالی است که سرمایه‌گذاری مستقیم از این هزینه معاف است.

  • اختیارات کمتر نسبت به سایر روش‌ها

زمانی که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به فعالیت و کسب سود می‌کنید نسبت به خرید و فروش و جزییات معاملات آن صندوق اختیاری ندارید و صرفا سود را در زمان مشخص شده دریافت می‎‌کنید. در قرارداد مشخص می‌شود که مسولیت هرگونه خرید و فروش بر عهده‌ی مدیر آن صندوق می‌باشد.

با وجود مزایا و معایب صندوق ها، سرمایه گذاری در آن‌ها درست است؟

هر سرمایه گذاری مزایا و معایبی دارد که سرمایه گذار براساس ریسک پذیری، بازدهی قابل انتظار و استراتژی معاملاتی تصمیم به قبول یا رد یک سرمایه گذاری می کند. صندوق ها براساس ریسک، بازدهی و نوع دارایی تقسیم بندی می شود. اگر جزو کسانی که قصد سرمایه گذاری بدون ریسک و انتظار دریافت یک سود معقول و بیشتر از بانک را دارید، صندوق درامد ثابت می تواند بهترین گزینه برای سرمایه گذاری باشد.

بنابراین پس از کسب اطلاعات در مورد ویژگی هر یک از صندوق ها و شناخت خود، می توانید یک صندوق را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.

جمع بندی

روش‌های متفاوتی برای فعالیت در بازار بورس وجود دارد. با توجه به این حقیقت که فعالیت در بورس نیازمند تخصص و مهارت لازم است صندوق‌های سرمایه‌گذاری روش و گزینه‌ای جذاب برای افرادی این که فاقد زمان و تسلط لازم هستند. مانند هر بستر سرمایه‌گذاری این روش نیز دارای مزایا و معایبی است که به‌خوبی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

عناوین مرتبط

مزایای صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

• روشی آسان و مطمئن برای سرمایه گذاری

• مشارکت در سرمایه گذاری های بزرگ با سرمایه اندک

• مدیریت دارایی ها توسط متخصصین بازار سرمایه

• بازدهی مناسب صندوق های سرمایه گذاری

• کاهش و مدیریت ریسک سرمایه گذاران

• ایجاد تنوع در دارایی های سرمایه گذاری شده

• شفافیت اطلاعات بازار مالی

• جایگزین برای خرید سهام

• صرفه جویی نسبت به مقیاس

• دارای ضمانت نقد شوندگی و جبران خسارت احتمالی مشتری


بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر