logo

صندوق بازارگردانی چیست؟

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریصندوق سرمایه گذاری بازارگردانی (BFM) چیست و چگونه کار می‌کند؟

صندوق بازارگردانی یکی از انواع صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری است که در بین سایر صندوق‌ها از لحاظ عملکرد و اهداف تفاوت‌های مهمی دارد. این صندوق به منظور ایجاد نقدشوندگی و حفظ تعادل در بازار سهام فعالیت می‌کند، به عبارت دیگر، هدف اصلی آن نه تنها کسب سود بلکه حفظ تعادل و استقرار در معاملات سرمایه ‌گذاری است.

از نکات مهم در مورد صندوق بازارگردانی این است که اوراق صندوق به صورت عمومی قابل معامله نیستند و تنها افراد حقوقی مجاز به سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی هستند. ویژگی‌های منحصر به فرد این صندوق، آن را از دیگر صندوق‌ها متمایز می‌کند.

در این مقاله از سری آموزشی کارگزاری بیدار، قصد داریم به بررسی ویژگی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی و مزایای آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

بازارگردانی سهم چیست؟

پیش از این که به بیان ویژگی صندوق بازارگردانی بپردازیم، باید مفهوم بازارگردانی سهم را بدانیم. بازارگردان با قبول ریسک سهام فعالیت‌هایی انجام می‌دهند تا علاوه بر تامین نقدشوندگی سهم، نوسانات قیمتی اوراق کاهش یابد.

بازارگردان سهام با ایجاد نقدینگی باعث تعادل در بازار و افزایش اعتماد سرمایه‌ گذاران می‌شوند. در صورتی که سهام شرکتی با اخبار یا هیجانات سهامداران دچار نوسانات بالا باشد، به مرور زمان اعتماد سهامداران را از دست می‌دهند. به همین دلیل با وجود تفاوت‌های این صندوق با دیگر صندوق های سرمایه‌ گذاری، صندوق بازارگردانی مورد توجه سهامداران و سازمان بورس و اوراق بهادار است.

صندوق سرمایه‌ گذاری بازارگردانی چیست؟

سرمایه‎‌گذاری در بورس مزایای مختلفی دارد اما شاید بتوان نقدشوندگی را یکی از با اهمیت‌ترین ویژگی آن دانست. در بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری ضامن نقدشوندگی وجود دارد که این امر باعث ایجاد اعتماد سرمایه‌گذاران شده است. اما چگونه می‌توان به سهام اعتماد کرد؟ آیا امکان از دست دادن سرمایه در بورس وجود دارد؟ در صف فروش چه کار کنیم؟ این سوالات پرتکراری است که سهامداران تازه وارد با آن مواجه می‌شوند. در پاسخ باید بگوییم که جهت جلوگیری از دستکاری قیمت‌ها در سهام و ایجاد نقدشوندگی، صندوق های سرمایه گذاری بازارگردانی راه اندازی شده است. 

کارگزار در صندوق بازارگردانی به جمع آوری سرمایه افراد حقوقی پرداخته و طبق امیدنامه صندوق به خرید و فروش اوراق می‌پردازد. این صندوق توسط یک صنعت که دارای سهام شرکت های مرتبط هستند، با هدف سوددهی سهام شرکت‌های زیر مجموعه صندوق تشکیل می‌شوند. 

یکی از تعهدات کارگزار بازارگردان این است که قیمت پیشنهادی این صندوق در سفارشات روزانه با رعایت دامنه مجاز نوسان روزانه باشد. همچنین کارگزار بازارگردان موظف است حجم سفارشات خرید و فروش را با یکدیگر برابر نماید و سفارش خود را معادل یا بیشتر از حداقل سفارش درج شده، قرار دهد. قابل ذکر است چنانچه کارگزار بازارگردان به هر دلیلی به موجب قوانین و مقررات مشمول تعلیق یا محرومیت از انجام معامله شود، بازارگردان ملزم به انجام تعهدات خود از طریق کارگزار بازارگردان دیگر با کسب مجوز شرکت بورس اوراق بهادار تهران است.

اهمیت صندوق بازارگردانی به زبان ساده خودش را زمانی نشان می‌دهد که سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس با نوسانات شدید روبرو شوند. در مواقعی که صف فروش در یک سهم ایجاد می‌شوند، صندوق بازارگردانی جهت رسیدن به اهداف امیدنامه خود به خرید اوراق می‌پردازد و بالعکس زمانی که صف خرید سنگین در سهم ایجاد می‌گردد، به فروش اوراق می‌پردازد.

صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی (business financial management) با متعادل نگهداشتن ارزش سهام مانع از قفل شده سرمایه در بورس می‌گردد. از آنجایی که هدف اصلی صندوق بازارگردانی کسب سود نیست و ریسک‌ بالایی دارد، سازمان بورس و اوراق بهادار 80 درصد تخفیف کارمزد صندوق در نظر گرفته است.


مزایای صندوق بازارگردانی

صندوق های بازارگردانی از مزایای تخفیف کارمزد و معامله در ایستگاه معاملاتی بهره‌مند هستند. مزایای این نوع از صندوق سرمایه گذاری تنها مختص اشخاص حقوقی نیست و سهامداران خرد نیز به طور غیرمستقیم از مزایای این صندوق بهره‌مند می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • افزایش نقدشوندگی در سهام
  • جلوگیری از نوسانات شدید در سهم
  • جلوگیری از دست کاری قیمت سهم
  • حفظ ارزش ذاتی سهم
  • مانع از ایجاد صف خرید و فروش سنگین


جمع بندی

صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی با هدف ایجاد نقدشوندگی و حفظ تعادل در بازار ایجاد شده است. عملکرد این صندوق به این صورت است که همیشه میزانی از دارایی صندوق به سهام شرکت‌های مختلف اختصاص می‌یابد. در مواقعی که صف خرید سنگین در سهم ایجاد شود، کارگزار بازارگردان به فروش سهم می‌پردازد تا سهام دچار نوسان نشود.

صندوق‌های بازارگردانی ریسک بالایی دارند به همین دلیل سازمان بورس و اوراق بهادار تخفیف کارمزد برای این صندوق در نظر گرفته است. جهت آشنایی بیشتر و مشاهده لیست صندوق های بازارگردانی به سایت fipiran.ir مراجعه نمایید.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر